حواشی فیلم سینمایی «لاله» (16 حاشیه)

بودجه‌ی فیلم سینمایی «لاله» به رقم بی‌سابقه 17 میلیارد تومان رسیده است که اعتراضات بسیاری را نیز سبب شده‌است.
«فرزاد ریاضی»، کارشناس اتومبیل‌های مسابقه پروژه‌ی «لاله» درباره‌ی وضعیت ماشین‌های مورد استفاده در این پروژه تصریح کرد:
«ما در لاله بیش از 20 مسابقه داریم که همگی از محصولات «ایران خودرو» هستند. نکته مهم این است که تبدیل یک ماشین معمولی به یک ماشین مسابقه هزینه بسیار زیادی می‌برد، اما شاید کسی باور نکند ما این رقم را به یک‌دهم تا یک‌پانزدهم رساندیم.»
پشت صحنه‌ی فیلم سینمایی «لاله» پُر است از ماشین‌های مسابقات اتومبیل‌رانی که البته چند تا از آن‌ها مربوط به این پروژه سینمایی نیست.
«اسدالله نیک‌نژاد»، کارگردان فیلم «لاله»، طرح این فیلم را به موسسه‌ی فیلمسازی آمریکایی داد، ولی چون با نگاهشان مخالف بود همکاری نکردند. بعدها به سمت کمپانی‌های درجه دو هم رفت. اما کم کم به این نتیجه رسید که با این نگاه باید از خود ایران برای ساخت کمک بگیرد.
«اسدالله نیک‌نژاد»، کارگردان فیلم «لاله» در آبان ماه 1392 با حضور در برنامه‌ی «هفت» بیان داشت:
«سخنرانی رئیس جمهور (محمود احمدی‌نژاد) باعث شد که کلیمی‌های هالیوود که قرار بود درباره‌ی فیلم سینمایی برگرفته از نقاش ایرانی با ما همکاری کنند، کنسل شود تا اینکه به سمت لاله آمدم.»
«اسدالله نیک‌نژاد»، کارگردان فیلم «لاله» در آبان ماه 1392 با حضور در برنامه‌ی «هفت» بیان داشت:
«آنچه درباره‌ی لاله گفته‌اند بیش از واقعیت به تهمت شبیه است. نه تنها از بیرون و رسانه‌ها که در داخل پروژه نیز همین حواشی نیز رخ می‌داد. برای اینکه اعتقادات مرا مسخره کنند حتی اسکلت هم درون رختواب من قرار دادند. من همه کسانی که از بیرون و چه داخل مرا اذیت کردند، می‌بخشم.»
«پروانه پرتو»، تهیه‌کننده‌ی قبلی پروژه‌ی «لاله» در رابطه با بودجه و تعطیل شدن پروژه‌ی تولید این فیلم آبان ماه 1392 گفت:
«من واقعا متأسفم و دلیل این همه حواشی جای تعجب دارد. مثل همه پروژه‌ها این فیلم به من پیشنهاد شد و پس از خواندن و جلسات متعدد قبول کردم، با بودجه‌ای که قرار بود در اختیار ما قرار گیرد. تمام جزئیات و هزینه‌ها در اختیار ما و مرکز گسترش سینمای مستند قرار دارد. نمی‌دانم مشکل از کجاست تنها دیدم دولتی عوض شد و دولتی به اسم «اعتدال و امید» آمد و پروژه تعطیل شد.»
«سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد»، مدیر «مرکز سینمای تجربی» در خصوص بودجه‌ی تولید فیلم «لاله» در گفتگویی تلفنی، آبان ماه 1392 تصریح کرد:
«در مورد 17 میلیارد بگویم که گویا نقل قول خود نیک‌نژاد بوده و مأخذش هم بیان خود دوستان است نه مسئولین سینمایی. نمی‌دانم کدام یک از کلمات و جملات من نامعقول و کذب است. اگر ما فیلم را با این وضعیت نامشخص، ادامه می‌دادیم به زعم تیم تولید هم نامعقول بود. مدیران قبلی از طریق مسائل سیاسی پروژه را ادامه دادند نه اینکه روال طبیعی خود را سپری کرده باشد.»
در ادامه‌ی بررسی وضعیت فیلم سینمایی «لاله»، «حسن نجاریان»، قائم مقام سابق بنیاد سینمایی فارابی در گفتگوی تلفنی با برنامه «هفت»، آبان ماه 1392 گفت: «متأسفانه نیک نژاد خوب بلد است حرف بزند درحالیکه مابا او قراردادی نداشتیم. قرار بود عوامل و بودجه خارجی بیاورد اما به نظر ما این امکان‌پذیر نبود برای همین به توافق هم نرسیدیم. پیش‌نویس‌هایی داشتیم اما قراردادی نبود؛ ما حتی 350 میلیون را هم برخلاف نظرمان به او دادیم و هیچگونه قراردادی با اسدالله نیک‌نژاد نداشته‌ایم.»
هم‌زمان با روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۱، از سوی تولیدکنندگان فیلم «لاله» اعلام شد که سرانجام «بهاره کیان‌افشار» برای ایفای نقش اول این فیلم انتخاب شده است؛ ولی، چندی بعد در بعضی رسانه‌ها اعلام شد که به دلیل عدم آشنایی کامل این بازیگر با زبان انگلیسی این انتخاب منتفی شده است.
«آنجلینا جولی»، «جسیکا آلبا» و «مهناز افشار» نیز از گزینه‌های قبلی ایفای این نقش بودند.
سرانجام، «سارا امیری» به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «لاله» انتخاب شد.
بی‌خبری از وضعیت تولید فیلم «لاله» تا نیمه سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. تا این که خبر رسید با جایگزین شدن «علیرضا سبط احمدی» (تهیه‌کننده قبلی این پروژه سینمایی) با «پروانه پرتو»، تولید این فیلم بار دیگر از سر گرفته خواهد‌ شد. مراحل پیش تولید این فیلم سینمایی پس از حضور تهیه کننده جدید چهار ماه طول کشید و سرانجام این فیلم در اسفند ۱۳۹۱ در پردیس سینمای «ملت» با حضور جمعی از خبرنگاران کلید خورد.
با افزایش حاشیه‌ها درباره‌ی بودجه و فیلم‌نامه‌ی فیلم «لاله»، بودجه برآوردی آن هم روزبه‌روز بالاتر می‌رفت و از پنج میلیون دلار به هفت میلیون دلار و... رسید. تا اینکه بسیاری از اسپانسرهای خارجی از سرمایه‌گذاری در این فیلم پشیمان شدند. به این ترتیب، تولید این فیلم تا سال 1391 عملاً متوقف شد و تا مدتی هیچ خبری از تولید آن نبود.
حاشیه‌های مربوط به بودجه و فیلم‌نامه‌ی این فیلم، سرانجام استعفای گروه تولید اولیه‌ی فیلم «لاله» را باعث شد.
البته، در همین بین «جمال شورجه»، از دوستان نزدیک «اسدالله نیک‌نژاد»، در گفت‌وگو با رسانه‌ها خواست که از پیگیری خبر درباره‌ی این پروژه سینمایی دست بردارند و یادآور شد که اسدالله نیک‌نژاد با حمایت مستقیم رئیس جمهور وقت (محمود احمدی‌نژاد) این فیلم را خواهد ساخت. وی گفت:
«اسدالله نیک‌نژاد، در سفرهایی که رئیس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد) به نیویورک داشته است با او دیدار کرده‌است و موافقت وی را برای ساخت این فیلم کسب کرده‌است.»
انتقادهای جدی درباره‌ی فیلمنامه‌ی اولیه فیلم «لاله» مطرح شد که نوشته‌ی یک فیلمنامه‌نویس آمریکایی بود. این فیلمنامه که بر اساس زندگی «لاله صدیق»، قهرمان اتومبیلرانی ایران، شکل گرفته بود با این انتقاد روبرو بود که با ارزش‌های ایرانی و اسلامی مغایرت دارد. از این رو، در ادامه، قرار شد یک گروه فیلمنامه‌نویس با هدایت مستقیم «جلیل عرفان‌منش» بازنویسی این فیلمنامه را به عهده بگیرد.
در جریان انتقادات وارد بر بودجه‌‌ی تولید فیلم «لاله»، پای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به پروژه سینمایی لاله کشیده شد و اعضای کمیسیون تشخیص دادند که ساخت این فیلم از اولویت‌های فرهنگی ایران نیست؛ بنابراین، از «جواد شمقدری»، رئیس سازمان سینمایی و «سیدمحمد حسینی»، وزیر ارشاد وقت، توضیح خواستند. این دو مسئول فرهنگی نیز به اعضای کمیسیون فرهنگی قول مساعد دادند که اولویت‌های فرهنگی با فیلمنامه‌ای کاملاً ایرانی‌شده در فیلم سینمایی لاله درنظر گرفته‌شود.
مسئولان «مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی» در خصوص بودجه‌ی تولید این فیلم به دفعات گفته‌اند که؛ اولاً، هزینه پنج میلیاردی در مقایسه با استانداردهای تولید در سینمای جهان رقم ناچیزی است.
ثانیاً، به گفته‌ی آنان قرار است «اسدالله نیک نژاد»، کارگردان این فیلم که سال‌ها در آمریکا در حوزه سینما فعالیت کرده است، با توجه به ارتباط‌های خود بودجه و امکانات و ارتباطات خارج از کشور را وارد سینمای ایران کند.