حواشی فیلم سینمایی «نفس» (30 حاشیه)

حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) به همراه حبیب ایل‌بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی)، محمد رضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) و سید صادق موسوی (مدیرکل حوزه ریاست و نمایش) از پشت صحنه فیلم «نفس» بازدید کردند.
12 دقیقه از نسخه به نمایش درآمده فیلم «نفس» در جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی کوتاه شده است.
محمد حسین قاسمی درباره ساخت فیلم «نفس» گفت: این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است.
نرگس آبیار درباره کار کردن با بچه ها در فیلم گفت: کار با کودکان بسیار سخت است و ما در این فیلم چهار بچه «سرتق» داشتیم که مدام با هم دعوا می کردند و فقط یک نفر را مسئول آرام کردن آنها در نظر گرفته بودیم.
نرگس آبیار درباره تبدیل فیلم «نفس» به سریال گفت: فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را تبدیل به سریال هم بکنیم. اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با تایم بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.
نرگس آبیار درباره گریم سنگین پانته ‌آ پناهی ها گفت: پناهی‌ها در این فیلم به لهجه قمی حرف می‌زند. برای رسیدن به این لهجه تعدادی از افراد آمدند و او ساعت‌ها با آنها حرف می‌زد تا بتواند این لهجه را در بیاورد. آنها دقیقا چنین رفتارهای غلوآمیز و دایره واژگان بسیار بزرگی دارند. کاراکتری دارند که به محض جمع شدن کنار هم حتی در عزاداری‌ها هم حرف‌هایی می‌زنند و می‌خندند.
ساره نورموسوی، بازیگر کودک فیلم «نفس» از میان دو هزار کودک انتخاب شده است.
در ارتباط با بودجه این فیلم «نفس» گفته می شود که بخشی از هزینه های تولید و جاری فیلم را شرکت نور تابان که وابسته به بنیاد مستضعفان است، تامین کرده.
دست جمشید هاشم پور، یک روز پیش از فیلمبرداری فیلم «نفس» دچار آسیب دیدگی شد.
محمدحسین قاسمی (همسر نرگس آبیار) و ابوذر پورمحمدی بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» و «شیار 143»، تهیه کنندگی «نفس» سومین فیلم سینمایی نرگس آبیار را نیز بر عهده دارند.
فیلم «نفس» دومین همکاری مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و نرگس آبیار بعد از فیلم «شیار 143» است.
صحنه‌های بازگشت امام راحل به میهن در سال ۵۷ و عاشورای آن سال در فیلم «نفس» بازسازی شده است.
ابوذر پورمحمدی درباره فیلم «نفس» گفت: این فیلم که تلفیقی از رئال و انیمیشن است، داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در تخیلاتش هم سیر می‌کند و تخیلات او در فیلم به صورت انیمیشن به نمایش درآمده است. ما امیدواریم که تلفیق این دو بخش کنار هم به خوبی صورت گرفته باشد، چرا که ساختن این گونه فیلم‌ها ریسک دارد و خانم آبیار این کار را انجام داده‌است.
نرگس آبیار درباره بازی ساره نورموسوی گفت: ما خط‌ کشی داشتیم که از جنس فوم بود اما با اینکه درد نداشت ساره واقعا هنگام زدن ضربه‌ها می‌ترسید و گریه می‌کرد. در جای دیگری از فیلم ناچار شدیم به ساره روغن کرچک بدهیم برای اینکه حس حالت تهوع را ایجاد کنیم؛ سومین بار به او گفتم دیگر متوجه شده‌ای که حس حالت تهوع چگونه است بدون روغن کرچک آن را انجام بده و او گفت: نه، می خورم پس حس چه می‌شود؟!
گلاره عباسی درباره نفشش در فیلم «نفس» گفت: کاراکتر خانم قهرمانی در فیلم به دلیل نوع پوششی که دارد و به موجب اعتقادی که به حجاب خود دارد تصمیم می‌گیرد کار را ترک کند و این نکته گذراست و خیلی از تماشاگران متوجه آن نمی‌شوند که معلم چرا می‌رود. فیلم سینمایی «نفس» برای من خوشایند بود و جنس بازیگری که آبیار می‌خواست را دوست داشتم سلیقه آبیار سلیقه‌ای است که بر اساس آن همه بازیگران در فیلم خوب هستند.
نرگس آبیار درباره ساخت فیلم «نفس» گفت: باید بگویم قصد ساختن «نفس» را نداشتم. «نفس» یه رمان بود که می‌خواستم چاپ کنم اما بعد از اینکه آقای‌پورمحمدی قصه را خواند به من پیشنهاد ساختن فیلم را داد. تبدیل رمان به فیلم واقعا سخت بود زیرا قصه بر اساس شیرین‌زبانی‌های کودکانه نوشته شده بود و من فکر می‌کردم چگونه این شیرین زبانی‌ها را تبدیل به تصویر کنم که جذابیت آن از بین نرود. بنابراین سعی کردم برای ساخت این فیلم، هر چه بیشتر به جهان این کودک نزدیک شوم.
جوایز فیلم «نفس»:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی برای فیلم «نفس» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
شبنم مقدمی برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «نفس» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
پانته‌آ پناهی‌ها برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «نفس» از جشنواره بین المللی فیلم فجر
شبنم مقدمی برنده جایزه بهترین نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «نفس» در دهمین جشن انجمن منتقدان
نرگس آبیار درباره فیلم «نفس» گفت: این فیلم اثری درباره معصومیت کودکی و نوستالژی‌هایی است که همه ما به عنوان کودکان دیروز از جنگ داریم.
نرگس آبیار کارگردان فیلم «نفس» با ابراز خوشحالی از استقبال مردم از این فیلم سینمایی و حضور در پردیس سینمایی ملت گفت: حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ مردمی، ایده خوبی است و خوشحالم که فرصتی فراهم شد تا در کنار مردم این فیلم را به تماشا بنشینم.
دختر بچه‌ای که نقش اول این فیلم را بازی می‌کرد گویا نمی‌دانست که در پایان فیلم می‌میرد و پس از دیدن فیلم در برج میلاد متوجه این موضوع شد.
او که به همراه مادرش به برج میلاد آمده بود، پس از پایان فیلم به گریه افتاد و مادرش می‌کوشید تا او را آرام کند.
نقش اول این فیلم را دختر بچه‌ای بازی می‌کند که راوی فیلم هم هست و همه‌ی اتفاقات از زاویه‌ی دید و ذهن او بازگو می‌شود.
مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز، درباره‌ی ساخت موسیقی این فیلم گفت: "با توجه به مضمون فیلم «نفس» طیف وسیعی از انواع موسیقی را که بیان‌کننده‌ی پیام فیلم است به کار گرفته‌ام. مثلا برای بخشی از کار سراغ موسیقی اقوام رفتم و از انواع موسیقی خراسان و سیستان و بلوچستان استفاده کردم. بخش مهمی از موسیقی فیلم به موسیقی کولی‌ها اختصاص داشت و در همین راستا از انواع موسیقی ملل مانند موسیقی کولی‌های هند، اروپای شرقی، بالکان و اسپانیا استفاده کردم. در واقع به تعبیری می‌توان گفت که موسیقی کولی‌ها به «نفس» جان داد."
محمدحسین قاسمی، همسر نرگس آبیار، و ابوذر پورمحمدی بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» و «شیار 143»، تهیه‌کنندگی سومین فیلم سینمایی نرگس آبیار را نیز بر عهده داشتند.
در قسمت‌هایی از فیلم از انیمیشن استفاده شده است.
این دومین همکاری مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز، و نرگس آبیار بعد از فیلم «شیار 143» است.
صحنه‌های بازگشت امام راحل به میهن در سال ۵۷ و عاشورای آن سال در فیلم بازسازی شده است.
پیمان خاکسار، تدوینگر و مترجم، بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» و «شیار143» برای سومین بار با نرگس آبیار در فیلم «نفس» همکاری داشته است.
در ارتباط با بودجه‌ی فیلم گفته می‌‌شود بخشی از هزینه‌های تولید و جاری فیلم را شرکت نور تابان، وابسته به بنیاد مستضعفان، تامین کرده است.
دست جمشید هاشم‌پور، یک روز پیش از فیلمبرداری فیلم دچار آسیب‌دیدگی شد.
نسخه‌ی ۱۳۰ دقیقه‌ای فیلم «نفس» برای سی و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر آماده نمایش شد.