حواشی «زهرا حاتمی» (6 حاشیه)

زری خوشکام یا زهرا حاتمی در سال (1387) نیز، در دومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان، جایزه‌ی زنده‌یاد علی حاتمی را به‌عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس سی سال سینمای پس از انقلاب ایران دریافت کرد.
در سال (1386) هنگامیکه سینما نیاگارای تهران در آتش سوخت نام زهرا حاتمی به‌عنوان مالک اصلی این سینما بارها به گوش رسید.
به جز این قبیل فعالیت‌ها، در سال‌های اخیر چندین بار نام زهرا حاتمی به دلایل دیگر نیز از مطبوعات و رسانه‌ها شنیده شده‌است. از جمله در سال (۱۳۸۶) هنگامی که محمدمهدی دادگو تهیه‌کننده‌ی سینما اعلام کرد که قصد دارد با تدوین مجدد بخش‌هایی از سریال «سلطان صاحبقران»، دو فیلم سینمائی مستقل با عنوان «امیرکبیر» و «میرزا رضای کرمانی» از آن پدید بیاورد، زهرا حاتمی به این خبر واکنش نشان داد و مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام نمود.
آخرین تجربه‌ی حضور زری خوشکام در سینما که باز هم با عنوان زهرا حاتمی صورت گرفت، بازی در فیلم سینمایی «سیمای زنی در دوردست»، به کارگردانی دامادش علی مصفا در سال (1382) بود، که به داستان زندگی مرد مهندس پا به سن گذاشته‌ای که از همسر و پسرش جدا شده و تنها زندگی می‌کرد، می‌پرداخت و حاتمی در آن نقشی برعهده داشت. ایفای نقش اول این فیلم برعهده دختر او، لیلا بود.
در سال (1376) پس از اینکه ساخت فیلم جهان پهلوان تختی به دلیل مرگ علی حاتمی ناتمام ماند، بهروز افخمی با کسب اجازه از همسر وی، زهرا حاتمی، ساخت آن را برعهده گرفت و در مدت کوتاهی فیلمی ساخت که خود زهرا حاتمی نیز در صحنه‌هایی از آن ظاهر شده‌بود.
فیلمی که هیچ کس انتظار آن را نداشت و یک فیلم مستقل با فیلمنامه‌ای کاملاً ارژینال با روایتی گزارش‌گونه و معمایی پیرامون چگونگی مرگ تختی بود. تا بدان‌جا که عده‌ای از منتقدین این فیلم را یک همشهری کین ایرانی به شمار آوردند و ایفای نقش افتخاری و کوتاه زری خوشکام با عنوان زهرا حاتمی در آن اولین حضور او در یک فیلم سینمایی بعد از انقلاب و در نقش خودش محسوب می‌شد.
در این فیلم برخی دیگر از دوستان و نزدیکان و همکاران علی حاتمی همچون محمود کلاری نیز به صورت افتخاری حضور داشتند. علاوه بر همکاری با بهروز افخمی، زهرا حاتمی در این سال‌ها با کارگردانان دیگری نیز به صورت افتخاری همکاری‌هایی داشت که از آن جمله باید به فیلم سینمایی عشق+۲ ساخته رضا کریمی که در تیتراژ آن از زهرا حاتمی تشکر شده‌است، اشاره کرد.
زهرا حاتمی چندین سال ممنوع‌الچهره بوده‌است.