مغزهای کوچک زنگ زده

‏مغزهای کوچک زنگ زده‏ (1396)
‏Sheeple‏

7.9
رای شما:
0/10
بر اساس رای 1515 کاربر
110 دقیقه
درام
اکران شده در 1397/07/04

خلاصه داستان فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده
میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف می‌شن٬ یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی می‌میرن٬ جون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره٬ یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره٬ آدم بدون پدر هیچی نیست. اون چوپانه ما همه گوسفنداشیم٬ اون به ما میگه کی بریم٬ کجا بریم٬ چیکار کنیم٬ کی بشینیم٬ کی پاشیم٬ کی بمیریم.

برنده 4 و نامزد 12 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
64 امین اثر از 50 فیلم برتر منظوم
آهنگ تیتراژ فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
مشاهده همه
پخش آنلاین موزیک
دانلود آهنگ

مغزهای کوچک زنگ زده

آهنگ تیتراژ مغزهای کوچک زنگ زده با صدای رضا کولغانی
علی فرهمند: نمی‌فهمم چرا باید تمام افراد این محل، عصیان‌گر و وحشی باشند! تنها به خاطر فقر؟ این که خیلی کاریکاتوری است و زرد؛ خیلی «ابد و یک‌روز»بازی است و البته که مونولوگ چند دقیقه‌ایِ «نوید محمدزاده» هم یادآور آن فیلم کذایی. هرچند که نمی‌توان اهمیت کیفیتِ تصاویر را -از عمق میدان‌ها تا قاب‌هایی که ترسیم موقعیت می‌کند- از یاد بُرد.
علی سالاری نسب: سیدی کارگردانی است که در همه‌ی فیلم‌هایش حتی فیلمی مانند اعترافات ذهن خطرناک من حرف‌هایی برای گفتن به مخاطب دارد،ولی فراتر از آنکه بخواهد حرفی بزند سعی بر آن دارد تا سینمایی عمل کند و فرمی منحصر به فرد در فیلم‌هایش داشته باشد
ساناز رمضانی: «مغزهای کوچک زنگ‌زده» از آن دسته فیلم‌هایی است که بعد از ترک سالن سینما همراهتان خواهد ماند و تا چند روز در فضای زرد و غبارگرفته فیلم اسیر خواهید بود و از خود سؤال خواهید کرد، چوپان کیست، گله کجاست؟
نیره رحمانی: فضای فیلم زنده و تاثیرگذار است، شخصیت‌ها جاندار و پذیرفتنی هستند و روابط آدم‌ها گرم به تصویر کشیده شده است. بهتر از همه اینکه در طول مدت زمان فیلم، ریتم پرکشش آن هیچگاه از نفس نمی‌افتد.
فیلم‌های سینمایی برتر جشنواره فجر؛ «دارکوب»، «جشن دلتنگی»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «اتاق تاریک»، «کار کثیف»، به‌عنوان فیلم‌هایی با محور پیشگیری از جرم توسط «قوه قضاییه»، معرفی شدند.
که «لادن ژاله‌وند»، «روح الله حجازی»، «علی قائم‌مقامی»، «محمود رضوی»، «بهروز شعیبی»، «سعید سعدی»، «هومن سیدی»، «پدرام شریفی» و «خسرو معصومی» از سوی هیات داوران پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تقدیر شدند.
در نظرسنجی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب دوره سال 1396، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری»، به عنوان سه اثر برتر جشنواره فجر انتخاب شدند و فیلم‌های سینمایی «شعله‌ور» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، به صورت مشترک در رتبه «پنجم» قرار گرفتند.
در فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده»، «حامد بهداد» و «نوید محمدزاده»، در به عنوان 2 برادر به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سوتی های فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (0 سوتی)
‏تنها کاری که برای بچه‌هات کردی این بوده که اول اسم همه شونو شین گذاشتی!
(نوید محمدزاده): شهروز (نوید محمدزاده ) : چرا به همه میگی دایی ؟؟؟
(نوید پورفرج) : چون اگه دعوا شد یارو فحش مادر نده !
(مرجان اتفاقیان): شهره: اون موقع که داشتین خفه ام میکردین خواهر تون بودم ولی الان دختر مردمم پس بذار برم!
جزئیات بیشتر از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
پخش کننده: نیکان فیلم
میزان فروش: 12،766،188،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (از مجموع 141 رای)

ارزش تماشا
9.0
خوش ساخت
9.3
بازیگری
9.2
خلاقانه
8.2
محتوای مناسب
8
تفکربرانگیز
8.4
مناسب خانواده‌
6.3
مناسب کودکان
1.8
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (449 بررسی)
مائده یونانی
فیلمی تلخ بودو در عین حال جوری بود که ادم بهش فکر کنه تاثیر گذار بود
1 لایک
0 نظر
1401/06/07
پدرام استقلالی
این فیلم واقعا عالی بود. به ویژه بازی تحسین برانگیز نوید محمدزاده
2 لایک
0 نظر
1400/10/08
بنیامین یوسفی
واقعا فیلم عالی بود ولی اگر روی موسیقی فیلم بیشتر مانور میدادن بهتر بود آقای سیدی عزیز.
بنیامین یوسفی بازیگر
1 لایک
0 نظر
1400/05/28
محمد
خطر لو رفتن داستان
فیلم متوسطی بود اما متوسط رو به بالا ، هومن سیدی کارگردان خیلی خوبیه اما فیلمنامه نویس بهتریه ، حداقل در این فیلم هرچند کارگردانی فیلم به اندازه ی راضی کننده خوب بود ولی متوسط و حداقل قاب بندی هاش و فیلمبرداری خیلی بهتر از کسایی بود که فیلمای تماما سیاه نماشون با قاب بندی ها و فیلمبرداری افتضاح چند تا چند تا از جشنواره های مختلف جایزه میگیرن و بازیگر های مشترک با این فیلم هم دارن. فیلمنامه خیلی خوب بود و بهتر از کارگردانی اما ایده و طرح اصلی یکم ناقص بود میتونست جزئیات بیشتری داشته باشه اما نداشت. بازی بازیگر ها هم چنگی به دل نمیزد نوید محمد زاده بازی خوبی داشت و از بقیه فیلماش بهتر بود و بعد از چندتا فیلم با بازی مثل هم بالاخره به لطف خاص بودن کاراکتر و جزئیاتش و به لطف فیلمنامه بازیش متفاوت بود و خاص هرچند که ضعف هایی هم داشت فرهاد اصلانی هم بازی نسبا خوبی داشت اما قبل از این فیلم بازی های بهتری رو هم ازش شاهد بودیم. در کل همونطور که بالا هم نوشتم متوسط رو به بالاست و یکی از ضعف های فیلمنامه اینه که انسجام کافی نداره و بخاطر پایان بازی که داره جواب خیلی از سوالات بیننده رو نمیده ولی این پایان باز خودش یه نقطه ی قوت هم حساب میشه جوری که مثل بیشتر فیلمایی که پایانشون بازه بیننده ای که جذب کرده رو اصطلاحا میذاره توی خماری و باعث میشه بیننده به این فکر کنه که بعد از این چی میشه؟ چطور میشه؟ و هزار جور ادامه برای داستان این فیلم توی ذهنش طراحی کنه ، و یه نکته ی دیگه که نقطه ی قوت هم حساب میشه اینه که این فیلم بر خلاف اکثر فیلمای از این دست که متاسفانه اجتماعی نامگذاری میشن (نمیخوام از لفظ سیاه نما استفاده کنم) این فیلم به جز حس منفی ، حس مثبت هم به بیننده منتقل میکنه مثل سروسامون گرفتن و بهتر شدن زندگی چندتا از کاراکتر ها و خود کاراکتر اصلی و دستگیر شدن شکور. خلاصه که اگر میخواید یکم از زندگی روزمره فاصله بگیرید و یه فیلم معمولی اما خوش ساخت رو ببینید که یکم حس منفی که ازش درست بگیرید و کمی هم حس مثبت بهتون منتقل کنه این فیلم رو ببینید تا برای زمان کمی سرگرم بشید و در کنارش وقتتون رو به بطالت نگذرونده باشید و هدر نداده باشید.
0 لایک
0 نظر
1399/10/08
محمد فیلم بین
بعد از کار و با خستگی بالاخره فرصتشو پیدا کردم این فیلم دانلود کنم و نشستم پای فیلم
عجب فیلمی بود چقدر خوش ساخت چقدر سیدی ظرافت نشون داد از همون قاب اول محو فیلم شدم
فیلمبرداری روی دست برعکس لاتاری اعصاب خرد کن نبود بازی های بی نظیر مخصوصا نوید محمد زاده چند وقت بود همچین بازی ای بهم نچسبیده بود چقدر خوب بود این پسر یه بازی سطح جهانی داشت چطور این بازیو نادیده گرفتن ؟
استعداد یابی شاهکار سیدی پور فرج برای اولین کارش واقعا حیرت زدم کرد اصلا انتظار نداشتم ازش اینقدر راحت بازی کنه
کارگردانی با کیفیت فیلمنامه قوی صحنه پردازی و صدا گذاری عالی انگار همه چی دست به دست هم داده بودن سیدی کارشو به بهترین نحو جلو ببره
همه اینا نیازمند یه پایان بی نقص بود که بشه از این فیلم به عنوان شاهکار نام برد ولی سیدی توی ایستگاه اخر کم اورد اصلا پایانش راضیم نکرد ولی فکر به اینکه اینکار باعث بشه کارای با کیفیت تری از سیدی ببینیم راضیم کرد
به امید اینکه در اینده ی نزدیک پرچمدار فیلمسازی ایران بجای حاتمی کیا و مجیدی سیدی بشه
9 لایک
0 نظر
1399/07/01
ابوالفضل
خیلی خفن بود. فقط همین و میتونم بگم
3 لایک
0 نظر
1399/04/27
علیرضا
فیلم قشنگیه مجابتون میکنه بشینید تا اخر ببینید و بازی درجه یک فرهاد اصلانی
4 لایک
0 نظر
1399/04/01
پارسا شیروانی
خطر لو رفتن داستان
نقد فیلم مغزهای کوچک زنک زده

چوپان و گوسفند ، گوسفند و چوپان

مغز های کوچک زنگ زده پنجمین فیلم هومن سیدی در جایگاه کارگردان و به عقیده ی بسیاری از اهل فن که تا به این لحظه فیلم را دیده اند کامل ترین و بهترین اثر اوست .

در این مورد که فیلم آخر سیدی پخته ترین فیلم اوست (همچنین فیلم مورد علاقه ی بنده در بین آثار او در کنار سیزده) شکی نیست اما به عقیده ی نگارنده ، فیلم اوج نقطه ی فیلمسازی سیدی نیست و همچنان ایراداتی در آن دیده میشود (هرچند کفه ی ترازو صد در صد به سمت ویژگی های مثبت فیلم سنگینی میکند) ، ایراداتی که کمی جلوتر و بعد از بررسی کلی فیلم در این یادداشت به آن ها می پردازیم .
فیلم از هر نظر برای سیدی پیشرفت محسوب میشود ، چه سیدی فیلمنامه نویس و چه سیدی کارگردان .
در اینجا مشخص است که نسبت به چهار اثر قبلی وقت بیشتری برای فیلمنامه گذاشته شده است و سیدی تنها به دنبال ایده ی اولیه ی خوبی که بتواند به وسیله ی آن از فرم و قاب بندی های مورد علاقه ی خود استفاده کند نبوده است و متن و ایجاد چفت و بست های درست در آن را نیمه کاره رها نکرده است ( ایراد گفته شده به بیشترین مقدار در اثر سوم او یعنی اعترافات ذهن خطرناک من محسوس بود ) .

در کارگردانی نیز سیدی به پختگی و چیره دستی خوب و قابل قبولی در استفاده از فرم مورد نظرش رسیده است و این چیره دستی در چند سکانس از جمله درگیری دو گروه اوباش کاملا پیداست و فضاسازی خوب و میزانسن های قابل قبول و در کل کارگردانی خوب سیدی تماشاگر را به خوبی با داستان غریب کاراکتر های فیلم همراه میکند .

یکی دیگر از نکات مثبت فیلم بدون شک بازی های قابل توجه فیلم است . نوید محمد زاده متفاوت و چشمگیر ظاهر شده است (صد البته گریم فوق العاده ی ایمان امیدواری به بازی او کمک شایانی کرده است ) و با اینکه نقاط اشتراکی با نقش هایش در فیلم های دیگر میبینیم به خوبی از تکرار دوری کرده است و نقشی را که تا حدودی شبیه بعضی نقش هایش است را با اضافه کردن چند المان و ویژگی خاص (مثلا در نوع حرکت و راه رفتن) متفاوت ایفا کرده است .
فرهاد اصلانی و فرید سجادی حسینی قابل قبول ظاهر شده اند .
بازیگران کمتر شناخته شده و یا نابازیگرانی که کاملا از عهده ی نقش بر آمده اند و باورپذیر ظاهر شده اند ؛ از جمله بازیگر کاراکتر امیر ( نوید پور فرج ) که قطعا می توان آینده ی خوبی در بازیگری برایش متصور بود و گمان می کنم نام او را بیشتر در سال های آینده خواهیم شنید .
فیلمبرداری بسیار خوب پیمان شادمانفر و موسیقی هماهنگ با اتمسفر فیلم بامداد افشار نیز کمک ویژه ای برای فضاسازی فیلم بوده اند .

پس از اشاره به تمام ویژگی های مثبت اثر اشاره به چند نکته خالی از لطف نخواهد بود :

* این قسمت از نوشته قسمت هایی از داستان فیلم را لو می دهد *

فیلم از جایی به بعد (بعد از سکانس درگیری پلیس و اوباش و با ورود فیلم به یک ساعت دوم) تا حدودی دچار افت ریتم و حتی تا حدودی تغییر لحن می شود که تا حدودی باعث جدایی شدن تماشاگر از داستان میشود و اگر فیلم از اینجا تا پایان نیز ریتم خوب یک ساعت اول را حفظ می کرد نتیجه بسیار بهتر نیز می شد . (مشکلی که مشابه آن در فیلم دوم سازنده اش یعنی سیزده نیز محسوس بود)

اما مشکل اصلی نیمه ی دوم ، اشکالات فیلمنامه است ، اشکالاتی که پس از یک ساعت آغازین خود را نشان می دهند .
دقیقا مشخص نیست از اینجا به بعد چه اتفاقی قرار است بیافتد ؛ تماشاگر شاهد چند اتفاق است که نشان می دهد احتمالا قرار است فیلم با آن اتفاق جلو برود اما تقریبا نیمه کاره رها می شوند ؛ آیا قرار است شاهد دلدادگی شاهین به همکار خواهر ناتنی اش باشیم؟ (با توجه به دیدار و نوع گفت گوی آنها جلوی آرایشگاه زنانه) ، آیا قرار است شاهد جابجایی قدرت از شکور به شاهین باشیم؟ یا به نوعی همان جابجایی گوسفند و چوپان(که در طی چند سکانس مقدمه چینی این داستان را میبینیم ) و یا . . . البته که در پایان متوجه این نکته که در نهایت شاهین و شکور (البته شکوری که به نوعی از اینجا به بعد راهش توسط برادرش شهروز ادامه پیدا میکند) راه و مسیرشان از هم جدا می شود (و سیدی این جدا شدن مسیر آنها را به وسیله ی آن صحنه ی روبرو شدن شاهین و شهروزی که از زندان آزاد شده است بسیار خوب به تصویر می کشد) و به نوعی تحول شاهین را میبینیم اما امکان اینکه مقدمه چینی بهتری برای این تحول در نظر گرفته می شد نیز بود (البته که مقدمه چینی برای رسیدن به این موضوع را داریم اما جای کار بیشتری داشت و کمی در لحظاتی به مخاطب گرای اشتباه داده می شود و تماشاگر را در لحظاتی هر چند اندک به بیراهه می کشد ) .
سیدی در کارگردانی به پختگی بسیار خوبی رسیده است و سبک خود را کاملا پیدا کرده است و امضای او را می توان پای اثرش دید . هر چند سبکی که سیدی در کارگردانی پیدا کرده متاثر از فیلم بین بودن این کارگردان و پیگیری سینمای دنیا است و حتی شاید در جاهایی استفاده از بعضی عناصر فیلم های مورد علاقه اش را در فیلم هایش میبینیم و حتی شاید در قسمت هایی حس کنیم اثر او کلاژی است از فیلم هایی که دوستشان دارد که به هیچ عنوان ایرادی نمی توان به آن گرفت چرا که حاصل کار هویت مستقل خود را دارد و قطعا اینکه بتوانی با استفاده از ترکیب چند اثر هنری ، اثر هنری نو و با هویت مستقل خود را بسازی کار قابل توجه و ویژه ای انجام داده ای . نکته ی دیگر این که سیدی بومی سازی و ایرانیزه کردن فضاها و عناصری که از آنها الهام میگیرد را نیز به خوبی بلد است ، اگر به عنوان مثال در قسمت هایی از فیلم خود از فیلمی تاثیر میگیرد که داستان باند تبهکاری ای است در حومه ی شهری در برزیل ، بلد است چگونه فضایی با شباهت هایی به آن فضا را برای تماشاگر ایرانی درست کند و حتی موسیقی آمریکای جنوبی آن فیلم را نیز به موسیقی بومی اما با حال و هوای شبیه به آن تبدیل می کند . پس در جواب منتقدانی که سیدی را به تاثیر گرفتن از آثاری دیگر متهم میکنند می توان این اطمینان را داد که او اگر هم تاثیری میگیرد راه و رسم این تاثیر گرفتن را به خوبی می داند .

در آخر باید گفت مغز های کوچک زنگ زده بی شک یکی از بهترین فیلم های این دوره از جشنواره است (اگر بهترین آن نباشد) و سیدی را پس از تماشای اثر پنجمش می توان یکی از مهم ترین فیلمسازهای نسل خودش دانست هرچند تعدادی نکته ی منفی کوچک هنوز دیده میشود (به عنوان مثال ارجاعاتی که ناخواسته یا خواسته در این فیلم و در سکانس حیاط خانه به ابد و یک روز و نقش محمد زاده در آنجا میدهد یا هنگامی که در خشم و هیاهو طناز طباطبایی را در چادر زندان میبینیم نقش او در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به ذهن متبادر می شود) .
به شخصه مشتاقانه در انتظار فیلم بعدی هومن سیدی هستم و پس از تماشای اثر آخرش نام او را در فهرست فیلمسازهای مورد علاقه ام پررنگ تر میکنم
2 لایک
0 نظر
1399/02/25
مشاهده بررسی‌های بیشتر