حواشی «یدالله شادمانی» (7 حاشیه)

مریلا زارعی بازیگر سینمای ایران از یدالله شادمانی به عنوان تواتمندترین بازیگر کرمانی یاد کرد. وی در شبکه‌ی سوم سیما لحظه‌ای که صحنه‌ای از فیلم شیار 143 را با هنرمندی آقای شادمانی با لهجه‌ی کرمانی پخش کرد، ضمن تمجید از آقای شادمانی گفت: این بازیگر کرمانی هم می‌توانست به جای کارگردان کات دهد.
سید رضا محقق تهیه‌کننده‌ی «ممیرو» با ابراز خرسندی از دیده شدن فیلم در جشنواره های بین المللی و استقبال بی نظیر مردم سینما دوست هندوستان از «ممیرو»، عنوان کرد: درخشش بازی یداله شادمانی در نقش ایاز، باعث شد، هیات داوران و دبیرخانه چهاردهمین جشنواره پونا (2016) برای اولین دوره بخش جدیدی به جوایز این جشنواره اضافه کنند.
فیلم «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق و با بازی یدالله شادمانی، جوایز فیپرشی (فدراسیون جهانی منتقدان) و فیلم برتر نگاه نو از بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم پوسان کره جنوبی، جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگری از چهاردهمین جشنواره پونای هند، شرکت در سی و نهمین جشنواره‌ی بین المللی فیلم سائوپائولو، شرکت در بیستمین جشنواره بین المللی فیلم «کرالا» و راهیابی به بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر، را در کارنامه دارد.
وی درباره‌ی حضورش در فیلم «خسته نباشید» می‌گوید: افشین هاشمی و محسن قرایی و بازیگرکرمانی می‌خواستند که من توسط آقای اشجعی به آن‌ها معرفی شدم و نقش مقنی را بازی کردم و به خاطرهمین بازی نامزد دریافت بازیگر مکمل سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فجر شدم. اگر بازیگر کرمانی نمی‌خواستند، شاید من انتخاب نمی‌شدم و مسیرم این گونه ادامه پیدا نمی‌کرد. این فیلم مرا به سینمای ایران معرفی کرد چون «مرادو» که اولین فیلم من بود اصلا دیده نشد.
شادمانی درباره‌ی حضورش در تئاتر حرفه‌ای می‌گوید: سال (1384) که من به کرمان آمدم، تلویزیون زیرنویس کرد که بازیگر می‌خواهد. به اصرار خانواده و دوستان تست دادم و انتخاب شدم. اولین روزی که برای بازی در سریال رفتم، آقای اشجعی از آقای نادر فلاح دعوت کردند که برای بازیگرهای تازه‌کاری مثل من صحبت کند و او از سنگینی کار و شرایط بازی در سریال برای ما گفت. حین صحبت نگاهش به من که می‌افتاد، مکث می‌کرد، حرفش که تمام شد رو به من کرد و گفت شما؟ گفتم«یدالله شادمانی»؛ گفت: تا حالا تئاتر کار کردید؟ گفتم: خیلی وارد نیستم، اما ۳۵ سال تئاتر کار کرد‌ه‌ام. خنده‌ای کرد و گفت: عصر بیایید به فرهنگسرای کوثر؛ من اصلا نمی‌دانستم فرهنگسرا کجاست، عصروقتی به فرهنگسرا رفتم جمعیت زیادی آن جا نشسته بودند؛ به محض ورود، نادر فلاح رو به جلیل امیری گفت: حاج محسن‌ات را آوردم. این گونه شد که من برای بازی در تئاتر« دوبه دل» جلیل انتخاب شدم. این اولین کارحرفه‌ای من بود، آن سال آن تئاتر در استان و منطقه اول شد و به جشنواره‌ی فجر تهران هم رفت. بعد از آن مجتبی صفرعلیزاده می‌خواست فیلم «مرادو» را بسازد؛ آقای فلاح من را به ایشان معرفی کرد.آخرهای کار «مرادو» بود که آقای عبدی پور به همراه یک گروه فیلمبرداری برای ساخت فیلمی به نام «توریست» از بوشهر به کرمان آمدند و من را انتخاب کردند.
به این خاطر که اولین نقش در تئاتری در شهداد، به نام «جعفر» بوده است، هنوز در شهداد به همان نام شناخته می‌شود.
یدالله شادمانی در مورد شروع کارش می‌گوید: من از زمانی که محصل بودم علاقه‌ی زیادی به تئاتر داشتم. کلاس ده خودم یک تئاتر نوشتم و کارگردانی کردم و در مدرسه روی صحنه بردم؛ نه دوره‌ای دیدم، نه کلاسی رفتم و نه مطالعه‌ای در این زمینه داشتم؛ نزدیک ۲۲ سال محل کارم شهداد بود، آن‌جا تئاتر می‌نوشتم، بازیگر انتخاب می‌کردم و کارگردانی می‌کردم؛ گریم، دکور، همه‌ی کارها را تنهایی انجام می‌دادم. شاید باورتان نشود من در آن زمان کارهایی در تئاتر انجام می‌دادم که تازه بعدا وقتی به صورت حرفه‌ای وارد عرصه‌ی تئاتر و سینما شدم نامشان را فهمیدم؛ مثلا با بچه‌ها تمرین بدن و بیان می‌کردم ولی نمی‌دانستم این تمرین بدن و بیان است؛ با خودم فکر می‌کردم: بدن بازیگر باید نرم باشد، پس لازم است.