به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی اتاق تاریک بهکارگردانی سید روحالله حجازی در 3 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه درام تولید شده است. اتاق تاریک توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 5.8 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم اتاق تاریک را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. سید روحالله حجازی تهیهکننده اتاق تاریک این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. اتاق تاریک در تاریخ 1397/12/22 پخش خود را توسط پخشکننده خانه فیلم در سینما آغاز کرد. در آن روزها اتاق تاریک توانست آمار فروش 1،177،948،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم اتاق تاریک چه کسانی هستند؟ در اتاق تاریک بازیگرانی چون ساره بیات، ساعد سهیلی، مروارید کاشیان، امیررضا رنجبران، محمد امامی، رضا احمدی و ژیلا دایی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم اتاق تاریک حدود 8 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان اتاق تاریک را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم اتاق تاریک باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا سید روحالله حجازی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری اتاق تاریک توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم اتاق تاریک میتوان به سید علیرضا میرسالاری اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم اتاق تاریک چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه اتاق تاریک توسط سید روحالله حجازی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان اتاق تاریک منتشر شده است، میخوانیم: «فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کردهاند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار میدهد.»
فیلم اتاق تاریک از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم اتاق تاریک عبارت است از: فیلم مرگ ماهی، فیلم هیهات، فیلم لابی، فیلم زرد و فیلم بیست و یک روز بعد.
فیلم اتاق تاریک در 1 جشنواره شرکت کرده است.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم اتاق تاریک نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم اتاق تاریک به طور متوسط فعالیت 7ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم اتاق تاریک بهترین اثر رضا احمدی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
همچنین براساس امتیاز مردم فیلم اتاق تاریک بدترین اثر امیررضا رنجبران در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم اتاق تاریک یکی از 4 اثر شاخص سید روحالله حجازی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
1 تن از بازیگران اتاق تاریک، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده است، در واقع در اتاق تاریک 1 فیلم اولی بوده است: سید علیرضا میرسالاری.
همچنین سید روحالله حجازی کارگردان اتاق تاریک اولین همکاری خود با بازیگرانی چون ساره بیات، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، محمد امامی، رضا احمدی و ژیلا دایی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران اتاق تاریک نیز 28 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 8 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 28 همکاری برای اولینمرتبه در اتاق تاریک رخ داده است. مانند: ساره بیات و ساعد سهیلی، ساره بیات و مروارید کاشیان، ساره بیات و امیررضا رنجبران، ساره بیات و محمد امامی، ساره بیات و رضا احمدی.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم اتاق تاریک به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم اتاق تاریک قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 75% مخاطبان معقدند فیلم اتاق تاریک ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم اتاق تاریک نسبتا خوشساخت هست زیرا 70% مخاطبان عقیده دارند فیلم اتاق تاریک از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم اتاق تاریک قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 75% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم اتاق تاریک نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم اتاق تاریک نسبتا خلاقانه هست زیرا 72% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم اتاق تاریک غیرتکراری و جدید است.
فیلم اتاق تاریک تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم اتاق تاریک مفید و ارزشمند هست.
فیلم اتاق تاریک نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 63% نظردهندگان بعد پایان فیلم اتاق تاریک به آن فکر میکردند.
فیلم اتاق تاریک نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 55% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم اتاق تاریک با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم اتاق تاریک اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 20% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم اتاق تاریک مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم اتاق تاریک خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن پیمان شادمانفر بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم اتاق تاریک چیست؟ تدوین اتاق تاریک را رضا شهبازی انجام داده است. اگر صدای اتاق تاریک بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم اتاق تاریک یعنی حسین بشاش آشنا میکنیم. بهادر حسین زاده طراحی صحنه فیلم اتاق تاریک را انجام نموده و مروارید کاشیان طراحی لباس فیلم اتاق تاریک را انجام داده است. عباس عباسی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم اتاق تاریک را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم اتاق تاریک اثر کارن همایونفر است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به محمدجواد حصاری مسئول هنروران فیلم اتاق تاریک، اشاره کرد. در مجموع بیش از 21 نفر در تولید فیلم اتاق تاریک نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 2 لیست از فیلم اتاق تاریک یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم اتاق تاریک 38 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از اتاق تاریک پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم اتاق تاریک، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: تاریک، اتاق، حجازی، فیلمنامه، روح، بازی و سینما.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم اتاق تاریک در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم اتاق تاریک 64 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم اتاق تاریک 6 عدد، در بخش حواشی فیلم اتاق تاریک 10 عدد، در بخش نقد فیلم اتاق تاریک 6 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای دیالوگ برتر فیلم اتاق تاریک، سوتی فیلم اتاق تاریک هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
پس عملا توهین به شخصیت خودت رو قبول کردی.
من اتاق تاریک رو دوست داشتم، سلیقه ی شما هم هر چی که هست محترمه، دوست دارم نظر خودتون رو بدونم نه اینکه فلان منتقد چه نظری داشته درباره ی فیلم :)
سوژه هم بسیار حساس و ملتهب هست که فیلم هم پرداخت نسبتا اندازه ای داره فقط شاید تنها ایراد این باشه که بهتر بود که کم تر به دعواهای زن و شوهری پرداخته میشد تا سوژه ی کودک آزاری و بحران سن اش بیش تر به چشم بیاد...
یکی از مهم ترین نکات قوت اتاق تاریک، یک بعدی نبودن داستان فیلم هست، یعنی در کنار بحران کودک حتی به ترس های والدین و اون ها هم اشاره شده و به این ترتیب مشکلات دو نسل متفاوت رو به زیبایی به هم ربط داده.
بین بازی ها هم ساعد سهیلی و پسر بچه درخشان بودن...
اتاق تاریک، بی شک بهترین اثر کارنامه ی روح الله حجازی هست.
جلوهها و دکوپاژ و غیره نسبتاً خوب
داستان پردازی و غیره متوسط به طوری که بیننده از کمبود اتفاق در ابتدای فیلم حوصله اش سر می رود ممکن است از ادامه دادن فیلم منصرف شود
اصولاً پرداخت به موضوعاتی که در ایران به نوعی تابو است نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد، دقتی که علاوه بر انتقال درست مفهوم از خط قرمزها عبور نکند تا دچار ممیزی و سانسور نشود.
اتاق تاریک فیلمی است با درونمایه کودک آزاری!
موضوعی که پوران درخشنده با هیس "دخترها فریاد نمی زنند" جنجالهایی به پا کرد اما حجازی با ترکیب این اتفاق با چاشنی معما دلهره آن را متفاوت جلوه داده است.
حجازی با "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" و "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" مهارت خود را در ایجاد کنش و واکنش با دیالوگ ها بین افراد نشان داد.
اما اتاق تاریک بیشترین ضربه را از فیلمنامه خورده است فیلم می خواهد در مورد تجاوز جنسی کودکان صحبت کند پس به طور کلی پرداختن به شاخ و برگها فیلم را از جریان اصلی خود خارج میکند برای مثال دیالوگ شعاری ساره بیات را در مورد زن چادری و تخم مرغ را به یاد بیاورید. مفهوم این خرده داستان در فیلمی که در مورد کودک آزاری است چیست؟
آیا حجازی از این طریق میخواهد قضاوت های نابجا را نشان دهد؟ یا پرداختن به شغل پدر چه فایده ای دارد؟ این خرده داستان های اضافی در فیلم کم نیست ولی آنچنان هم به چشم نمیآیند.
نشانه ها و نمادهایی که در فیلم وجود دارد برای هر مخاطب علاقه مند به سینما جذاب است برای مثال استفاده از سگ و رنگهای قرمز و سبز و مشکی.
همچنین نور پردازی و لوکیشن فیلم به وهم آلود بودن آن کمک کرده است.اوج فیلم را می توان در لحظه گره گشایی و گفتن حقیقت توسط پسر دانست.البته پایان بندی فیلم ممکن است کمی حس بیهودگی به بیننده القا کند. از ماندگارترین سکانس های فیلم سکانس میز شام است. حجازی با دیالوگ نویسی های دقیق ذره ذره تنش را بالا میبرد.
آخرین نمای فیلم هم با لحنی استعاری فیلم را با پایان کوبنده ای به اتمام میرساند ، ایستادگی در برابر ترسها!
اتاق تاریک را ببینید اگرچه فیلم شاهکاری نیست!
🎬 دلگیری او را به طور واضح تر می شود از آخرین پستش در شبکه های اجتماعی فهمید که خطاب به فرزندش نوشت: امیرعلی ام! اتاق تاریک با تو رقم خورد. تو و هم نسلان تو وقتی بزرگتر شوید و روزی روزگاری به تماشای اتاق تاریک بنشینید، میفهمید که من کم فروشی نکردم! سفارش نگرفتم و با اشک و درد ساختم! من جایزه ام را در سالن های سینما از خنده ها و اشکهای مردم گرفتم. من محبتهای مردم پیش از اختتامیه و پس از آنرا فراموش نمی کنم. من دغدغه دارم و مستقل مستقل مستقلم! سالهاست می دانم که اخلاق، آموزش و تربیت مهمترین نیاز فراموش شده جامعه ماست. من قصه نسل تو را گفتم و قصه گفتن را بلدم! این را تو هم خوب میدانی که با قصه هایم بخواب می روی. چهار دوره است که تمام تلاششان را کرده اند تا فیلم نسازم و باز می سازم به لطف حق.
🎬 سید روح الله حجازی اهل آبادان است و سال 58 در حالی به دنیا آمد که کمتر از یک سال بعد، آتش جنگ به خانه اش رسید و پدرش از مردانی بود که فرش فروشی اش را کنار گذاشت و همراه مردان مدافع، اسلحه به دست گرفت. شاید تندی هایی که از او در این روزها و خصوصا در نشست مطبوعاتی دیدیم را بشود به گرم مزاجی او و همانندی اش با آبادانی های خونگرم نسبت داد.
🎬 سید روح الله حجازی در خانواده ای رشد کرد که با هنر و سینما نسبتی نداشتند اما او با پشتکار، راهش را هموار کرد و فیلم هایش را قدم به قدم ساخت و پیش آمد.
🎬 «اتاق تاریک» ششمین تجربه ی سینمایی حجازی است و پیش از «اتاق تاریک»، «مرگ ماهی» اولین فیلمی بود که فیلمنامه اش را هم حجازی به تنهایی نوشت. مرگ ماهی با تمام تلاش های حجازی و حضور چهره ها و ستاره های سینمایی به موفقیتی دست پیدا نکرد و علت اصلی آن را می شد در فیلمنامه آن جستجو کرد. مرگ ماهی فیلمی شیک و به اصطلاح روشننفکرانه بود که اگر داستانش چفت و بست محکمی داشت، به خاطر ستاره هایش می توانست به یک پدیده منتهی شود اما با فاصله زیادی نسبت به «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» ایستاد.
🎬 فیلم «هیهات» البته به خاطر اپیزودیک بودنش و این که حجازی می توانست تنها بخشی از زمان فیلم را به دست بگیرد، قابل مقایسه با کارهای دیگر او نبود و حالا «اتاق تاریک»، بهترین دلیل بر این ادعا است که موفقیت حجازی در کارگردانی، لزوما به این معنا نیست که می تواند فیلمنامه نویس موفقی نیز باشد.
🎬 «اتاق تاریک» البته در ساخت و پرداخت سینمایی هم با مشکلاتی روبروست که باز هم بیشتر این اشکالات را باید در ریشه آن، یعنی فیلمنامه جستجو کرد.
🎬 حق می دهیم که کارگردان مستقلی مانند روح الله حجازی که قرار است تهیه کنندگی فیلمش را هم بر عهده بگیرد، بعد از 3 سال دوری از سینما، بخواهد همه دغدغه هایش را در قالب تصویر به مخاطبانش منتقل کند اما این انتقال اگر هنرمندانه و بر اساس اصول حرفه ای نباشد، فیلم را به اثری خنثی و تا حدودی بی حاصل تبدیل می کند یا در خوشبینانه ترین وضعیت، آنگونه که انتظار می رود، نمی درخشد و جایش را در بین مردم و مخاطبان باز نمی کند.
🎬 «اتاق تاریک» با همه دغدغه های اجتماعی و مهمی که کارگردان و نویسنده اش داشته، متاسفانه فاقد نیروی لازم برای تاثیرگذاری بر مخاطب است و نهایتا تماشاگرش را به این نتیجه می رساند که: «بیشتر مراقب روحِ فرزندانمان باشیم!»
🎬 این نتیجه اگر چه بسیار مهم و قابل تامل است اما آن را می شود حتی در قالب یک اثر کوتاه چند دقیقه ای هم به مخاطب ارائه داد.
🎬 تماشاگر امروز که با همه سختی ها خود را به سالن سینما می رساند، انتظار دارد که به جز سرگرم کنندگی (که رگه های آن در «اتاق تاریک» باریک و کم جان است) به محتوای قابل توجهی نیز دسترسی پیدا کند. «اتاق تاریک» در بیان مانیفست های اجتماعی اش مثل ازدواج زنان سن بالا با مردان کم سن و سال تر، شعارهای فمنیستی، حمایت از حیوانات، حمایت از مهاجران بی پناه، وضعیت جوانان و نسبتشان با خانواده های از هم پاشیده، زنان مطلقه و سرنوشت آن ها، عمل های زیباییِ خارج از عرف و انبوه دیگری از دغدغه ها، موفق نیست و بیان این دغدغه ها به بیشتر از یک فیلمنامه و فیلم نیاز دارد و گفتن همه آن ها در یک اثر، منجر به وضعیتی می شود که امروز در «اتاق تاریک» شاهدش هستیم.
🎬 سید روح الله حجازی بی شک در ادامه مسیرش نیاز به همراهی فردی با عنوان «فیلمنامه نویس» دارد که بتواند دغدغه های او را در قالب سکانس هایی سنجیده و حساب شده، پشت سر هم ردیف کند و حجازی هم در پشت دوربین، تمام حواسش به قاب بندی ها و بازیِ بازیگران باشد و در نهایت فیلمی تولید شود که امکان دفاع از آن برای همه فراهم گردد.
🎬 عشق حجازی به سینما قطعا آینده درخشانی برای او رقم خواهد زد به شرط آن که از همه نقدهای تند و نرم، بدون پیشداوری و موضع گیری بهره ببرد و راهش را با چراغ هایی که دیگران می افروزند، بهتر و زودتر پیدا کند.
بابت نظر و نقد خوبتون بسیار ممنون هستیم و بسیار خرسندیم و به خود میبالیم که کاربرانی همچون شما در سایت ما فعالیت دارند و در قبال آثار وظیفه خود میدانند که نظراتشان را ارسال فرمایند.
اگر شما مایل بودید و دوست داشتید، ما میتوانیم نقدهای شما را با نام خودتان به عنوان مرجع سینما و تلویزیون ایران، در سایت منظوم منتشر کنیم.
در صورت تمایل با آیدی تلگرامی:
Manzoomadmin@
تماس برقرار کنید و نقدهای خود را ارسال فرمائید.
موفق باشید.