کپی برابر اصل

‏کپی برابر اصل‏ (1389)
‏Original Certified Copy‏

5.2
رای شما:
0/10
بر اساس رای 177 کاربر
106 دقیقه
درام

خلاصه داستان فیلم سینمایی کپی برابر اصل
نویسنده بریتانیایی میان‌سالی که برای تبلیغ کتاب جدیدش به شهر توسکانی ایتالیا آمده، با زنی که صاحب یک گالری هنری است آشنا می‌شود. آن‌ها با هم به روستای لوچینانو می‌روند، جایی که در آن سوالی اتفاقی منجر به فاش شدن حقایق عمیق‌‌تری می‌شود...

داستان فیلم کپی برابر اصل
خلاصه داستان
پنهان شدن
جِیْمز میلر (شخصیت بازی شده توسطِ ویلیام شیمل)‌، نویسنده‌ای بریتانیایی است که برای ایرادِ سخنرانی درباره‌ی کتاب تازه‌اش تحت عنوان «کپی‌ برابر اصل»‌ به توسکانی (ایتالیا)‌ آمده است. وی در این کتاب، مسئله‌ی «اصالت» را در قبال آثار هنری بی‌اهمیت دانسته است، با این استدلال که هر بازتولید یکِ اثر هنری، خود، اثری است اصیل؛ نیز هر اثر هنریِ اصل، خودْ نسخه‌برداری‌ای است از اثری به فرم دیگر. یک خانم فرانسویِ فروشنده‌ی عتیقه‌جات که نامش تا پایان فیلم ناگفته می‌ماند (شخصیت بازی‌شده توسط بینوش)، چندین نسخه از کتاب میلر را خریداری‌ کرده است و برای درخواست امضا از او، به همراه پسر یازده‌ساله‌اش در این سخنرانی حاضر شده است؛ اما به علت بی‌تابی پسرش از سرِ گرسنگی و مزاحمت او برای حاضران، مجبور می‌شود پیش از پایان سخنرانی، سالن را ترک کند؛ و ازاین‌رو پیش از رفتن، شماره‌ی تلفن خود را به مترجمِ‌ همراهِ میلر می‌سپارد.
میلِرْ برای ملاقات این زن به مغازه‌اش رفته به او پیشنهاد پیاد‌ه‌روی در آبادیهای اطراف می‌دهد. در راه، نکته‌های ظریفتری در کتاب میلر میان‌ آندو به بحث کشیده می‌شود، تاآنجاکه میلر مدّعی می‌شود که حتی «مونالیزا» نسخه‌برداری‌ای است از زنی که مدلِ این نقاشی بوده است؛ خواه این زن واقعی بوده باشد یا خیالی.
به قصدِ بازدید از یک «نسخه‌بردار‌‌ی‌»معروف دیگر، میلر و شخصیت بینوش به یک موزه‌ی هنری می‌روند. از این لحظه به بعد، اوقات زن داستان تلخ‌تر به نظر می‌رسد. به میلِرْ از لجبازی‌های پسرش می‌گوید، ولی متوجه می‌شود که از نظر میلر رفتار پسرش قابل‌دفاع است. در قهوه‌خانه‌ای در میان راه، میلر برای پاسخ‌دادن به تلفن همراهش لحظاتی از صحنه خارج می‌شود. در این میان، زنی کارمند در قهوه‌خانه، با تصور این که میلِرْ و شخصیت بینوش زن‌وشوهرند، با شخصیت بینوش درباره‌ی ازدواج و بخصوص اخلاق شوهرش (که به تصور او میِلرْ است)‌ وارد صحبت می‌شود. شخصیت «بینوش» نیز بلافاصله نقش عوض می‌کند و زن‌ قهوه‌خانه‌چی را در این مکالمه چنان همراهی می‌کند که انگار او و میلر واقعاً زن‌وشوهرند. وقتی میلِرْ به قهوه‌خانه باز می‌گردد، شخصیت بینوش او را از این وانمود خبردار می‌کند. آندو از قهوه‌خانه خارج می‌شوند و از این‌جا به بعد، ماهیت صحبتهای میانشان به‌کلّی عوض می‌شود: به جای انگلیسی، به ترکیبی از فرانسوی و انگلیسی صحبت می‌کنند (میلر اذعان می‌کند که در مدرسه، فرانسوی، و نَه ایتالیایی، فراگرفته است)، و از آن عجیب‌تر این است که لحن صحبت‌هاشان به گونه‌ای تغییر می‌یابد که گویی آنها زن و شوهریند که پانزده سال با هم زندگی کرده‌اند و انگار پسر ِ زن، پسرِ هر دوی آنهاست. بحثها شخصی‌تر و خصوصی‌تر می‌شوند و در فیلم، به عمد، مشخص نمی‌شود که حقیقت کدام است:‌ آیا ایندو دراصل زن و شوهرند و از ابتدای فیلم داشته‌اند نقش دو بیگانه را بازی می‌کرده‌اند،‌ یا این که این دو، دو بیگانه‌اند که از جایی به بعد وانمود کرده‌اند زن‌ و شوهرند. فیلم پس از چندی بحثهای اعتراف‌آمیز میان این دو نفر، و با پیشنهاد نوعی آشتی میانشان به پایان می‌رسد.
این اولین حضور ویلیام شیمل، بازیگر تئاتر، در سینما محسوب می‌شود.
پیتر برادشاو در گاردین گفت: کپی برابر اصل یک فیلم با ایده است، من کیارستمی را برای ساخت این اثر تحسین می‌کنم.
استفن هولدن در نیویورک تایمز در مورد این فیلم نوشت: این فیلم در حال و هوای عاشقی، قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب آفتاب است.
سوتی های فیلم کپی برابر اصل (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم کپی برابر اصل (0 دیالوگ)
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم کپی برابر اصل (از مجموع 7 رای)

ارزش تماشا
7.9
خوش ساخت
6.4
بازیگری
7.9
خلاقانه
7.5
محتوای مناسب
7.1
تفکربرانگیز
5
مناسب خانواده‌
7.5
مناسب کودکان
3.3
هنوز کسی برای این فیلم سینمایی بررسی ننوشته است. اولین نفری باشید که بررسی می‌نویسد
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم کپی برابر اصل (0 بررسی)