مغزهای کوچک زنگ زده

‏مغزهای کوچک زنگ زده‏ (1396)
‏Sheeple‏

7.9
رای شما:
0/10
بر اساس رای 1315 کاربر
110 دقیقه
درام
اکران شده در 1397/07/04

خلاصه داستان فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده
میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف می‌شن٬ یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی می‌میرن٬ جون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره٬ یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره٬ آدم بدون پدر هیچی نیست. اون چوپانه ما همه گوسفنداشیم٬ اون به ما میگه کی بریم٬ کجا بریم٬ چیکار کنیم٬ کی بشینیم٬ کی پاشیم٬ کی بمیریم.

برنده 4 و نامزد 12 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
62 امین اثر از 50 فیلم برتر منظوم
آهنگ تیتراژ فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
مشاهده همه
پخش آنلاین موزیک
دانلود آهنگ

مغزهای کوچک زنگ زده

آهنگ تیتراژ مغزهای کوچک زنگ زده با صدای رضا کولغانی
علی فرهمند: نمی‌فهمم چرا باید تمام افراد این محل، عصیان‌گر و وحشی باشند! تنها به خاطر فقر؟ این که خیلی کاریکاتوری است و زرد؛ خیلی «ابد و یک‌روز»بازی است و البته که مونولوگ چند دقیقه‌ایِ «نوید محمدزاده» هم یادآور آن فیلم کذایی. هرچند که نمی‌توان اهمیت کیفیتِ تصاویر را -از عمق میدان‌ها تا قاب‌هایی که ترسیم موقعیت می‌کند- از یاد بُرد.
علی سالاری نسب: سیدی کارگردانی است که در همه‌ی فیلم‌هایش حتی فیلمی مانند اعترافات ذهن خطرناک من حرف‌هایی برای گفتن به مخاطب دارد،ولی فراتر از آنکه بخواهد حرفی بزند سعی بر آن دارد تا سینمایی عمل کند و فرمی منحصر به فرد در فیلم‌هایش داشته باشد
ساناز رمضانی: «مغزهای کوچک زنگ‌زده» از آن دسته فیلم‌هایی است که بعد از ترک سالن سینما همراهتان خواهد ماند و تا چند روز در فضای زرد و غبارگرفته فیلم اسیر خواهید بود و از خود سؤال خواهید کرد، چوپان کیست، گله کجاست؟
نیره رحمانی: فضای فیلم زنده و تاثیرگذار است، شخصیت‌ها جاندار و پذیرفتنی هستند و روابط آدم‌ها گرم به تصویر کشیده شده است. بهتر از همه اینکه در طول مدت زمان فیلم، ریتم پرکشش آن هیچگاه از نفس نمی‌افتد.
فیلم‌های سینمایی برتر جشنواره فجر؛ «دارکوب»، «جشن دلتنگی»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «اتاق تاریک»، «کار کثیف»، به‌عنوان فیلم‌هایی با محور پیشگیری از جرم توسط «قوه قضاییه»، معرفی شدند.
که «لادن ژاله‌وند»، «روح الله حجازی»، «علی قائم‌مقامی»، «محمود رضوی»، «بهروز شعیبی»، «سعید سعدی»، «هومن سیدی»، «پدرام شریفی» و «خسرو معصومی» از سوی هیات داوران پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تقدیر شدند.
در نظرسنجی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب دوره سال 1396، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری»، به عنوان سه اثر برتر جشنواره فجر انتخاب شدند و فیلم‌های سینمایی «شعله‌ور» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، به صورت مشترک در رتبه «پنجم» قرار گرفتند.
در فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده»، «حامد بهداد» و «نوید محمدزاده»، در به عنوان 2 برادر به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سوتی های فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (0 سوتی)
‏تنها کاری که برای بچه‌هات کردی این بوده که اول اسم همه شونو شین گذاشتی!
(نوید محمدزاده): شهروز (نوید محمدزاده ) : چرا به همه میگی دایی ؟؟؟
(نوید پورفرج) : چون اگه دعوا شد یارو فحش مادر نده !
(مرجان اتفاقیان): شهره: اون موقع که داشتین خفه ام میکردین خواهر تون بودم ولی الان دختر مردمم پس بذار برم!
جزئیات بیشتر از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
پخش کننده: نیکان فیلم
میزان فروش: 12،766،188،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (از مجموع 134 رای)

ارزش تماشا
9.0
خوش ساخت
9.2
بازیگری
9.1
خلاقانه
8.2
محتوای مناسب
7.9
تفکربرانگیز
8.3
مناسب خانواده‌
6.4
مناسب کودکان
1.8
در دنیای اینترنت
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (441 بررسی)
علیرضا
فیلم قشنگیه مجابتون میکنه بشینید تا اخر ببینید و بازی درجه یک فرهاد اصلانی
3 لایک
0 نظر
1 هفته قبل
پارسا شیروانی
خطر لو رفتن داستان
نقد فیلم مغزهای کوچک زنک زده

چوپان و گوسفند ، گوسفند و چوپان

مغز های کوچک زنگ زده پنجمین فیلم هومن سیدی در جایگاه کارگردان و به عقیده ی بسیاری از اهل فن که تا به این لحظه فیلم را دیده اند کامل ترین و بهترین اثر اوست .

در این مورد که فیلم آخر سیدی پخته ترین فیلم اوست (همچنین فیلم مورد علاقه ی بنده در بین آثار او در کنار سیزده) شکی نیست اما به عقیده ی نگارنده ، فیلم اوج نقطه ی فیلمسازی سیدی نیست و همچنان ایراداتی در آن دیده میشود (هرچند کفه ی ترازو صد در صد به سمت ویژگی های مثبت فیلم سنگینی میکند) ، ایراداتی که کمی جلوتر و بعد از بررسی کلی فیلم در این یادداشت به آن ها می پردازیم .
فیلم از هر نظر برای سیدی پیشرفت محسوب میشود ، چه سیدی فیلمنامه نویس و چه سیدی کارگردان .
در اینجا مشخص است که نسبت به چهار اثر قبلی وقت بیشتری برای فیلمنامه گذاشته شده است و سیدی تنها به دنبال ایده ی اولیه ی خوبی که بتواند به وسیله ی آن از فرم و قاب بندی های مورد علاقه ی خود استفاده کند نبوده است و متن و ایجاد چفت و بست های درست در آن را نیمه کاره رها نکرده است ( ایراد گفته شده به بیشترین مقدار در اثر سوم او یعنی اعترافات ذهن خطرناک من محسوس بود ) .

در کارگردانی نیز سیدی به پختگی و چیره دستی خوب و قابل قبولی در استفاده از فرم مورد نظرش رسیده است و این چیره دستی در چند سکانس از جمله درگیری دو گروه اوباش کاملا پیداست و فضاسازی خوب و میزانسن های قابل قبول و در کل کارگردانی خوب سیدی تماشاگر را به خوبی با داستان غریب کاراکتر های فیلم همراه میکند .

یکی دیگر از نکات مثبت فیلم بدون شک بازی های قابل توجه فیلم است . نوید محمد زاده متفاوت و چشمگیر ظاهر شده است (صد البته گریم فوق العاده ی ایمان امیدواری به بازی او کمک شایانی کرده است ) و با اینکه نقاط اشتراکی با نقش هایش در فیلم های دیگر میبینیم به خوبی از تکرار دوری کرده است و نقشی را که تا حدودی شبیه بعضی نقش هایش است را با اضافه کردن چند المان و ویژگی خاص (مثلا در نوع حرکت و راه رفتن) متفاوت ایفا کرده است .
فرهاد اصلانی و فرید سجادی حسینی قابل قبول ظاهر شده اند .
بازیگران کمتر شناخته شده و یا نابازیگرانی که کاملا از عهده ی نقش بر آمده اند و باورپذیر ظاهر شده اند ؛ از جمله بازیگر کاراکتر امیر ( نوید پور فرج ) که قطعا می توان آینده ی خوبی در بازیگری برایش متصور بود و گمان می کنم نام او را بیشتر در سال های آینده خواهیم شنید .
فیلمبرداری بسیار خوب پیمان شادمانفر و موسیقی هماهنگ با اتمسفر فیلم بامداد افشار نیز کمک ویژه ای برای فضاسازی فیلم بوده اند .

پس از اشاره به تمام ویژگی های مثبت اثر اشاره به چند نکته خالی از لطف نخواهد بود :

* این قسمت از نوشته قسمت هایی از داستان فیلم را لو می دهد *

فیلم از جایی به بعد (بعد از سکانس درگیری پلیس و اوباش و با ورود فیلم به یک ساعت دوم) تا حدودی دچار افت ریتم و حتی تا حدودی تغییر لحن می شود که تا حدودی باعث جدایی شدن تماشاگر از داستان میشود و اگر فیلم از اینجا تا پایان نیز ریتم خوب یک ساعت اول را حفظ می کرد نتیجه بسیار بهتر نیز می شد . (مشکلی که مشابه آن در فیلم دوم سازنده اش یعنی سیزده نیز محسوس بود)

اما مشکل اصلی نیمه ی دوم ، اشکالات فیلمنامه است ، اشکالاتی که پس از یک ساعت آغازین خود را نشان می دهند .
دقیقا مشخص نیست از اینجا به بعد چه اتفاقی قرار است بیافتد ؛ تماشاگر شاهد چند اتفاق است که نشان می دهد احتمالا قرار است فیلم با آن اتفاق جلو برود اما تقریبا نیمه کاره رها می شوند ؛ آیا قرار است شاهد دلدادگی شاهین به همکار خواهر ناتنی اش باشیم؟ (با توجه به دیدار و نوع گفت گوی آنها جلوی آرایشگاه زنانه) ، آیا قرار است شاهد جابجایی قدرت از شکور به شاهین باشیم؟ یا به نوعی همان جابجایی گوسفند و چوپان(که در طی چند سکانس مقدمه چینی این داستان را میبینیم ) و یا . . . البته که در پایان متوجه این نکته که در نهایت شاهین و شکور (البته شکوری که به نوعی از اینجا به بعد راهش توسط برادرش شهروز ادامه پیدا میکند) راه و مسیرشان از هم جدا می شود (و سیدی این جدا شدن مسیر آنها را به وسیله ی آن صحنه ی روبرو شدن شاهین و شهروزی که از زندان آزاد شده است بسیار خوب به تصویر می کشد) و به نوعی تحول شاهین را میبینیم اما امکان اینکه مقدمه چینی بهتری برای این تحول در نظر گرفته می شد نیز بود (البته که مقدمه چینی برای رسیدن به این موضوع را داریم اما جای کار بیشتری داشت و کمی در لحظاتی به مخاطب گرای اشتباه داده می شود و تماشاگر را در لحظاتی هر چند اندک به بیراهه می کشد ) .
سیدی در کارگردانی به پختگی بسیار خوبی رسیده است و سبک خود را کاملا پیدا کرده است و امضای او را می توان پای اثرش دید . هر چند سبکی که سیدی در کارگردانی پیدا کرده متاثر از فیلم بین بودن این کارگردان و پیگیری سینمای دنیا است و حتی شاید در جاهایی استفاده از بعضی عناصر فیلم های مورد علاقه اش را در فیلم هایش میبینیم و حتی شاید در قسمت هایی حس کنیم اثر او کلاژی است از فیلم هایی که دوستشان دارد که به هیچ عنوان ایرادی نمی توان به آن گرفت چرا که حاصل کار هویت مستقل خود را دارد و قطعا اینکه بتوانی با استفاده از ترکیب چند اثر هنری ، اثر هنری نو و با هویت مستقل خود را بسازی کار قابل توجه و ویژه ای انجام داده ای . نکته ی دیگر این که سیدی بومی سازی و ایرانیزه کردن فضاها و عناصری که از آنها الهام میگیرد را نیز به خوبی بلد است ، اگر به عنوان مثال در قسمت هایی از فیلم خود از فیلمی تاثیر میگیرد که داستان باند تبهکاری ای است در حومه ی شهری در برزیل ، بلد است چگونه فضایی با شباهت هایی به آن فضا را برای تماشاگر ایرانی درست کند و حتی موسیقی آمریکای جنوبی آن فیلم را نیز به موسیقی بومی اما با حال و هوای شبیه به آن تبدیل می کند . پس در جواب منتقدانی که سیدی را به تاثیر گرفتن از آثاری دیگر متهم میکنند می توان این اطمینان را داد که او اگر هم تاثیری میگیرد راه و رسم این تاثیر گرفتن را به خوبی می داند .

در آخر باید گفت مغز های کوچک زنگ زده بی شک یکی از بهترین فیلم های این دوره از جشنواره است (اگر بهترین آن نباشد) و سیدی را پس از تماشای اثر پنجمش می توان یکی از مهم ترین فیلمسازهای نسل خودش دانست هرچند تعدادی نکته ی منفی کوچک هنوز دیده میشود (به عنوان مثال ارجاعاتی که ناخواسته یا خواسته در این فیلم و در سکانس حیاط خانه به ابد و یک روز و نقش محمد زاده در آنجا میدهد یا هنگامی که در خشم و هیاهو طناز طباطبایی را در چادر زندان میبینیم نقش او در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به ذهن متبادر می شود) .
به شخصه مشتاقانه در انتظار فیلم بعدی هومن سیدی هستم و پس از تماشای اثر آخرش نام او را در فهرست فیلمسازهای مورد علاقه ام پررنگ تر میکنم
2 لایک
0 نظر
1 ماه و 2 هفته پیش
حمیدرضا
فیلم قابل اعتنا و خوب و جز معدود تولیدات قابل قبول سینمای ایران فیلمنامه کارگردانی و بازی های بسیار عالی
1 لایک
0 نظر
9 ماه و 3 هفته پیش
مهدی فرهمند
«این گروهِ خشن...»
مغزهای کوچک زنگ زده،پنجمین فیلم بلند هومن سیدی،درمقام کارگردان به شمار میرود ومیتوان گفت بهترین فیلم او تا به امروز از لحاظ کارگردانی است.سیدی در مغزها،به معضلات وناهنجاریهای اجتماعی،فقر،قاچاق سلاح و موادمخدر،مشکلات حاشیه نشینی وتبعات آن می پردازد.فیلم سیدی را میتوان یک فیلم شبه گانگستری دانست که از خیلی جهات،تحت تاثیر سینمای اسکورسیزی است ودرسینمای خودمان،قدری شبیه ابد ویک روز است.همان فضای تلخ و گزنده با همان خانواده ازهم پاشیده ای که در روابطشان،احترام و ادب معنا ندارد!سیدی مکان خانواده داستانش را درناکجاآبادی طراحی کرده که هیچ جغرافیای دقیق ومشخصی ندارد!شخصیتهای فیلم سیدی،جانوران عجیب وغریبی هستند که هیچگاه به سیاهی مطلق نمیرسند!مثلا پدر خانواده(فرید سجادی حسینی)که ازقضا شخصیتی منفعل،بدرد نخور وگاهی کمیک است،درجایی بر سر جنازه همسرش،های های اشک ماتم میریزد!و درجایی دیگر،خرمای ختم همان زن را مُشت کرده وبه جیب میریزد!یا شاهین(نوید محمدزاده) که در سکانسهایی،یک‌ کاراکتر درنده خو،عصیانگر و عصبی است و درجایی مانند یک‌ کودک کمی شیرین عقل!در وانِ کثیفش،حمام آفتاب میگیرد!این طور به نظر میرسد سیدی درطراحی شخصیتهایش،هرجا خشونت و سیاهی به اوج رسیده،تعمدا ترمزشان را کشیده وبا نوعی خودسانسوری،فضارا تلطیف کرده!مغزهای کوچک،اما چند سکانس کم نظیر دارد که بدون شک بهترینشان،سکانس درگیری و دعوای گروهی است.یک دکوپاژ استثنایی از سیدی،فیلمبرداری بی نقص پیمان شادمانفر و موسیقی جذاب بامداد افشار سکانسی ماندگار درتاریخ سینمای ایران رقم زده.بازی خوب بازیگران و به ویژه فرهاد اصلانی(درنقش شکور)از دیگر نکات بارز فیلم سیدی است‌.البته پیام فیلم راهم نباید نادیده گرفت.آنچه سیدی در ابتدا با یک نریشن زیرکانه بیان میکند و درانتها نیز با یک نریشن هوشمندانه وسرشار از کنایه دیگر،فیلمش را می بندد!
«لطفا گوسفند نباشیم...!»
17 لایک
8 نظر
10 ماه و 3 هفته پیش
یاور
با اختلاف
بهترین نقد شما در منظوم و بهترین نقد چند وقت اخیر دنیای منظوم
بسیار متفاوت و زیبا نوشتید 🌼
8 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
مهدی فرهمند
از لطف شما سپاسگزارم جناب یاور عزیز⁦❤️⁩🌺
1 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
نیلا مفید
خیلی عالی👏👏اون سکانس دعوا که گفتید واقعا عالی بود.اوج خشونت و عقده گشایی رو به بهترین شکل ممکن اجرا کرده بودن
5 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
نیلا مفید
آره.موافقم با نظر شما
1 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
پویان حلاج
نقدی دقیق.عالی و موشکافانه.تشکر از حضور جناب فرهمند
3 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
علی فیلم بین
👌👌👌👌👏👏👏
1 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
سعید صادق وزیری
👏👏👏👏👍👍
1 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
مهرداد فاضل
درمورد شخصیت پردازی به نکته بسیارخوبی اشاره کردید.تکلیف بیننده با شخصیتها مشخص نیست که آیا کمدی هستند یا دراماتیک؟!/نقد بسیار عالی نوشتید👏👏👏👏
2 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
یاور
جایزه بهترین بازیگر مرد سال1397 از طرف اکادمی سینما سینما به نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد 🌼👑
4 لایک
1 نظر
10 ماه و 3 هفته پیش
دختر قهرمان
تو هم اگه تو اپارات داشتی میدیدی؟؟
0 لایک
10 ماه و 3 هفته پیش
سپیده علیمرادی
داستان خاصی هم نداره البته بنظرم . یک تیکه از زنگی اونها رو به نمایش میذاره
1 لایک
0 نظر
11 ماه و 2 هفته پیش
سپیده علیمرادی
یک فیلم عای از جهت نوع فیلمبرداری و صدا گزاری ...داستان فیلم هم که یک واقعیت تلخه زندگی قشر ضعیف جامعه...
0 لایک
0 نظر
11 ماه و 2 هفته پیش
مشاهده بررسی‌های بیشتر