حواشی «کامبوزیا پرتوی» (7 حاشیه)

قبل از «نسرین مرادی»، بازیگر فیلم سینمایی «کامیون»، به کارگردانی «کامبوزیا پرتوی»، خانم «فرشته صدر عرفانی»، همسر سابق این کارگردان بود.
جمعه 6 بهمن ماه سال 1396 در برنامه «دو قدم مانده به فجر»، «کامبوزیا پرتوی»، کارگردان فیلم سینمایی «کامیون»، به همراه «نسرین مرادی»، بازیگر این فیلم حاضر شد و ساعاتی بعد نسرین مرادی در صفحه اینستاگرامش، پستی با نامیدن کامبوزیا به عنوان همسرش، نوشت:
«همسرم… از می عشق تو مستانه منم، سر بزن جان دل، جانانه منم، باده چون می دهی پیمانه منم، ساقی ار میشوی میخانه منم، بی تو با روی خود بیگانه منم، با تو در عاشقی افسانه منم، هر زمان، جان دل، جانانه ز دل، در پی ات واله و دیوانه منم.»
«کامبوزیا پرتوی»، جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «فراری» در جشنواره فیلم فجر 1395 را دریافت کرد.
فیلم «پرده» در سال ۱۳۹۱ با همکاری مشترک «کامبوزیا پرتوی» با «جعفر پناهی» ساخته شد فیلمی متفاوت که خود او نقش اول آن را بازی کرد. پناهی و پرتوی به صورت مشترک برای این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه چشم انداز جدید جشنواره فیلم سیتخس و برنده جایزه خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۳ شدند و جایزه ویژه بهترین فیدبک جامعه منتقدان فیلم آنلاین را از آن خود کردند.
«بازی بزرگان» جزء اولین و موفق‌ترین فیلم‌هایی بود كه به حضور كودكان در جنگ تحمیلی پرداخت؛ دختر و پسری كم سن و سال كه جزء معدود بازماندگان یك شهر كوچك مرزی تحت اشغال عراقی‌ها هستند، سعی می كنند در كشاكش جنگ و اشغال شهر برای نوزادی كه پیدا كرده‌اند نقش پدر و مادر را بازی كنند. سوژه بكر و جذابی كه پرتوی انتخاب كرده‌بود در مرحله اجرا هم هدر نرفت و با تدوین مناسب واروژ كریم‌مسیحی به فیلمی تماشایی و پركشش تبدیل شد كه مورد توجه علاقه‌مندان سینمای خاص قرار گرفت و دوباره اعتبار سینمایی پرتوی را به او و كارنامه‌اش برگرداند.
فیلم با نابازیگران ساخته شد و پرتوی دوباره ثابت كرد در بازی گرفتن از كودكان تبحر خاصی دارد.
«گل پامچال» جزء پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های زمان پخش بود و آن روزها حرف و حدیث‌هایی درباره شباهت داستان این مجموعه و فیلم ارزشمند «باشو غریبه كوچك» (بهرام بیضایی) پیش آمد؛ چون این دو كار ماجرای پناه دادن كودك جنگ‌زده جنوبی در جمع خانواده‌ای شمالی را روایت می‌كردند. گرچه نوع نگاه و زاویه مورد نظر این دو كار خیلی متفاوت بود؛ اما یكی از دلایل اصلی این شباهت آشكار این بود كه فیلم و سریال هر دو با نگاهی به داستان روسی مادر نوشته شده‌بود.
یكی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین كارهای كامبوزیا پرتوی در تلویزیون آن روزها ساخت مجموعه‌ی زنده - عروسكی «قورباغه سبز» بود.