حواشی فیلم سینمایی «رستاخیز» (22 حاشیه)

در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۴ عوامل فیلم «رستاخیز»، با هدف رفع مشکل اکران نامه‌ای را به «حسن روحانی» رییس جمهور ایران نوشتند. در بخشی از این نامه آمده است:
«اقدام تاسف بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توقف اکران عمومی فیلم سینمایی رستاخیز، موجب حیرت و پرسش‌های فراوان درخصوص این اقدام مغایر با تدبیر و روندهای قانونی، حقوقی و شرعی گردیده و دامنه آن در افکار عمومی داخلی و خارجی در حال گسترده شدن است.»
پس از حاشیه‌های به وجود آمده برای فیلم «رستاخیز»، اواخر تیر ۱۳۹۴ معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد؛ فیلم رستاخیر پس از اعمال نظر مراجع عظام تقلید و انجام اصلاحات مورد نظر آنان بر روی پرده سینماها می‌رود.
«محمدحسین نوش آبادی» افزود:
«این وزارتخانه باتوجه به نگرانی‌های مطرح شده در زمینه فیلم رستاخیز اکران آن را متوقف کرده است. برخی از نقدهای ارائه شده به موضوع جواز یا عدم جواز نمایش چهره مقدسان در سینما، فیلم رستاخیز را با نمونه‌های دیگر مقایسه کرده است.»
در تیرماه ۱۳۹۴ و در روز نخست اکران فیلم «رستاخیز»، سازمان سینمایی اعلام کرد به منظور رعایت جایگاه و شان مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی اکران این فیلم تا وصول رضایت برخی از مراجع به تعویق خواهد افتاد.
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (سال 1395) به دفاع از فیلم «رستاخیز» پرداخت و تأکید کرد که رستاخیز از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است.
«محمدعلی علوی گرگانی» از مراجع تقلید شیعه و «مرتضی مقتدایی» مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم به فیلم «رستاخیز» اعتراض کرده و آن را توهین به مقدسات دانسته‌اند.
«منصور ارضی»، «عبدالرضا هلالی» و «مجید بنی‌فاطمه» از مداحان به مضمون فیلم «رستاخیز» انتقاد کرده‌اند.
«ناصر مکارم شیرازی» ضمن انتقاد از فیلم «رستاخیز» گفت:
«آیا قرار است سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند؟»
«حسین وحید خراسانی» ضمن انتقاد شدید از فیلم «رستاخیز»، تهدید کرد که اگر این فیلم پخش شود از هر آنچه گفته شود و پیش آید معذوریم.
«احمدرضا درویش»، کارگردان فیلم «رستاخیز» با اشاره به اینکه ساخت رستاخیز شانس بزرگ زندگی او بوده است، گفت؛ برای ساخت روز رستاخیز ۱۴ سال پیش زیر باران‌های دمشق عهد بسته بودم.
«رستاخیز» به سه زبان و با سه نام متفاوت (به عربی: القربان) و (به انگلیسی: Hussein Who Said No) به نمایش در آمد.
فیلم «رستاخیز» از تکنیک‌های جلوه‌های ویژه تصویری سی جی ای بهره می‌برد و با پرده عریض اسکوپ و بهره‌مندی از صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.
موسیقی فیلم «رستاخیز» توسط «استفن واربک» آهنگساز برجسته و برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» نوشته شده و اجرای آن را ارکستر «فیلارمونیک» بلژیک برعهده داشته و در استودیو «گلکسی» بروکسل ضبط شده است.
تمام مراحل فنی و تکنیکی فیلم «رستاخیز» در استودیو «مولینار» در لندن انجام شده است.
تدوین فیلم «رستاخیز» توسط «طارق انور» تدوینگر نامزد اسکار بهترین تدوین ۲۰۱۰ برای فیلم «سخنرانی پادشاه» صورت گرفت.
پس از یک سال پیش‌تولید فیلم «رستاخیز» از شانزدهم بهمن ۱۳۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان «بم» آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون «بم» و «شهداد کرمان»، «شاهرود»، «اصفهان»، «رباط کریم»، «کاشان»، «فومن» و «تهران» در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۱۳۸۹ فیلمبرداری به پایان رسید و در سال ۱۳۹۱ آماده نمایش شد.
مطالعات فیلم «رستاخیز» پس از تولید «دوئل» فیلم قبلی «احمدرضا درویش»، از سال ۱۳۸۳ آغاز شد.
«مؤسسه فرهنگ تماشا»، شرکت «دلتا مدیا» و شرکت «آکو افالز» از کشورهای «ایران»، «کویت» و «انگلستان» با هدف ترویج فرهنگ عاشورا در فیلم «رستاخیز» سرمایه‌گذاری کردند.
فیلم سینمایی «رستاخیز»، از ۲۴ بازیگر که نقش‌های پیش‌برنده را به عهده دارند بهره برده و حدود ۴۰ بازیگر دیگر و هفت بازیگر زن و مرد مهمان نیز در آن بازی کرده‌اند. به غیز از بازیگران ایرانی، بازیگرانی از «عراق»، «کویت»، «لبنان»، «آمریکا» و «سوریه» بازی کرده‌اند.
فیلم «رستاخیز» در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما ساعاتی پس از آن درپی مخالفت علما و مراجع با محتوای آن و به تصویر کشیدن چهره برخی از پرده سینماها به پایین کشیده شد.
«رستاخیز» در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنوارهٔ فجر همزمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.
فیلم «رستاخیز» در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی از اعضای دولت اکران خصوصی شد.
«رستاخیز» در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد.