بهزاد عبدی

‏بهزاد عبدی‏
Behzad Abdi


بهزاد عبدی، آهنگساز، سال 1352 در شهر تهران متولد شد.
وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته‌ی مهندسی متالورژی از دانشگاه "صنعتی شریف" و کارشناسی ارشد رشته‌ی موسیقی از آکادمی هنر "خارکوف" اوکراین است.
بهزاد عبدی، جایزه‌ی بهترین موسیقی مسابقه‌ی ورزش و آواز برای قطعه‌ی «پهلوان» از آکادمی ملی المپیک (1387)، سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فیلم فجر برای موسیقی فیلم «آل» (1388)، تندیس سرو طلایی بهترین موسیقی پویانمایی برای «افسانه‌ی ماردوش» در جشنواره‌ی تلویزیونی جام جم (1390) و سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فجر برای فیلم «مزار شریف» (۱۳۹۳)، را در کارنامه دارد.

برنده 2 و نامزد 4 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
سوابق کاری بهزاد عبدی
اپرای «حافظ» سومین همکاری مشترک بهروز غریب‌پور به عنوان نویسنده‌ی لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال (1391) به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد.
این اپرا نیز همانند اپرای «عاشورا» و «مولوی» با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است که محمد معتمدی، حسین علیشاپور، اسحاق انور، مهدی امامی، محمد ذاکر حسین، مژگان چاهیان، سحر محمدی، بابک صبوری، اسحاق انور، مهدی امامی، سجاد پورقناد، علیرضا سعیدی، وزیر: علیرضا سعیدی، علیرضا علویان، علیرضا مهدیزاده، وصال علوی، رسول رهو، طیب فقیه، صادق اسحاقی، کیوان فرزین، علی زند وکیلی، مهدی مهدی قلی، مهدی هدایی، هادی فیض آبادی، سیاوش عظیمی در آن نقش دارند.
بهزاد عبدی یک‌سال پس از تولید اپرای مولانا در نامه سرگشاده‌ای به حذف نامش در بروشور اپرای مولانا اعتراض کرد.
پس از انتشار این نامه بهروز غریب‌پور جوابیه‌ای به این نامه منتشر کرد.
اپرای «مولانا» دومین همکاری مشترک بهروز غریب‌پور به عنوان نویسنده‌ی لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال (1388) به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد. این اپرا نیز همانند اپرای «عاشورا» با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است که همایون شجریان، محمد معتمدی، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی و محمدرضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن هستند.
بهزاد عبدی آهنگساز «اپرای عاشورا» با بیان اینکه «اپرای عاشورا» موسیقی و اپرای ملی ما است، می‌گوید: اپرای «عاشورا» بر اساس آیین «سیاوش کشون» نوشته‌شده که بسیاری از نسخه‌های تعزیه نیز بر اساس این آیین شکل گرفته‌اند. ما هم برای تولید این اثر موسیقایی برداشتی از این گونه‌های ارزشمند موسیقایی داشتیم که به اعتقاد من پاسبان موسیقی ملی ما بوده‌اند.
هنوز کسی برای «بهزاد عبدی» نظری نگذاشته است. اولین نفری باشید که نظر می‌دهید
نظرات مردم (0 نظر)