متری شیش‌و‌نیم

‏متری شیش‌و‌نیم‏ ( 1396)
‏Metri Shish o Nim‏

7.7
رای شما:
0/10
بر اساس رای 260 کاربر
131 دقیقه
درام
اکران شده در 1397/12/25

خلاصه داستان فیلم سینمایی متری شیش‌و‌نیم
در بزنگاه روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نمی‌کند.

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» که پیش‌تر با فروش 70 هزار نفر در یک روز رکورد بیشترین فروش در یک روز به نام خود ثبت کرده بود، در تاریخ 27 فروردین ماه 1398 با فروش 102 هزار و 61 نفری رکورد جدیدتری را از آن خود کرد.
به مناسبت ولادت حضرت بقیه الله الاعظم درآمد حاصل از فروش فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» در تاریخ 31 فروردین ماه 1398 در سینما پردیس هویزه مشهد توسط موسسه بهمن سبز با همکاری بشرا فیلم به هم‌وطنان سیل زده کمک شد.
فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با عبور از رقم 16 میلیارد و نیم، رکورد فیلم سینمایی «فروشنده» را شکست و پرفروش‌ترین فیلم ژانر «درام اجتماعی» در ایران شد.
گاف های فیلم متری شیش‌و‌نیم (0 گاف)
دیالوگ های فیلم متری شیش‌و‌نیم (0 دیالوگ)
جزئیات بیشتر از فیلم متری شیش‌و‌نیم
پخش کننده: خانه‌ی فیلم ایران
میزان فروش: 17،421،195،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم متری شیش‌و‌نیم (از مجموع 38 رای)

ارزش تماشا
9.6
خوش ساخت
9.2
بازیگری
9.3
خلاقانه
8.2
محتوای مناسب
9.2
تفکربرانگیز
9.2
مناسب خانواده‌
6.8
مناسب کودکان
1.2
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم متری شیش‌و‌نیم (166 بررسی)
امید قلعه قوند
فیلم پر مفهوم و عالی
1 لایک
0 نظر
1 روز قبل
سید محمد موسوی
سلام.
زاویه جالبیه برای نگاه کردن. اما من از ضعف محتوی و فیلمنامه کمی دلخورم. شاید اگر روزی سعید روستایی با این نگاهش، فیلمنامه ای از برادران قاسمخانی یا نرگس آبیار رو بخواد بسازه، شاهکار بشه. ولی این فیلم نه.
0 لایک
2 روز قبل
آرتاس منتیل
من با نظر یاور موافقم و به نظرم این 7.7ی که الان هستش امتیاز فوق العاده مناسبیه البته یکم بالا و پایین تر !
البته با اینکه یاور فعلا 10 داده تا فیلم بیاد بالا اصلا موافق نیستم چون این میشه یه تبلیغ کاذب ! هرکس باید بدون متاثر شدن از ستاره دیگران ستاره خودش رو بده !
و همچین سید جان به نظرم فیلمنامه نقصی نداشت حتی با اینکه 20 دقیقه فیلم کات شده، بازم داستان فیلم جمع و جوره !
0 لایک
5 ساعت قبل
راد شهبازی
👌👌👌 بررسی کامل و جامع
1 لایک
3 روز قبل
سید محمد موسوی
سلام.
ممنونم جناب راد.به پای بررسی های شما که نمیرسه. لطف دارید و تشکر میکنم.
1 لایک
2 روز قبل
سید محمد موسوی
"متری شیش و نیم" ، بلاغتِ فیلمساز در ژانر نکبت

نکته* مانند سعید روستایی باشیم. اگر سیاهی میسازیم، خوب بسازیم.
اخطار* به شرافتتان احترام بگذارید و برای دیدن این فیلم بچه ها را با خود به سالن سینما نبرید.

2-نقاط ضعف:
اول فیلمنامه. بدون تعارف. پلیسی که در این اثر دیدیم،""یکتا و بی بدیل"" بود. من به شخصه معتقدم پردازش چنین پلیسی در ذهن یک نویسنده خود به تنهایی یک سیمرغ دارد. هیچکس تا کنون اینقدر قوی و زیبا، یک پلیس را پاکدست و قانونمند نشان نداده بود. این درست. اما نمایش یک چنین پلیسی نمی تواند ضعف فیلمنامه را جبران کند. زیرا برجسته سازیِ‌ یک کاراکتر موجب نمی شود بیننده باور کند قاچاقچیِ بی همه چیز فیلم، پاشنه آشیلی دارد بنام ""کودکان"" !! یعنی کسی که از هیچ جنایتی فروگذار نکرده؛ روی بچه ها حساس است؟؟ به عقیده بنده این کمی دور از ذهن است و از غلظت خباثت "ناصر خاکزاد" کم می کند و این کمرنگ شدن سیاهی در کاراکتر نقش منفی، به فیلم ضربه میزند. زیرا اگر ما یک "صمد" بسیار بسیار بسیار حلالخوار و نجیب داریم، باید یک "ناصر" به شدت کثیف و مغضوب شده داشته باشیم که مانند داعش از هیچ عمل شنیعی فروگذار نباشد. اینگونه باورپذیر تر میشد و فیلمنامه عمق بیشتری می یافت.
در بخش بعدی در پردازش کاراکتر "حمید" نیز کم کاری دیده می شود.این کاراکتر حماقت و لجاجتی بدون معنی و غیرقابل نیاز دارد که این حماقت و لجاجت به جایی می رسد که "صمد" در سکانس های پایانی، نقشَ ش کمرنگ می شود!! این برای فیلم خوب نیست.
در قسمت های بسیاری هم کاراکتر قاچاقچی ها ابله و کم عقل نشان داده می شوند که اگر قاچاقچی ها را کمی باهوشتر یا لااقل کمی گستاختر نشان میدادند؛ فیلم روند قابل قبولتری میگرفت.
نشان دادن خانواده خاکزاد و آن پسربچه هم محلی از اِعراب نداشت و حذف آن به فیلم لطمه ای نمیزد. گویا روستایی با نشان دادن آنها صرفاً میخواست بگوید"تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است" و بس. که میشد با چند دیالوگ که "ناصر" گفت، آنرا نشان داد که البته نشان داده شده بود. و نیازی نبود به تصویر کشیده شود.
و مهمترین بخش نیز مربوط به شرایط خانوادگی "صمد" بود که فقط در پلان های پایانی و در چند دیالوگ معمولی نشان داده شد که حقیقتاً جزو کاستی های فیلمنامه بود. زیرا بیننده باید با وضع زندگی در حال تخریب و نیز شرایط مالی و مادیِ "صمد" آشنا شود. سپس بفهمد که چرا "صمد" آن مبالغ میلیاردی را قبول نکرد. بهرحال فیلمنامه بی نقص نوشتن کار ساده ای نیست.

دوم محتوی. باید از "سعید روستایی" پرسید چرا؟ چرا این فیلم را ساختی؟؟ میخواستی معضل اعتیاد را در جامعه به نمایش بگذاری؟؟؟ پس حرف خاصی نیست. اما آیا میخواستی تقابل نیروهای خیر و شر را نشان دهی؟؟؟؟ پس کم گذاشتی برادر. خیلی کم گذاشتی. میتوانستی آن نیم ساعت اول فیلم را که همه اش به تعریف و تشریح "ناصرخاکزاد" گذشت را کمتر کنی و به پلیسَ ت بیشتر بپردازی. میتوانستی صحنه کل کل کردن های "صمد" با همکارانَش را کم کنی و کمی از جنایاتِ "ناصر خاکزاد" را نشان دهی. میتوانستی کمی به زندگی خصوصیِ "صمد" بپردازی. خیلی کارها میتوانستی انجام دهی. ولی گویی تو سعی داشتی سینمایِ قصه گو را به مخاطب نشان دهی و اصل دیالوگ گویی را رعایت کنی و صحنه های بینظیرِ مناظره بین "صمد" و "ناصر" را بنمایش بگذاری که جداٌ تو را از هدف اصلی دور کرد و فیلم را گنگ. متأسفانه بیشترین مشکل من با فیلم های سعید روستایی و امثالهم همین فروختن محتوی به فُرم است که موجب می شود اثر عَقیم بماند و نتواند حرفَش را کامل و جامع بزند. امیدوارم روستایی کمی از غلظت سیاهی ها در آثارَش بکاهد و بیشتر به محتوی بپردازد.

تنها نکته ای که در این اثر و "ابد و یک روز" به ذهن من می رسد این است که "سعید روستایی" یک چاه به عمق 2000 متر دارد که قطر دهانه آن 2 سانت است و برای برداشتن آب باید از نِی استفاده کنی و به سختی بیوفتی. "سعید جان روستایی" کمی از عمق چاهِ افکارَت کم کن و قطر دهانه این چاه را افزایش بده تا کلامَت نفوذ بیشتری داشته باشد. ممنونم. همین :)
4 لایک
0 نظر
3 روز قبل
سید محمد موسوی
"متری شیش و نیم" ، بلاغتِ فیلمساز در ژانر نکبت

نکته* مانند سعید روستایی باشیم. اگر سیاهی میسازیم، خوب بسازیم.
اخطار* به شرافتتان احترام بگذارید و برای دیدن این فیلم بچه ها را با خود به سالن سینما نبرید.

"متری شیش و نیم " را باید از 2 منظر بررسی کرد. 1 نقاط قوت. 2 نقاط ضعف

1-نقاط قوت:

یک:فُرم. فرمی که روستایی برای ساخت این فیلم برگزیده است به حد غایت عالی ست. زیرا ساختار اثر هیچ باگ یا گافی ندارد که به بدنه فیلم لطمه بزند(البته من نمیدانم چقدر از فیلم سانسور شده بود)
دو:فیلمبرداری. نشان دادن سکانس های ابتدایی بصورت صحنه های باز علی الخصوص صحنه تعقیب و گریز پلیس؛ سپس نمایش سکانس های داخل بازداشتگاه که فیلمبردار قاب دوربینَش را کمی می بندد و در آخر، نمایش کاراکترها با ایجاد قاب های کلوزآپ، وقتی این ترکیب بندی را کنار هم قرار دهی میفهمی با یک فیلمبردار کاربلد طرف هستی که نگاهِ بسیار حرفه ای و والایی دارد. حرکت دوربین در سکانس های مربوط به "صمد(پیمان معادی)"، کاراکتر او را در خدمت فیلم قرار داده است و بیننده را به پلیس وصل میکند تا فیلم برای مخاطب باورپذیر شود. حتی در سکانس های مربوط به "ناصر خاکزاد(نوید محمدزاده)" هم دوربین در خدمت کاراکتر پلیس بود تا بیننده همچنان با پلیس بماند و کاراکتر "ناصر خاکزاد" مورد محبت و دلسوزی بیننده قرار نگیرد. برای من که فیلم های بسیاری از سینمای ایران دیده ام، چنین تصویربرداریِ فوق العاده ای آن هم در یک فضاهای اغلب بسته، بسیار لذتبخش بود.
سه:صدابرداری و صداگذاری. هنگامی که شما تمام دیالوگ های فیلم را می شنوید، افکت های صوتی را می پذیرید و هیچ صدای مصنوعی و نافُرمی در فیلم نیست، یعنی تیمِ صدابرداری و صداگذارانِ فیلم کارِ‌ خود را به نحو احسنت انجام داده اند.
چهار:آرایش صحنه. حقیقتاً باید به نگاه سعید روستایی و تیمِ صحنه پردازَش جایزه ویژه داد. زیرا دکور و اجزای آن بشدت درست و اصولی بنا شده بودند. من در هیچ سکانسی نتوانستم ایرادی از صحنه آرایی بگیرم. همین که در یک فیلم اجزایِ داخل صحنه حواس‌ بیننده را پرت نکنند، خود یک شاهکار است. چه برسد به این اثر که چیدمان تمامِ‌ اجزایِ داخل صحنه ها به روند رو به جلوی فیلم کمک میکرد و این برای سعید روستایی یک امتیاز مثبت است.
پنج:موسیقی. ظرافت و دقت در ساخت موسیقی فیلم که موجب همراهی مخاطب با سکانس های مربوطه میشد.
شش:بازیگران. نقطه قوت اصلیِ این فیلم بازیِ بازیگران ست. در مورد "پیمان معادی" و "نوید محمدزاده" حرف زدن؛ راه به خطا رفتن ست. زیرا بدبین ترین منتقدان نیز از بازی این زوج هنری بسیار تعریف میکنند. درمورد سایر بازیگران باید گفت تمامیِ تیم تشکیل دهنده بازیگران که بیشترین حضور را جلوی دوربین داشتند، با نحو قابل قبولی در خدمت فیلم بودند. هیچ حرکت اضافه ای دیده نمی شود. بازی ها تصنعی نیست. کسی سعی نکرده از خودش چیزی به نقش اضافه کند و این عالی ست. حتی حرکت چشم ها هم بطور مشخص برنامه ریزی شده است.
هفت: چهره پردازی و طراحی لباس. چهره پردازی و طراحی لباس این اثر آنقدر شگفت انگیز بود که من گمان میکنم خارجی ها نیز باور کنند با یک قاضی و چند پلیس و چند قاچاقی و تعداد بیشماری معتاد و مصرف کننده روبرو هستند. گریم اینقدر نزدیک به واقعیت؟؟ من در کمتر اثری دیده بودم.دست مریزاد.
هشت:میزانسن و دکوپاژ. مجموع هفت مورد بالا را که کنار هم قرار دهیم، به یک دکوپاژ اصولی و قاعده مند می رسیم که مخاطب را در جریان فیلم حفظ میکند و هر سکانسی که نشان داده می شود، بهت و حیرت را به همراه دارد. معجونی که روستایی در این فیلم ساخته، یک دکوپاژ بینظیر از بازی ها، نور، صدا و تصویر، موسیقی، طراحی صحنه و لباس و گریم است.
4 لایک
4 نظر
3 روز قبل
دارا
بهترین نقد و بررسی رو در مورد این فیلم (و یکی از بهترین ها در کل) دیدم
با تشکر از شما
با این تعاریفتون 5 از 10 دادید؟!
حداقل 6 میکردینش 😉
1 لایک
3 روز قبل
سید محمد موسوی
سلام.
ممنونم از توجه تون.شما لطف دارید.نگاه شما ست که خوبه.
حقیقتش من از فیلمی که یکهو عقیم میشه و انگار به ناگهان دچار اوتیسم میشه بدم میاد. این فیلم از یک سوم پایانی به بعد انگار کسی گلویِ فیلمساز رو فشار داده باشه، یکهو خفه شد. نمیدونم چرا؟؟ شاید بخاطر سانسورش. واسه همین 4ستاره از 9ستاره ش کم کردم. چون مطمئناً فیلم 10 ستاره ای نبود.
گرچه بازم از امثال 4انگشت و رحمان 1400 خیلی خیلی بالاتره.
2 لایک
3 روز قبل
فاطی♡
کاملا باهاتون موافقم بررسی خوبی بود.
1 لایک
3 روز قبل
سید محمد موسوی
سلام خانم فاطی.خیلی ممنونم. لطف شما رو میرسونه.
1 لایک
3 روز قبل
سید امیرحسین طاهری فیلمش خوبه؟
1 لایک
2 نظر
4 روز قبل
یاور
اره
0 لایک
4 روز قبل
سید محمد موسوی
نه زیاد. ساختار خوبی داره ولی محتوی رو باید ببینی تا نظر بدی.
0 لایک
3 روز قبل
یاور
مرتضی یه لیست ده فیلم برتر سینمای ایران بزن خیلی دوست دارم بدونم😂
0 لایک
6 روز قبل
آرتاس منتیل
از شدت مریضی دارم میمیرم، ولی حتما میدم یکم حالم خوب شه چشم
0 لایک
6 روز قبل
یاور
متاسفانه جواب تمام این سوالات از دسترس تمام ما خارجه/:
0 لایک
6 روز قبل
سید محمد موسوی
سلام.
بازی ها خیلی عالی بودن. در این شکی نیست. اما فیلمنامه خیلی خوب نبود. شخصیت پردازی خوبی داشت اما موقعیت ها رو خوب نشون نمیداد.
0 لایک
3 روز قبل
آرمان عسگری
به نظرم گسیختگی هاییکه در بعصی جاهای فیلم بود طبیعی نبود یعنی حاصل شاهکار ارشاد بود
0 لایک
2 روز قبل
سید
تو واقعا با این چند تا دیالوگ برات فیلم اسپویل شد؟
یا خیلی باهوشی یا فیلم رو اشتباه فهمیدی
0 لایک
1 هفته قبل
Amir
دیالوگ ؟ سکانس برتر دارین معرفی میکنین
در ضمن کوچیک ترین چیزی که از فیلم بیرون بیاد و داستانو لو بده میشه اسپویل حالا تو بگو دیالوگ یا یه کلمه فقط
دو قورت و نیمشم باقیه !
2 لایک
1 هفته قبل
پریزیوال
خوب نخون
0 لایک
1 هفته قبل
Amir
وقتی تیک لو رفتن داستان زده نمیشه پس دلیلی نداره نخونم
حتما نیازی نیست بگی منم ادمم ما میدونیم هستی !
3 لایک
1 هفته قبل
آرتاس منتیل
راسته میگه بنده خدا !اگه میشه لطفا تیک لو رفتن داستان رو همیشه بذارید !
1 لایک
6 روز قبل
دارا
خطر لو رفتن داستان
سکانس های جذابش :
1) شناسایی مواد مادر توسط سگ
2) گفتگوی ناصر با وکیلش تو ملاقاتی
3) لحظه ی اعلام حکم پسر بچه ای که خلاف بابای معلولشو به گردن گرفته بود 😢
1 لایک
4 نظر
1 هفته قبل
یاور
به قول مرتضی تیک لو رفتن داستانم بزن/:
0 لایک
1 هفته قبل
دارا
از اول زده بودم
0 لایک
1 هفته قبل
الهام فرهنگ
اره اینا هم خوبه ولی اون صحنه که تو ماشین پلیس با سرهنگ داشت صحبت میکرد؟ اونجا که خیلی خوب بود!
1 لایک
1 هفته قبل
سید محمد موسوی
سلام.
بنظرم قشنگ ترین تیکه اش جایی بود که بشدت ناامید شده از همه چی.ناصرو میگم.
1 لایک
3 روز قبل
مشاهده بررسی‌های بیشتر