لیلا

‏لیلا‏ (1375)
‏Leila‏

5.7
رای شما:
0/10
بر اساس رای 303 کاربر

خلاصه داستان فیلم سینمایی لیلا
«لیلا» در آغاز ازدواجی سرشار از عشق متوجه می‌شود که هرگز صاحب فرزندی نخواهد شد. همسرش «رضا» به این قضیه اهمیتی نمی‌دهد و اعتقاد دارد زندگی آن‌ها بدون بچه هم زیباست. مادر «رضا» که زنی خودرأی است و چهار دختر و تنها همین یک پسر را دارد، «لیلا» را وادار می‌کند تا به ازدواج مجدد «رضا» تن در دهد. «لیلا» در بحران احساس گناه به خاطر نازا بودنش باید حضور زن دیگری را در حریم زندگی عاشقانه‌ی خود تحمل کند. داستان فیلم درگیری زنی است با واقعیتی دردناک و در عین حال روزمره و تکرارشدنی.

برنده 1 و نامزد 10 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
حواشی فیلم لیلا (0 حاشیه)
سوتی های فیلم لیلا (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم لیلا (0 دیالوگ)
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم لیلا (از مجموع 14 رای)

ارزش تماشا
10
خوش ساخت
7.3
بازیگری
7.2
خلاقانه
7.8
محتوای مناسب
7.8
تفکربرانگیز
8.1
مناسب خانواده‌
8.5
مناسب کودکان
4.3
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم لیلا (4 بررسی)
فاطمه هادی کاربره یک نفر کاملا راست میگن
2 لایک
0 نظر
1396/10/30
یک نفر این که پوستر فیلم لیلا نیست! پوستر فیلم آشنایی با لیلاست به کارگردانی عادل یراقی. منظوم مثلا مرجع سینما و تلویزیونه. برای چی اطلاعات غلط داره؟!
2 لایک
1 نظر
1396/10/30
منظوم
سلام خسته نباشید.
نظرات شما کاربران عزیز سایت، سرمایه‌های منظوم هستش.
خیلی ممنون از نگاه تیزبینانه و دقیق شما.
تصویر پروفایل اصلاح شد.
0 لایک
1396/11/01
آبذین مهرجویی با ورود به جهان زندگی لیلا و شوهرش که پیداست آدم‌های طبقه‌ی متوسطی هستند که مدرن زندگی می‌کنند، اهل دیدن فیلم هستند (گیریم که سینمای مورد علاقه‌شان ملودرام سوزناکی از جنس دکتر ژیواگو است) سعی دارد نشان دهد که خواستن فرزند و طعنه و تحقیر زنی که بچه دار نمیشد، فرهنگی است که در تار و پود ما ایرانی‌ها جا خوش کرده است. در چنین شرایطی لیلا حتی می‌پذیرد که برای شوهرش زن بگیرد. خودش به خواستگاری برود و بازیگر بازی باخت‌باختی باشد که یک سر بازنده‌اش همواره خود اوست. هرچند با رضا در مورد دخترهایی که رضا به‌تنهایی خواستگاری‌شان رفته، شوخی می‌کنند و رضا هم هیچ‌یک را نپسندیده است اما بالأخره یکی پیدا می‌شود که مشکلی ندارد و می‌تواند مادر فرزند رضا بشود. در سکانسی که لیلا وسایل رفتن خواستگاری را برای رضا آماده می‌کند و سپس در اتومبیل آخرین سفارش‌ها را به او می‌کند، لیلا جمله‌ی عجیبی می‌گوید: «میای دیگه؟!» او می‌خواهد بداند که رضا آیا دنبال او خواهد آمد؟ آیا فراموشش نخواهد کرد؟ آیا هنوز جایگاهی در زندگی رضا دارد؟تراژیک‌ترین وجه زندگی لیلا به عنوان زنی که نمی‌تواند فرزندی داشته باشد و شوهرش زن دومی اختیار می‌کند این است که کسانی از جنس او نیز به این تقدیر تاریخی گردن می‌نهند: خواهران رضا. آن‌ها شلوغ می‌کنند. ظاهراً طرف‌دار لیلا هستند اما در روز خواستگاری، آن‌ها انگار اصلاً لیلا را نمی‌بینند و نفرهای اول صف رفتن به خواستگاری هستند.مهرجویی به طریقی مینی‌مال و همراه با استفاده از صدای راوی (لیلا) شرح ماوقع را حتی به شکل طنز تشریح می‌کند. عکس یادگاری گیتی با شوهر بعدی‌اش و باران در میان دستان مادر بزرگ گریان و نالان، همه و همه به‌نوعی نشان‌دهنده‌ی طعنه‌ی فیلم‌ساز نسبت به مناسباتی است خالی از هر گونه عاطفه و احساس نسبت به زنان؛ زنانی که یا مثل گیتی مورد معامله قرار می‌گیرند و وقتی هم مورد پسند قرار نمی‌گیرند، باید راه‌شان را بکشند و بروند. نکته‌ای در شخصیت رضا وجود دارد که تماشاگر را آزار می‌داد و آن انفعال اوست. در تمام مدتی که مادرش دخترانی را برای او پیشنهاد می‌کند، او اعتراضی ندارد اما هر بار که نزد لیلا می‌آید، به طرز ساده‌لوحانه‌ای از همسرش تأیید طلب می‌کند. سرانجام وقتی لیلا به خانه‌ی پدری (یا به تعبیر دقیق‌ترش خانه‌ی مادری) بازمی‌گردد، رضا با عذر بدتر از گناه سعی دارد خود را بی‌گناه نشان دهد. او می‌گوید تمام این کارها با تأیید لیلا انجام شده است.سرانجام وقتی همه‌ی آب‌ها از آسیاب افتاده است، رضا دست باران را گرفته و برای بردن شله‌زرد به خانه‌ی مادر لیلا می‌آید. مونولوگ لیلا که می‌گوید اگر اصرار مادربزرگ باران برای داشتن نوه وجود نداشت، بارانی در کار نبود و اشاره‌ای که در برخی نقد‌ها به نیم‌خنده‌ی لیلا با آن دهان باز شده است، بیش از این که پایانی بر ملودرام موفق مهرجویی باشد (که حتی هوشمندانه از یکی از ترانه‌هایی که در آن دوران به‌اصطلاح «گل کرده بود» در فیلمش بهره می‌گیرد) احتمالاً اشاره به این دارد که لیلا به عنوان شخصیت اصلی، پس از پشت سر گذاشتن فراز و فرود‌های مختلفی در زندگی‌اش، یک بار دیگر این فرصت را دارد که به این دایره فکر کند و ببیند به آن باز خواهد گشت یا هم‌چنان قرار است از بیرون ناظر آن باشد.
0 لایک
0 نظر
1395/06/21