پرویز آبنار

‏پرویز آبنار‏
Parviz Ajnar

صداگذاری
صدابردار
صداگذار

پرویز آبنار، صداگذار و صدابردار سینما و تلویزیون، سال 1337 در شهر مسجد سلیمان متولد شد. وی فارغ التحصیل از مدرسه عالی سینما است. او نخستین کار حرفه‌ای خود را با فیلم «آن سوی آتش» به کارگردانی داریوش عیاری تجربه کرد. پرویز آبنار مدیریت استودیو عروج فیلم را عهده دار است که در آنجا عملیات صداگذاری و میکس فیلم‌ها بصورت دیجیتال (Pro Toob HD) انجام می‌شود.

برنده 3 و نامزد 18 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
سوابق کاری پرویز آبنار
صداگذاری
صدابردار
صداگذار
«پرویز آبنار»، ارزش فوق العاده ای برای صدای صحنه قایل شد و گفت:
«حس صحنه بسیار مهم است و برای آن زحمت کشیده شده و تا جایی که می شود باید از آن استفاده کرد و حتی اگر امکاناتتان کم است همان صدای بی کیفیت صحنه را بگیرید و در بازسازی از آن استفاده کنید.»
او روانشناسی صدا را در این رشته فوق العاده با اهمیت دانست و گفت:
«یک صدابردار باید حس شنوایی سینمایی داشته باشد و همان طور که برای سینما لحن و لهجه ای که بازیگر روی کلمه‌ها می‌گذارد مهم است برای ما هم توجه به جزیی ترین صداهایی که در صحنه وجود دارد مهم و می‌تواند کاربردی باشد.»
«پرویز آبنار»، صدابردار فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی»، «ورود آقایان ممنوع»، «بوی کافور عطر یاس»، «پرنده کوچک خوشبختی» هماهنگی بین آهنگساز ، صدابردار و صداگذار را عامل مهمی دانست که باید اتفاق بیفتد وگرنه یک فیلم جذاب می‌تواند به یک فیلم خسته کننده تبدیل شود. او با اشاره به این موضوع که صدابردار باید در کنار مهارت هایی که دارد در کار خودش خلاقیت هم داشته باشد گفت:
«در یکی از فیلم ها روی صحنه ای صدای سه کلاغ می گذاشتیم و می دیدم تاثیرش با زمانی که صدای دو کلاغ شنیده می‌شود بسیار متفاوت است.»
«پرویز آبنار»، درباره نحوه صداگذاری فیلم «ماهی و گربه» که طولانی ترین اکران را در تاریخ سینمای ایران تا به امروز داشته است گفت:
«برای این فیلم تمام افکت ها را حتی زمانی که دوربین نبود ضبط کردم و از تمام بازیگران هم خواستم تا موبایل هایشان را روشن و روی رکورد بگذارند تا بتوانم آن ها را ضبط کنم و در نتیجه صداگذاری را با مجموعه ای از فایل های صوتی که داشتیم شروع کردیم و صداگذاری این کار سه ماه طول کشید، چرا که به دلیل لوکیشن و فضایی که داشت نیاز به اصلاح روتوش و آمبیانس داشت.»
«پرویز آبنار»، صدابردار فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» در گفتگو با خبرنگاران گفت:
« فیلم «ربوده شده» فیلمی رئال و اجتماعی است که شهر در آن دارای یک شخصیت است؛ اصولاً صدابرداری در فضای شهری به دلیل شلوغی بیش از حد کار صدابرداری را سخت می کند که حضور در این پروژه ها نیاز به تمهیدات خاصی از طرف صدابرداران دارد و من هم با وسواس زیادی صدابرداری این فیلم را انجام می دهم.»
آبنار سپس با اشاره به داستان فیلم «ربوده شده» اظهار داشت:
«این فیلم به مشکلات و معضلات زنان امروزی می پردازد، درگیری هایی که در زندگی شهری می تواند وجود داشته باشد در این فیلم به عنوان مبحث اصلی مطرح می شود؛ البته نحوه روایت داستان به گونه ای است که می تواند هم واقعی باشد و هم تخیلی و از این رو هر مخاطبی می تواند برداشت خاص خود را از داستان این اثر بکند.»
نظرات مردم (2 نظر)
هادی جمشیدی
بسیار انسان دوست داشتنی و با هوش هستند
0 لایک
0 نظر
1401/09/18
احسان اسماعیلی شهمیرزادی
صدابرداری همزمان فیلم سینمایی بیداری ( ۱۳۸۷ ) بر عهده ایشان بود.
0 لایک
0 نظر
1400/10/16