حواشی فیلم سینمایی «مرگ ماهی» (9 حاشیه)

محمد احسانی، معاون وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، در زمان تولید از پشت صحنه فیلم بازدید کرد.
روح‌الله حجازی درباره این فیلم گفته است: "«مرگ ماهی» نسبت به کار‌های قبلی‌ام به معنای واقعی سینما است نه اینکه آثار قبلی‌ام سینما نبودند، اما مرگ ماهی سینما به معنی اصیل کلمه است و این اثر لحظاتی دارد که با قاب بندی و نور محمد کلاری به همراه بازیگری خوب آن ماندگار خواهد شد."
بهرنگ علوی درباره حضورش در فیلم گفت: "حقیقت این است که فکر می‌کردم، امسال هم در جشنواره فیلم نداشته باشم و کمی حس ناامیدی داشتم اما بعد از دو سال کارگردانی پیدا شد که جسارت این را داشت که به من با یک نقش متفاوت فرصتی دوباره بدهد. خوشحالم که آقای حجازی بعد از فیلم «دربند» یک نقش متفاوت پیشنهاد کرد و برایم افتخار است که در فیلمی حضور یافتم که می‌تواند افتخار کارنامه بازیگری‌ام باشد."
محمود کلاری، مدیر فیلمبرداری، درباره فیلم گفت: "«مرگ ماهی» در عین رئالیستی بودن لایه‌های پنهانی دارد که فیلم را جذاب می‌کند. فیلم برای نسل جوان ما که با سینمای روز دنیا در ارتباط است و شاید دیگر با شکل‌های متداول درام سینما و بازیگری کیف نمی‌کند‌، جذاب خواهد بود. این فیلم در قصه‌گویی، فرم بصری‌، بازی‌ و ... از فضای معصوم فاصله می‌گیرد و من حاضرم تضمین کنم که بیننده آن را دوست دارد."
تدوین این فیلم توسط هایده صفی‌یاری و دخترش سپیده عبدالوهاب انجام شده است. روح اله حجازی درباره حضور دو تدوینگر در این فیلم گفت: "هر سه فیلم قبلی من توسط خانم عبدالوهاب تدوین شده بود اما از ابتدا احساس می‌کردم که این فیلم از جهت پرسوناژ و مدلی که دارد، بسیار سخت است و دوست داشتم که برای اولین‌بار تجربه حضور دو تدوین‌گر شاخص که هرکدام برای تدوین یک فیلم فوق‌العاده کافی هستند را در کنار یکدیگر داشته باشم بنابراین فکر می‌کنم این همکاری برای خانم هایده صفی‌یاری و عبدالوهاب هم جذاب بوده باشد."
روح‌الله حجازی، کارگردان فیلم، به شکایت مهناز افشار از این پروژه پاسخ داد و گفت: "اخیرا از طریق بعضی سایت‌ها از مدعای طرح شده توسط سرکار خانم مهناز افشار مطلع شدم. قصه «مرگ ماهی» که اولین قراردادش را با مهناز افشار امضاء کرد! غصه‌دار است. از اینکه بازیگری که می‌توانست و می‌بایست الگوی حرفه‌ای‌گری و اخلاق‌مداری باشد، بی‌واهمه مفاد قراردادش را زیر پا، و دست عوامل پروژه را در پوست گردو گذاشت!"
مهناز افشار که به عنوان اولین بازیگر با این فیلم قرار داد بست، نسبت به کنار گذاشته شدنش از پروژه شکایت کرد و گفت: " فیلم «مرگ ماهی» که کارگردان آن مرز های قانون‌مندی را آشکارا زیر پا می‌گذارد و در حالی که رسما مورد شکایت واقع شده، پیش از رسیدگی به شکایت ، رای داوری و حل اختلاف قانونی در بخش مسابقه جشنواره انتخاب می‌شود. برای کارگردان فیلم آرزو می‌کنم امروز که در ابتدا راه‌شان هستند تواضع و اخلاق‌مداری بزرگان سینما را الگو خود قرار دهند که این رمز ماندگاریست ... و باعث می‌شود تا اگر توان و استعدادی هم دارند تباه رفتارهای غیرحرفه‌ای و غیر صادقانه نشود."
11 بازیگر سرشناس به عنوان نقش‌های اصلی در این فیلم بازی می‌کنند.
این اولین فیلم سینمایی روح‌الله حجازی است که در بخش مسابقه‌ی جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. پیش از این،‌ فیلم‌های حجازی هریک به نحوی از بخش مسابقه کنار گذاشته شده بودند.