حواشی فیلم سینمایی «متولد 65» (15 حاشیه)

فیلم سینمایی «متولد 65»، جمعه 14 آبان ماه 1395 با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی کورش اکران مردمی شد.
فیلم «متولد 65» با ریتم نسبتاً تندی آغاز می‌شود که در آن شیطنت‌های افشار و نامزدش در جاهای مختلف به چشم می‌خورد، اما وقتی ماجرای اصلی که زندانی شدنِ آنها در خانه است آغاز می‌شود، به خلاف انتظار، ریتم به شدت کند می‌شود و حتی گاه به نظر کش‌دار می‌رسد.
«مجید توکلی»، کارگردان «متولد 65» در خصوص تبلیغات دهان به دهان این فیلم بیان داشت:
«به این نوع از تبلیغات بسیار امید دارم. به این دلیل که متولد 65 با اتکا به همین نوع از تبیلغات پیش رفت. به‌طور قطع هر فیلمسازی دلش می‌خواهد فیلمش فروش خوبی داشته باشد اما شرایط به‌گونه‌ای است که ما حق تبلیغ در شبکه جم را نداریم، از سوی دیگر در تلویزیون خودمان هم تنها امکان پخش حدود 110 تیزر را به «متولد 65» داده‌اند، از طرف دیگر هیچ بیلبورد و بنر شهری هم به ما نداده‌اند و علاوه بر این ما تنها 12 سالن به‌صورت پراکنده و در گروه آزاد در اختیار داریم اما با این حال مردم نسبت به فیلم اقبال خوبی نشان دادند.»
«مجید توکلی»، کارگردان «متولد 65» درباره‌ی استقبال از این فیلم گفت:
«باید بگویم من واقعا بابت نحوه اکران و حمایت از فیلم متولد 65 متاسفم. انتظار من به شخصه از کسی که در راس امور سینمایی قرار دارد این است که پشت فیلم‌هایی مثل متولد 65 ایستاده و از آن حمایت کنند. فیلم ما بدون هیچ‌گونه تبیلغات محیطی و بدون هیچ‌گونه حمایت از سوی ارگان و نهادی در گروه آزاد اکران شده است و خدا را شکر که استقبال مردم به‌گونه‌ای بوده که فیلم در سینما آزادی به سانس فوق‌العاده هم رسید. این بدین معناست که مردم فیلم را دوست دارند. البته فیلم ما چوب اکران‌شدن در کنار فیلم‌هایی را هم می‌خورد که از سوی ارگان‌ها و نهادها از حمایت‌های خوبی برخوردار هستند.»
خط اصلی قصه‌ی «متولد 65» تقریبا واقعی محسوب می‌شود اما جزئیات فیلم کاملا بر اساس قصه‌پردازی است که به‌واسطه‌ی «مجید توکلی»، «دارالشفایی» و «رضا میرکریمی» انجام شد.
ایده و قصه اصلی فیلم «متولد 65» برگرفته از یک اتفاق واقعی است که یک داستان‌پردازی بر اساس آن قصه واقعی شکل گرفته است.
«مجید توکلی»، کارگردان فیلم «متولد ۶۵» در خصوص انتخاب نام برای این فیلم گفت:
«در ابتدا باید بگویم که متولد 65 مانیفست دهه شصتی‌ها نیست. ما حکم صادر نکرده‌ایم که این فیلم متعلق به دهه شصتی‌هاست بلکه فقط کاراکترهای اصلی فیلم متولد دهه 60 هستند و بر اساس این ماجرا واکنش‌هایشان به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و فاصله‌های طبقاتی، واکنش‌های یک دختر و پسر دهه شصتی است. اسم فیلم هم یکی از گره‌های اصلی قصه است که قاعدتا نمی‌توانم در مورد آن توضیح بدهم زیرا بخش مهمی از قصه لو می‌رود و دلیل این‌که 65 انتخاب شده این است که کاراکتر‌های اصلی ما در فیلم راجع به این ماجرا صحبت می‌کنند.»
«متولد 65» همچنین در بخش جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول جوان) دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، کاندیدای دربافت جایزه بود.
«مجید توکلی»، کارگردان فیلم «متولد ۶۵» در خصوص این فیلم گفت:
«پرداختن به دهه ۶۰ برایم مهم بود و به نظرم این نسل، نسل بلاتکلیف و عجیبی است و می‌خواستم فیلمی بسازم که در آن روابط عاطفی، اجتماعی و خانوادگی این دهه را نشان دهم و این ایده یک خطی را ارائه دادم که استقبال شد. باز هم می‌توان درباره این نسل حرف زد و به اعتقادم این نسل نه آخر و نه اول کوچه است و در همه حوزه‌ها از اعتقاد و روابطش در وسط کوچه ایستاده است.»
«محمدمهدی عسگرپور» درباره‌ی حضورش به عنوان تهیه کننده در فیلم «متولد۶۵» گقت:
«تهیه کنندگی متولد ۶۵ پیشنهاد و توصیه آقای میرکریمی بود که وقتی فیلمنامه را خواندم، آن را پذیرفتم. از فیلمنامه «متولد ۶۵» احساس کردم که یک اثر بی‌ادعا و روان قرار است ساخته شود که جای خالی آن هم در سینما احساس می‌شود.»
«پدرام شریفی» درباره‌ی نرفتن به سربازی به دلیل بازی در فیلم «متولد ۶۵» گفت:
«زمانی که در این فیلم بازی می‌کردم، سرباز بودم و برای حضور در فیلم «متولد ۶۵» رسما از سربازی فرار کردم اما ممنونم از آقای عسگرپور که نگذاشتند من را بازداشت کنند.»
«مجید توکلی»، کارگردان فیلم «متولد 65» درباره‌ی ایده فیلمنامه این فیلم در خصوص دهه شصتی‌ها گفت:
«پرداختن به مسئله نسل دهه شصت همیشه برای من جذاب بود و در فیلم‌های کوتاهم هم به این مسئله پرداخته‌ام. به نظرم این نسل نسل عجیبی هستند و اتفقات عجیبی برایشان افتاده.»
ابتدا قرار بود «مینا ساداتی» در فیلم «متولد ۶۵» بازی کند ولی در نهایت «هنگامه حمیدزاده» جایگزینش شد.
فیلم «متولد ۶۵» در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بخش نگاه نو نامزد سیمرغ بلورین شد.
فیلم سینمایی «متولد ۶۵» اولین ساخته «مجید توکلی» است و از ۵ آبان ماه 1395 در گروه آزاد اکران شد.