دارکوب

‏دارکوب‏ ( 1396)
‏WOODPECKER‏

6.7
رأی شما:
10 / 0
بر اساس رای 67 کاربر

فیلم سینمایی

درام
اکران شده در 1397/04/06

خلاصه داستان فیلم سینمایی دارکوب

هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش، از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده… هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می‌کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه…

برنده 2 و نامزد 10 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
با خرید قانونی و شرعی فیلم‌های ایرانی، علاوه بر حمایت از تولید ملی می‌توانید در ادامه حیات صنعت تولید فیلم و سریال ایرانی نیز سهمی داشته باشید. علاوه بر این،‌ با دانلود آثار آن‌ها را همیشه در رایانه خود ذخیره خواهید داشت و دیگر نگران گم شدن DVD‌ فیلم‌ها نخواهید بود :)
در ستایش آینده
بهروز انوار: فیلم دارکوب از حیث مفهوم و جهان بینی فیلم‌های مهم و قابل بحث سینمای امسال است. فیلمی که سعی می‌کند در کنار یک قصه رمانتیک و احساسی حقایق تلخی از جامعه امروز را به مخاطبان و سیاستمداران نشان دهد.
واقع‌گرا و اجتماعی
محسن ظهرابی: همه مشکلات در فیلم‌های اجتماعی و واقع‌گرایی همچون دارکوب که تعدادشان کم هم نیست همان پاسخ نداشتن برای این سوال است که این فیلم بر چه مخاطبی چه اثری خواهد گذاشت و در راستای این اثرگذاری از چه لوازمی بهره برده است؟ از این منظر فیلم دارکوب نمره قبولی نمی‌گیرد و شعیبی فیلم به فیلم در حال پسرفت است.
ارائه به مردم عادی جامعه
محمدحسین قلی‌پور: با وجودی تلاش بسیاری که برای نمایش منصفانه و خیرخواهانه معضلات اجتماعی ناشی از اعتیاد صورت گرفته است اما باز هم آفت رئالیسم‌های اجتماعی به مزرعه دارکوب نفوذ کرده است و این اثر را در جرگه سایر آثار مشابه خود قرار داده است.
این بود دارکوب شعیبی ؟
راد شهبازی: شعیبی نسبت به کارهای نخست خود پخته‌تر شده است. البته این درام اجتماعی خانوادگی به خاطر قصه تکراری‌‌اش ، موقعیت چالش‌برانگیزی برای شعیبی به حساب نمی‌آید اما تلاش او برای روایتی متفاوت و ظرافت خاص او برای تاثیرگذار بودن "دارکوب" قابل‌تحسین و ستودنی است .
فیلم‌های سینمایی برتر جشنواره فجر؛ «دارکوب»، «جشن دلتنگی»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «اتاق تاریک»، «کار کثیف»، به‌عنوان فیلم‌هایی با محور پیشگیری از جرم توسط «قوه قضاییه»، معرفی شدند.
که «لادن ژاله‌وند»، «روح الله حجازی»، «علی قائم‌مقامی»، «محمود رضوی»، «بهروز شعیبی»، «سعید سعدی»، «هومن سیدی»، «پدرام شریفی» و «خسرو معصومی» از سوی هیات داوران پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تقدیر شدند.
فیلم‌های سینمایی برتر جشنواره فجر؛ «دارکوب»، «جشن دلتنگی»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «اتاق تاریک»، «کار کثیف»، به‌عنوان فیلم‌هایی با محور پیشگیری از جرم توسط «قوه قضاییه»، معرفی شدند.
که «لادن ژاله‌وند»، «روح الله حجازی»، «علی قائم‌مقامی»، «محمود رضوی»، «بهروز شعیبی»، «سعید سعدی»، «هومن سیدی»، «پدرام شریفی» و «خسرو معصومی» از سوی هیات داوران پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تقدیر شدند.
21 بهمن ماه سال 1396 پس از اعلام اسامی کاندیداهای «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «مهناز افشار»، کاندیدای «بهترین نقش اول زن»، برای فیلم سینمایی «دارکوب»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«تبریک به همه نامزدهای جشنواره فیلم فجر که به سلیقه شخصی‌ام جای «لیلا حاتمی» و «مهتاب کرامتی» خالی است. تبریک ویژه به موفقیت همکاران عزیزم در فیلم سینمایی «دارکوب» و همچنین پیشاپیش تبریک به برندگان نهایی سیمرغ»
سوالات نظرسنجی ( 10 سوال)

از دیدن این فیلم لذت بردید؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


تا انتها مشتاق تماشای فیلم بودید؟


پایان فیلم راضی‌کننده است؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می کردید؟


فیلم از لحاظ فنی با کیفیت ساخته شده است؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید

ارزیابی مردم از فیلم دارکوب (از مجموع 27 رای)


سرگرم‌کننده
7.4
محتوا
10
ارزش تماشا
8.1
بازیگری
10
جذاب
7.4
پایان مناسب
5.9
تفکربرانگیز
7.0
خوش ساخت
8.1
مناسب خانواده‌
5.6
مناسب کودکان
2.9

بررسی های مردم (48 بررسی)


فاطی*
وقعا چرا فیلمای بی سروتهی مثل هزارپا یا امثال آینه بغل باید پرفروش ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بشن یا دارکوب که انقد قوی روش کارشده بود فروش چندانی نکنه..این آمار خیلی مایوس کنندس
1 لایک
2 روز قبل

آریا ای پی
سینمای اجتماعی یک ژانر سینمای به حساب نمی‌آید و هر فیلمی به واسطه دنیایی که ساخته و دغدغه‌ای که دارد اگر پیرامون اجتماع حرف بزند اجتماعی است. از این منظر بخش عمده‌ای از فیلم‌های سینمای ایران اجتماعی به حساب می‌آیند. در هر جامعه‌ای معضلات مختلف اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که فیلم‌سازان را وسوسه‌ می‌کند تا پیرامون آن موضوعات، قصه بگویند. برای مثال چارلی چاپلین یکی از اولین فیلم‌سازانی بود که فیلم اجتماعی می‌ساخت. در فیلم روشنایی‌های شهر دغدغه اصلی چاپلین مسئله اختلاف طبقاتی در جامعه آمریکا همزمان با بحران اقتصادی دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی بود که این موضوع را با روبروی هم قرار دادن یک شخصیت در فقر مطلق و یک شخصیت در رفاه کامل نشان داد.

جدی‌ترین جریانی که در تاریخ سینما با دغدغه اجتماعی شکل گرفت نئورئالیسم (نوواقع‌گرایی) در ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم بود

جدی‌ترین جریانی که در تاریخ سینما با دغدغه اجتماعی شکل گرفت نئورئالیسم (نوواقع‌گرایی) در ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم بود. تفاوت عمده این سینما با جریان رایجی که در سینمای آمریکا وجود داشت استفاده از لوکیشن واقعی به جای استودیویی بود. تغییری مهم که رنگ و بوی واقعیت ( آنچه که خود نیز به چشم می‌بینیم) را به سینمای ایتالیا داد. در مکتب نوواقع‌گرای ایتالیا مواد اولیه زیبایی‌شناسی فیلم‌ها دو فاکتور مهم بودند: وفاداری فیلمنامه به زندگی و صداقت بازیگر در قبال نقش‌اش. از همین رو نابازیگران نقش به‌سزایی در فیلم‌های نوواقع‌گرا داشتند.

در سینمای ایران مهم‌ترین فیلم‌ها، به شکلی اجتماعی بوده‌اند یا رگه‌هایی از مسائل اجتماعی را همراه داشته‌اند. قیصر ساخته مسعود کیمیایی فیلمی درباره‌ انتقام است اما کاملاً اجتماعی است چرا که شناخت مشخصی از فضای عمومی جامعه، شکل ارتباط اعضای جامعه با هم، مکان‌های استراتژیک جامعه در آن دوران (قهوه‌خانه و حمام در قیصر) به مخاطب می‌دهد. در کنار قیصر، گوزن‌ها ساخته مسعود کیمیایی، کندو ساخته فریدون گُله، خشت و آیینه ساخته ابراهیم گلستان و ... فیلم‌های شاخص اجتماعی قبل از انقلاب بودند. آنچه گوزن‌ها را به یادماندنی می‌کند در دو عامل مهم خلاصه می‌شود. اول آنکه گوزن‌ها به واسطه شخصیت‌هایی که ساخته پیرامون مفاهیمی تاریخی اجتماعی در جامعه ایرانی حرف می‌زند که تاریخ مصرفی طولانی‌تر دارند و می‌توان در شخصیت‌های زنده و عمیق‌اش مشترکاتی برای جامعه امروزی نیز یافت. در حقیقت سید در گوزن‌ها فقط یک معتاد نیست بلکه به واسطه ویژگی‌های شخصیتی‌اش نماینده طبقه‌ای از مردم ایران در نوعی نگاه و در نگاهی دیگر می‌تواند نماینده خود مردم ایران -که به خواب فرورفته‌اند- باشد. عامل دیگر، شناختِ تاریخی است که از جامعه آن‌ روز‌های ایران به مخاطب می‌دهد. این دو عامل ارزشمند باعث ماندگاری فیلم گوزن‌ها شده‌اند.

مشکل اساسی که در فیلم دارکوب وجود دارد و اجازه نمی‌دهد فیلم از برچسب اجتماعی فراتر برود همین مسئله شخصیت است

با مقدمه طولانی که از سینمای اجتماعی به نگارش درآمد سراغ فیلم ایرانی تازه بهروز شعیبی برویم. این مسئله که فیلمی درباره مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، فروش بچه، فقر و خودفروشی باشد می‌تواند برچسب اجتماعی بودن به فیلمی بزند اما اعتباری برای فیلم به ارمغان نخواهد آورد. در سینمای مستند هر ساله چند فیلم با این موضوعات ساخته می‌شوند که به شدت هم درگیر‌کننده و اثرگذارند. می‌توان به فیلم آوانتاژ ساخته محمد کارت یا رویای دم صبح ساخته مهرداد اسکویی اشاره کرد. مشخصاً سینمای مستند واقع‌گرا‌تر است چرا که از سوژه و مکان‌های واقعی استفاده می‌کند. اما چه در مورد سینمای مستند چه داستانی سوال مهمی که فیلمساز باید هنگام ساخت یک فیلم اجتماعی از خود بپرسد و در عین حال مخاطب هنگام تماشای فیلم درگیر آن سوال خواهد شد آن است که ورای اهمیتی که معضل اجتماعی انتخاب شده دارد، فیلمساز چه نگاه عمیق‌تری به شخصیت‌هایش داشته و به دنبال چه اثرگذاری در جامعه است؟ آنچه سینمای اصغر فرهادی را ماندگار می‌کند شناخت دقیق از احوالات طبقه متوسط در ایران است. این شناخت را می‌توان در تک تک ویژگی‌هایی که برای شخصیت‌هایش انتخاب کرده و تصمیماتی که شخصیت‌ها در طول داستان می‌گیرند جستجو کرد. 

مشکل اساسی که در فیلم دارکوب وجود دارد و اجازه نمی‌دهد فیلم از برچسب اجتماعی فراتر برود همین مسئله شخصیت است. ماجرای فیلم به یک زن معتاد و رابطه او با شوهر قبلی‌اش می‌پردازد. حقایقی از گذشته به واسطه دیدار دوباره مهسا (زن معتاد) و آقای علی‌زاده (امین حیایی) برملا می‌شود و سرنوشت شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد. اما شخصیت‌ها با شناخت دقیق از اوضاع و احوال تاریخی– اجتماعی از ایران امروز پرداخته نشده‌اند بلکه فقط پوسته‌ای از یک معتاد یا یک رییس فروشگاه شهروند روی پرده نقش بسته‌اند. در حقیقت حرکت شخصیت‌ها در راستای فیلمنامه به جای آنکه بر اساس میل درونی و حقیقی خودشان باشد به واسطه آن است که فیلمساز بتواند مجموع معضلات بیشتری در فیلمش بگنجاند و همین تعدد معضلات بدون آنکه راهکار مشخصی برای حل‌شان وجود داشته باشد و همچنین عدم توانایی کاراکترها برای همراه کردن مخاطب، فیلم را تبدیل به رنجی بیهوده کرده است. احتمالاً اگر جسارت به خرج دهیم و یک روز از محله دروازه غار یا پارک هَرَندی رد شویم در یک نگاه گذرا مسائل و معضلات بیشتری را ببینیم و حتی ممکن است همذات‌پنداری بیشتری هم بکنیم. همه مشکلات در فیلم‌های اجتماعی و واقع‌گرایی همچون دارکوب که تعدادشان کم هم نیست همان پاسخ نداشتن برای این سوال است که این فیلم بر چه مخاطبی چه اثری خواهد گذاشت و در راستای این اثرگذاری از چه لوازمی بهره برده است؟ از این منظر فیلم دارکوب نمره قبولی نمی‌گیرد و شعیبی فیلم به فیلم در حال پسرفت است.

3 لایک
1 هفته قبل

عسلی
چرا تو قسمت نقد ها این نقد رو نمی نویسید؟
0 لایک
1 هفته قبل

مرتضی
واسع منظوم بفرستید خوب !
0 لایک
4 روز قبل

فریبا
واقعا ناراحت کننده است که برخی فیلم ها ( منظورم به فیلم خاصی نیست و کلی میگم) بخاطر برخی بازیگران و تبلیغ زیاد و اینجور چیزا فروش خیلی بالایی میکنند ، اما دارکوب ، فیلم به این خوبی همش یک میلیاردو پونصد فروش کرده
و از روی پرده خیلی سینما ها هم برداشته شده.......
1 لایک
1 هفته قبل

راد شهبازی
مشکل از همین جا شروع می شود . فیلمی کاملا با موضوع و پرداختی تکراری و خسته کننده ، گویا این فیلم کار یک کارگردان فیلم اولی تازه کار است . شما خودتان بگویید که این فیلم چه تفاوتی با پک سریال آینه عبرت یا فیلم های کهنه دهه شصتی دارد ؟ از شعیبی خیلی بیشتر از اینها انتظار می رفت و نکته بعدی این است که قرار نیست هر اثر خوبی در گیشه موفق باشد .
0 لایک
1 هفته قبل

فریبا
حقیقتش من خیلی فیلم های دهه شصت و سریال آینه عبرت رو ندیدم .
ولی به نظرم فیلم خوش ساختی بود و پایین تر از بقیه فیلم های آقای شعیبی نبود ، بالاتر هم نبود
بله متاسفانه هر اثر خوبی تو گیشه موفق نیست و این خیلی بد و تاسف برانگیزه
0 لایک
1 هفته قبل

راد شهبازی
بله ، شرایط سینما ما اینگونه است . پیشنهاد میکنم که فیلم چهارراه استانبول را ببینید ، چه تفاوتی با این فیلم دارد ؟ باز حداقل در فیلم کیایی از جلوه های ویژه قوی استفاده شده بود !!
0 لایک
1 هفته قبل

سینما سینما
فیلم دغدغه مندی بود،بازی هاشم پور دوست نداشتم،اما فیلم فیلم جالبی بود
0 لایک
1 هفته قبل

راد شهبازی
فیلم من را یاد مجموعه های سریال های قدیمی و پندگونه (مثل آینه عبرت ) می اندازه ، داستان دهه شصتی طوری را دارد و به شدت تکراری به نظر میرسد ، به قول یکی از منتقدان که نوشته بودند این فیلم گویا در آرشیو انبار فیلم های اکران نشده دهه ۶۰ موسسه فارابی بوده و الان اکران شده .البته من شکی در قدرت شعیبی در کارگردانی ندارم ولی در بین فیلمهایی که امسال در جشنواره فجر اکران شدند ، دارکوب را می‌توان ناامیدکننده ترین فیلم ممکن جشنواره نام برد ، البته نه به معنای بدترین فیلم ...
0 لایک
2 هفته قبل

رضا
عالیییییییییی
0 لایک
2 هفته قبل

فاطی*
فیلم بسیار قوی و دغدغه مند
واقعا از دیدنش لذت بردم همه انتظاری که از فیلم داشتم اتفاق افتاد و بعد از دیدن در سینما احساس خوبی داشتم شاخصه ی یک فیلم قوی همینه که تو رو به فکر فرو ببره...
0 لایک
3 هفته قبل

پویا
بازی ها عالی بود اما فیلمنامه نه چندان قوی
0 لایک
3 هفته قبل

سپنتاملک زاده
دارکوب فیلم خوبی تاوسط هایش خوب بودخراب کردبازیهای بدی نداشت خانم سارابهرامی درنقش یک ادم معتادرادراورده بودوبه نظرم اقای شعیبی خوب نقشی به خانم بهرامی داده به نظرم فیلم فیلم غم انگیزی بودوکمی حوصله صربرمردم من ازدارکوب انتظاربیشتری داشتم فقط خانم بهرامی خوب بازی کردبه نظرم فیلم سیانورکه حتماخودتان دیدیدبه نظرم سیانوربهترازدارکوب بودمن فکرمی کزدم دارکوب بهتر ازسیانوراست.
0 لایک
4 هفته قبل

وروجک
دارکوب شاید موضوع خیلی نویی نداره اما بسیار بسیار عالیه و خوش ریتم به طوری که تا آخر فیلم به ساعتت نگاه نمیکنی و فقط مجذوب پرده نقره ای و قاب جادویی سینما هستی
بازی ها به معنای واقعی عالی بود تا جایی که از بازی سارا بهرامی حیرت میکنید
طراحی صحنه و لباس و گریم به بهترین نحو انجام و اجرا شده بود
کارگردانی بسیار قوی بود
خلاصه دارکوب یکی از خوش ساخت ترین فیلم های این روز هاست و میشه گفت بهترین فیلمیه که الان رو پردست
حتما پیشنهاد میکنم دارکوب رو تماشا کنید
1 لایک
1 ماه پیش
مشاهده نظرات بیشتر