نقد سریال ایرانی
میرباقری کیست و چه می‌کند؟
مهدی فیاضی‌کیا: شاید به میرباقری نشود خرده گرفت. سبکِ کاری او بازنماییِ نمایشی است و نه تحلیل. شرارت در عمرسعد و ابن زیاد، از کدام منشأ نشأت می‌گیرد؟ اعتقاد مختار به آل علی، از کجاست؟ تردیدش از کجاست؟ او کجای قضیه ایستاده؟ شاید به جای مختارنامه، باید «روزگارِ مختار» را ساخت.
25 مهر 1397
دو حضور مهم
کوروش بامدادی: بار دیگر در «ممنوعه» شاهد هستیم که فیلم‌ساز به‌جای استفاده از عناصر دراماتیکی که در اختیار دارد با استفاده از دیالوگ‌ها و توانایی بازی بازیگرانش، از بیننده دعوت می‌کند وارد گفتگوها شود و ارتباط میان کاراکترها را دریابد و رازها را رمزگشایی کند.
14 مهر 1397
آرام‌تر و نرم‌تر
ساناز رمضانی: قصه اصلی «ممنوعه» هنوز کامل شکل نگرفته است و کم‌کم دارد جنبه‌های مختلفی از دغدغه‌های روز جامعه را یک‌به‌یک به نمایش می‌گذارد و باید صبر کرد و دید این قصه دیوانه‌وار به کجا ختم می‌شود.
09 مهر 1397
متفاوت‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی
کوروش بامدادی: بررسی سریال ممنوعه؛ قسمت اول: ممنوعه» بیش از آنکه ساختار تلویزیونی داشته باشد، درزمینهٔ تکنیک‌های مربوط به ساخت، استانداردهای یک اثر سینمایی را دارد و درعین‌حال، خصوصیاتی مثل ایجاد تعلیق، کاراکترها و خرده روایت‌ها و ایجاد حس تداوم در عین چندقسمتی بودن را برآورده کرده است.
03 مهر 1397
ماجرای یک عشق نافرجام
زینب علیپور: «دلدادگان» را می‌توان یکی از کارهای خوب این روزهای تلویزیون دانست که کمی مخاطبش را با دیدن ماجراهایی که پیش می‌آید، به فکر وا می‌دارد. ضمن اینکه گویا تلویزیون کمی از موضع خود عقب کشیده و دست سازندگان یک اثر را در به تصویرکشیدن روابط عاشقانه دختر و پسر بازتر گذاشته تا بهتر بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و نسل جوان را نیز بتواند با خود همراه کند.
18 شهریور 1397
هر چه غیرمنطقی‌تر، جذاب‌تر!
آرش فهیم: یکی دیگر از ترفندهایی که معمولا در این گونه سریال‌ها به کار گرفته می‌شود، باز شدن گره مشکلات با مرگ یا قتل افراد است. یعنی یک نفر که نقطه مقابل قهرمان فیلم است و همه در تعلیق چگونگی شکست دادن او به سر می‌برند، به راحتی می‌میرد و همه گره‌ها باز می‌شود!
13 شهریور 1397
این سریال تکراری نیست؟!
خدیجه فتحی: بیشتر از نویسنده باید از عوامل محترم صدا وسیما و مدیران سخت‌کوش و حواس‌جمع رسانه ملی تشکر کرد که اینقدر به فکر مخاطبند و با این همه برنامه و فیلم و سریال متنوع و جالب که برای تابستان مردم درنظر گرفته‌اند، حسابی غافلگیرشان می‌کنند و مایه انبساط خاطر همگان می‌گردند!
02 شهریور 1397
جدی‌ترین شوخی‌ها
کوروش بامدادی: بهروز شعیبی بدون هیچ ادعایی و شاید خیلی آماتور گونه، از این نگاه انتقاد می‌کند و شاید فقط چند نفر را به فکر وادارد و این همان رسالت یک هنرمند است؛ ایجاد تغییر در جامعه‌اش، به‌سوی بهتر شدن.
21 مرداد 1397
کاریکاتور دانشگاه!
جواد صفایی: باید پرسید آیا نگاهی که امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب به دانشگاه و دانشجو دارند، صرفا در نمایش یک دانشجوی معصوم و دور از اشتباه است که خود را از هرگونه فعالیت اجتماعی و سیاسی به دور می‌داند یا آنکه به دنبال دانشگاهی چمران‌ساز هستند که با تمام توانایی‌های علمی، در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز سرآمد جبهه انقلاب و شخصیت محبوب همه طیف‌های فرهنگی و سیاسی جامعه می‌شود؟
17 مرداد 1397
پر بازیگر ناموفق
راد شهبازی: سریال گلشیفته شاید به خوبی آثار قبلی شعیبی مثل سیانور و دهلیز نباشد ، اما اثر قابل دفاعی است که توانسته به بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز اشاره کند و تاحدی بیننده را راضی نگه دارد .
10 مرداد 1397
پایان موردانتظار
مهرداد داوودی: نقد قسمت شانزدهم سریال شهرزاد فصل سوم: سریال در سکانس پایانی با جای دادن برخی دیالوگ‌ها تلاش می‌کرد به‌مان بفهماند که رابطه بین شهرزاد و فرهاد همچنان سر جایش است اما این دو قرار است با وجود این عشق دور از هم باشند. شاید تمام رسالت این سکانس نشان دادن تنهایی مطلق شهرزاد با مرگ قباد و ترک فرهاد بود.
09 مرداد 1397
ضدقهرمان گردن کلفت
مهرداد داوودی: نقد قسمت پانزدهم سریال شهرزاد فصل سوم: قباد در لایه‌های شخصیتش ذات معصومی دارد که انگار تنها شهرزاد از آن خبر دارد و دقیقا به همین دلیل است که شهرزاد تصمیم می‌گیرد برای نجات زندگی‌ او حتی روبروی فرهاد هم قرار بگیرد.
09 مرداد 1397
ساختارشکنی
مهرداد داوودی: نقد قسمت چهاردهم سریال شهرزاد فصل سوم: درادامه سریال شاهد ایجاد رابطه عاطفی میان شهرزاد و قباد هستیم. رابطه‌ای که از لحاظ پی‌رنگ به سختی با عقل جور درمی‌آید. اما در ادامه همین رابطه دلیلی برای یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های داستان و کل سریال می‌شود.
09 مرداد 1397
کارآگاهی ماوراالطبیعی
مهرداد داوودی: نقد قسمت سیزدهم سریال شهرزاد فصل سوم: با پرداخت به خرده داستان‌ها، حذف درست شخصیت‌ها و روایت محکم، تبدیل به یکی از بهترین اپیزودهای این سریال شد. این اپیزود با این که از مشکلاتی هم رنج می‌برد اما به خوبی مخاطب را درگیر می‌‌کند و با پایان‌بندی خود به مخاطب هفت روز وقت می‌دهد تا برای چند اپیزود باقی‌مانده‌ی سریال، فرضیه‌پردازی کند.
08 مرداد 1397
کش دادن
مهرداد داوودی: نقد قسمت دوازدهم سریال شهرزاد فصل سوم: سریال شهرزاد حالا به نقطه‌ای رسیده است که چند خط داستانی مهمش سر راه یکدیگر قرار گرفته‌اند و این موضوع باعث پیچدگی‌هایی در داستان خواهد شد. سریال در این چند قسمت پایانی فرصت دارد با دوری از مشکل‌های خود، به پایانی متفاوت برسد.
08 مرداد 1397
انتقادات سیاسی اجتماعی
کوروش بامدادی: نقد و بررسی قسمت دهم سریال گلشیفته: مهم‌ترین نقطه طنز «گلشیفته» تا امروز انتقادات اجتماعی و سیاسی آن است که هوشمندانه در لفافه پیچیده شده است تا کسی را نرنجاند اما آن‌قدر شفافیت دارد که پیامش را منتقل کند.
07 مرداد 1397
پایان‌بندی واقع‌گرایانه
مهرداد داوودی: نقد قسمت دهم سریال شهرزاد فصل سوم: یکی از بهترین نکات این اپیزود نپرداختن به خط‌های داستانی کناری است. شاید هوشنگ همچنان بتواند در اتفاقات سریال تاثیرگذار باشد اما با توجه عدم حضور شهرزاد در کانون خانواده‌اش، هوشنگ یک مهره‌ی سوخته محسوب شود. در نتیجه نپرداختن به خط‌های داستانی که نمی‌توانند تاثیری بر روند سریال داشته باشند، فضا را برای پرداخت‌های بهتر فراهم می‌کند.
07 مرداد 1397
لبخند ممنوع
مهرداد داوودی: نقد قسمت نهم سریال شهرزاد فصل سوم: تمرکز اصلی را روی خرده اتفاقات درونی داستان قرار داده است و به سیر تحولی کاراکترها می‌پردازد. در کنار این موضوع، به دلیل رخ دادن چندین اتفاق، به احتمال بالا در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت‌های قابل توجه‌ای در طول سریال خواهیم بود که آغازشان از همین اپیزود شکل گرفته است.
07 مرداد 1397
تم سیاسی اجتماعی
مهرداد داوودی: نقد قسمت هشتم سریال شهرزاد فصل سوم: برخی از خرده داستان‌های شکل گرفته را به منظور پیشبرد داستان به سمت کامل شدن حرکت داد؛ خرده داستان‌هایی که به هم مربوط هستند و به احتمال بالا در یک نقطه به سرانجام خواهند رسید. قسمت هشتم سریال شهرزاد نه تنها در پرداخت بُعد عرض در قصه‌گویی موفق است، بلکه در بُعد طول و پیشبرد کلی قصه هم عملکرد خوبی دارد.
07 مرداد 1397
روندی منطقی
محمد صادق شجاعی: نقد قسمت هفتم شهرزاد فصل سوم: سریال شهرزاد برای چندمین بار ثابت کرد که از قوانین معمول در بین سریال‌های داخلی پیروی نمی‌کند. هم‌اکنون این سریال در مسیری قرار گرفته که نمونه آن را تا‌کنون در بین آثار ایرانی مشاهده نکرده‌ایم.
07 مرداد 1397