حواشی فیلم سینمایی «ملک سلیمان» (20 حاشیه)

در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۸۹ (۷ ذی الحجه) در حالیکه که سینماهای ایران به دلیل سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) تعطیل بود، «ملک سلیمان» تنها فیلمی بود که به اکران خود در این روز ادامه داد.
«ملک سلیمان» اولین فیلم ایرانی با پیش فروش جهانی است.
فیلم «ملک سلیمان» برای جشنواره‌ی بیست و هفتم فیلم فجر در حال آماده سازی بود که به سبب همزمانی با تعطیلات سال نو میلادی و نیز سال نوی چینی نتوانست به جشنواره برسد. سپس تصمیم گرفته شد که در اکران عید فطر ۱۳۸۸ به نمایش در آید اما با همفکری سازندگان فیلم ملک سلیمان به جشنواره بیست و هشتم فجر رفت با نامزدی در نه رشته رکوردار نامزدی‌ها شد.
ابتدا قرار بر این بود که «حسین یاری» در نقش «سلیمان نبی» در فیلم «ملک سلیمان» به ایفای نقش بپردازد اما یک روز قبل از فیلمبرداری اعلام شد که «امین زندگانی» جایگزین او شده‌است.
«ملک سلیمان» اولین فیلم با عنوان فاخر است که بودجه میلیاردی ساخت آن از ردیف بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۳ برداشت شده‌است.
فیلم «ملک سلیمان» قبل از اکران به صورت غیر قانونی تکثیر شد و به سازنده‌ی این فیلم (بنیاد فارابی) چندین میلیارد ضرر رسید.
فیلم «ملک سلیمان» توانست با پانصدهزار تماشاگر ۱٫۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد.
در هنگام اکران فیلم «ملک سلیمان» تهیه کنندگان برای تبلیغ این فیلم دست به کارهای بی‌سابقه‌ای زدند از جمله اقدام به فروش بلیط نیم‌بها در سینما برای دانشجویان.
سقف اکران فیلم «ملک سلیمان» در سینماهای ایران ۱۲ هفته تعیین شده بود. اما بعد از ۱۵ هفته هنوز در حال اکران بود.
فیلم «ملک سلیمان»، در سال ۱۳۸۷ آماده اکران عمومی شد. ولی به دلیل تمایل برای اولین اکران فیلم در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (سال ۱۳۸۸) اکران عمومی آن به مهرماه ۱۳۸۹ موکول شد.
فیلم‌برداری صحنه‌های فیلم «ملک سلیمان» در «رستم‌آباد» گیلان و شهرستان «شهریار» انجام شده‌است.
فیلم‌برداری فیلم «ملک سلیمان» از ۱۴ تیر ۱۳۸۶ همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز شد و پس از ۹ ماه به پایان رسید.
۵۰ میلیون تومان برای تهیه صدای دالبی، ۷۵ میلیون تومان برای ساخت موسیقی و ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت جلوه‌های بصری فیلم «ملک سلیمان» هزینه شده‌است که از این مبلغ ۱۴۸ میلیون تومان را «لئو لو» طراح جلوه‌های ویژه، که یک هنرمند خارجی است؛ دریافت کرده‌است و ۱۴۷ میلیون را گروه ۳۰ نفره ایرانی دریافت کرده‌اند.
بودجه‌ی فیلم «ملک سلیمان» از طریق مجلس تصویب شد. مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه‌ای بود که مجلس تصویب کرد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز سازمان اوقاف و امور خیریه به اضافه ۸۰۰ میلیون تومان، جمعاً ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه این فیلم شد.
تیم طراحی صحنه فیلم «ملک سلیمان»، اقدام به ساخت ۱۸ هزار متر مربع دکور در منطقه شهریار نمودند و فیلمبرداری این فیلم از نیمه تیر ۱۳۸۶ انجام گرفت.
پس از امضای قرارداد با «لئو لو» در خصوص طراحی جلوه‌های ویژه‌ «ملک سلیمان»، وی در شرکت طراحی‌اش به نام «لجند تونلند» واقع در «هنگ کنگ» اقدام به کار بر روی پروژه نمود. همچنین همزمان شرکت «کاریز پارسه» نیز با تاسیس در تهران، مسئول هماهنگی گروه هنگ کنگی و عوامل تولید فیلم شد.
تهیه‌کنندگان فیلم «ملک سلیمان» با توجه به در نظر گرفتن استانداردهای بالایی که از فیلم نهایی انتظار داشتند، توانایی اتود کارهای ایرانی را در این مورد کافی ندانسته و به دنبال گروه‌های ماهرتری بودند. در نهایت از میان نامزدها، با «لئو لو» به توافق رسیدند. یکی از شروط همکاری عوامل این فیلم با این گروه طراح جلوه‌های ویژه کامپیوتری، آموزش به ۱۰ نفر از طراحان جلوه‌های ویژه ایرانی در حین انجام پروژه فیلم بود.
بعد از پایان نگارش متن فیلم‌نامه‌ی «ملک سلیمان»، ۸ ماه زمان صرف آماده‌سازی جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم شد.
در انجام تحقیقات برای تولید فیلم «ملک سلیمان» سعی شد علاوه بر استفاده از منابع اسلامی و قرآنی، از منابع تاریخی و کتب دینی قوم یهود نیز استفاده شود. در نهایت فیلم‌نامه‌ای ۱۵۰ صفحه‌ای به رشته تحریر درآمد که با ۳۹ بار بازنویسی به حدود ۵۱ صفحه رسید. نوشتن فیلم‌نامه‌ی این فیلم نیز حدود ۶ ماه به طول انجامید.
تحقیقات اولیه جهت جمع‌آوری اطلاعات تاریخی فیلم «ملک سلیمان» حدود ۱ سال و نیم به طول انجامید. بعد از این مرحله «شهریار بحرانی»، «مجتبی فراورده» و «حمید قدیریان» اقدام به نوشتن فیلم‌نامه‌ی مجموعه کردند.