حواشی فیلم سینمایی «ماحی» (6 حاشیه)

فیلم سینمایی «ماحی» به کارگردانی «داود خیام» که تقریباً بعد از یک سال موفق به دریافت ثبت پروانه نمایش شد، بلافاصله بعد از سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر به سرگروهی «سینما آفریقا» به نمایش در آمد.
«روزبه حسینی کارگر»، سرمایه‌گذار و مجری طرح فیلم «ماحی» درباره عدم نمایش این فیلم در سینماهای حوزه هنری گفت:
«متاسفانه بعضی از مدیران دولتی امکانات و وظایفی که به آنها محول شده را درست مدیریت نمی‌کنند و تصور می‌کنند این امکانات ارث پدری و حق مسلم آنها است.»
«آنا نعمتی»، بازیگر نقش اصلی فیلم «ماحی» در مراسم اکران خصوصی این فیلم گفت:
«از خیام که دو سال پای فیلم ایستاد، تشکر می‌کنم. از کسانی که فیلم را به جشنواره راه ندادند و فیلم ما را تحریم کردند هم قدردانی می‌کنم.»
«فریدون جیرانی»، جمعه ٣٠ بهمن 1394 در برنامه «هفت» شبکه سوم سیما، انتخاب نشدن «ماحی» در بخش نگاه نو را تلویحاً به دلیل تصمیم شخص دبیر جشنواره دانست و از نبود این فیلم در جشنواره فیلم فجر ابراز تاسف کرد.
فیلم سینمایی «ماحی» درحالی در سینماهای کشور به نمایش درآمد که حوزه هنری حاضر به نمایش این فیلم سینمایی هم در سالن‌های تحت نظر خود نشد. «داوود خیام»، کارگردان فیلم ماحی با انتشار یادداشتی، به تحریم فیلمش از سوی حوزه هنری واکنش نشان داد. این کارگردان در یادداشت خود نوشت:
«آیا بیان مفقود شدن هجده‌ونیم میلیارد دلار ارز و طلا از کشور در سال‌های اخیر پیامیست ضدارزشی؟»
«داود خیام»، کارگردان فیلم سینمایی «ماحی» پس از صدور پروانه نمایش درباره غیبت این فیلم در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر گفت:
«متاسفانه فیلم ماحی از باب مصلحت اندیشی فرهنگی و یا به تعبیری سلیقه تهاجمی، مورد بی‌مهری قرار گرفت و از حضورش در بخش نگاه نوی جشنواره جلوگیری شد. همان زمان و حتی بعدتر از ما درخواست کردند که فیلم اصلاح شود. در این میان ما دقیقا نمی‌دانستیم کدام قسمت این فیلم و به چه دلیل و منظوری باید اصلاح شود، با تمامی این ابهامات، مسیر ناهموار پیش رو را طی کردیم تا به امروز رسیدیم.»