عبور از پل / صداى استانبول (فاتح آكين) مستند / آلمان / ٢٠٠٥ اين مستند نسبتاً قديمى از فاتح آكين درباره موسيقى استانبول را ميتوان يك فيلم جاده اى هـم تلقى كرد. آكين به هـمراه يك نوازنده باس آلمانى بنام الكس هـاكه (كه بيشتر در موزيك تجربى فعال است و دستى هـم در فيلمسازى دارد)، با يك استوديوى متحرك به گشت و گذارى در استانبول مى پردازند تا تصويرى از موسيقى معاصر تركيه، از "عربسك"(موسيقى اصيل تركيه كه ريشه در موزيك عرب دارد) تا راك و "ايندى راك"( راك تجربى) و "رپ" و موسيقى خيابانى... بدست دهـد.هـر چند بسيارى از موزيسين هـاى ترك در فيلم ظاهـر ميشوند از جمله بابا زولا ، دومان، رپليكاس، اركين كوراى ، مرجان دده ،سليم سزلر ،آينور دوغان ،سزن آكسو و خيلى هـاى ديگر و نمونه هـائى از كارهـايشان را ارائه ميدهـند اما كاراكتر اصلى فيلم لوكيشن آنست. فيلم بيشتر تلاشى ست براى شناخت استانبول از طريق موسيقى . اگر چه اغلب اين شهـر را بعنوان شهـرى در دو قاره ، شهـرى در محاصره دو دريا ، مهـمترين بندر جاده ابريشم ، شهـر هـزار مسجد ، شهـر بيزانتيك(١) و پلى بين دو فرهـنگ (آسيائى و اروپائى ، هـم شرقى و هـم غربى) ميشناسيم، اما آكين موفق ميشود كه با عبور از اين پل ما را متقاعد كند كه چيزى بنام فرهـنگ غرب و فرهـنگ شرق وجود ندارد و فرهـنگ هـا ، اقوام و سرزمين هـا در جهـان معاصر، به گونه اى ناموزرن و مركب ، به هـم پيوند خورده اند و در هـم ادغام شده اند . از آن فيلمهـائيست كه گذشت زمان هـنوز كهـنه اش نكرده و هـمچنان ديدنى ست. (١) در نيمه اول قرون وسطى ، امپراطورى رم شرقى ، بيزانتيوم ، خوانده ميشد و مركز آن قسطنطنيه بود كه امروز استانبول ناميده ميشود. نام بيزانتيوم ، از يونان باستان ميآيد، حدود سيصد سال پيش از ميلاد ، اين شهـر بخشى از امپراطورى يونان بود كه به آن بيزانتيك ميگفتند.
فرزاد مؤتمن | عبور از پل / صداى استانبول
 (فاتح آكين)  مستند / آلمان / ٢٠٠٥
  اين مستند نسبتاً قديمى از فاتح آ...
21
1399/04/25