حواشی سریال تلویزیونی «سی امین روز» (12 حاشیه)

«سعید رحمانی» نویسنده‌ی مجموعه‌ی «سی امین روز» درباره‌ی طراحی ساختار فیلمنامه مجموعه گفت:
«فیلمنامه نویسی هنر در کنار تکنیک است. در این مجموعه از ساختار روایتی مدرن استفاده کردم که آن را از سریال‌های جدید آمریکایی گرفته‌ام.»
کارگردان مجموعه‌ی «سی امین روز» درباره‌ی گروه بازیگران مجموعه گفت:
«بخش اعظم انتخاب‌ها مربوط به «پرویز شیخ طادی» کارگردان قبلی بود. با ورودم به کار برخی انتخاب‌ها را دوست داشتم و برخی دیگر را نمی‌پسندیدم. اما از آنجا که تمامی عوامل به طور حرفه‌ای و قانون‌مند با تهیه کننده و صدا و سیما طرف قرارداد بودند و با وجود اصرار آقای جودی به آزادی عمل من در تغییرات احتمالی، به انتخاب‌های همکار قبلی‌ام احترام گذاشتم. اما از وقتی قرار شد به طور قطعی کارگردان این سریال باشم، سعی کردم همه شخصیت‌ها و بازیگران انتخاب شده برای آنها را دوست داشته باشم و نواقص را ترمیم کنم.»
«سی امین روز» دهمین تجربه‌ی کارگردانی «جواد افشار» است.
فیلمبرداری «سی امین روز» سه و نیم تا چهار ماه به طول انجامید که فرصتی کافی بود و محدودیت زمانی نداشت.
«جواد افشار»، کارگردان سریال «سی امین روز» درباره‌ی نحوه تعامل با بازیگران و متن گفت:
«برای اینکه مواردی را به برخی بازیگران تفهیم کنم که درک آن برایشان دشوار بود، کار سختی پیش رو داشتم. بسیاری از بازیگران در ابتدا درک صحیحی از قصه نداشتند. برای برقراری ارتباط با بازیگران و بعد از آن با مخاطب، دائم جایم را عوض می‌کردم و در این جابجایی‌ها سکانس‌ها را به بازیگران توضیح می دادم. گاهی همه چیز آماده بود ولی وسط صحنه می‌رفتم و دیالوگ‌ها و سکانس‌ها را در ذهن مرور می‌کردم و با خود می‌گفتم مخاطب در این صحنه قرار است چه چیزی را ببیند؟»
«جواد افشار»، کارگردان مجموعه مناسبتی «سی امین روز» درباره تغییراتی که در متن به وجود آورده گفت:
«از آنجا که سابقه همکاری قبلی با رحمانی (نویسنده‌ی مجموعه) داشتم نگاه یکدیگر را می‌شناختیم. به این دلیل بیشتر سلیقه‌سازی می‌کردم تا اینکه بخواهم تغییری در نگاه و محتوای متن اعمال کنم. به بیشتر نکات متن اشراف داشتم و جلسات مشترکی هم داشتیم. از سوی دیگر خودم هم در بحث مسائل دینی، ماورایی و فرشته شناسی مطالعاتی داشتم. همه اینها دست به دست هم داد تا به فضایی متفاوت از کارهای معمول وارد شوم.»
«جواد افشار» درباره‌ی دلایل پذیرش کارگردانی «سی امین روز» گفت:
«با نویسنده متن (سعید رحمانی) برای چهارمین یا پنجمین بار همکاری می‌کردیم و به لحاظ تسلط او و اطمینانی که به نوشته‌هایش داشتم، در کنار لایه‌های اجتماعی و قصه پردازی قوی، به ساخت این سریال علاقمند شدم.»
«جواد افشار»، کارگردان «سی امین روز» همیشه در هر کاری به دنبال یک «آن» اولیه می‌گردد و در این سال‌ها برایش مهم بوده که «آن» یا «پلان اصلی» یک متن چیست.
«آن» اولیه این مجموعه برای وی بازگشت جوانی به زندگی است که طناب دارش بریده شده و حالا قرار است ظرف سی روز فراز و نشیب هایی را طی کند. این ایده اولیه برایش جذاب و دوست داشتنی بود و مطمئن بود در پیکره این موقعیت، قصه‌های فرعی و موقعیت‌های جذاب بسیاری شکل می‌گیرد.
بازیگران سریال «سی امین روز» اغلب در نقش‌هایی ظاهر شدند که شاید برای اولین‌بار بود بازی در آن نقش‌ها را تجربه می‌کردند.
«جواد افشار»، کارگردان «سی امین روز»، نسبت به روندی که مجموعه‌هایی مانند سی امین روز پیش رو دارند اظهار دارد:
«شاید هنوز آن‌چنان که باید این گونه سریال‌ها جایگاه عمیقی در تلویزیون پیدا نکرده باشند و برای ساخت این سریال‌ها در حال آزمون و خطا باشیم. به نظر من برای ساخت این مجموعه‌ها کارگردان باید هرچه بیشتر محتاط‌تر و با نگاه متفاوتی عمل کند و نوآوری‌هایی را هم در طول کار به وجود بیاورد.»
همه پلان‌ها و اتفاقاتی که در طول داستان «سی امین روز» و مرحله فیلمبرداری آن رخ داده براساس وفاداری به متن و فیلمنامه‌ای بود که توسط «سعید رحمانی»، نویسنده‌ی این مجموعه نوشته شد. نویسندگان این مجموعه سعی کردند سلیقه‌شان را در طول کار به یکدیگر نزدیک کنند تا یکدستی در کار دیده شود.
«سی امین روز» هرچند داستانی اجتماعی دارد و می‌کوشد یک داستان امروزی را روایت کند، اما خیلی زود وجوه ماورایی و متافیزیکی پیدا می‌کند.