حواشی فیلم سینمایی «ایران برگر» (11 حاشیه)

مسعود جعفری‌جوزانی درباره نام فیلم گفت: "دوران دانشجویی‌ام را در سانفرانسیسکو گذراندم؛ آن‌موقع پول کم بود و همبرگر ارزان، اما بچه‌ها به هزارویک دلیل نمی‌توانستند همبرگر بخورند. چندتا از بچه‌هایی که هم کار لازم داشتند و هم پول تا زندگی‌شان بچرخد، به این موضوع توجه ویژه‌ای کردند؛ رفتند مغازه‌ای اجاره کردند و گوشت گاو و بره را با همدیگر قاطی کردند و پیاز به آن زدند و اسم آن را «پرژین‌برگر» گذاشتند؛ یعنی «برگر پارسی». نکته جالب اینجاست که بعد از مدتی حتی آمریکایی‌ها هم برای خرید آن صف می‌بستند؛ خلاصه با این ابتکار کارشان گرفت و وضعشان هم خیلی خوب شد. این بود که فکر کردم اسم فیلم به جای «برگر پارسی» به «ایران‌برگر» تبدیل شود. مضمون و مفهوم فیلم هم در همین نام نهفته است."
مسعود جعفری‌جوزانی درباره زمان فیلم گفت: "فکر نمی‌کنم فیلم طولانی باشد. متاسفانه ما در سینما عادت کرده ایم که فیلم های ۹۰ دقیقه ای ببینیم و به نظر من کسی که به سینما می آید باید از همه داستان و فیلم بهره ببرد، نه اینکه نسخه کوتاه شده آن را ببیند. فیلم باید ۱۲۰ دقیقه باشد."
از مسعود جعفری جوزانی خواستند تا برای تمدید پروانه ساخت فیلم، نام آن را تغییر دهد. او در این‌باره گفت: "من این کار را انجام نمی ‌دهم، تصور من این بود که در گروه جدید که دو نفر از اهالی صنف کارگردانان، یک نویسنده و یک فرد مطبوعاتی حضور دارد، شرایط بهتر خواهد شد، اما نمی‌دانم چرا آن‌ها مجوز ساخت فیلمی را که از وزارت ارشاد پروانه گرفته بود، تمدید نمی‌کنند."
مسعود جعفری‌جوزانی درباره‌ی شهرام ناظری، خواننده ی تیتراژ پایانی فیلم گفت: "شهرام ناظری یک اتفاق است و یک پدیده‌ی هنری در کشور ما محسوب می‌شود. آدمی است با اصالت‌های ویژه‌ی موسیقی ایرانی و کسی است که با خلاقیت و استعدادی که دارد، جزو افراد نادری است که با نوآوری و خلاقیت خود، موسیقی ایران را بسط و گسترش داده‌ است."
شهرام نظری، شوالیه آواز ایران درباره‌ی خواندن تیتراژ پایانی فیلم گفت: "آقای جوزانی به عنوان مردی که با گذراندن تجربیات مختلف در همه جای دنیا، همچنان آن روح اصیل ایرانی خودشان را حفظ کرده‌اند، روحیه‌ی قلندرواری دارند که من خیلی دوست دارم و باب ذائقه‌ی من است. دلیل دیگر، علاقه‌ی خاص من به آقای ارشک رفیعی این است که در کنار موسیقی، رمان‌نویس و اهل ادبیات هستند و در عرض این پنج، شش سالی که ایشان را می‌شناسم، تجربیاتم را در اختیارشان قرار داده‌ام."
محمد هادی کریمی درباره شکل گیری فیلمنامه گفت: "مسعود جعفری جوزانی در سال ۸۰ که مشغول بازنویسی سریال «در چشم باد» بود که ایده «ایران برگر» را با من مطرح کرد. این ایده منجر به نوشتن فیلمنامه شد و در بازنویسی ها قرار بر این بود که سال ۸۴ و در صدمین سال مشروطه روی پرده بیاید که به دلیل ساخت سریال «در چشم باد» با این که برای این فیلم پروانه ساخت داشتیم فرصت ساخت آن را نیافتیم."
مسعود جعفری‌جوزانی در ارتباط با ساخت فیلم با گویش لری گفت: "طبیعی است یک فیلمسازی که اهل جوزان است و وقتی حرف می‌زند با افتخار با گویش خودش حرف می‌زند. یکی از پاکترین گویش‌های زبان دری که بیشتر کلمات در آن وجود دارد گویش لُری است و از همان ابتدا فیلم هم ما را با «شید» شروع می‌کنیم به معنی «نور» که یکی از کلمات اصیل فارسی است؛ اصلاً به این دلیل ما شید را انتخاب کردیم. و من به عنوان فیلمساز، کسی هستم که خودم با افتخار این پسوند جوزانی را دنبال خودم می‌کشم؛ طبیعی بود که به زبان خودم این فیلم را بسازم، چون درک عمیقتری از مسئله دارم."
بیش از 30 بازیگر در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سحر جعفری‌جوزانی، دختر مسعود جعفری‌جوزانی، در نقش ماهگل بازی می‌کند.
علی نصیریان بعد از 5 سال دوری از سینما با این فیلم به سینما بازگشت.
این هفتمین ساخته سینمایی مسعود جعفری‌جوزانی است که بعد از 16 سال دوری او از سینما ساخته شد.