حواشی سریال تلویزیونی «امام علی (ع)» (20 حاشیه)

«مهدی فتحی» در خصوص نقش خود در سریال «امام علی(ع)» می‌گفت:
«ابتدا از سوی داوود میرباقری ایفای نقش دیگر به من پیشنهاد شد که به نظر کاراکتر پررنگ و لعابی در اجرا نبود. پس از خواندن فیلمنامه خودم درخواست ایفای شخصیت عمروعاص رادادم که با موافقت میرباقری همراه شد.»
بودجه قطعی سریال «امام علی(ع)» هیچ‌گاه به صورت رسمی اعلام نشد.
کار «عبدالله اسکندری» در سریال «امام علی(ع)» به عنوان طراح گریم، بسیار تحسین برانگیز است. با این وصف برخی از منتقدان و مذهبیون، این ایراد را به گریم مجموعه وارد کردند که چرا چهره‌های شخصیت‌های پلید همچون معاویه یا ولید به زیبایی چهره آنان کمک کرده، اما شخصیت های مثبت چون ابوذر غفاری، عمار یاسر، سلمان فارسی و... چهره شادابی ندارند.
مرحوم فتحی، بهزاد فراهانی، پرویز پرستویی و... از بازیگرانی بودند که در سریال «امام علی(ع)» به جای خودشان صحبت کردند. در کل دوبله این مجموعه جزو بهترین کارهای مدیر دوبلاژ و گویندگانش است.
در سریال «امام علی(ع)» نقش امام علی(ع) را در سکانس هایی که از پشت و یا اینسرت (بسته دستها یا پاها) بودند، مرحوم «مهدی فتحی» بازی کرد. جالب آن که او در بسیاری از سکانس‌ها به نقش «عمرو عاص» در حال دسیسه چینی علیه امام علی (ع) بود!
«داوود میرباقری»، کارگردان سریال «امام علی(ع)» علاقه‌مند بود این مجموعه به شیوه ۳۵ میلیمتری و روی نگاتیو ضبط شود تا ماندگاری بیشتری پیدا کند، اما چون این سریال نخستین تجربه مذهبی تلویزیون با این حجم و کیفیت بود و فیلمبرداری آن در قیاس با تصویربرداری، هزینه‌های گزافی طلب می‌کرد و در ابتدا انتظار چنین توفیقی برایش نمی‌رفت، با آن موافقت نشد.
طراح لوگوی سریال «امام علی(ع)» محمدرضا شریفی نیا بود.
«داوود میرباقری»، کارگردان سریال «امام علی(ع)» با شگردهای خاص کارگردانی و فیلمنامه نویسی‌اش مشکل چگونگی نمایش معصومین(ع) و خطوط قرمز مذهبی و عقیدتی را نیز رفع کرد.
از جمله اینکه اندام علی(ع) از نماهای اورشولدر و اغلب بسته بود و سخنان آن حضرت نیز در قالب جملات اطرافیان و یاران صدیقش مطرح می‌شد.
«داوود میرباقری»، کارگردان سریال «امام علی(ع)» در همان مقطع طی گفت وگویی که با هفته نامه سروش داشت (۱۷ شهریور ۷۵) به حواشی این سریال واکنش جالبی نشان داد:
«هشتاد درصد این سریال تخیل است که در ارتباط با درک و دریافتم از تحقیقات در تاریخ اسلام به این نتایج رسیده‌ام. اگرچه بیست درصد مکتوب تاریخی اساس قرار گرفت، ولی چندان بی ربط با تخیلات نیست و منشأ آن به اسناد تاریخی برمی‌گردد.»
یکی از مهمترین بازخوردها در مواجهه‌ی مخاطبان با سریال «امام علی(ع)» این بود که چرا نویسنده و کارگردان برخلاف تصورهای اولیه، تمرکز بیشتری روی شخصیت‌های منفی به خصوص «ولید» و «قطام» داشته و در مقابل، چندان به خود حضرت و اصحابش نپرداخته است.
(منابع تاریخی نیز تا این حد به قطام اشاره ندارند)
زمان ساخت «امام علی(ع)» به ویژه برای آثار تاریخی دشوار، صدابرداری سر صحنه رایج نبود و گویندگان مطرح به جای بازیگران اصلی، سریال را دوبله کردند.
سریال «امام علی(ع)» فرصتی بود که «ویشکا آسایش» در آن درخشید. بازیگر نقش «قطام» در این سریال از سوی دایی‌اش «مازیار پرتو» به میرباقری، کارگردان این سریال معرفی شد.
سریال «امام علی(ع)» در زمان ریاست «علی لاریجانی» بر تلویزیون ساخته شد و در ابتدای کار در مرحله متن دچار بازنویسی‌های متعدد شد تا سرانجام در سال 73 با حضور 150 بازیگر اصلی و بیش از 5 هزار هنرور از نیروهای ارتش مقابل دوربین رفت.
در یکی از صحنه‌های سریال «امام علی(ع)»، قرار شد «علی آزاد» در نقش «ابن عباس» داخل چادر امام علی(ع) بشود و بیرون آید، او داخل چادر شد.
به گفته‌ی کارگردان این سریال؛ منتظر بودیم که بازگردد، دقایقی گذشت، خبری نشد، او را صدا کردیم، خبری نبود.
داخل چادر شدیم؛ علی آزاد داخل چادر جان به جان آفرین تسلیم کرده بود و صحنه‌های باقیمانده را فرد دیگری به جای آن مرحوم بازی کرد.
یک اتفاق عجیب و قابل توجه در سریال «امام علی(ع)» مربوط به «علی آزاد» یکی از بازیگران قدیمی سینمای ایران است که پیش از انقلاب عمدتا در نقش های منفی بازی می‌کرد و در جریان ساخت سریال امام علی(ع)، به اصرار خود در این سریال نقشی می‌گیرد.
موسیقی سریال «امام علی(ع)» توسط «فرهاد فخرالدینی» ساخته شده است. موسیقی تیتراژ را نیز «صدیق تعریف» اجرا کرده است. این اثر یکی از به یادماندنی ترین آثار تلویزیون ملی ایران است.
ساخت و پخش سریال «امام علی(ع)»، مسیر را برای تولید آثاری عظیم با مایه‌های مذهبی هموار کرد.
تلویزیون تا پیش از سریال «امام علی(ع)»، مجموعه‌ای با این گستردگی و وسعت تولید نکرده بود. به ویژه که حساسیت‌های جامعه و تلویزیون همیشه در قبال سوژه‌های مذهبی به شدت بالا بوده و این مسئله در دهه ۷۰ نیز بیشتر از همیشه حس می‌شد.
ساخت سریال «امام علی(ع)» چهار سال به طول انجامید و به دلیل پیشگام بودن مجموعه در قیاس با دیگر تولیدات تلویزیون تا آن زمان، سازندگان با مسائل و دغدغه‌های زیادی مواجه شدند، اما سرانجام پخش مجموعه از سال ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ در شبکه یک سیما آغاز شد.
از این سریال تلویزیونی «امام علی(ع)» نسخه سینمایی نیز تهیه شده است.