حواشی «تهمینه میلانی» (6 حاشیه)

همسر تهمینه میلانی که به سینما علاقه‎مند بود اول به عنوان سرمایه‎گذار وارد سینما شد و بعد به عنوان طراح‎صحنه و تهیه‎کنندگی در کارهای میلانی حضور یافت.
تهمینه میلانی چهار خواهر شوهر دارد که یکی از آن‎ها پروفسور سیمین نیک‎بین رییس سازمان تغذیه بوستون بوده و از دانشمندان برجسته‎ی جهان است.
محمد نیک‎بین از ۱۶ سالگی در آمریکا زندگی می‎کرد که بعد از ۲۳ سال به ایران می‎آید تا خانه‎ی پدریشان را ببیند که با میلانی آشنا می‎شود و ازدواج می‎کنند و در تهران ماندگار می‎شوند.
در دی‌ ماه (۱۳۹۳) دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران میلانی را با عنوان تبلیغ علیه نظام در متن فیلمنامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» احضار کرد. به گفته‎ی میلانی، کتاب فیلمنامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان (۱۳۹۳) منتشر شده‎است.
در روز شنبه ۹ مردادماه (1389) (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۰) در سالن گیبسون آمفی‌تئاتر شهر لس‌آنجلس، از بهروز وثوقی بازیگر مشهور سینمای پیش از انقلاب ایران تجلیل شد که عکس حضور تهمینه میلانی روی زیلوی قرمز این مراسم منتشر شده‌است.
در سال (۱۳۷۶) پس از انتخابات دوم خرداد ریاست جمهوری میلانی فیلم «دو زن» را ساخت. به خاطر ساخت این فیلم، میلانی جایزه‎ی بهترین فیلم‎نامه جشنواره‎ی فیلم فجر را برد و نامزدی دریافت جایزه‎ی بهترین کارگردانی از همین جشنواره شد. میلانی پس از موفقیت فیلم «دو زن» فیلم‌های «نیمه پنهان» و «واکنش پنجم» را هر سه با بازی نیکی کریمی ساخت. میلانی به خاطر ساخت این سه فیلم با واکنش‌های شدیداللحنی روبرو شد. در سال (۱۳۷۹) پس از به نمایش درآمدن فیلم «نیمه پنهان» دستگیر شد.
روزنامه‌ها ۴ جرم «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه­‎های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» را اتهامات وی اعلام کرده بودند اما خود او می‌گوید که هیچ‎گاه تفهیم اتهام نشد. وی ۴ روز در انفرادی و ۴ روز در بند عمومی زندان اوین به سر برد و با دخترانی آشنا شد که بعدها زندگی آن‌ها را در فیلمی به نام «تسویه حساب» به تصویر کشید. میلانی پس از ۸ روز به دستور رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای، از زندان آزاد شد و ۵ سال بعد تبرئه شد.