تهمینه میلانی

‏تهمینه میلانی‏
Tahmineh Milani


تهمینه میلانی، کارگردان، تهیه‎کننده، فیلم‌نامه‌نویس، منشی‎صحنه، طرّاحی‎صحنه و لباس، سال ۱۳۳۹ در روستای میلان شهر تبریز متولد شد. وی فارغ‎التحصیل رشته‎ی معماری دانشگاه "علم و صنعت" است. میلانی فعالیت در سینمای حرفه‌ای را سال (۱۳۶۱) به عنوان دستیارکارگردان و مدیرهماهنگی با فیلم به نمایش درنیامده‎ی «خط قرمز» آغاز کرد و در زمینه‎ی تدوین نیز در همان فیلم با عباس گنجوی همکاری کرد، و اولین فیلم تهمینه میلانی «بچه‌های طلاق» است.
تهمینه میلانی، جایزه‌ی بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‎‌نامه‎ی جشنواره‎ی فیلم آسیا پاسیفیک برای «زن زیادی» (۲۰۰۶)، بهترین فیلم جشنواره‎ی فیلم لس‎آنجلس برای «زن زیادی» (۲۰۰۵)، جایزه‎ی بزرگ جشنواره‎ی بین‎المللی فیلم ژنو برای «واکنش پنجم» (۲۰۰۳)، و بسیاری جوایز دیگر را در کارنامه دارد.

برنده 1 و نامزد 4 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
سوابق کاری تهمینه میلانی
نویسنده
کارگردان
تهیه کننده
عنوان‌بندی (تیتراژ)
طراح لباس
تدوینگر
طراح صحنه
همسر تهمینه میلانی که به سینما علاقه‎مند بود اول به عنوان سرمایه‎گذار وارد سینما شد و بعد به عنوان طراح‎صحنه و تهیه‎کنندگی در کارهای میلانی حضور یافت.
تهمینه میلانی چهار خواهر شوهر دارد که یکی از آن‎ها پروفسور سیمین نیک‎بین رییس سازمان تغذیه بوستون بوده و از دانشمندان برجسته‎ی جهان است.
محمد نیک‎بین از ۱۶ سالگی در آمریکا زندگی می‎کرد که بعد از ۲۳ سال به ایران می‎آید تا خانه‎ی پدریشان را ببیند که با میلانی آشنا می‎شود و ازدواج می‎کنند و در تهران ماندگار می‎شوند.
در دی‌ ماه (۱۳۹۳) دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران میلانی را با عنوان تبلیغ علیه نظام در متن فیلمنامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» احضار کرد. به گفته‎ی میلانی، کتاب فیلمنامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان (۱۳۹۳) منتشر شده‎است.
تهمینه میلانی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها جدیدترین ساخته اش «ملی و راه‌های نرفته‌اش»وارد شبکه خانگی شده، در گفت و گویی که با روزنامه آرمان انجام داده درباره زنان و مشکلات مربوط به آنها صحبت کرده است.
نظرات مردم (51 نظر)
آنا جون
فیلم زن زیادی هم جالب بود
1 لایک
0 نظر
1403/10/21
آنا جون
روستای میلان شهر بدنیا امد اون می گفت بیمارستان مهم بدنیا اومد عجب !!!!!
1 لایک
0 نظر
1403/10/21
آنا جون
فیلم دو زن عالی ملی هم وحشتناک تاسف انگیز
1 لایک
0 نظر
1403/10/21
کاشف استعداد سحر
تولدشون مبارک
0 لایک
0 نظر
1399/06/15
جوجو
خیییلی فیلماشونو دوس دارم عالین✨✨
0 لایک
0 نظر
1399/05/22
یلدا
سوپر استار و ملی و ... عالیه
1 لایک
0 نظر
1398/06/15
طرفدار میلی بابی براون
سوپر استار🎇🎇
0 لایک
0 نظر
1398/06/15
طرفدار میلی بابی براون
تولدت مبارک🎂
0 لایک
0 نظر
1398/06/15
ثنا اسمعیلی
فیلم های ایشون بیشتر بدرد خانوم ها و اقایون با مشکلات زناشویی میخوره که گاهی مانند آتش بس دو آن ها رو بصورت طنز روی پرده میبره و گاهی مثل ملی و راه های نرفتش عمق فاجعه رو بسیار غم انگیز جلوه میده من نظر خاص شکایت یا تشویق خاصی نمیتونم برای آثارشون در نظر بگیرم موفق باشن
1 لایک
0 نظر
1397/06/16
فریبا
من خودم یه زمانی جوگیر شدم فاز فمینیستی برم داشت . ولی خب الان درست شدم .
با اینکه شدید به این معتقدم که زن و مرد باید با هم برابر باشن که نیستن .
ولی فیلم های خانم میلانی خیلی مرد هارو بد نشون میده ، در حالی که اصلا اینطور نیست
2 لایک
3 نظر
1397/06/15
یونس
فیلمهای خانم میلانی استثنا هستند!
بیشتر سعی میکنه منفی هارو نشون بده ، که من این موضوع رو تایید نمیکنم!
4 لایک
1397/06/16
الهام فرهنگ
ممنون فریبا جون. من هم همینطور بودم یه زمانی. واقعا بید صادقانه فیلم بسازیم. از درد و ظلم به زنان بگیم، ولی کل مردها رو نشوریم و تخریب نکنیم، اگر از مردهای خوبی که رفتار درستی با خانمها دارن فیلم بسازیم در واقع داریم مدل درست برخورد با زنان رو ترویج میدیم
4 لایک
1397/06/16
فریبا
با هر دو نفرتون موافقم👍👍
0 لایک
1397/06/16
فریبا
و من باز هم با تاخیر فهمیدم امروز تولدشونه ، تولدتون با تاخیر مبارک.💙
0 لایک
0 نظر
1397/06/15
وروجک
یه وقتایی فیلماشون بد جوری دل خانومارو خنک میکنه
3 لایک
4 نظر
1397/06/15
امیر نوربخش
بیشتر اوقاتم فیلماشون دل اقایونو میسوزونه !!!
2 لایک
1397/06/15
وروجک
این همه دل ما خانوما میسوزه یه بارم دل شما بسوزه چی میشه مگه؟
1 لایک
1397/06/15
امیر نوربخش
امان از دل خانوما !!! ولی واسه چی میسوزه ؟؟؟ فقط نگین که بخاطر برابری مرد و زن میگین !
2 لایک
1397/06/15
وروجک
چی بگم والا... از کجا بگم... از کدوم شروع کنم...
0 لایک
1397/06/15
وروجک
زادروزتون خیلی خیلی مبارکه بانو
بسیار طرفدارتونم 👌
0 لایک
0 نظر
1397/06/15
فاطمه نژاده
تولدتون مبارک خانم میلانی عزیز:)🎈🎈
0 لایک
0 نظر
1397/06/15
فاطمه نژاده
کلا راجب خانم ها بیشتر میسازن فیلماشون فمینیستیه ولی خانم پوران درخشنده خیلی بهترن بنظرم
2 لایک
0 نظر
1397/06/15
babak
آتش بس دو خیلی با حال بود . کارگردان خوبیه .
2 لایک
0 نظر
1397/06/15
امیر نوربخش
بخدا حیوون نیستیم ما خانم میلانی !!! ما مردما هم ادمیم
5 لایک
2 نظر
1397/06/15
یونس
پوران درخشنده رو من بیشتر دوست دارم!!
باور واقعی به حقوق پایمال شده انسانیت داره:)))
5 لایک
1397/06/15
عسلی
واقعا نیازه که همچین فیلم هایی رو بسازن.
اما دیگه اینقدر بر ضد مردها بودن هم خوب نیست.
4 لایک
1397/06/15
الهام فرهنگ
از اینکه چند فیلمساز از جنس زن داری خیلی خوبه. اما خانم تهمینه میلانی واقعا یک طرفه فیلم میسازن و بعضی وقتها اصلا نمیتونم از فیلمهاشون دفاع کنم
4 لایک
1 نظر
1397/06/15
آرتاس منتیل
دقیقا از اونور بام میفتن متاسفانه !
2 لایک
1397/06/15
سید
چه استدلال خوبی اوردی خانم خیر اندیش

چون شوهرم خوب نبوده همه‌ی مرد ها بدند😂😂😂😂
0 لایک
0 نظر
1397/04/24
یونس
شما چی میگید چی گفتم حالتون خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1 لایک
0 نظر
1396/09/22
مهناز خیراندیش
پدر و برادرم که خوبن
اما از هسرم راضی نبودم و به خاطر همین جدا شدم
شاید اون هم برای بچه اش و خواهرش پدر و برادر خوبی باشه
و شاید برادر من هم در جایگاه همسر آدم خوبی نباشه
در ضمن آقا یونس شما که فکر میکنید و فیلسوف هستین حرف نزنید که قبلا توی یکی از پیجا هرچی که لیاقت خودتون و مادرتون بود رو به من نسبت دادین بعدشم پاک کردین
0 لایک
0 نظر
1396/09/22
یونس
خانم خیر اندیش کلا آدت دارن رو یه حرفی که فکر نکردن الکی نظر بدن
1 لایک
0 نظر
1396/09/22
وروجک
وااا خانم خیراندیش این چه حرفیه؟!!!!!
هم مرد خوب و بد داریم و هم زن خوب و بد
بعدشم متوجه هستید که این حرف شما شامل حال همسر، پدر و برادرتونم میشه؟
3 لایک
0 نظر
1396/09/22
یونس
چرا نظر بیخود میدید؟؟؟؟؟؟؟؟
1 لایک
0 نظر
1396/09/22
یونس
اگه اینطوره کی باید چهره واقعی خانم ها و دخترا رو نشون بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2 لایک
0 نظر
1396/09/22
مهناز خیراندیش
مرد ها همشون به نظر من مثل مردایی هستن که خانم میلانی توی آثارشون نشون میدن
0 لایک
4 نظر
1396/09/22
فاطمه هادی
بی انصافی هستش خانم خیراندیش نگاه شما خیلی بچگانس !
3 لایک
1396/09/22
سید
آبروی زن ها رو با این حرفت بردی
1 لایک
1397/04/24
امیر نوربخش
واقعا واستون متاسفم
0 لایک
1397/04/24
امیر نوربخش
خیلی کوته فکرین
1 لایک
1397/04/24
مهناز خیراندیش
بله همشون
0 لایک
0 نظر
1396/09/22
یونس
منظورتون همه مرد ها و پسرا هست؟؟؟؟
1 لایک
0 نظر
1396/09/22
مهناز خیراندیش
فیلم هاشون عالیه
توی فیلم هاشون چهره واقعی مردان و پسران رو نشون میدن
0 لایک
0 نظر
1396/09/22
مریم
یکی از بهترین کارگردان های زن ایران
1 لایک
0 نظر
1396/07/22
وروجک
همه کاراشون عالیه
بخصوص آتش بس، تسویه حساب و سوپر استار
0 لایک
0 نظر
1396/06/15
وروجک
تولدت مبارک بانوی هنرمند عزیز
0 لایک
0 نظر
1396/06/15
شادی
تولدتون مبارک😊😊
0 لایک
0 نظر
1396/06/15
مشاهده نظرات بیشتر