مصادره

‏مصادره‏ (1396)
‏THE CONFISCATION‏

6.6
رای شما:
0/10
بر اساس رای 504 کاربر
97 دقیقه
کمدی
اکران شده در 1396/12/23

خلاصه داستان فیلم سینمایی مصادره
ایران خیلی بزرگه اما این وقتی خوبه که ادم بدشانسی نباشی. برای بعضی ها زندگی یه جور قماره..ترکیبی از خوش شانسی و بدشانسی..حالا دیگه فرق نمی کنه توی ایران باشی یا اونور دنیا، یا اینکه ساواکی باشی یا انقلابی، یا با همشهری ات ازدواج کرده باشی یا با یه خواننده امریکایی.. خلاصه هرکی باشی و هرجوری باشی مواظب باش که مصادره در کمین نشسته...

نامزد 1 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
آهنگ تیتراژ فیلم مصادره
مشاهده همه
پخش آنلاین موزیک
دانلود آهنگ

نان و دندان

آهنگ تیتراژ مصادره با صدای پرواز همای
بهروز انوار: مسیری که مصادره برای بازخوانی تاریخ معاصر، مخصوصا تاریخ انقلاب و حوادث پیش و پس از آن باز کرده، می‌تواند در صورت مواجه درست، به یک جریان روایی تاریخی تبدیل شود. طنز مصادره، طنز سخیفی نیست.
میثم کریمی: « مصادره » کمدی تکراری است که با مقدمه‌ای بسیار خوب آغاز می‌شود اما بلافاصله آن را نابود می‌کند در اواسط داستان نیز میخ محکمی بر تابوت آن می‌زند. نخستین تجربه مهران احمدی فراتر از یک کمدی جنسی تکراری پیش نمی‌رود.
احسان زیورعالم: برای همه ما که دهه‌ها متمادی پس از پیروزی انقلاب را تجربه کرده‌ایم، دیدن برخی خانه‌های همیشه رها، با پنجره‌های شکسته و دیوارهای فروریخته؛ اما هنوز پرابهت و پرجلال، عجیب نبوده است. همواره یک واژه در مواجهه با این بناهای دیگر تاریخی شده می‌شنیدیم: مصادره.
نرگس جهانبخش: اگر مصادره بر روی یکی از قصه‌های خود متمرکز می‌شد می‌توانست فیلم موفقی از کمدی سیاه با کنایه‌های سیاسی شود، اما به راحتی همه ایده‌های اصلی را رها می‌کند و در حال حاضر فیلم به صورت قصه‌های جفنگ و بدون منطق کلاژ شده است.
فیلم‌های سینمایی «لاتاری»، «مصادره» و «به وقت شام» به ترتیب پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین آثار سینمایی اکران شده طی «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، در شهر «مشهد» است.
15 بهمن ماه سال 1396 «مهران احمدی»، طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، در رابط به اکران این فیلم گفت:
«نگذارید لابی‌های قدرت جلوی دیده شدن فیلم «مصادره» را بگیرند.»
13 بهمن ماه سال 1396، «وزیر بهداشت»، آقای «دکتر قاضی‌زاده هاشمی»، به همراه «حمید فرخ‌نژاد»، به تماشای فیلم سینمایی «مصادره»، نشستند.
سوتی های فیلم مصادره (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم مصادره (0 دیالوگ)
جزئیات بیشتر از فیلم مصادره
محصول: شرکت تصویر گستر پاسارگاد
پخش کننده: نیکان فیلم
میزان فروش: 15،683،553،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم مصادره (از مجموع 130 رای)

ارزش تماشا
7.5
خوش ساخت
7.5
بازیگری
8.4
خلاقانه
6.4
محتوای مناسب
5.7
تفکربرانگیز
4.9
مناسب خانواده‌
5.9
مناسب کودکان
4.0
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم مصادره (181 بررسی)
پارسا شیروانی
خطر لو رفتن داستان

مصادره اولین فیلم مهران احمدی در جایگاه کارگردان است . او که تا پیش از این جدا از بازیگری در پشت صحنه نیز فعالیت هایی داشته است ( به عنوان برنامه ریز ، دستیار کارگردان و ... ) تا حد زیادی از تجربه ی ساخت اولین فیلم بلند سربلند بیرون آمده است .
احمدی برای فیلم اول به سراغ فضا و سوژه ای رفته است که در صورت پرداخت درست می تواند برای تماشاگر ایرانی و برای یک فیلم کمدی سوژه ی جذابی باشد . زندگی یک مامور ساواک در دوران انقلاب و پس از آن و از طرفی زندگی گروه خاصی از ایرانیان ساکن در لس آنجلس از انقلاب تا زمان حال . احمدی در مصاحبه هایش بسیار گفته است که به دنبال کمدی ای بوده است که در عین خنداندن تماشاگرش به او احترام هم بگذارد ، ادعایی که از حق نگذریم بیراه نبوده است و تلاش سازندگان آن برای این که فیلمی حداقل استاندارد پیش روی مخاطب بگذارند دیده می شود ، مصادره فیلمنامه ی نسبتا خوب و کار شده ای دارد ، دکوپاژ و کارگردانی دارد (چیزی که در خیلی از فیلم های کمدی وطنی شاید زیاد به آن اهمیت داده نمی شود )، فضاسازی خوبی دارد و ...

مصادره کارگردانی قابل قبولی دارد . احمدی با همراهی فیلمبردار (مسعود سلامی) فضاسازی خوبی ایجاد میکنند .
موسیقی فیلم و ترکیب موسیقی های ایرانی و مکزیکی بسیار هماهنگ با اتمسفر و فضای فیلم درآمده است .
مجموعه ی این عوامل از مصادره یک کمدی استاندارد میسازد که صد البته بی نقص نیست اما قطعا ارزش دیدن دارد .


کاراکتر اصلی یعنی یارجانلو پرداخت خوبی دارد ، به نوعی فیلم را میتوان نکوهش کاراکتر اصلی دانست ؛ نکوهش باری به هر جهت زندگی کردن او . زمانی که مامور ساواک است نمی داند دقیقا مشغول چه کاری است ، او مامور خرید است اما نمیداند وسایلی که میخرد برای شکنجه استفاده می شود ، هیچ هدف و آرمانی برای خودش ندارد و باری به هر جهت به زندگی ادامه می دهد و همین که با دوستش به کاباره برود ، بلیت بخت آزمایی بخرد و اجرای خواننده ای را ببیند انگار برایش کافی است و چیز بیشتری از زندگی نمی خواهد (یک جور ساده لوحی دوست داشتنی برای تماشاگر و خب چه کسی بهتر از رضا عطاران برای ایفای نقش در قالب چنین کاراکتری؟! ) . به نوعی کاراکتر بابک حمیدیان مقابل این کاراکتر قرار میگیرد ، کسی که به دنبال چیز دیگری از آنچه هست میگردد ، در کاباره از آرمان هایی با دوستش میگوید (هرچند یارجانلو اصلا نمی فهمد او چی میگوید ) و در نهایت هم میبینیم که کام بیشتری از زندگی میگیرد . انگار فیلم در قسمت هایی حرفی که قصد داشته در لایه ی زیرین کمدی بزند را گم میکند ، پایه گذاری میکند برای پرداختن به موضوعی (نکوهش کاراکتر اصلی اش و جهت گیری نکردن او نسبت به مسائل و زیست بی تفاوت و باری به هر جهت او ) و از جایی به بعد انگار یادش میرود که چه میخواسته بگوید و موضوع دیگری پر رنگ میشود . (برای اثبات این مدعا که فیلم در قسمت هایی تمرکز خود را برای نکوهش این ویژگی میگذارد به یکی از کابوس های یارجانلو اشاره میکنم که در او خود را در بیابانی میبیند که دادگاهی برپاست و در آن جا او را محکوم میکنند و میگویند تو محکومی چون زندگی ات را هدر داده ای ، یا در زمان انقلاب میبینیم که این موضوع هیچ اهمیتی برایش ندارد و او هیچ جهت گیری نسبت به آن ندارد با وجود این که با توجه به شغلش انقلاب زندگی او را دگرگون میکند اما او نه انقلابی است و نه آن سمتی است و انگار کلا برایش چیزی آنقدر مهم نیست! ) .


فیلم بازی های قابل قبولی دارد . عطاران در نقش یارجانلو مسیری که کاراکتر طی میکند ، آن وجه قربانی بودنش و بلاتکلیفی اش در زندگی را به خوبی برای مخاطب باور پذیر به تصویر میکشد ، هومن سیدی نقش یک ایرانی لس آنجلسی را خوب بازی کرده است ، کاراکتری که نمیداند ایرانی است؟ آمریکایی است؟ و آن گمگشتگی ای که یک نسل از جوانانی که در آمریکا (و شاید به ویژه در لس آنجلس ) بزرگ شده اند و رشد کردند اما ریشه در سرزمین پدری شان دارند را به خوبی در کاراکتر خود نشان داده اند . شاید اوج این گمگشتگی او را در سکانس مسابقه ی فوتبال ایران و آمریکا می توان دید که او نمیداند کدام سمتی است . (بازی او در این جا را شاید کمی بتوان مشابه و یادآور کاراکتر کاوه در خط ویژه و با آن ساده لوحی دوست داشتنی اش دانست)

یکی دیگر از جذابیت های فیلم رابطه ی پدر و پسری جذابیست که خلق میکند و با وجود این که اختلاف سنی بازیگران این دو نقش چندان زیاد نیست این ارتباط به خوبی در آمده است و برای مخاطب دلنشین است .

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در شرایطی که خیلی از فیلمسازان به سراغ فضاهای امتحان پس داده می روند (چه در ملودرام چه کمدی و ...) باید استقبال کرد از فیلمسازان و آثاری که به دنبال تجربه هایی نو تر میروند ، حتی اگر نتیجه ی کار ضعیف یا متوسط باشد که البته نتیجه ی این تلاش در مورد مصادره یک کمدی استاندارد متوسط رو به بالا است .

اما در آخر جذاب ترین نکته ی فیلم انگار همان شخصیت اصلی است . قربانی ای که اصطلاحا از ابتدا یک آدم <هیچی> بوده است ، بدون هیچ مقصدی ، هیچ هدفی و موج اتفاقات او را به هر سمتی که میخواهد میبرد و او به نوعی چوب همین بلاتکلیفی و باری به هر جهت بودنش را میخورد ، به گونه ای که در اواخر فیلم میبینیم کارش به جنون میکشد و این مسیری که کاراکتر یارجانلو از ابتدا تا اتتها طی میکند نکته ی مورد علاقه ی نگارنده در مصادره است ، انسانی که در پوچی شروع میکند و در پوچی نیز تمام می شود ، یک قربانی واقعی
1 لایک
1 نظر
1399/02/25
الهام فرهنگ
گرچه با نقدتون موافق نیستم، ولی با نحوه توضیحات و عملکرد و نگاه تون همراه هستم. خیلی از این جذابیتهایی که گفتین، اتفاقات عادی بودند که اتفاقات نسبت به اثار شاخص ایرانی، نه حتی اثار شاخص خارجی، اتفاقات معمولی و ضعیفی هستند
گیشه و پول به جیب زدن چنین کارگردان و فیلمهایی رو تحویل ما داده
0 لایک
1399/02/26
مهرسانا جوهریان
خیلی فیلم خوبی بازی کردن
2 لایک
0 نظر
1398/08/02
حامد باتی
راستش این فیلم رو در سینما دیدم و انقدر که در خانه امروز دیدم بهم نچسبید
فیلم قشنگی بود
2 لایک
0 نظر
1398/06/01
سامی سامی
خیلی باحال بود ولی ارزش یک بار دیدن را داشت
0 لایک
0 نظر
1398/05/28
اقای سریالی
فیلم بسیار خوب ولی اخرش خیلی کودکانه تموم شد اگر رو اخرش کار می کردن شاید بهتر می شد
0 لایک
1 نظر
1398/04/18
پرزیوال
👎👎👎👎👎👎👎
0 لایک
1398/11/19
مریم عطری خنده دار، جالب، دوست داشتنی، با موضوع تازه و نگاه نو
1 لایک
0 نظر
1398/01/26
هدیه
افتضاح واقعی توهین به شعور ببیننده فقط موز خوردن ورفتن حموم
1 لایک
1 نظر
1398/01/17
پرزیوال
برو گمشو
0 لایک
1398/11/19
سهیل
یه طنز خوب و با مفهوم که البته جا داشت بهتر هم باشه
2 لایک
0 نظر
1397/11/01
علی 2018
فیلم خیلی چرتی بود
0 لایک
1 نظر
1397/10/09
پرزیوال
چرت تویی
0 لایک
1398/11/19
مشاهده بررسی‌های بیشتر