حواشی برنامه تلویزیونی «کتاب باز» (12 حاشیه)

محمدرضا رضائیان تهیه‌کننده «کتاب‌باز» می‌گوید: کتاب‌باز به نوعی مکمل سایر برنامه‌هاست. ما در کتاب‌باز نقطه ورود به مباحث کتاب را متفاوت دیده‌ایم. تاکید شبکه هم بر این بوده که خیلی وارد فضای آسیب‌شناسی کتاب نشویم. همه می‌دانند که سرانه مطالعه کتاب در کشور چقدر پایین است. ترجیح دادیم در برنامه به جای ورود به مباحث آسیب‌شناسانه، به وجوه لذت‌بخش و سرگرم‌کننده کتاب بپردازیم. دوست داریم حس خوب کتاب و کتابخوانی را با مردم به اشتراک بگذاریم. تلاش کردیم تا با نیازسنجی، برنامه را منطبق با سلایق مخاطبان تولید کنیم.
امیرحسین صدیق مجری برنامه کتاب‌باز گفت: برنامه هدف بزرگ‌تری را دنبال می‌کند و تلاش دارد تا شعار «کتاب بخوانیم» را به یک پویش و خواست ملی تبدیل کند.
امیرحسین صدیق مجری برنامه کتاب‌باز درباره مهمانان این برنامه توضیح داد: هر کسی که اهل کتاب باشد می‌تواند مهمان برنامه شود. اصولا همه می‌توانند فارغ از شغل و کسب و کارشان کتاب‌باز باشند. با این‌که در حال حاضر برنامه گفت‌وگومحور شده است اما قرارمان از ابتدا این نبوده و امیدوارم رویه در آینده تغییر کند. برنامه اتاق فکری دارد که همه می‌توانند در آن به اظهار نظر بپردازند. انصافا تهیه‌کننده هم از همه نظرات و پیشنهادها استقبال می‌کند. تصمیم‌های بزرگ در این اتاق فکر گرفته می‌شود. خودم هم گهگاه پیشنهادهایی درباره دعوت از مهمانان دارم که ارائه می‌کنم. فعلا از شعرا و نویسندگان برای حضور در برنامه شروع کرده‌ایم تا مخاطبان چهره متفاوت‌شان را برعکس تصوری که از آنها دارند، ببینند. در عین حال، حضور در برنامه نوعی تبلیغ هم برای آثارشان به حساب می‌آید.
امیرحسین صدیق دلیل حضورش در برنامه کتاب‌باز را این گونه بیان می‌کند: یکی دیگر از دلایلی که باعث شد اجرای این برنامه را بپذیرم، طرح این مساله با خودم و بینندگان بود که من با وجود علاقه به مطالعه و اختصاص بخش زیادی از اوقات فراغتم در ایام نوجوانی و جوانی به خواندن کتاب، در حال حاضر مانند خیلی از مردم به بهانه‌های مختلف کتاب نمی‌خوانم که البته می‌دانم دلیل خوب و موجهی نیست. اصرار داشتم در ابتدا برای خودم این مساله را طرح کنم و بعد ببینم چقدر می‌توانم به شعارهایی که قرار است در برنامه بدهم، عمل کنم. به نوعی دارم با بیننده‌ها لذت کتاب و کتابخوانی را تجربه می‌کنم. به هر حال، تا جایی که از دستم برمی‌آید تلاش دارم تا برنامه جذابی روی آنتن برود. کتاب، مقوله‌ای مهم و حیاتی برای همه جامعه است و امیدوارم برنامه‌‌ای خوب با این محور تولید کنیم.
امیرحسین صدیق درباره حضورش در برنامه کتاب‌باز گفت: با این‌که چندان تمایل نداشتم که دوباره کار اجرا انجام دهم ولی هم شبکه نسیم و هم موضوع ترغیبم کرد برای حضور در برنامه. احساس می‌کنم حوزه کتاب خیلی جای کار دارد و از این بابت احساس مسئولیت می‌کنم. امیدوارم فقط حضور من باعث جذابیت برنامه نباشد و بتوانیم مطالب و محتوا را آن‌چنان جذاب ارائه کنیم که به مذاق مخاطبان خوش بیاید.
امیرحسین صدیق که کار اجرای برنامه کتاب‌باز را به عهده دارد، هر قسمت از برنامه را با این جمله آغاز می‌کند که «من امیرحسین صدیق کتاب‌باز هستم» و در آخر برنامه هم از مخاطبان می‌خواهد که کتابی باز کنند.
محمدرضا رضائیان تهیه‌کننده «کتاب‌باز» درباره اسم برنامه و شباهتش با دیگر آثار کتاب‌محور در شبکه‌های دیگر گفت: تهیه‌کننده برنامه کتاب‌باز که از شبکه دو سیما پخش می‌شد هم خودم بودم. برای برنامه به دنبال اسم‌های مختلفی رفتیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به ماهیت شبکه نسیم، بهترین اسم می‌تواند کتاب‌باز باشد. واژه کتاب‌باز هم فردی را که خیلی اهل کتاب است به اذهان متبادر می‌کند و هم نوعی اسم فاعل است که از مخاطب می‌خواهد کتاب بگشاید.
برنامه «کتاب باز» شبکه نسیم، پیشتر یک برنامه هم‌نام از شبکه دو داشته است. تهیه‌کننده هر دو برنامه محمدرضا رضائیان است.
محمدرضا رضائیان در خصوص تمایز و تفاوت کتاب‌باز با سایر برنامه‌های کتاب‌محور تلویزیون توضیح داد: از آنجا که شبکه نسیم، شبکه نشاط و سرگرمی است برنامه طوری طراحی شده که خشک و رسمی نباشد. کتاب‌باز در اصل یک پاتوق کتاب است که امیرحسین صدیق راه‌اندازی کرده. مهمانان به دعوت او به برنامه آمده‌اند تا حال خوب کتاب‌هایشان را با مردم تقسیم کنند. سرگرمی‌سازی در حوزه کتاب بسیار سخت است، چرا که ماهیت کتاب با سایر وسایل سرگرمی تفاوت دارد. یکی از دلایل حضور امیرحسین صدیق هم تلطیف فضای برنامه است که اتفاقا از این بابت، بازخوردهای خوبی هم از مخاطبان گرفته‌ایم.
محمدرضا رضائیان تهیه‌کننده «کتاب‌باز» هدف از ساخت این برنامه را مهجور بودن کتاب در فضای رسانه‌ای و حتی حوزه سرگرمی کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به احساس نیاز کردن شورای کتاب شبکه نسیم و بخصوص دکتر کرمی، مدیر این شبکه، قرار شد یک برنامه در حوزه کتاب تولید شود.
صدیق که اجرای راحتی در این برنامه دارد؛ درباره شکل اجرایش در «کتاب باز» گفت: من در این برنامه خودم هستم؛ امیر حسین صدیق و همیشه اول و آخر برنامه می گویم که این برنامه سعی دارد؛ پاتوقی باشد که از انسان های اهل فن و غیر اهل فن یا انسان هایی که کتاب را دوست دارند یا حتی دوست ندارند؛ دعوت کند تا در یک کنج شخصی گپ و گفت داشته باشیم.
امیرحسین صدیق درباره دلایل حضورش در برنامه کتاب باز گفت: دلیل انتخاب من برای اجرا در برنامه «کتاب باز» به پیشینه سریال «کتاب فروشی هدهد» برمی گردد. من قبلا تجربه اجرا داشته ام ولی بعد از آن تجربه تصمیم نداشتم؛ دوباره این کار را انجام دهم و هدف فرهنگی این برنامه انگیزه ای شد تا اجرای آن را قبول کنم. فکر می کنم باید خمس و زکات کار های فرهنگی را بدهم و شاید از مسیر این برنامه که به مساله کتاب و کتابخوانی می پردازیم؛ این اتفاق بیفتد.