حواشی فیلم سینمایی «ابد و یک روز» (9 حاشیه)

سعید روستایی، نویسنده فیلمنامه، درباره‌ی فرآیند نوشتن داستان فیلم گفت: "4 بار فیلمنامه بازنویسی شد و در 4 ماه نوشتم. به این صورت هم نبود که یکساعت بنویسم و دو روز کنار بگذارم بلکه به صورت شبانه‌روزی می‌نوشتم. فیلمبرداری هم که شروع شد و در زمان اجرا در میزانسن هم در روز فیلمنامه کار می‌کردیم. خیلی‌ها مثل پیمان معادی در دقیق‌تر شدن فیلمنامه کمک کردند و در مجموع یک کار گروهی شکل گرفت. اگر تلاش جمعی نبود شاید فیلم شکل دیگری پیدا می‌کرد."
پیمان معادی درباره همکاری با سعید روستایی در این فیلم گفت: "در مواجهه با روستایی به این رسیدم که او می‌تواند کار خوبی بسازد. شنیده بودم که مستندی هم دارد راجع به اعتیاد و شیشه ساخته است. اطلاعاتی دقیقی که در فیلمنامه آمده بود برای من خیلی عجیب بود تا این حد که از او پرسیدم خودت معتاد به شیشه بودی که اینقدر با جزئیات فیلمنامه را نوشته‌ای. یکی از حُسن‌های کار روستایی این بود که تعامل خوبی با عوامل داشت و هر جا نکته‌ای بود یادداشت می‌کرد و آن را اجرا می‌کرد. گروه فوق‌العاده بازیگری را هم جمع کرده بود و همه اینها باعث شده بود که من برای بازی در این فیلم مصمم شدم."
پیمان معادی درباره همکاری با نوید محمدزاده در این فیلم گفت: "از مدت‌ها پیش می‌خواستم با نوید محمدزاده هم بازی شویم با او در این مورد هم صحبت کردم تا اینکه برای این فیلم محمدزاده با من تماس گرفت و گفت فیلمنامه سعید روستایی را بخوان. فیلمنامه را خواندم و از آن خوشم آمد."
سعید روستایی، کارگردان فیلم، در مورد تجربه اولین ساخت فیلم‌ بلند سنمایی‌اش گفت: "من قبل از این هم فیلم‌های کوتاه ساخته بودند اما همه آنها به نیت ساخت فیلم بلند بود. من قبل از این هم فیلمنامه دیگری داشتم که فرصت ساخت آن با کس دیگری پیش نیامد. تا اینکه این فیلمنامه آماده شد و تصمیم گرفتم با آقای ملکان آن را بسازم."
سعید ملکان، تهیه‌کننده فیلم، درباره اعتماد به سعید روستایی گفت: "من پیش از این فیلم‌های کوتاه سعید روستایی رادیده بودم مثلا فیلم کوتاه «مراسم» که ساختار خوبی داشت و جوایزی هم گرفته بود. وقتی فیلمنامه را خواندم هم به کار اعتماد کردم و هم به استعداد و شخصیت کاری روستایی."
سعید روستایی، کارگردان فیلم، در نشست خبری جشنواره فیلم فجر گفت: "من نه به اسکار فکر می‌کنم و نه گلدن گلوب. من حتی به سیمرغ هم فکر نمی‌کنم بلکه به واقعیت‌ها و آدم‌هایی که اتفاقا حضور قوی در جامعه دارند فکر می‌کنم."
این فیلم توانست در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر 9‌ سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف از جمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص دهد.
سعید روستایی پیش از این سه فیلم کوتاه به نام های «شنبه»، «مراسم(از طرف آنها)» و «خیابان خلیلی خلوت» را کارگردانی کرده است.
این اولین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی در مقام کارگردان است.