حواشی فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» (23 حاشیه)

14 بهمن ماه سال 1396، «مهران مدیری»، مهمان برنامه «هفت»، به مجری‌گری «رضا رشیدپور»، در جواب به سوال اینکه چرا فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر»، موفق نبوده است، گفت:
«در شش فیلم اول پرفروش امسال کمدی مبتذل داریم، وقتی پای این فیلم‌ها در میان بود، مشخص بود که «ساعت ۵ عصر» به اندازه آن‌ها نفروشد.»
اکران فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» در سینما هویزه شهر مشهد با حواشی زیادی روبرو شد.
از جمله این حواشی میتوان به اسکورت امنیتی «مهران مدیری» از هتل تا سینما و گریه‌های تماشاگران برای عکس گرفتن با او اشاره کرد.
«محمود خرسند»، مدیر صدابرداری فیلم «ساعت پنج عصر» درارتباط با صدابرداری سکانس های شلوغ گفت:
«در چند سال اخیر به میکروفن‌های بی‌سیم و وایرلس با کیفیتی مجهز شده‌ایم که آنتن‌دهی خیلی خوبی دارند و باعث می‌شود کار در مکان‌های وسیع از لحاظ محیطی برای صدابردار ممکن شود. این امکان باعث می‌شود که در شلوغ‌ترین صحنه‌ها آن‌قدر صداها کیفیت داشته باشد که انگار دوبله شده است.»
«مهران مدیری» در نشست خبری فیلم «ساعت 5 عصر» درباره شباهت این فیلم به کارهای قبلی‌اش گفت:
«این فیلم نه به لحاظ ساختار و نه به لحاظ نوع نگاه و موضوع شبیه کارهای قبلی‌ام نیست.»
«خشایار الوند» در واکنش به حذف نامش در پوستر فیلم «ساعت 5 عصر» گفت:
«اینکه نامم در پوستر نیست، عجیب است؛ مهران مدیری اگر می‌خواست نام خودش را به عنوان نویسنده بزند چرا در «هفت» نام مرا اعلام کرد و بعدتر در «دورهمی» هم از من گفت. فیلمنامه «ساعت ۵ عصر» برای من است و بابت آن قرارداد بسته ام و ۱۲۰ میلیون هم دستمزدم بوده است. شاید از زمان نگارش فیلم نامه تا ساخت فیلم، متن اینقدر تغییر کرده است که آقای مدیری تصمیم به درج نام من در مواد تبلیغاتی فیلم نگرفته است.»
با انتشار پوستر فیلم «ساعت 5 عصر»، «خشایار الوند» که در طی این سال‌ها بیشترین همکاری را با مهران مدیری داشته است به انتشار نام مهران مدیری به عنوان فیلم نامه نویس، انتقاد تندی مطرح کرد.
در یکی از سکانس‌های فیلم «ساعت 5 عصر» شاهد تجمع و تظاهرات اعتراض آمیز کارگران کارخانه‌ای ورشکسته هستیم که در حال شعار دادن (در جهت احقاق حقوق و بیمه) هستند. در این صحنه مامورین نیروی انتظامی (که ظاهرا کاری از پیش نبرده‌اند) جای خود را به مامورین ضد شورش می‌دهند و کاراکتر اصلی بصورت ناخواسته در این میان گرفتار و دستگیر می‌شود! مامور بازجویی از کاراکتر اصلی (مهران مدیری) ظاهری جالب و متفاوت دارد، موها و چشم‌های او رنگی و صورتش کاملا شیو شده است! چیزی که با واقعیت (مامورین بازجویی و اطلاعاتی) کاملا تفاوت دارد. از طرفی این مامور بعد از شنیدن توضیحات کاراکتر اصلی در خصوص سوءتفاهم ها و اقداماتش، اظهارات وی را بر مبنای صداقت پذیرفته و او را آزاد میکند!!! به جرئت میتوان گفت این سکانس از جنجالی‌ترین سکانس‌های این فیلم به شمار می‌رود چرا که برخلاف اظهارات کارگردان مبنی بر سیاسی نبودن فیلم، این سکانس فیلم را دقیقا وارد فضای سیاسی می‌کند و با زیرلایه‌های خود بصورت غیر مستقیم حرف‌هایش را می‌زند! هر چند در سکانس‌های ابتدایی فیلم سعی شد با کلید واژه‌هایی چون "سال ۱۳۹۲" از تشابهات به ناآرامی‌های سال ۸۸ جلوگیری شود.
«مهران مدیری» درباره حواشی پیش آمده پیرامون موضوع فیلم «ساعت پنج عصر» گفت:
«فیلم من یک کمدی اجتماعی است. من فیلم سیاسی نساخته‌ام که برخی آن را سیاسی قلمداد کرده‌اند.»
بسیاری از سکانس های فیلم «ساعت 5 عصر» در محیطی شلوغ و پرجمعیت فیلمبرداری شده و در هر سکانس بین 600 تا 700 نفر حضور دارند.
فیلم «ساعت 5 عصر»، فرم ثبت نام در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده بود اما به دلیل طولانی شدن مراحل فنی، به جشنواره نرسید.
«حسین پاکدل» با انتشار یادداشتی به فیلم «ساعت ۵ عصر» ساخته «مهران مدیری» واکنش نشان داد و این فیلم را اثری سهل و ممتنع توصیف کرد که باید آن را بارها تماشا کرد.
زمان تعیین شده برای اکران عمومی «ساعت 5 عصر»، ۲۸ تیر ماه 1396 اعلام شده بود. اما به دلیل تعطیلی تمامی سینماهای کشور از ساعت ۱۹ چهارشنبه ۲۸ تیر تا پایان پنج‌شنبه ۲۹ تیر در سالگرد فوت امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان، اکران فیلم تا ۳۰ تیر ماه به تعویق افتاد.
فیلم «ساعت 5 عصر» در تاریخ ۲۶ تیر ۹۶ در اکران خصوصی به نمایش درآمد. حضور سخنگوی دولت وقت، «محمدباقر نوبخت» در این مراسم از نکات قابل توجه بود. از دیگر چهره‌های شاخص در این مراسم می‌توان به عادل فردوسی پور، فرزاد حسنی، رضا عطاران و... اشاره کرد.
نکته جالب توجه دیگر در ارتباط با تلاش سازندگان «ساعت 5 عصر»، تمرکز آن‌ها بر شکستن رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران توسط این فیلم بود. تلاشی که باعث شد تا «مهران مدیری» از اولین ساعات آغاز اکران این اثر در سالن‌های نمایش‌دهنده فیلمش حضور پیدا کند و همراه با مردم به تماشای فیلم بنشیند. حرکتی تبلیغاتی که البته موثر هم بود.
مدیری توانست با این حرکت تبلیغاتی موثر، بالاخره به اولین هدفش که شکستن رکورد فروش روز اول سینمای ایران بود؛ دست پیدا کند. «علی سرتیپی» مدعی شد که «ساعت 5 عصر» در اولین روز اکران خود، به رقم فروش 700 میلیون تومانی دست پیدا کرده است؛ این رکورد پیش از این در اختیار فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با میزان فروش 600 میلیونی بود.
«مهران مدیری» توانست با عبور از رقم 300 میلیونی پیش فروش بلیت اینترنتی رکورد دیگری را در سینمای ایران به خود اختصاص دهند. رکوردی که پیش از این در اختیار دو فیلم سینمایی «سلام بمبئی» و «گشت ارشاد2» بود ولی «ساعت 5 عصر» از آن عبور کرد.
سازندگان «ساعت 5 عصر» در ادامه مسیر تبلیغاتی این فیلم سعی کردند تا با هماهنگی «علی سرتیپی» پخش کننده این اثر که مالکیت پردیس کورش (پرفروش‌ترین سینمای حال حاضر کشور) را نیز برعهده دارد، رکورد تعداد سانس یک فیلم در یک روز را بشکند تا برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران تنها در یک سینما برای یک فیلم بیش از 40 سانس در نظر گرفته شود!
«ساعت 5 عصر» کار خود را در سینماها با یک اکران خصوصی پر سروصدا آغاز کرد؛ اکرانی که در آن بسیاری از بزرگان سینما، تلویزیون و حتی موسیقی حضور داشتند و خبر آن که همراه با تصاویری از حضور این چهره‌ها بود، بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف داشت تا ساعت 5 عصر دو روز پیش از آغاز نمایش عمومی خود با خبر «برگزاری بزرگترین اکران خصوصی سینمای ایران» به استقبال اکران رسمی برود.
«ساعت 5 عصر» در مسیر اکران با مشکلات مختلفی روبرو شد که آخرین مورد آن مربوط به چند مورد اصلاحیه بود که براساس شنیده‌ها با مخالفت مهران مدیری روبرو شدند. شایعاتی نیز در ارتباط با رابطه اعمال ممیزی‌های جدید و انتقادات مهران مدیری به عملکرد دولت در برنامه دورهمی مطرح شد ولی در نهایت این مشکلات مرتفع شد. هرچند که بسیاری دیدار مهران مدیری با نوبخت سخنگوی دولت را بر حل سریع‌تر این موضوع بی‌تاثیر نمی‌دانند.
«مهران مدیری» در فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» همانند اغلب ساخته‌های پیشین خود چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی، نقش اصلی اثرش را به «سیامک انصاری» سپرده است ولی بر خلاف همیشه این بار نه از بازیگران قدیمی‌اش یعنی جواد رضویان و مهران غفوریان استفاده کرده و نه از استعداد تازه کشف کرده، یعنی سروش جمشیدی کمک گرفته است.
«مهران مدیری» از سال‌ها پیش قصد داشت که فیلمی با مضمون طنز اجتماعی بسازد ولی در نهایت در فرصت دو ماهی که در میانه ضبط برنامه دورهمی پیش آمد؛ به سراغ «ساعت 5 عصر» رفت. او درباره این اثر گفت: «این از آن دسته از فیلم‌هایی است که یا نباید ساخته شود یا اگر ساخته می‌شود باید خوب از آب در بیاید. وگرنه یک فیلم اپیزودی خیلی بد می‌شود. اما من نمی گذارم که این اتفاق برای «ساعت ۵ عصر» بیفتد. اگر شده هر سکانسی را ۲۰ بار هم تکرار کنم این کار را می‌کنم.»
برنامه «مهران مدیری» از نخستین روز ساخت پروژه «ساعت 5 عصر»، جلب توجه مردم به این اثر بود. این برنامه از آن جا آغاز شد که مدیری با سابقه ساخت بیش از 10 سریال در تلویزیون و آشنایی با همه خط قرمزهای رسانه‌ای که حد اعلای آن در تلویزیون وجود دارد؛ به یک باره در نشست خبری فیلم خود و در مقابل ده‌ها دوربین بدون مقدمه شروع به سیگار کشیدن کرد. اتفاقی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.
«مهران مدیری» در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «سیامک انصاری» در همه این سال‌ها نقش‌ها را برای فیلم «ساعت 5 عصر» تمرین می‌کرده است.
به گفته‌ی «مهران مدیری» او در تمام این سال ها دوست نداشته است سکانس‌های خارجی ضبط کند اما «ساعت پنج عصر» تلافی همه آنها را درمی‌آورد. او اعلام کرده است که ۹۰ درصد سکانس‌های این فیلم خارجی است.