ساعتی از انتخاب عجیب اما خوشحال کننده جشنواره ونیز میگذرد. فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس توانست شیر طلایی برلین را فتح کند و کارگردانی مانند استاد رومن پولانسکی،هیریکازو کورئیدا و استیون سودربرگ را از سر راه خود بردارد. به همین دلیل نگاهی میکنیم به فیلم هایی که به خاطر ارزش های سینمایی بالایشان نه بخاطر مسائل سیاسی و... برنده شیر طلایی ونیز شدند.
بعد از اکران فیلم شوالیه تاریکی خیلی از فیلمسازان مجذوب فضای سیاه و رئال این فیلم شدند و فیلم هایی مانند شوالیه تاریکی ساختند که متاسفانه بیشترشان سیاه بودن فیلم را درک نکردند و فیلم هایی با فضای سیاهی بی ربط و احمقانه ساختند.
با گذشت حدود یک دهه،از عمرِ سریال های شبکه نمایش خانگی در ایران،همواره ساخت و توزیع این آثار با حواشی زیادی همراه بوده.از افت کیفی و ریزش مخاطب و کناره گیری بازیگران و عوامل سازنده گرفته تا پایان بندی های عجیب و باری به هرجهت و ازهمه بدتر،حتی نیمه کاره ماندن!!و این سوال بی جواب در ذهن مخاطبی که هرهفته این اثر را دنبال کرده که :«آخرش چی شد؟؟!!»...برخی از این آثار را مرور می کنیم.
در طول سالهای حیات سینمای ایران،بوده اند فیلمهایی که از یک نام مشابه استفاده کرده اند وبه نوعی،دوبار ساخته شده اند!نکته جالب این فهرست،حضور پررنگ حسین فرحبخش در دوباره سازی این فیلمهاست!چه با بهره گیری از نام مشترک و چه با کپی برداری از قصه و ساختار!
نامِ «حسین فرحبخش» درسینمای ایران،با ساخت وتهیه آثار ضعیف از لحاظ ساختار ومحتوا وصرفا جهت گیشه،عجین شده.فیلمهایی که نه تنها ارزش نقد ندارند،بلکه از هیچ بار هنری وتکنیکی هم برخوردار نیستند/ این کارنامه پربار!!را باهم مرور می کنیم...
با توجه به انتخاب فیلم "بدون تاریخ ، بدون امضا" برای ارسال به اسکار ، نگاهی داریم به تمامی 25 آثاری که تاکنون به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده اند . سینمای ایران تاکنون دوبار موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان مراسم اسکار شده است که این دو افتخار را اصغر فرهادی با فیلمهای "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" برای سینمای ما کسب کرد ! (به ترتیب دوره نمایندگی :)