حواشی «سیدرضا میر کریمی» (8 حاشیه)

سومین ساخته‎ی میرکریمی، «اینجا چراغی روشن است» در سال (1381) در فضایی انتزاعی و با لحنی شاعرانه به صورتی غیر مستقیم به دل مشغولی‌های دینی و تعارضات موجود جامعه پرداخته‎است. فیلمی با درون‎مایه‌های مذهبی که در بستری انتزاعی روایتگر تعارضات اجتماعی است.
میرکریمی از جمله کارگردانانی است که هرگز خالی از دغدغه‌های دینی و اجتماعی نبوده و همواره سعی کرده‎است به دور از سیاه‌نمایی و با بیشترین ظرافت ممکن، مباحث اعتقادی و باورهای دینی را به تصویر بکشد.
همین دغدغه وی، ساخت فیلم «زیر نور ماه» در سال (1379) را موجب شد که جوایز داخلی و خارجی زیادی را برای میرکریمی به ارمغان آورد.
9 مهر ماه سال (1392)، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم بنا به پیشنهاد رئیس وقت سازمان سینمایی، سید حسن خامنه‌ای، دکتر حسین کرمی، دکتر محمد باقر قهرمانی، سید رضا میرکریمی، سید احمد رضا دستغیب، حجت الاسلام شهاب مرادی، مجید رضا بالا، سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی را به عنوان اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب کرد.
اما سازمان سینمایی در ادامه کار با استعفای دو عضو این شورا یعنی رضا میرکریمی و حجت‌ الاسلام مرادی مواجه شد.
هرچند که میرکریمی در نهایت ماندگار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی، حجت الاسلام سید طه مرقاتی را جایگزین حجت الاسلام شهاب مرادی کرد.
به پیشنهاد سید رضا میرکریمی در بهمن‌ماه (1387)، 90 فیلم سینمایی، مستند و کوتاه به همت خانه‎ی سینما گردآوری شد و 9 بهمن با حضور محمود احمدی‎نژاد، رئیس جمهور وقت در تالار بزرگ کشور رونمایی شد.
"سی سال سی نما" ویژه‎‎ی آثار سینمایی بعد از انقلاب شامل: 30 فیلم بلند سینمایی، 30 فیلم مستند و 30 فیلم کوتاه و انیمیشن بود که در این مراسم رونمایی شد.
محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل وقت خانه‎ی سینما پیش از آن در گفتگویی درباره‎ی انتشار این مجموعه به خبرنگار مهر گفته بود: «آثار برتر سه دهه‎ی سینمای ایران قطعاً بیش از این تعداد بوده اما یکی از مشکلات ما در گردآوری مجموعه، نبود نسخه مناسب و کپی سالم از فیلم‌ها بود.»
مهران رجبی نیز در مورد همراهی با میرکریمی در جبهه گفت: «یک ماه در عملیات "فاو" به همراه سید رضا میرکریمی (کارگردان) بودم. ما با هم از دوران دانشجویی دوست بودیم. از طرف دانشگاه رفتیم برای کارهای فرهنگی.
برای عملیات "مرصاد" در کرج بودیم که خیلی دوست داشتم شرکت کنم اما یادم هست که در رادیو اعلام کردند نیرو به اندازه کافی هست و کسی مراجعه نکند نیازی نیست.»
وی در فستیوال‌های جهانی هم حضوری موفق داشته؛ اما آثارش رنگ و بویی ایرانی دارند.
شاید کسی نداند که تن وی پر از ترکش است، رضا میرکریمی فیلم‎سازی برخاسته از مردم است؛ فیلم‎سازی ایرانی و مستقل.»
مجید مجیدی، کارگردان فیلم‎های مطرحی چون "بچه‎های آسمان"، "رنگ خدا" و "باران"، درباره‎ی میرکریمی گفت: «من آثار این فیلم‎ساز و هویتی را که فیلم‌هایش دارد، دوست دارم.
در مورد میرکریمی کمتر کسی می‌داند که وی از 17 سالگی وارد جنگ شده و در عملیات "مسلم بن عقیل" در منطقه‎ی "سومار" بهیار بوده؛ وی بعدها هم به عنوان رزمنده در عملیات‌های مختلف به جبهه رفت.