حواشی فیلم سینمایی «به وقت شام» (50 حاشیه)

«محمد خزاعی»، تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» در مورد فروش این فیلم گفت بود:
«در حال حاضر ۵ کشور این فیلم را برای اکران خریداری کردند که یکی از آنها کشور «ژاپن»، است که خود ما هم تعجب کردیم.»
«سعید حدادیان»، مسئول دفتر هنر و ادبیات نهاد نمایندگی «مقام معظم رهبری»، در دانشگاه تهران، نظر رهبری در مورد فیلم سینمایی «به وقت شام» را اینگونه بیان کرد:
« باید از زندگی سردار سلیمانی فیلم ساخته شود مثل فیلم به وقت شام‌ که آن را دیده‌‌ام و خوب است، البته همین یکی هم کم است، برای قاسم سلیمانی هم باید چند فیلم ساخته شود.»
«کارن همایونفر»، آهنگ‌ساز فیلم سینمایی «به وقت شام»، در مورد موسیقی این فیلم، گفت بود:
«همه مراحل موسیقی فیلم «به وقت شام» در ایران و با نوازندگان و متخصصان فنی ایرانی انجام شده است و این موضوع خیلی مهم است که همه فرآیند یک فیلم با این شکل‌ و ‌شمایل استاندارد و پروداکشن بزرگ ایرانی باشد و با این کیفیت از کار دربیاید. نوازندگان ایرانی توانایی بسیار زیادی دارند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم چون واقعا در آن زمان محدودی که داشتیم به‌خوبی از پس کار برآمدند.»
«کارن همایونفر»، آهنگ‌ساز فیلم سینمایی «به وقت شام»، در مورد «علیرضا علویان»، صداگذار این فیلم، گفت:
«آهنگسازان همیشه با صداگذاران مشکل دارند اما در فیلم «به وقت شام» چنین مشکلی نداشتیم چون خوشبختانه قبلا با علیرضا علویان همکاری‌های زیادی داشته‌ایم و ظرافت‌های کار یکدیگر را درک می‌کنیم پس تاکنون باهم به مشکل برنخورده‌ایم. در بقیه موارد هم من همیشه خودم را بیرون دعوا نگه داشته‌ام چون دیده‌ام فایده‌ای ندارد و اگر اتفاقی قرار است بیفتد با مداخله یا بی‌مداخله من می‌افتد.»
«کارن همایونفر»، آهنگ‌ساز فیلم سینمایی «به وقت شام»، در مورد «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان این فیلم، گفت:
«حاتمی کیا یادم می‌اندازد که آهنگساز هستم و در عین حال یادم می‌اندازد من هم سینماگر هستم. با خیلی از کارگردان‌ها کار می‌کنیم و وقتی فاصله می‌گیریم حتی یک بار هم برانگیخته نمی‌شویم دوباره فیلم را ببینیم.»
در نظرسنجی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب دوره سال 1396، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری»، به عنوان سه اثر برتر جشنواره فجر انتخاب شدند و فیلم‌های سینمایی «شعله‌ور» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، به صورت مشترک در رتبه «پنجم» قرار گرفتند.
بعد از سخنان «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، طی مراسم «اختتامیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، بازیگر و نویسنده، سینما و تلویزیون ایران «مهراب قاسم‌خانی»، در واکنش به صحبت‌های حاتمی‌کیا، پستی در اینستاگرامش نوشت و منتشرکرد که:
«من هیچ وقت متوجه نشدم که آقای حاتمی‌کیا چرا همیشه معترضن. اصلاً به چی معترضن؟ یعنی به عنوان یه فیلمساز دیگه چه توقعی داشتن که برآورده نشده؟ در هر دوره‌ای به راحتی و بدون مشکل فیلم ساختن، همیشه مورد حمایت بودن و هزینه فیلماشون تامین شده، هیچ وقت پشت هیچ ممیزی نبودن، فیلمساز مورد علاقه مسئولین هستن و البته همیشه مورد احترام خانواده سینما هم بودن، توی همه جشنواره‌ها هم جوایزی گرفتن و ازشون تقدیر شده، خلاصه که هر جوری حساب کنیم، جایگاه فیلمساز معترض به ایشون که همیشه همه شرایط براشون فراهم بوده نمیخوره.
پ.ن اول: من حتی دیشب هم که با اعتراض فریاد کشیدن که من فیلمساز وابسته هستم، بازم نفهمیدم دلیلش رو. خب اینو که همه میدونستن، جایزه شون رو هم که گرفتن، مشکل چیه دقیقاً؟ این که چرا همه وابسته نیستن؟ چی بشه ایشون راضی میشن؟
پ.ن دوم: اعتراض دیشب ایشون به تلویزیون هم زمانی ارزشمند بود که در طول این سال‌ها یه کلمه هم نسبت به برخورد‌های توهین آمیز این ارگان با خانواده سینما و ممنوعیت‌ها و سانسور‌ها و تحریم‌های همکارانشون حرفی میزدن، نه این که تلویزیون بده چون از فیلم‌های ایشون به اندازه کافی تعریف نمیکنه.»
بعد از سخنان «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، طی مراسم «اختتامیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، بازیگر سینما و تلویزیون ایران «بهنوش بختیاری»، در واکنش به صحبت‌های حاتمی‌کیا، پستی در اینستاگرامش نوشت و منتشرکرد که:
«تبریک به همکاران جان و دلم، فقط میخوام بگم آقای حاتمی‌کیای عزیز همه ما به شهدا احترام می‌گذاریم، نه فقط شما، حرف ما اینه شما که با وجود حمایت‌های معنوی و مادی فیلم می‌سازید و عقیدتون رو آزادانه می‌گویید، اکران عالی می‌گیرید، سیمرغ رو به خاطرتون دوتا دوتا میکنن، کارگردان خوبیم هستید، هر سال هم که جایزه می‌گیرید، شکایت به خدا می‌برید، پس اون هنرمندی که به خاطر نیم خط انتقادش به وضعیت جامعه (در فضای مجازی) ممنوع الکار، ممنوع التصویر‌، ممنوع الروزی می‌شود راه امرار معاشش رو می‌بندن و حتی بهش نمیگن که چه بلایی سرت اومده شکایت به کجا ببرد؟ انتقاد هنرمندان دیگر می‌شود توهین و تهمت و اپوزیسیون و انتقاد شما می‌شود حرف دل؟ سیمرغ مبارکتان
جای «ساعد سهیلی»، «جواد عزتی» و «مهتاب کرامتی» و عوامل فیلم لاتاری سخت خالی بود.
پی‌نوشت: فیلم برگزیده‌ام در زندگی آژانس شیشه‌ایست ولی واقعا نمی‌شد یه امشب رو انقدر بی‌جهت عصبانی نبود؟»
بعد از سخنان «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، طی مراسم «اختتامیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، کارگردان فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی»، «علی احمدزاده»، در واکنش به صحبت‌های حاتمی‌کیا، پستی در اینستاگرامش نوشت و منتشرکرد که:
«آقای «حاتمی‌کیا»، شما یک «احمدی‌نژاد»، فرهنگی هستی که میشه به اتهام اختلاس، دروغ، ریاکاری، بی‌ادبی، خود نابغه پنداری و بلاهت محاکمتون کرد، متاسفم که چند تا از دوستام در فستیوال شما و زیر پرچم «حاج قاسم خان»، شما سیمرغ گرفتن و من نمی‌تونم بهشون تبریک بگم. ناراحتم براشون که بازیچه شدن و البته چاره‌ای براشون ندارم. چرا که فضایی برای جوونی که دلش دیده شدن می‌خواد وجود نداره. آقای «حاتمی‌کیا»، شما تا الان اشتباه فیلم‌ساز بودی، با این خشم و خونی که زیر پوستت جریان داره باید بری میدون جنگ (کنار حاج قاسم)، با داعش بجنگی و آدم بکشی و خون ببینی بلکه آروم بشی. «آقای حاتمی‌کیا»، از نظر من شما یک فیلم‌ساز بی‌ارزشی با یک چهره ریاکار و دروغین. تاریخ (مردم) از شما به عنوان یک کثافت یاد می‌کنه نه یک فیلم‌ساز.»
فیلم‌ «به وقت شام» سومین فیلم مخاطب‌ترین و فروش‌ترین اکران شده طی «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» در شهر «مشهد» است.
پس از صحبت‌های «ابراهیم حاتمی‌کیا»، در اختتامیه «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، فرمانده کل«سپاه»، «سردار محمدعلی جعفری»، در این رابطه، اذعان داشت:
«سخنان زیبا، دردمندانه و عاشقانه جنابعالی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر علامتی گویا از شجاعت، وطن‌دوستی و اخلاص شماست و در زمانه‌ای مطرح شده که دشمن با تمام توان درصدد ضربه زدن به شور ایمان و عمق اعتقادات ملت ایران است.
اینجانب به عنوان خادم سربازان پاکباخته این سرزمین که توانسته‌اند در زمانی کوتاه بلایی به بزرگی داعش را در منطقه ریشه‌کن کنند، از جنابعالی بابت زحمتی که کشیده و رنجی که در ارائه این تصویر درخشان برده‌اید، سپاسگزاری می‌کنم و آرزوی آن را دارم که دیگر هنرمندان وطن‌دوست و کاردان این کشور نیز در همین مسیر گام بردارید.»
«امیر قادری»، منتقد سینما در برنامه «تماشا»، در مورد فیلم سینمایی «به وقت شام»، گفت:
«یکی از عجب‌ترین فیلم‌هایی که میشه دید، اصلا انتظار دیدن همچین فیلمی در مقیاس تاریخ سینمایی ایران عجیبه، فیلمیست با ذهنیت فیلم‌های ارزان قیمت، ژانر هورور زامبی، چیپ دهه هفتاد، فیلم در سطح محصولات اصلی و با بودجه بالا، ساخته شده است، مثلا فیلم‌هایی که دارای صحنه‌هایی باشد که بیشتر از آنکه بترساند، بخنداند که معمولا محصولات و فیلم‌های زیر زمینی هستند که ژانرهای خاص سینما هستند، اتفاقاتی که در حاشیه سینما رخ می‌دهند، فیلم‌های بامزه‌ای با ایده‌های تخیلی و توهم‌های عجیب و غریب که جالب اینجاست که خالص ساخته شده است یعنی «ابراهیم حاتمی کیا»، با تمام وجود یک فیلم بد گرون قیمت ساخته است و این برای هر عاشق سینمایی به نظر من یک فرصت بی‌نظیری است که شما با تمام وجود می‌توانید این فیلم را ببینید و بخندید، با یک سری اتفاقات عجیب و قریب؛ مثلا یک شبیه شمر با شمشیر روی باند هواپیما و یا یک زنی که در آخرین لحظه مرگش تصویر خود را در حال خواندن یک آهنگ متال بر روی صفحه تبلت می‌بیند و یا آدم‌هایی که در یک لحظه موهایشان سفید می‌شود، یا اینکه قفس‌های پرنده‌ای که در حال انتقال قهرمانان فیلم هستند، شبیه این فیلم آدم‌خواری‌های دهه هفتاد که مثلا فیلم‌های «ماریو مورا»، فیلم‌های که قرار بود تماشاگر را از خنده روده‌بر کنه و تلیق این با ترامپت «کارن همایونفر»، با ادعای آرمان و دعوای پدر و پسر، که در وحله اول فکر کردم این یک فیلمی پارودی بر روی محصولات «حاتمی کیا» است بعد فهمیدم که خیلی خیلی بامزه‌تر از این حرفاست، در مقیاس تاریخ سینما، در رابطه با این فیلم باید بیشتر صحبت کنیم، به نظرم خیلی نمونه خاصی از یک کارگردان متوهی است که در کمال صداقت و در کمال اعتقاد به خودش، در حال آتش زدن پول خیلی زیادی است.
جمع بندی این فیلم یک کاریکاتور صادقانه است، که نفر با کمال اعتقاد به خودش کشیده و منتشر کرده است، که شباهت به فیلم «دیزاستر مووی» است که فیلم «حاتمی کیا»، مشابه آن و خیلی خنده‌دار حتی برای جلب نظر بینندگان است که یک فاجعه در تاریخ سینما است که ساخته شده است.»
22 بهمن ماه سال 1396 «ابراهیم حاتمی‌کیا»، بعد از دریافت جایزه «بهترین کارگردانی»، «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، برای فیلم سینمایی «به وقت شام»، گفت:
«سلام عرض می‌کنم. ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز نظامم. من افتخار می‌کنم از کسانی حرف می‌زنم که باورشان دارم. سی سال است روی این سن می‌آیم و برایم اولین بار نیست.
دلم می‌خواهد از بچه‌های سازمان اوج تشکر کنم. دوستانی که زحمت می‌کشند و واژه سربازان گمنام امام زمان را باید به آن‌ها اتلاق کرد. متاسفم که می‌شنوم برخی از همکاران از جمله ایشان (رضا رشیدپور) واژه‌سازی می‌کنند و فیلم‌های ارگانی و نهادی و سازمانی می‌گویند. من افتخار می‌کنم فیلمی ساختم درباره مدافعان حرم. افتخار می‌کنم که برای ساختن این فیلم از عزیزی مثل «حاج قاسم سلیمانی»، جایزه گرفتم. افتخار می‌کنم از سوی بچه‌های سپاه که زحمت کشیدند و امثال من را رشد دادند، حمایت شدم.
اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چرا که یک سال در کنار گروه سازنده فیلم بودیم و رزق به آنها رساندیم. امثال آقای «رضا رشیدپور» واژه‌هایی می‌سازند که در سازمان صدا و سیما باب می‌شود. اعتراض می‌کنم به تلویزیون زیرا افرادی دعوت می‌کنند که باید از این نوع نگاه دفاع کنند اما به یکباره به اپوزیسیون تبدیل می‌شوند از مسئولین شبکه سه و دو شکایتم را به خدا می‌برم بابت رفتار زشتشان در این مدت که با فیلم روا داشتند.
«سردار سلیمانی» برای به وقت شام گریست. اف به کسانی که گفتند به وقت شام فیلم کمدی است. من غصه می‌خورم در جایی هستم که اینجا نگاهداری و محافظتش دست بچه‌هایی است که در «به وقت شام»، به آن‌ها اشاره شد . این لجبازی را به خدا شکایت می‌برم. این نگاه نگاه زشتی است برای این مملکت.
«حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده «سپاه قدس»، پس از تماشای فیلم سینمایی «به وقت شام»، در مورد این فیلم گفت:
«فیلم به وقت شام مرا به گریه انداخت، از طرف مجاهدین و‌ رزمندگان از «حاتمی کیا» تشکر می کنم.»
19 بهمن ماه سال 1396 وزیر امور خارجه وقت «دکتر ظریف»، با پستی در صفحه اینستاگرام خود، از دیدن فیلم سینمایی «به وقت شام»، به همراه همسرش و تعدادی از معاونین وزارت امور خارجه خبر داد و این فیلم را «شاهکار واقعا بی‌نظیر»، دانست.
13 بهمن ماه سال 1396 در حالی که فیلم سینمایی «به وقت شام»، با حضور کارگردان این فیلم «ابراهیم حاتمی‌کیا»، در پردیس «مشهد»، برای «جشنواره فیلم فجر»، به اکران درآمده بود؛ به اعتراض به تماشاگرانی که فیلم‌برداری می‌کردند، به روی سن رفت و گفت:
«همچین اتفاقی نیفته‌ها ! سرمایه‌ها به باد میره با این روش!».
16 بهمن ماه سال 1396 تماشاگران فیلم سینمایی «به وقت شام»، در سانس ساعت 18 «سینما آزادی»، شاهد این بودند که آرای مردمی بلیط‌های این فیلم به اشتباه برای فیلم سینمایی «عرق سرد»، ثبت می‌شد.
16 بهمن ماه سال 1396 طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، در رابطه با دیدارش با «حاج قاسم سلیمانی» گفت:
«به قاسم سلیمانی گفتم چرا نمیگذارید بروم سوریه و درباره داعش فیلم بسازم، با طعنه به من در جشنواره دو‌سال قبل گفتند: «برو در سوریه کار کن»!»
16 بهمن ماه سال 1396 طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت فیلم‌های اخیرش شعاری است، اذعان داشت:
«چهل سال از این نظام گذشته همه سرجایشان هستند فقط من جایم را عوض کردم؟»
16 بهمن ماه سال 1396 طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «محمد خزاعی»، تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام»، در رابطه با تولید این فیلم گفت:
« سال گذشته همین زمان جلسه اول گذاشتیم که با برنامه‌ریزی ما به جشنواره نود‌و‌هشت برسد و کار جهادی کردیم ما قرار بود کار متفاوت تولید کنیم ما برای هواپیما بیست جلسه گذاشتیم ما دو روز بیشتر هواپیمای ایلوشن و برای صحنه پرواز داشتیم
از دور فکر می‌کنند تمام امکانات برای حاتمی‌کیا فراهم است اما اینطور نیست مجبور شدیم با ارتش وارد مذاکره شویم کار بسیار سختی بود.»
در نشست خبری فیلم سینمایی «به وقت شام»، 16 بهمن ماه سال 1396 طی «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «هادی حجازی‌فر»، بازیگر این فیلم گفت:
«یکی از آرزوهایم همکاری با حاتمی‌کیا بود.»
نشست خبری فیلم سینمایی «به وقت شام»، در تاریخ 16 بهمن ماه سال 1396 شلوغ‌ترین نشست خبری در طی مراسم «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» بود.
16 بهمن ماه سال 1396 طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، در رابطه با هزینه مالی این فیلم گفت:
«افتخار می کنم فیلمم را به‌طور کامل با عوامل ایرانی ساختم و برای تهیه فیلم یک دلار خرج این فیلم نشده.»
«محمد خزاعی»، تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» این فیلم را از طرف خانواده به وقت شام به خانواده شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.
16 بهمن ماه سال 1396 طی نشست خبری «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «ابراهیم حاتمی‌کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، در رابطه با ساخت این فیلم گفت:
«این فیلم را یک سرباز ساخته و من همچنان سرباز این کشور هستم.»
13 بهمن ماه سال 1396 «وزیر بهداشت»، «دکتر قاضی‌زاده هاشمی»، به همراه آقای «علی مطهری» عضو مجلس شورای اسلامی، «هادی حجازی‌فر»، «گوهر خیراندیش»، «فریدون جیرانی»، «سید جواد هاشمی»، «علیرضا رضاداد»، در «سینما فرهنگ»، به تماشای فیلم سینمایی «به وقت شام»، نشست.
«هادی حجازی‌فر»، بازیگر فیلم سینمایی «به وقت شام»، 13 بهمن ماه سال 1396 در مصاحبه‌ای پس از اکران این فیلم طی «سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر»، در شهر «مشهد»، در رابطه «ابراهیم حاتمی‌کیا» و فیلمش، گفت:
«بی‌نهایت از حاتمی‌کیا یاد گرفتم. همه را در فیلم دوست داشتم ولی خودم را دوست نداشتم.»
13 بهمن ماه سال 1396 پس از اکران فیلم سینمایی «به وقت شام»، طی مراسم «سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر» در شهر «مشهد»، یکی از همسران شهدای کشتی «سانچی» از «ابراهیم حاتمی‌کیا» کارگردان این فیلم خواست که برای شهدای کشتی سانچی هم فیلم بسازد.
«احسان کرمی»، در «افتتاحیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، به عنوان مجری مراسم با نام فیلم سینمایی «به وقت شام»، شوخی کرد و گفت:
«امسال «به وقت شام» و یک فیلم دیگر هم با نام «به وقت ناهار» داریم ولی متأسفانه متوجه شدم به صبحانه که وعده مهمی هم است توجه نشده، ان‌شاءالله که سال آینده صبحانه هم داشته باشیم.»
12 بهمن ماه سال 1396 «ابراهیم حاتمی‌کیا» (کارگردان) و «محمد خزاعی» (تهیه کننده)، در اکران سینما «آزادی»، برای «جشنواره فجر»، حضور یافتند.
نسخه اولیه تدوین فیلم سینمایی «به وقت شام»، بیش از 2500 پلان فیلم‌برداری شده داشت.
فیلم سینمایی «به وقت شام»، به سه زبان؛ «فارسی»، «عربی» و «انگلیسی» ساخته شده است.
فیلم سینمایی «به وقت شام»، در مدت زمان 3 ماهه فیلم‌برداری شده است.
«محسن روزبهانی»، با حضور در فیلم سینمایی «به وقت شام»، توانست عنوان پرکارترین بدل‌کار حاضر در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» را با چهار اثر کسب کند. محسن روز بهانی در آن دوره جشنواره برای سه فیلم دیگر «تنگه ابوقریب»، «شعله‌ور» و «سرو زیر آب» نیز بدل‌کاری کرده بود.
«علیرضا علویان»، با صداگذاری فیلم سینمایی «به وقت شام»، تواسنت عنوان پرکارترین صداگذار حاضر در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» را با چهار اثر کسب کند. علیرضا علویان در آن دوره جشنواره برای سه فیلم دیگر «دارکوب»، «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» نیز صداگذاری کرده بود.
فیلم‌های سینمایی؛ «به وقت شام»، «امپراطور جهنم»، «لاتاری» و «مصادره»، 4 فیلم حاضر در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» بودند که در لوکیشن‌های خارج از کشور ضبط شده‌اند.
فیلم سینمایی «به وقت شام»، جز چهار فیلم حاضر در «سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر» بود که با موضوعیت اصلی «داعش» ساخته شده بود.سه فیلم دیگر «امپراطور جهنم»، «کامیون» و مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، بود.
«کارن همایونفر»، «حسین علیزاده»، «ستار اورکی» و بهزاد عبدی» هر کدام با دو فیلم در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» حضور داشتند. «کارن همایونفر» برای فیلم‌های سینمایی «به وقت شام» و «عرق سرد»، «حسین علیزاده» برای فیلم‌های سینمایی «کار کثیف» و «سرو زیر آب»، «ستار اورکی» برای فیلم‌ سینمایی «ماهورا» و انیمیشن «فیلشاه» و همچنین «بهزاد عبدی» برای فیلم‌های سینمایی «دارکوب» و «هایلایت» آهنگسازی کردند.
«محمد خراعی» و «سید محمود رضوی»، پرکارترین تهیه کنندگان «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، بودند. «محمد خزاعی» برای حضور در فیلم‌های سینمایی؛ «به وقت شام»، «امپراطور جهنم» و «سید محمود رضوی» برای حضور در فیلم‌های سینمایی؛ «دارکوب» و «لاتاری».
«بابک حمیدیان» با بازی در فیلم سینمایی «به وقت شام»، توانست به‌عنوان پرکارترین بازیگر مرد در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» با رکورد بازیگری در چهار فیلم شناخته شود. حمیدیان در آن دوره جشنواره در سه فیلم دیگر «سرو زیر آب»، «جشن دلتنگی» و «مصادره» نیز بازی کرده است.
«ابراهیم حاتمی کیا»، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، با هجدهمین حضور خود در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، رکورددار پرحضورترین کارگردان این جشنواره است.
در ابتدا قرار بود «محمود کلاری»، به عنوان فیلم‌بردار در فیلم سینمایی «به وقت شام»، حضور داشته باشد ولی به دلیل تداخل فیلم‌برداری این فیلم با فیلم‌برداری فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر»، وی کنار کشید و «مهرداد خوشبخت»، جایگزین او شد.
«احسان محمد حسنی»، رئیس «سازمان اوج»، مرداد ماه سال 1396 در نشست خبری این سازمان، برآرود مالی این فیلم را حدود «8 میلیارد تومان»، تخمین زده است.
عوامل سازنده فیلم سینمایی «به وقت شام»، در «شهرک سینمایی تهران»، لوکیشن‌های آثار باستانی شهر «پالمیرا» را شبیه سازی کردند.
پایگاه «هفتم شکاری ترابری فرودگاه شیراز»، از لوکیشن‌های فیلم سینمایی «به وقت شام» است.
مراحل تدوین و فیلم‌برداری فیلم سینمایی «به وقت شام»، به صورت همزمان برای تسریع فرایند تولید انجام شده است.
فیلم سینمایی «به وقت شام»، در لوکیشن‌های زیادی من جمله؛ «تهران»، روستاهای «شهریار»، «مشهد»، «شیراز» و «سیستان و بلوچستان» فیلم‌برداری شده است تا بیشترین شباهت را به موقعیت ژئوپلتیکی صحراها و بیابان‌های «سوریه» داشته باشد.
فیلم‌برداری «به وقت شام» همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان سال 1396 در یکی از فرودگاه‌های نظامی آغاز شد.
در فیلم سینمایی «به وقت شام»، تنها دو بازیگر مرد ایرانی نظیر؛ «بابک حمیدیان» و «هادی حجازی‌فر» حضور دارند و مابقی بازیگران، بازیگران بین المللی «سوری» و «عراقی»، هستند.
«به وقت شام» درباره داعش و تهدیدات تکفیری‌هاست.