دارکوب

‏دارکوب‏ (1396)
‏Axing‏

7
رای شما:
0/10
بر اساس رای 753 کاربر
درام
اکران شده در 1397/04/06

خلاصه داستان فیلم سینمایی دارکوب
هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش، از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده… هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می‌کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه…

برنده 2 و نامزد 10 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
79 امین اثر از 50 فیلم برتر منظوم
آهنگ تیتراژ فیلم دارکوب
پخش آنلاین موزیک
دانلود آهنگ

همیشه یکی هست

آهنگ تیتراژ دارکوب با صدای محمد معتمدی
بهزاد وفاخواه: «دارکوب» در کارنامه شخصی بهروز شعیبی هم یک‌قدم رو به عقب است. شعیبی هم می‌خواهد یک فیلم‌ساز عادی باشد مثل بقیه فیلم‌سازهای سینمای بدنه ایران.
کاوه قادری: بهروز شعیبی، «ضدمؤلف» خوبی نیست؛ حتی «تکنسین» خوبی هم نیست؛ حداقل به این معنا که قادر نیست درام سازی‌های نوعاً متفاوت با کیفیتی بایسته داشته باشد.
بهروز انوار: فیلم دارکوب از حیث مفهوم و جهان بینی فیلم‌های مهم و قابل بحث سینمای امسال است. فیلمی که سعی می‌کند در کنار یک قصه رمانتیک و احساسی حقایق تلخی از جامعه امروز را به مخاطبان و سیاستمداران نشان دهد.
محسن ظهرابی: همه مشکلات در فیلم‌های اجتماعی و واقع‌گرایی همچون دارکوب که تعدادشان کم هم نیست همان پاسخ نداشتن برای این سوال است که این فیلم بر چه مخاطبی چه اثری خواهد گذاشت و در راستای این اثرگذاری از چه لوازمی بهره برده است؟ از این منظر فیلم دارکوب نمره قبولی نمی‌گیرد و شعیبی فیلم به فیلم در حال پسرفت است.
«جمشید هاشم‌پور» برای بازی در فیلم سینمایی «دارکوب»، برنده جایزه سیمرغ «بهترین بازیگر مرد نقش مکمل» در جشنواره «فجر 36» شد.
«سارا بهرامی» برای بازی در فیلم سینمایی «دارکوب»، برنده جایزه سیمرغ «بهترین بازیگر زن نقش اول» در جشنواره «فجر 36» شد.
فیلم‌های سینمایی برتر جشنواره فجر؛ «دارکوب»، «جشن دلتنگی»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «اتاق تاریک»، «کار کثیف»، به‌عنوان فیلم‌هایی با محور پیشگیری از جرم توسط «قوه قضاییه»، معرفی شدند.
که «لادن ژاله‌وند»، «روح الله حجازی»، «علی قائم‌مقامی»، «محمود رضوی»، «بهروز شعیبی»، «سعید سعدی»، «هومن سیدی»، «پدرام شریفی» و «خسرو معصومی» از سوی هیات داوران پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تقدیر شدند.
سوتی های فیلم دارکوب (0 سوتی)
هر کس چیزی برای ترک نکردن دارد...
جزئیات بیشتر از فیلم دارکوب
محصول: موسسه سینمایی سیمای مهر
پخش کننده: موسسه سینمایی سیمای مهر
میزان فروش: 2،161،790،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم دارکوب (از مجموع 87 رای)

ارزش تماشا
8.6
خوش ساخت
8.1
بازیگری
8.5
خلاقانه
6
محتوای مناسب
7.9
تفکربرانگیز
6.6
مناسب خانواده‌
6.1
مناسب کودکان
1.9
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم دارکوب (136 بررسی)
سروش خب بد
0 لایک
0 نظر
1398/09/07
بهیاد بهمنی سارا بهرامی ترکوند
0 لایک
0 نظر
1398/07/01
رضا نظری فیلم خوب اما فیلمبرداری خیلی ضعیف
0 لایک
0 نظر
1398/05/10
پرسا صادقی
همه ی بازی ها عالی بود
فیلم هم خیلی قشنگ بود
خوشم اومد در کل از همه چی
2 لایک
0 نظر
1398/05/03
راستان
فیلم خوبی بود
نمایی که کارگردان از فقر و مناطق فقیر داشت نمای جالبی بود
1 لایک
0 نظر
1398/05/03
رویا
سارا بهرامی عالی بود
کارگردانی متوسط
موضوع تکراری
در کل متوسط
1 لایک
1 نظر
1398/05/02
راد شهبازی
بازی سارا بهرامی که بسیار نمایشی بود و حتی انتظارات بسیاری از بازیگر کم تپق و مستعد فیلم های "ایتالیا ایتالیا" و "من دیه‌گو مارادونا هستم" و "کوچه چهل و یکم" با بازی های یکدست و قابل باور ... نه به تو زق زنی و بی کنترل بودن این فیلم ؛ آن هم تنها برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن ... اگر سارا بهرامی با همچنین نقشی حتی با بازی بسیار بدتر از اینها سیمرغ نگیرد ؛ کی بگیرد ! باران کوثری پرحشیه در فیلم انتقادی "عرق سرد"
1 لایک
1398/05/02
سید محمد موسوی
سلام.
بنظرم کمی با سختگیری به این فیلم نگاه می کنی. شاید فُرم موردنظرِت در فیلم دیده نمیشه. اما میشه این عدم تشکیل فُرمِ زیبا رو به محتویِ کمتر پرداخته شده فیلم بخشید. بهرحال ساخت فیلم درباره موضوع جذاب و گیرایِ اعتیاد خیلی سخته. از اون سخت تر ساخت فیلم درباره زنانِ معتاده. اونم در ایران با اینهمه گیر و گرفتاریِ الکی و سانسور و ممیزی. یه کم به دیده اغماض بهش نگاه کن. اونوقت میبینی که فیلمِ تأثیر برانگیزی بود :)
2 لایک
1398/01/19
راد شهبازی
بله موافقم ! این فیلم چیزی نبود که از بهروز شعیبی پس از سیانور و دهلیز انتظار می‌رفت...
0 لایک
1398/01/19
آرتاس منتیل
واقعا باورم نمیشه به دارکوب هم 8 دادید به اکسیدان هم 8 دادید !
0 لایک
1397/12/03
آنام
درسته موضوع فیلم تکراری بود اما برای اعتیاد بر زندگی را آنقدر عمیق که دیگر نتونی مادر باشی یا به بچه بگی مادرشی
0 لایک
0 نظر
1397/11/07
مهدی مهربان
متاسفانه داستان یا قصه خوب از آب درنیامده بود و فقط بازیگری ها عالی بودند.
0 لایک
1 نظر
1397/11/02
آرتاس منتیل
اتفاقا با قهرمان محوری یا پایان سفید خوبش به نظرم خوب بود .
0 لایک
1397/11/06
علی فیلم بین
فیلم قصه تازه ای نداره ولی مخاطب تا پایان پیگیر ماجراست! کم تر کسی دارکوب رو بدون اینکه به پایان برسه رها میکنه. ولی درباره ی اینکه چرا دارکوب اثر خیره کننده ای از آب در نیومده میشه صحبت کرد.
دارکوب سوژه اش رو خوب میشناسه و به جای بسط دادن اش به طور خلاقانه، به عمق سوژه ی خودش نفوذ میکنه. دارکوب نشان دادن زندگی و وضعیت معتاد ها رو به یک داستان قصه گو و پرکشش ترجیح میده. مهسای معتاد قصه ی ما بیش تر بهانه است! بهانه ای برای نشان دادن زندگی هم قشر هاش.
مهسا با هنرنمایی خیره کننده سارا بهرامی یکسری ابهام هایی در شخصیت اش هست که تا پایان فیلم رفع نمیشه. مثل رفتن مهسا. اینکه واقعا چطوری مهسا از زندگی روزبه رفت؟ در اواخر فیلم، در یک فلش بک مهسا رو می بینیم که با بچه اش توی ماشینه و سعی داره ساکت اش کنه چون نمی تونه بهش شیر بده این سکانس کامل کننده ی کدوم حرف فیلمه؟ مکمل کدوم پازله؟ در طی فیلم برای ایجاد یک حس همزاد پنداری لحظه ای می بینیم که مهسا معتاد بودن خودش رو به مردن بچه اش ربط میده ولی این قضیه برای ما باز نمیشه. چرا مهسا فکر میکرده بچه رو از دست داده؟
شخصیت روزبه هم سمپاتی مخاطب رو جلب میکنه. به خاطر فشار هایی که از طرف زندگی اش و نیلوفر بهش وارده.
بازی های فیلم در سطح خوب و کارگردان هم که چند سالی میشه که دغدغه مند بودن خودش رو به اثبات رسونده.
3 لایک
0 نظر
1397/10/16
رادین
با قسمت هاشم پور خیلی موافقم
1 لایک
1397/09/27
علی فیلم بین
سیمرغ جمشید هاشم پور در اصل ادای دین به عمر بازیگری اش بوده نه به خاطر بازی اش توی دارکوب.
2 لایک
1397/10/06
علی
معمولی بود نه خیلی قشنگ بود نه خیلی بد ، یه موضوع اجتماعی تکراری
0 لایک
0 نظر
1397/09/14
فریبا
خوشحالم بعد از اینکه اومد شبکه خانگی امتیازش بالاتر رفت ....
0 لایک
0 نظر
1397/09/07
علی رضامحمد جانپور عالی بود
1 لایک
2 نظر
1397/09/06
مجتبی
اخه کجای فیلم عالی بود بابا...
1 لایک
1397/09/10
آنام
تو برو ببین
0 لایک
1397/11/01
آرتاس منتیل
سلام محمد جان ! چقدر خوب نوشتی !
دقیقا شعیبی خیبی خاکی میسازه ! در عین حال که خاکی میساازه، خیلی با پرستیژ و تو پر میسازه !
1 لایک
1397/09/03
سید محمد موسوی
سلام.
ممنونم از لطفت.
دقیقاً همینطوره.
من فیلمسازی و بازیش رو دوست دارم.
0 لایک
1397/09/25
علیرضا رخشانی خامنه
سلام.فیلم قابل تحسینی بود.یک فیلمنامه منسجم که مخاطبو با خودش تا آخر همراه میکنه و با پایانی نو و عاشقانه این کار زیبا رو تکمیل میکنه.چی میشد ی دیپلم افتخار خشک خالی از طرف جشنواره فجر داده میشد تا این فیلم به این خوبی دست خالی جشنواره رو ترک نمیکرد.بازی گیری فوق العاده بهروز شعیبی از بازیگران.و بازی عالی تمامی بازیگران مخصوصا بازیگر کودک(گلی فیلم) و نقش آفرینی درجه یک سارا بهرامی.شعیبی در بازیگیری از کودک عالییه.اون از امیرعلی دهلیز و اینم از گلی دارکوب خیلی ناز و بامزه و پرحس ونسبت به سنش عالیییی.بنظر من باید نامزد سیمرغ میشد یا حداقل دیپلم افتخار میگرفت.بازی همگیشون خیلی ملموس بود و فیلم های شعیبی همگی دارای شخصیت خاص خودشون هستند.این فیلم ها باعث هویت بخشیدن به سینمای ایران و لایق جشنواره بزرگی چون فجر هستند.وقتی چند فیلم خوب و لایق جایزه در جشنواره هست چه اشکالی داره تو بعضی بخش ها چندتا جایزه داده بشه.
3 لایک
1 نظر
1397/08/29
سید سجاد امیری
بسیار عالی
1 لایک
1397/09/13
محمدکاظم آوینی
یا باید به خودمون شک کنیم یا به فیلم یا به داوران جشنواره،فیلمی که پر از ضعف کارگردانی و بازیه چطور مورد توجه داوران قرار گرفته این فیلم رو مقایسه نمی کنم با فیلم های دیگه اما وقتی آقای هاشم پور جایزه گرفت در حقیقت بیشتر از اینکه تشویق بشه،توهین بود به ایشون اون هم توهینی بزرگ چرا که بازی هایی درخشان از ایشون در سال های قبل دیده نشده و بازی نه چندان زیاد ایشون اون هم در حد سکانس هایی کمتر از انگشتان یک دست چطور مستحق دریافت جایزه می شه؟؟؟مادری که به شیشه اعتیاد داره،فرزندش رو رها می کنه،همسرش ازش طلاق می گیره اما معلوم نیست در چه دادگاهی و چطور که از بچه حرفی به میان نمیاد؟؟؟معتاد به شیشه بیش از اندازه گرایش به مصرف مایعات مخصوصاً آب داره،صورت و بدن خشک می شه اما حتی این اعتیاد به شیشه انگار اصلاً نیست و تنها در حد یه نشان دادن کوچیک در دو قسمتی از فیلم هست،شخصیتی که انگار بزن بهادر و یکه بزنی هست برا خودش و با وجود اعتیاد هیچ ضعفی نداره اما شخصیت های سالم فیلم همه درمانده و بیچاره و گاهاً بی نهایت عصبی و خودخواه و خودمحور که همه چیز رو فدای خواسته های خودشون می کنن اما با حرفاشون توجیه می کنن کارشون رو،البته قیاس درست نیست اما باید اشاره کنم به فیلم عصریخبندان و بازی خانم کرامتی در فیلم ایشون شخصیتی رو بازی می کنن که بیشتر و نزدیکتر به افراد معتاد به شیشه هست و بازیشون قابل لمس تر هست،سخن طولانی شد هر چند هنوزم حرف دارم برای بیان در کل ضمن خسته نباشید به همه عوامل فیلم از آقای شعیبی انتظار بیشتری داشتم.
3 لایک
0 نظر
1397/08/27
رادین
خیلی قشنگ بود فیلمش
0 لایک
0 نظر
1397/08/25
آرتاس منتیل
حامد جان اشتباه نمیکنی ؟ به نظرم یکی از نقاط قوت فیلم بهترین انتخاب بازیگراشه !
دقیقا امین حیایی همونیه که باید باشه ! یه آدم حسابی که میتونه عوضی هم باشه ! میمیک صورتش خیلی مناسبه واسه این نقش ! اصلا این فیلم واسه بازیگراش دقیقا جایزه گرفت ! چطور این حرفو میزنی ! سارا بهرامی برنده بهترین نقش اول زن شد، که دقیقا مهناز افشار نامزد همین جایزه بود فکر کنم برای اولین باره که 2 زن برای یک جایزه از یک فیلم کاندید میشن !
در مورد انتخاب جمشید هاشم پور موافقم ولی اصلا نقش فوق العاده نبود ! یعنی در حد سیمرغ نبود ولی در هر صورت جایزه نقش مکمل مرد هم گرفته ! امین حیایی هم ک نظرمو گفتم !
نگار عابدی هم که واسه نقش مکمل زن کاندید بود !
کلا از 22 تا کاندید بازیگری نقش اول و مکمل زن و مرد، 4 تاش از دارکوب نامزد شده و 2تا سیمرغ گرفتن ! واقعا انتخاب بازیگران بد بوده؟
1 لایک
1397/08/24
سید
به نظر من جمشید هاشم پور اصلا نباید کاندید می شد!!!
بازی خای درخشان نوید پور فرج و فرهاد اصلانی به نظرم نباید اجازه می دادند که حتی جمشید هاشم پور کاندید شه!
فکر منم جمع دیالوگ هاش به بیستا هم نرسید
کلا در حق مغز ها خیلی بد کردن
0 لایک
1397/08/25
آرتاس منتیل
این نظر شما ربطی به بحث ندارها ! همه میدونیم که نباید کاندید میشد !
بحث در مورد انتخاب بازیگران فیلم دارکوب بود !
نظر شما چیه ؟
0 لایک
1397/08/25
طاها مزینانی
واقعا موافقم با آقا مرتضی
0 لایک
1397/08/26
فریبا
من مخالف سینمای اجتماعی نیستم ، برعکس کاملا هم موافقم و خیلی هاشون رو هم قبول دارم
میدونم ممکنه خیلی هاتون مخالف باشید اما به نظرم اکثر فیلم های اجتماعی ما سیاه نمایی هستند و اونایی که مخالف حرف من هستند برداشتشون از سیاهنمایی با برداشت من فرق میکنه یقینا
مادر من کلا از اکثر فیلم و سریال های ایرانی بیزاره ، فیلم های طنز رو که کلا دوست نداره ، اجتماعی هاش هم که میگه خیلی تلخن و سراسر ناامیدی و از این حرف ها ، مثلا رگ خواب و لانتوری و ملی و راه های نرفته اش رو که دیده بود حالش بد شده بود .
اما از دارکوب خوشش اومده ، علاوه بر اینکه تو سینما دیده بودش، سی دیش رو هم خرید ، کاری که واقعا از مادر من بعیده ، دقیقا همه ی حرفایی که باقی دوستان عزیز پایین گفته بودن رو زد ، مخصوصا این که ته فیلم امید داره این براش خیلی مهمه
و اینکه دومین فیلمی که مادرم بعد از دارکوب ازش خوشش اومد ، مغزهای کوچک زنگ زده بود ، از اون هم خیلی تعریف کرد ، حیف که هنوز خودم ندیدمش
3 لایک
5 نظر
1397/08/23
یونس
در پرانتز حرف شما عرض کنم که فیلم سینمایی و امید و امیدبازی و امید بینانه و ... تمام حرف هست ! یک فیلم سینمایی قرار نیست تفکرات خودش رو به سینما تزریق کنه ! قرار هست که تفکرات جامعه رو نشون بده ! دقیقا همون چیزهایی که در لاتاری دیدم ...
مثال بود ، خیلی دیگر از فیلمهای ایرانی هم هستند که اگر مثل لاتاری فیلم هیچ و پوچ اونها باشه ، مغز باقی فیلم هارو بخونید !
امید هم که نشد جمله ی ما میتوانیم ...
0 لایک
1397/08/25
آرتاس منتیل
رسانه قرار باشه تفکراتش رو تزریق نکنه که رسانه نیست یونس جان ! این خیلی خیلی پیش پا افتادستا !
0 لایک
1397/08/25
زهرا
منم همین طور
0 لایک
1397/08/26
الهام فرهنگ
چقدر تحلیل و نظر خوبی فریباجان. این نگاه رو کمتر تو منظوم دیدم. خیلی خوب تونستی بحث سیاه‌نمایی و سینمایی اجتماعی رو باز کنی. امید و میل به تغییر سازنده، عناصری هستند که در فیلم های اجتماعی ما نیستند
1 لایک
1397/08/27
فریبا
خیلی ممنون از شما خانم فرهنگ عزیز❤
0 لایک
1397/08/27
شیدا
عاااااااالی
0 لایک
0 نظر
1397/08/23
سید محمد موسوی
سلام.
دارکوب از سه وجه من رو تحت تأثیر قرار داد.
یک نشون داد وقتی زن(مادر؛خواهر,دختر) به اعتیاد کشیده میشه, بنیان زندگی بطور کل از هم میپاشه. درحالیکه وقتی مرد معتاد میشه,همون زن هرطور شده زندگی رو سرپا نگه میداره. نشون داد اعتیاد در زن ها خیلی دردناکتر و کشنده تر از مردها ست. چون زن سرچشمه زندگی در اجتماعه.
دوم اینکه نیاز نیست برای اینکه حرفت شنیده بشه, فیلمت رو از سیاهی و سوپراستار پرکنی. یه امین حیایی و یه مهناز افشار برات کافیه.بقیه رو از بین کسانی انتخاب کن که دردشون هنر باشه نه قرارداد. و در انتها امید تزریق کن نه تاریکی.
سوم متوجه شدم اسم کارگردان برای یک فیلم؛ مهمترین عنصر انتخاب فیلم نیست. باید ببینی درد فیلمساز چیه؟ گیشه یا هنر.
0 لایک
1397/09/24
مزدک شجاعی
مد شده سبک فیلم سازی به قصد سوهان کشیدن به روان مخاطب.
فیلمی سرشار از تنش، اضطراب، آشفتگی و آشوب.
0 لایک
3 نظر
1397/08/22
الهام فرهنگ
ببینید من ههم قبول دارم فیلم کمی تیغ برنده و تیزی داشت. ولی انصافا این نوع فیلمسازی بهروز شعیبی خیلی فرق داره با کارگردانان سیاه‌بساز دیگه. بهروز شعیبیی اصلا سیاه نمیسازه چون در پایان همه فیلمهاش امید هست. و در سرتاسر فیلم هم قهرمان یا دوستان قهرمان دارند تلاش میکنند برای بهتر شدن زندگیشون. از این منظر یک بار دیگه به فیلم فکر کنید
2 لایک
1397/08/22
آرتاس منتیل
منم همیشه از منتقدان فیلم های سیاه نما هستم ! ولی این فیلم خداییش حقیقت محض بود ! منطق داشت ! و اینکه قهرمان داشت ! اصلی ترین دلیل انتقاد من قهرمان نداشتنه ! ببینید چقدر قشنگ همچین معتادی رو با اون ضعف و بی پولی در برابر پول دار ترین و شاخص ترین افراد جامعه که جایگاه اجتماعی بالایی دارن ، به قهرمان تبدیل میکنه !!!
دمش گرم خلاصه !
1 لایک
1397/08/22
فریبا
به شدت با خانم فرهنگ عزیز و آقا مرتضی موافقم
0 لایک
1397/08/23
آرتاس منتیل
احسنت ! دقیقا این سوال ذهنی من بود ! همین داشتم بهش فکر میکردم !
0 لایک
1397/08/19
امیرحسین
واقعا فیلم قشنگی بود و برای زندگی بعضی انسان هارا میگوید.
به نظر من این فیلم از نظر موضوع اجتماعی زیبا بود و به هیچ وجه به درد بچه ها نمیخورد
0 لایک
0 نظر
1397/08/18
زهرا
اصلا به درد نمیخوره خیلی چچچچچچچچچچرته هیششکی ننبینه
0 لایک
2 نظر
1397/08/18
خانم کاظمی
اونوخ خالتور خوبه
1 لایک
1397/08/20
زهرا
مزه نریز بیمزه
0 لایک
1397/08/26
محمودی
بازی ها حرف نداشت👌👌👌
0 لایک
0 نظر
1397/08/17
آرتاس منتیل
سلام
یه سوال ! کسی میدونه چرا دارکوب ؟ چرا این اسمو گذاشتن ؟
0 لایک
4 نظر
1397/08/15
امیر نوربخش
کم پیدایی مرد
0 لایک
1397/08/15
فریبا
((دارکوب به درخت می کوبد و صدا می دهد و این مثل خبر رسانی است؛ بدون اینکه کلامی گفته شود، می گوید مردم بدانید در زیر پوست این شهر چه خبر است.))

اینو یه جایی خونده بودم
3 لایک
1397/08/15
رامتین
دارکوب خانه ی خودش رو خراب میکنه به همین دلیل اسم فیلم دارکوبه یعنی خونه خراب
0 لایک
1397/08/16
آرتاس منتیل
سلام امیر شرمنده اصلا وقت نمیکنم !
مرسی فریبا خانم، دلیلتون قابل استناد بود.
رامتین جان متوجه دلیلت نشدم من !
0 لایک
1397/08/19
مهسا
دارکوب فوق العاده بود
سارا بهرامی رو خیلی دوس داشتم
الحق که سیمرغ حقش بود
مهناز افشار و امین حیایی رو نگم براتون دیگه
1 لایک
0 نظر
1397/08/14
Amir
دوشنبه 14 آبان در شبکه نمایش خانگی!
2 لایک
0 نظر
1397/08/11
فیلم بین
اواسط آبان در شبکه نمایش خانگی
0 لایک
2 نظر
1397/08/05
علی فیلم بین
تاریخ احتمالی هم دادن ، گفتن احتمالا 14 آبان.
0 لایک
1397/08/07
فیلم بین
👍
0 لایک
1397/08/11
سینا فکری
اکرانش تموم شد
0 لایک
0 نظر
1397/07/27
حمید کی میاد نمایش خانگی
0 لایک
1 نظر
1397/07/23
علی فیلم بین
14 آبان.
0 لایک
1397/08/11
سپنتا ملکی
فیلم خوبی نبودفقط خانم بهرامی خوب بازی کردندومن ازاقای شعیبی انتظارنداشتم.
0 لایک
0 نظر
1397/07/20
زهرا بچه ها اکرانش تموم شده ؟ اگه نشده دارکوب ببینم یا شعله ور
0 لایک
0 نظر
1397/07/04
پرزیوال
البته طلا و مس رو خودش نساخته فقط بازی کرده
2 لایک
0 نظر
1397/06/17
آرتاس منتیل
اینو دیگ لطفا قانونی دانلود کن پریزیوال جانم
0 لایک
1397/06/20
علی سالاری نسب
دقیقا
0 لایک
1397/06/11
فریبا
نمیدونم چرا من اینقدر دارم سر فروش کم این فیلم حرص میخورم
با این وضع ، دم سرخ ها هم از این فیلم فروشش جلو میزنه و این فاجعه است!!!!
5 لایک
3 نظر
1397/06/09
علی سالاری نسب
خیلی کم فروخته بنظرم فیلم خوبی بود از خیلی فیلم ها بهتر بود،امتیاز کمی ام داره
0 لایک
1397/06/10
خانم کاظمی
کاملا موافقم باهاتون
0 لایک
1397/06/10
فریبا
بله ، به نظر منم خیلی فیلم خوبی بود
امتیاز کمش هم بخاطر یک مشت آدمه که کلا فاز مخالف میزنن حتی اگه موافق باشن!!!
1 لایک
1397/06/10
محمد حسین دائی دائی
واقعا در حق فیلم های اجتماعی ظلم تو گیشه کشور ما فقط ژانر طنز فروش میکنه
1 لایک
0 نظر
1397/06/02
عسلی
همینجور عشقی بازی به فیلم1و2 امتیاز میدین اینم نتیجش!!!
دارکوب7 امتیازی شد6 امتیاز.
4 لایک
0 نظر
1397/05/31
فریبا
چقدر خوب حرف دل منو گفتی ...
1 لایک
1397/06/06
آریا ای پی
سینمای اجتماعی یک ژانر سینمای به حساب نمی‌آید و هر فیلمی به واسطه دنیایی که ساخته و دغدغه‌ای که دارد اگر پیرامون اجتماع حرف بزند اجتماعی است. از این منظر بخش عمده‌ای از فیلم‌های سینمای ایران اجتماعی به حساب می‌آیند. در هر جامعه‌ای معضلات مختلف اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که فیلم‌سازان را وسوسه‌ می‌کند تا پیرامون آن موضوعات، قصه بگویند. برای مثال چارلی چاپلین یکی از اولین فیلم‌سازانی بود که فیلم اجتماعی می‌ساخت. در فیلم روشنایی‌های شهر دغدغه اصلی چاپلین مسئله اختلاف طبقاتی در جامعه آمریکا همزمان با بحران اقتصادی دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی بود که این موضوع را با روبروی هم قرار دادن یک شخصیت در فقر مطلق و یک شخصیت در رفاه کامل نشان داد.

جدی‌ترین جریانی که در تاریخ سینما با دغدغه اجتماعی شکل گرفت نئورئالیسم (نوواقع‌گرایی) در ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم بود

جدی‌ترین جریانی که در تاریخ سینما با دغدغه اجتماعی شکل گرفت نئورئالیسم (نوواقع‌گرایی) در ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم بود. تفاوت عمده این سینما با جریان رایجی که در سینمای آمریکا وجود داشت استفاده از لوکیشن واقعی به جای استودیویی بود. تغییری مهم که رنگ و بوی واقعیت ( آنچه که خود نیز به چشم می‌بینیم) را به سینمای ایتالیا داد. در مکتب نوواقع‌گرای ایتالیا مواد اولیه زیبایی‌شناسی فیلم‌ها دو فاکتور مهم بودند: وفاداری فیلمنامه به زندگی و صداقت بازیگر در قبال نقش‌اش. از همین رو نابازیگران نقش به‌سزایی در فیلم‌های نوواقع‌گرا داشتند.

در سینمای ایران مهم‌ترین فیلم‌ها، به شکلی اجتماعی بوده‌اند یا رگه‌هایی از مسائل اجتماعی را همراه داشته‌اند. قیصر ساخته مسعود کیمیایی فیلمی درباره‌ انتقام است اما کاملاً اجتماعی است چرا که شناخت مشخصی از فضای عمومی جامعه، شکل ارتباط اعضای جامعه با هم، مکان‌های استراتژیک جامعه در آن دوران (قهوه‌خانه و حمام در قیصر) به مخاطب می‌دهد. در کنار قیصر، گوزن‌ها ساخته مسعود کیمیایی، کندو ساخته فریدون گُله، خشت و آیینه ساخته ابراهیم گلستان و ... فیلم‌های شاخص اجتماعی قبل از انقلاب بودند. آنچه گوزن‌ها را به یادماندنی می‌کند در دو عامل مهم خلاصه می‌شود. اول آنکه گوزن‌ها به واسطه شخصیت‌هایی که ساخته پیرامون مفاهیمی تاریخی اجتماعی در جامعه ایرانی حرف می‌زند که تاریخ مصرفی طولانی‌تر دارند و می‌توان در شخصیت‌های زنده و عمیق‌اش مشترکاتی برای جامعه امروزی نیز یافت. در حقیقت سید در گوزن‌ها فقط یک معتاد نیست بلکه به واسطه ویژگی‌های شخصیتی‌اش نماینده طبقه‌ای از مردم ایران در نوعی نگاه و در نگاهی دیگر می‌تواند نماینده خود مردم ایران -که به خواب فرورفته‌اند- باشد. عامل دیگر، شناختِ تاریخی است که از جامعه آن‌ روز‌های ایران به مخاطب می‌دهد. این دو عامل ارزشمند باعث ماندگاری فیلم گوزن‌ها شده‌اند.

مشکل اساسی که در فیلم دارکوب وجود دارد و اجازه نمی‌دهد فیلم از برچسب اجتماعی فراتر برود همین مسئله شخصیت است

با مقدمه طولانی که از سینمای اجتماعی به نگارش درآمد سراغ فیلم ایرانی تازه بهروز شعیبی برویم. این مسئله که فیلمی درباره مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، فروش بچه، فقر و خودفروشی باشد می‌تواند برچسب اجتماعی بودن به فیلمی بزند اما اعتباری برای فیلم به ارمغان نخواهد آورد. در سینمای مستند هر ساله چند فیلم با این موضوعات ساخته می‌شوند که به شدت هم درگیر‌کننده و اثرگذارند. می‌توان به فیلم آوانتاژ ساخته محمد کارت یا رویای دم صبح ساخته مهرداد اسکویی اشاره کرد. مشخصاً سینمای مستند واقع‌گرا‌تر است چرا که از سوژه و مکان‌های واقعی استفاده می‌کند. اما چه در مورد سینمای مستند چه داستانی سوال مهمی که فیلمساز باید هنگام ساخت یک فیلم اجتماعی از خود بپرسد و در عین حال مخاطب هنگام تماشای فیلم درگیر آن سوال خواهد شد آن است که ورای اهمیتی که معضل اجتماعی انتخاب شده دارد، فیلمساز چه نگاه عمیق‌تری به شخصیت‌هایش داشته و به دنبال چه اثرگذاری در جامعه است؟ آنچه سینمای اصغر فرهادی را ماندگار می‌کند شناخت دقیق از احوالات طبقه متوسط در ایران است. این شناخت را می‌توان در تک تک ویژگی‌هایی که برای شخصیت‌هایش انتخاب کرده و تصمیماتی که شخصیت‌ها در طول داستان می‌گیرند جستجو کرد. 

مشکل اساسی که در فیلم دارکوب وجود دارد و اجازه نمی‌دهد فیلم از برچسب اجتماعی فراتر برود همین مسئله شخصیت است. ماجرای فیلم به یک زن معتاد و رابطه او با شوهر قبلی‌اش می‌پردازد. حقایقی از گذشته به واسطه دیدار دوباره مهسا (زن معتاد) و آقای علی‌زاده (امین حیایی) برملا می‌شود و سرنوشت شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد. اما شخصیت‌ها با شناخت دقیق از اوضاع و احوال تاریخی– اجتماعی از ایران امروز پرداخته نشده‌اند بلکه فقط پوسته‌ای از یک معتاد یا یک رییس فروشگاه شهروند روی پرده نقش بسته‌اند. در حقیقت حرکت شخصیت‌ها در راستای فیلمنامه به جای آنکه بر اساس میل درونی و حقیقی خودشان باشد به واسطه آن است که فیلمساز بتواند مجموع معضلات بیشتری در فیلمش بگنجاند و همین تعدد معضلات بدون آنکه راهکار مشخصی برای حل‌شان وجود داشته باشد و همچنین عدم توانایی کاراکترها برای همراه کردن مخاطب، فیلم را تبدیل به رنجی بیهوده کرده است. احتمالاً اگر جسارت به خرج دهیم و یک روز از محله دروازه غار یا پارک هَرَندی رد شویم در یک نگاه گذرا مسائل و معضلات بیشتری را ببینیم و حتی ممکن است همذات‌پنداری بیشتری هم بکنیم. همه مشکلات در فیلم‌های اجتماعی و واقع‌گرایی همچون دارکوب که تعدادشان کم هم نیست همان پاسخ نداشتن برای این سوال است که این فیلم بر چه مخاطبی چه اثری خواهد گذاشت و در راستای این اثرگذاری از چه لوازمی بهره برده است؟ از این منظر فیلم دارکوب نمره قبولی نمی‌گیرد و شعیبی فیلم به فیلم در حال پسرفت است.

4 لایک
2 نظر
1397/05/14
عسلی
چرا تو قسمت نقد ها این نقد رو نمی نویسید؟
0 لایک
1397/05/14
آرتاس منتیل
واسع منظوم بفرستید خوب !
0 لایک
1397/05/23
راد شهبازی
مشکل از همین جا شروع می شود . فیلمی کاملا با موضوع و پرداختی تکراری و خسته کننده ، گویا این فیلم کار یک کارگردان فیلم اولی تازه کار است . شما خودتان بگویید که این فیلم چه تفاوتی با پک سریال آینه عبرت یا فیلم های کهنه دهه شصتی دارد ؟ از شعیبی خیلی بیشتر از اینها انتظار می رفت و نکته بعدی این است که قرار نیست هر اثر خوبی در گیشه موفق باشد .
0 لایک
1397/05/14
فریبا
حقیقتش من خیلی فیلم های دهه شصت و سریال آینه عبرت رو ندیدم .
ولی به نظرم فیلم خوش ساختی بود و پایین تر از بقیه فیلم های آقای شعیبی نبود ، بالاتر هم نبود
بله متاسفانه هر اثر خوبی تو گیشه موفق نیست و این خیلی بد و تاسف برانگیزه
0 لایک
1397/05/14
راد شهبازی
بله ، شرایط سینما ما اینگونه است . پیشنهاد میکنم که فیلم چهارراه استانبول را ببینید ، چه تفاوتی با این فیلم دارد ؟ باز حداقل در فیلم کیایی از جلوه های ویژه قوی استفاده شده بود !!
0 لایک
1397/05/15
سینما سینما
فیلم دغدغه مندی بود،بازی هاشم پور دوست نداشتم،اما فیلم فیلم جالبی بود
0 لایک
0 نظر
1397/05/14
رضا
عالیییییییییی
0 لایک
0 نظر
1397/05/08
پویا
بازی ها عالی بود اما فیلمنامه نه چندان قوی
0 لایک
0 نظر
1397/04/31
راد شهبازی
متاسفانه دارکوب فیلمی است که بر اساس کلیشه های مرسوم و رایج در سینمای ایران ساخته شده، آقای شعیبی می توانستند در قالب جدیدتر و بهتری قصه گویی کند و به این مسئله بپردازند ، اما ایشان تاکید دارند که به مخاطب توضیحِ واضحات بدهد و این شاید بدترین نوع فیلمسازی باشد ، دارکوب تنها قصد‌داشته به زندگی فلاکت بار مهسا اشاره کند امّا به طور جدی این اثر در پرداخت ضعف های جدی دارد ، دارکوب قصد دارد به یک فیلم سینمایی تبدیل شود زیرا که فیلمساز معیار و قواعد ساختاری لازم برای یک فیلم سینمایی را می داند اما آقای شعیبی در بطن فیلم رفته رفته از سینما دور شدند و بیشتر فیلمشان به تله فیلم شباهت پیدا کرده است . بهره گیری آقای شعیبی از الگوهای تلویزیونی در خلق یک فیلمنامه‌ سینمایی کاملا دارکوب را از مسیر اصلی اش جدا کرده موضوع فیلم به دلیل تکراری بودن مضمونی اش نمی تواند کاربرد سینمایی داشته باشد . فیلمی که تنها نام کارگردان و نام بازیگران اش موجب تفاوت آن با یک تله فیلم غم‌انگیز و سوزناک شده است . برای مثال کافی است این فیلم را با نمونه های دیگر ایرانی مقایسه کنید (رگ خواب ، درباره الی و...) کاملا به این موضوع پی خواهید برد .

سارا بهرامی در "من دیه‌گو مارادونا هستم" و "خانه ای درخیابان‌ چهل و یکم "و "ایتالیا ایتالیا" را دقت در جزئیات نقش و توانایی برای جان بخشیدن به یک کارکتر ، بازی روان و پخته شان متفاوت میساخت و باعث درخششان در نقش های مختلف می‌شد ، اما اینجا شرایط از این رو به آن رو می‌شود. گویا او برای ایفای نقش "مهسا" تمام توان و انرژی اش را برای به وجود آوردن ژست خاص ، تغییر تن صدا و بی حالت کردن نگاه و اغراق در بازیشان که مبادا ما یک لحظه فراموش کنیم که مهسا معتاد است . کافیست که بهروز وثوقی را در گوزن ها و اکبرعبدی در مادر را به خاطر بیاورید ، اینها کجا و سارا بهرامی در دارکوب کجا ؟
1 لایک
2 نظر
1397/04/22
آرتاس منتیل
این سطح از ریوو نوشتن واقعا ستودنیه !
2 لایک
1397/04/23
الهام فرهنگ
افرین چه خوب! مرسب خوشم اومد
1 لایک
1397/04/23
هیوجکمن من ندیدم یک از داستانش توضیح میدید
0 لایک
0 نظر
1397/04/22
مرتضی دهقانی فیلم عالی و جالبی بود
0 لایک
0 نظر
1397/04/22
آرتاس منتیل
نظر قشنگی بود !
بهروز شعیبی و مهدویان از یه نقطه شروع کردن ولی شعیبی با حاشیه کمتر داره میره جلو و موفق تره !
2 لایک
1397/04/17
الهام فرهنگ
از نظرات تون متوجه شدم شما از نظرات با منطق حمایت می‌کنین. مثل حسام الدین و اینا نیستید
0 لایک
1397/04/17
آرتاس منتیل
حسام دوسته خوب منه ، اینقدر ازش بد نگید عجبا !
0 لایک
1397/04/17
آرین خزائی
یعنی واقعا دارکوب نسبت به دوفیلم قبلی شعیبی پیشرفت داشته 😐😞
0 لایک
1397/04/20
علی سالاری نسب
چند خطی درباره فیلم #دارکوب:
دارکوب فراتر از انتظار من بود،شاید فیلم های شعیبی ربط چندانی به یکدیگر نداشته باشند اما هر کدام جذابیت های خاص خود را دارد،شعیبی علاقه مند است تا فضا های متنوع سینمایی را تجربه کند که میتوان گفت به خوبی از عهده این تجربه ها برآمده است،از نظر من ثبات در کارگردانی مهمترین ویژگی شعیبی است،که این ثبات و کارگردانی نسبتاً خوب را در دارکوب شعیبی هم میبینیم،فیلم جذابیت های خاص خود را دارد که مخاطب را جذب می کند،از موضوعی سخن می گوید که تلخی هایش می تواند مخاطب را خسته و آزرده کند اما شعیبی و فیلمنامه کار را طوری جلو می برند که تلخی موضوع باعث آزردگی مخاطب نشود،نوع فیلمبرداری دوربین روی دست را دوست داشتم و کاملا به فیلم نشسته بود،فیلم در فضاسازی موفق بود،بازی ها را دوست داشتم، #سارا_بهرامی با استعداد بی نظیر بود،اما نباید از بازی های جذاب #امین_حیایی و مخصوصا #مهناز_افشار گذشت،همه از سارا بهرامی می گویند اما از نظر من نقش خانم افشار نیز خیلی سخت بود که افشار به خوبی از عهده ایفای نقش برآمد.به فیلمنامه نقد دارم،از نظرم در سینما گاهی این امکان وجود دارد که منطق را فدا کنیم،در چالش های بین امین حیایی،مهناز افشار و سارا بهرامی گاهی ضعف منطق دیدم،فیلمنامه داستان مشخص و پر چالشی داشت که در عین حال فراز و نشیب هایی در ریتم به جود می آورد،چیزیکه درک نمی کنم جایزه ی مکملی بود که آقای #جمشید_هاشم_پور عزیز برد،با کمال احترام به آقای هاشم پور داوران محترم جشنواره حق #جواد_عزتی و #هادی_حجازی_فر عزیز را ندادند،هادی حجازی فر در دارکوب با وجود نقش کم اما باز هم عالی بود،دیدن فیلم خوب دارکوب را توصیه می کنم،این فیلم را دوست داشتم و بسیار برای سینما خوشحالم،امسال فیلم های خوبی داریم.بعد از #به_وقت_شام #لاتاری و دارکوب به شدت منتظر دیدن #مغزهای_کوچک_زنگ_زده و #تنگه_ابوقریب هستم.
#هر_کس_چیزی_برای_ترک_نکردن_دارد
2 لایک
2 نظر
1397/04/14
الهام فرهنگ
نظر خودتون بود؟ خیلی خوب
1 لایک
1397/04/17
علی سالاری نسب
بله من درباره مسائل مختلف و سینما تو صفحه ام و جاهای مختلف مینویسم
0 لایک
1397/04/19
صادق وکیلی فرد بسیار خوب
0 لایک
0 نظر
1397/04/09
آرتاس منتیل
این فیلم سیمرغی دیدن داره
1 لایک
0 نظر
1397/04/09
آفاق
به نظرم فیلمنامه از پایه ضعیفه اما ارزش یک بار دیدن رو داره
0 لایک
0 نظر
1397/04/08
فاطمه نژاده
واقعا میخوام بازی سارا بهرامی رو ببینم که بخاطرش سیمرغ رو گرفت
0 لایک
0 نظر
1397/04/07
سینا فکری
اکران شد
0 لایک
0 نظر
1397/04/05
فیلم بین
5 روز تا اکران 🎬
0 لایک
0 نظر
1397/04/01
میثم رشیدی مهرآبادی
نه تنها از «بهروز شعیبی» که از «سید محمود رضوی» هم بعید بود فیلمنامه «حسین تراب نژاد» و «آزیتا ایرایی» را با این همه نقص و ایراد، جلوی دوربین ببرند.

🎬 بنای فیلم «دارکوب» روی ستون حادثه ای در یک روز برفی قرار می گیرد که به هیچ وجه شکافته نشده و از هیچ طریقی نمی شود آن را باور کرد. اتومبیلی در برف گیر می کند و پدر (روزبه علیزاده با بازی امین حیایی)، مادر (مهسا با بازی سارا بهرامی) و کودک نوزاد (باران) را می گذارد و می رود. مادر که معتاد است، سرمای محیط را تحمل نمی کند و فرزندش را رها کرده و راهی می شود. این تمام اطلاعاتی است که «دارکوب» در نیمه دوم خود به تماشاگر می دهد و اگر فیلم را هم ببینید، هیچ چیز بیشتری دستگیرتان نخواهد شد.

🎬 این سکانس ناقص را در برابر انبوهی از ابهامات «دارکوب» بگذارید تا حال تماشاگری که ناراضی از سالن سینما می رود را بهتر درک کنید.

🎬 «دارکوب» بیش از اینکه در بیان داستان خودش موفق باشد، در نمایش خانه ی قمر خانم (با بازی ثریا حلی) موفق است. خانه ای با چند اتاق که نمونه اش را در سینمای ایران، بارها و بارها دیده ایم و این بار البته روایت تازه ای از آن در مقابل چشمانمان قرار می گیرد.

🎬 سارا بهرامی هم در نقش یک زن معتاد تا حدودی توانسته از عهده کار بربیاید اگر چه نمی توان باور کرد که او فقط و فقط از شیشه استفاده می کند چرا که مصرف کنندگان این مخدر، حداقل از نظر ظاهری تا این اندازه شکسته و رنجور نمی شوند.

🎬 انتخاب مهناز افشار در «دارکوب» هم صرفا تمهیدی برای فروش بیشتر است و الا ترکیب نچسب او با امین حیایی، هیچ کمکی به انتقال حس و کشش داستان نکرده و اشتباهی است که شعیبی در کارهای قبلی اش مرتکب نشده بود.

🎬 «دارکوب» یک هادی حجازی فر هم دارد که برادرِ مهسا است و چند سکانس محدود دارد اما نمی دانم در سکانس کارگاهِ متوی تهران، آیا همبازی شدن او با مهناز افشار تا این حد عملکردش را ضعیف کرده یا این که حجازی فر در آن روزها حال خوشی نداشته؟!

🎬 پرداختن به سایر کمبودهای «دارکوب» در حوصله این یادداشت کوتاه نیست و ادامه بحث را باید به روزهای اکران واگذار کرد اما می شود امیدوار بود که بهروز شعیبی حداقل به روزهای «پرده نشین»ی در «دهلیز» برگردد.
2 لایک
2 نظر
1396/11/21
منظوم
سلام و روز خوش خدمت شما دوست عزیز منظوم.
بابت نظر و نقد خوبتون بسیار ممنون هستیم و بسیار خرسندیم و به خود میبالیم که کاربرانی همچون شما در سایت ما فعالیت دارند و در قبال آثار وظیفه خود میدانند که نظراتشان را ارسال فرمایند.
اگر شما مایل بودید و دوست داشتید، ما میتوانیم نقدهای شما را با نام خودتان به عنوان مرجع سینما و تلویزیون ایران، در سایت منظوم منتشر کنیم.
در صورت تمایل با آیدی تلگرامی:
Manzoomadmin@
تماس برقرار کنید و نقدهای خود را ارسال فرمائید.
موفق باشید.
0 لایک
1396/11/24
آفاق
اووووووو باشه حالا فهمیدیم فیلسوفی
0 لایک
1397/04/08
مشاهده بررسی‌های بیشتر