حواشی فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» (20 حاشیه)

پس از نمایش فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در استرالیا، جلسه پرسش و پاسخ این فیلم با حضور پوران درخشنده برگزار ‌شد و این فیلمساز ایرانی به سؤالات تماشاگران پاسخ گفت. تعدادی از تماشاگران ترکیه‌ای و افغانی ساکن استرالیا که از دیدن این فیلم به وجد آمده و به‌شدت تحت تأثیر این فیلم قرار گرفته بودند؛ از ساختن چنین فیلمی با این موضوع خاص در ایران خوشحال بودند و خواهان نمایش عمومی این فیلم در سینماهای افغانستان و ترکیه شدند.
فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» با حضور دبیران و والدین دانش‌آموزان شهر ملبورن در دبیرستانی در این شهر به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم گفتند که در ملبورن هم آنها با چنین مشکلی روبرو هستند و این فیلم انسان را تکان می‌دهد و به‌شدت تأثیرگذار است.
فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند در حالی به مرز فروش ۴ میلیارد تومان رسید که از لحاظ حقوقی با ۱۰ چالش حقوقی و قضایی مواجه است به طوریکه که در برخی از سکانسها شاهد نقض صریح قانون هستیم.
فیلم سینمایی "هیس دخترها فریاد نمی زنند" ساخته پوران درخشنده روز پنج شنبه ۱۴ آذر ماه برای بنیاد خیریه پروین آراسته نمایش داده شد.
مزمان با اکران فیلم سینمایی "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" به عنوان صدمین فیلم مؤسسه فیلمیران، سایت جدید این مؤسسه راه اندازی شد.
«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» که تاکنون در جشنواره‌های مختلفی در سطح جهان به نمایش درآمده؛پیش از این نیز جوایز معتبری را از آن خود کرده است، از جمله؛ جایزه ویژه الماس بهترین فیلم بلند داستانی را از جوایز بین‌المللی فیلم‌ مستقل آمریکا، جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر زن از هفتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌فرانسیسکو در آمریکا، جایزه فیلم منتخب تماشاگران در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگری زن و لوح تقدیر بهترین فیلم بخش مسابقه داستانی در جشنواره فیلم‌های مستقل زنان آمریکا، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی فیلم رنگین کمان انگلستان، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره بین‌المللی فیلم ارواین آمریکا، تقدیرنامه از ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «بنگلور» هندوستان، جایزه بهترین فیلم از چهارمین جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران و همچنین تندیس حافظ و لوح تقدیر بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگری مرد در چهاردهمین جشن حافظ.
دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توسط بابک حمیدیان در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال ۱۳۹۲.
جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر (برای طناز طباطبایی) و لوح تقدیر بهترین فیلم از جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا.
جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سوی فستیوال فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو
«هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» فیلم جنجالی‌ای است. فیلمی که در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر با استقبال بی‌نظیر تماشاگران روبه‌رو شد و در سانس فوق‌العاده نیز به نمایش درآمد اما مورد بی‌مهری داوران جشنواره قرار گرفت و حتی در یک رشته هم کاندیدای دریافت سیمرغ نشد. این فیلم قبل از ساخته شدن در آستانه جرح و تعدیل قرار گرفت اما به دلیل هوشمندی کارگردانش این اتفاق نیفتاد و از تیغ تیز حذف در امان ماند! از این دست فیلم‌های جنجالی در این چند سال اخیر سینمای ایران زیاد به خود دیده است. فیلم‌هایی که هر کدام به شکلی جنجال آفریدند و چه در زمان ساخت و تولید و چه در زمان اکران با حاشیه‌های زیادی همراه بودند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به دو فیلم حوض نقاشی ، ساخته‌ی مازیار میری و هیس دخترها فریاد نمی‌زنند! ، ساخته‌ی پوران درخشنده تعلق گرفت .
جشنواره سی‌و‌یکم فجر در حالی با اعلام برگزیدگان به پایان رسید و «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» مظلومانه با جشنواره وداع کرد تا پوران درخشنده نسبت به شیوه انتخاب‌ها و چینش دولتی جوایز مقابل دیدگان وزیر فرهنگ و ارشاد، معترضانه سخن بگوید.
«محمد رضا دلپاک» صدابردار برجسته سینما نیز درجملات کوتاهی گفت: مردم دنیا به زبان های مختلف سخن می گویند، اما به یک زبان سکوت می کنند.امیدوارم همه افرادی که به خاطر مشکلی از جنس قصه فیلم سکوت کرده اند،بعد از تماشای فیلم احساس خوشایندی داشته باشند.
«طناز طباطبایی» بازیگر فیلم سینمایی« هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» نیز کارتیمی را یکی از مولفه های موفقیت این فیلم دانست و گفت:شهاب حسینی به خوبی به من و «نیما صفایی»دیگر بازیگر این مجموعه کمک کرد.
وی افزود:به نظرم سیمرغ های واقعی را ما از نگاه بلورین مردم گرفتیم، از این رو از اینکه مردم فیلم را دوست داشتند،خدا را شاکرم.
«شهاب حسینی» در نشست خبری فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند گفت: تا پیش ازاین باور غلطی درمیان برخی از سینماگران وجود داشت که براساس آن دیدگاه، برای مخاطب عام، پایین ترین سطح اهمیت را در نظر می‌گرفتند و بیشتر به تعریف و تمجید منتقدان و یا جشنواره‌ها توجه می‌کردند.
وی افزود: در حالی که برای پوران درخشنده در هرمی که ترسیم می کند، مخاطب در راس قرار دارد، به همین دلیل کارهایش همواره در جامعه جایگاه ویژه ای دارد و عامی ترین مخاطبان را به سوی خود جلب می‌کند.
درخشنده دلیل این نام گذاری را ارتباط آن با موضوع اصلی فیلم می‌داند؛ همان ترس از آبرویی که دختران از قربانی جوامع سنتی را وادار به سکوت می کند.
پروانه ساخت فیلم یک سال و نیم پیش صادر شد و پس از آن درخشنده زمان زیادی را صرف پیدا کردن سرمایه گذار کرد. جلب رضایت نهادهایی که زمان زیادی از فیلم در لوکیشن های آن ها می گذرد (مانند دادگستری، نیروی انتظامی و زندان) از دیگر مشکلات تولید فیلم بود.
در آخرین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم اوراسیا در شهر آلماتی قزاقستان به نمایش درآمد. این جشنواره در روزهای 24 تا ۲9شهریور(15 تا 20سپتامبر 2014) در کشور قزاقستان برگزار شد. فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» روز پنجشنبه 27شهریور (18سپتامبر 2014) در بخش «زنان در میدل‌ایست» در سالن استفان در دپارتمان مطالعات زنان در دانشگاه برکلی آمریکا با حضور این کارگردان به نمایش درآمد و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.
«هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» در آخرین حضور بین‌المللی خود در بخش ویژه فیلم‌های ایرانی در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم الهام در شهر «پرت» مرکز ایالت استرالیای‌غربی روی پرده رفت. این جشنواره در روزهای ۱۲ تا ۲۲تیر امسال (سوم تا 13ژوئن 2014) در کشور استرالیا برگزار شد.
«هیس دخترها فریاد نمی زنند» با فروش 20 میلیارد و 811 میلیون و 534 هزار ریال در صدر گیشه فروش شهریور ماه سال 92 قرار داشت.
پورات درخشنده درباره‌ی فیلم میگوید: موضوع فیلم نامه مدت‌ها بود که ذهن من را مشغول کرده بود ضمن اینکه سال ها بود که می خواستم در این مورد فیلم بسازم. حاصل کار دو سال و اندی پژوهش تبدیل به فیلم نامه «هیس دخترها فریاد نمی زنند» شد. این فیلم نگاهی دارد به خانواده و هشداری بزرگ برای خانواده ها محسوب می شود.
پورات درخشنده با دهمین فیلم خود به‌نام «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» در جشنواره سی ویکم فیلم فجر شرکت کرد و از زمان آغاز جشنواره فیلم وی از نظر آرای مردمی رتبه دوم را بعد از «حوض نقاشی» مازیار میری داشت. در نهایت این فیلم توانست سیمرغ خود را از مردم بگیرد.