حواشی فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» (10 حاشیه)

«حمید فرخ‌نژاد» در گفت‌وگویی با همشهری 24 گفته بود:
«متأسفانه ما در مملکتی داریم زندگی می‌کنیم که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمایش «اخراجی‌ها» است. این جای سرافکندگی دارد. فعلاً کاری به بد و خوب «اخراجی‌ها» ندارم و نمی‌خواهم تحلیلش کنم، ولی ملتی با این پیشینه و سابقه‌ فرهنگی، نباید «اخراجی‌ها» پرفروش‌ترین فیلم تاریخش باشد. برای ما کم است. «اخراجی‌ها» برای مملکتی با این پشتوانه‌ تاریخی کم است. «اخراجی‌ها» نباید به شناسنامه‌ سینمای این ملت تبدیل شود.
«مجیدی مجیدی» در یکی از دانشگاه‌ها از او درباره فیلم اخراجی‌ها سوال شده بود و او با لحن خیلی خاصی گفته بود: درباره این فیلم صحبت نمی‌کنم.
بعدها مجیدی در جلسات و نشست‌هایی به طور غیرمستقیم و با کنایه از ده‌نمکی و سینمایش انتقاد کرده و ده‌نمکی نیز به این انتقادها واکنش نشان داده بود.
«غلامحسین کرباسچی» انتقاداتی را از فیلم اخراجی‌ها بیان کرده است و مسعود ده‌نمکی در واکنش به انتقادات وی از فیلم «اخراجی‌ها»، می‌گوید: بغض آنها از اخراجی‌ها به خاطر این است که مردم را به جای اینکه روبه‌روی هم قرار دهد در کنار هم قرار داده تا این حضرات نتوانند سوار موج اختلاف بین نسل‌ها شوند.
کتاب «اخراجی‌ها» یک سال پس از ساخت این فیلم به چاپ رسید.
فیلم اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی) از سوی ایران در بازار فیلم جشنواره کن به نمایش درآمد.
محمدرضا شریفی‌نیا درباره‌ی فیلم می‌گوید: «موضوعی که درباره اخراجی‌ها مطرح است این است که بحث جنگ زیاد مطرح نیست، بحث سر مسیری است که حرکت می‌کنند و به تحول و دگرگونی می‌رسند. در بخش دیگری از فیلم هم شاهد فضای جنگ هستیم ولی به‌هرحال موضوع اصلی فیلم همان تغییر و تحول است. به‌هرحال زمینه طنزی که در فیلم است چاشنی این اتفاقات است که فیلمنامه را جذاب کرده است.»
فیلم اخراجی‌ها پس از ۳۷ روز نمایش در ۳۳ سالن بالای ۲ میلیارد تومان در تهران و شهرستان‌ها فروخت. مبلغ فروش این فیلم در تهران ۱۰ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۷۳۹ هزار ریال بود.
«اخراجی ها» پس از ساخت دو مستند «فقر و فحشا» و «کدام استقلال و کدام پیروزی» اولین ساخته سینمایی مسعود ده‌نمکی است.
طبق آخرین اطلاعات استقبال مردم از این فیلم در یکی از شب‌های اکران (16 بهمن 85) به حدی بوده که سینما استقلال سانس فوق العاده 2 نیمه شب تا 4 صبح را برای علاقمندان به دیدن این فیلم برقرار در نظر گرفت.
بیش از 90درصد آرائ مردمی در مورد فیلم برتر جشنواره از نظر مردم، در روزهای سوم و چهارم جشنواره به فیلم اخراجی‌ها تعلق گرفت.