حواشی سریال تلویزیونی «سایه روشن» (8 حاشیه)

«آرش معیریان»، با سریال «سایه روشن» اولین کار سریال‌سازی‌اش را تجربه کرد.
ابتدا قرار بود «سایه روشن» برای شهرداری ساخته شود. این کار بنا بود به صورت میزگرد و یک برنامه‌ی استودیویی باشد اما پیشنهاد «کاوه افضلی»، تهیه کننده این بود که کسی پای برنامه‌ی استودیویی نمی‌نشیند و بهترین راه برای انتقال پیام، قالب نمایش است. در این زمان شهرداری یک سری آیتم‌ها مثل قطع اشجار، ساخت و ساز غیرمجاز و مواد مخدر در اختیار عوامل قرار داده بود که کاوه افضلی و آقای «محمدمحمود سلطانی»، نویسنده پیام‌هایی را که می‌خواستند منتقل کنند.
«فرهاد یزدان‌فر»، آهنگساز سریال «سایه روشن» به این نتیجه رسید که برای هر شخصیت، موسیقی خاص خودش را بسازد؛ مثلا برای شخصیت فرشاد یک موسیقی چینی ساخت و چون رویا نونهالی را شخصیتی دید که زیاد تلخ نیست و مجبور شده در این راه قدم بردارد موسیقی پیانو را انتخاب کرد تا حس ترس و وحشت را ایجاد کند.
از آنجا که اتفاق می‌افتد زن و شوهری که با هم کار می‌کنند، به هم کمک کنند، این انتظار در مورد ایفای نقش «شیدا» توسط «مهرنوش الفتی»، همسر «آرش معیریان» هم می‌رفت اما آقای معیریان به او کمکی نکرد. حتی زمانی که می‌خواست برای بازی نقش شیدا جلوی دوربین برود می‌خواست از او بپرسد این نقش چطور باید باشد که او اجازه نداد. تنها کسی که به وی کمک کرد «مجتبی رجبی‌» بازیگر نقش فرشاد بود.»
«مجتبی رجبی»، بازیگر نقش «فرشاد» در سریال «سایه روشن» با توضیح این که در ابتدا قرار بوده، نقش «سعید»‌ را بازی کند، در این زمینه توضیح داد:
«سعید نقش خوبی بود و حتی از لحاظ حضور در فیلمنامه پررنگ‌تر بود ولی من شبیه به این نقش را قبلا تجربه کرده بودم؛ من شخصیت «فرشاد» را دوست داشتم و توانستم با او ارتباط برقرار کنم.»
«محمد محمود سلطانی»، نویسنده سریال «سایه روشن» در نشست هفتم آذر 1390 بیان داشت:
«قبل از اینکه سریال شروع شود و بازخوردها را ببینم خیلی ترس داشتم و نمی‌دانستم چه استقبالی خواهد شد اما حداقل این کنجکاوی برای مردم وجود داشت که شیدا و فرشاد چه می‌شوند نازنین چه می‌شود افسانه و پسرش چه می‌شوند.»
«آرش معیریان»، کارگردان سریال «سایه روشن» طی نشستی در هفتم آذر 1390 این سریال را یک تجربه‌ی خوب در کارگردانی یک سریال تلویزیونی دانست و عنوان کرد:‌
«بارها گفته‌ام که حتی اگر از این به بعد سریال نسازم، آن‌چه باید برای سریال‌سازی انجام می‌دادم انجام دادم و عطش آن‌چنانی برای انجام یک کار بهتر ندارم؛ مگر اینکه کاری به همین خوبی به من پیشنهاد شود.»
سریال «سایه روشن» بودجه‌ا‌ی پایین‌ترین از سریال‌های سطح «ب» تلویزیون را دریافت کرد، اما «کاوه افضلی» و «آرش معیریان» در این سریال، ارتباط تهیه‌کننده و کارگردان نداشتند، بلکه هر دو به عنوان افرادی بودند که دوست داشتند پروژه به شکل خوبی انجام شود و در جاهایی که لازم بود معیریان کمک می‌کرد تا از تنگنا خارج شوند.