حواشی فیلم سینمایی «فرزند چهارم» (12 حاشیه)

فیلم‌سینمایی «فرزند چهارم» با حضور حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی و عوامل این فیلم در سینما «فرهنگ» به نمایش درآمد. در این جلسه نمایش فیلم که شامگاه ۲۱ مرداد ماه برگزار شد، وحید موساییان کارگردان به همراه دیگر عوامل این فیلم از جمله مهتاب کرامتی، علی محمدقاسمی، فریدون شهبازیان و حسین محب‌اهری حضور داشتند.
از میهمانان این مراسم می‌توان به دعایی، همسر سید حسن خمینی، مسجد جامعی، عموزاده خلیلی، لادن مستوفی، سام درخشانی، سید فرید قاسمی، سهیل محمودی،ساعد باقری، کاکائی و… اشاره کرد
وحید موسائیان: من یاد گرفتم که سینما را پول نمی‌سازد. به همین دلیل قبول کردم فیلم "فرزند چهارم" را با بودجه اندکی بسازم. ولی شانسی که داشتم سازمان هلال احمر هم در سومالی و هم در کنیا شعبه داشت، کمک‌هایی به فیلم کرد و ما توانستیم فیلم را جمع کنیم. ولی تسویه حساب‌های سیاسی که می‌خواستند با فارابی داشته باشند، ضربه‌هایی را به فیلم وارد کرد.
وحید موسائیان از سومالی می‌گوید: خطر کردیم که بخشی از فیلم را در مرز کنیا سومالی فیلمبرداری کردیم و اصرار هم داشتیم که این کار را انجام دهیم، چون می‌خواستیم تفاوت جغرافیایی آن دو را نشان دهیم. وقتی از سومالی به سمت کنیا حرکت می‌کنید مانند شمال ایران، سرزمین سبز می‌شود. در سومالی تفاوت‌های زیادی وجود دارد.
این دومین تجربه سینمایی وحید موسائیان در تولید فیلم در خارج از کشور است. تجربه تولید پروژه «گلچهره» که در افغانستان تولید شد، این کارگردان ایرانی را در تولید فیلم تازه‌اش در سرزمین‌های بکر و خشن آفریقا کمک می‌کند.
بازیگران و عوامل تولید این فیلم پیش از سفر به آفریقا و فیلمبرداری صحنه‌های باقیمانده از فیلم در آن مکان، بخشی از دستمزد خود را جهت کمک به زلزله‌زدگان زمین‌لرزه‌های آذربایجان شرقی (۱۳۹۱) اهدا کردند.

    سیدمحمد خاتمی با نگارش یادداشت کوتاهی در دفتر یادبود «فرزند چهارم» این اثر را تحسین کرد و چنین نوشت:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم، کار ارزشمند هنرمند والانگر جناب آقای موساییان «فرزند چهارم» اثری ارزنده و ماندگار، با مضمونی بلند و عالی و کارگردانی شایسته و هنرمندی بازیگران بنام. دیدن این اثر فرصتی و غنیمتی بزرگ بود. کار عزیزان را می‌ستایم و برایشان موفقیت روزافزون آرزو می‌کنم.»
اکران عمومی فیلم روز ۸ مرداد ۱۳۹۲ در سینماهای تهران آغاز شد. اکران خصوصی این فیلم مورخ ۲۱ مرداد، در سینما فرهنگ برای عوامل ساخت فیلم و مهمانانی ویژه از جمله سید محمد خاتمی، احمد مسجدجامعی، سیده ندا موسوی بجنوردی، سید محمود دعایی، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، ساعد باقری، فریدون عموزاده خلیلی، علیرضا تابش، محمد ‍پورراد و سید فرید قاسمی برگزار شد. بعد از آن در شهریور ماه برای دکتر محمدرضا عارف و خانواده ایشان به نمایش در آمد.
فیلم سینمایی «فرزند چهارم» ساخته وحید موسائیان جایزه اول بخش مسابقه فیلم‌های بلند را از ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد گرفت.
فیلم «فرزند چهارم» که سابقه حضور در جشنواره های باتومی (برنده جایزه بهترین بازیگر زن)، پونه، مذهب امروز، بغداد (برنده جایزه اول بخش مسابقه فیلم های بلند)، فوروم سینمای نوین کلکته، ملطبه و ریچموند را دارد، در جشنواره فیلم سیلور اسپرینگز هم به روی پرده رفت.
وحید موسائیان کارگردان «فرزند چهارم» که خود از سرنشینان هواپیمای فوق بود در توضیح حادثه گفت: روز گذشته هنگام فیلمبرداری پلان‌های مربوط به سکانس آخر فیلم که طی آن قرار بود حامد بهداد با یک هواپیمای ملخ دار به دنبال مهتاب کرامتی و مهدی هاشمی که در صحرا گم شده بودند بیاید هواپیمای حامل کارگردان، فیلمبردار و دستیارش به دلیل از کار افتادن موتور هواپیما با سر به سمت زمین شیرجه زده و پس از برخورد با یک درخت از حرکت ایستاد.
گروه تولید «فرزند چهارم» که در شهریور سال 90 برای فیلمبرداری صحنه‌های خارج از کشور راهی آفریقا شده بودند، در طی فیلمبرداری صحنه‌های هوایی مربوط به سکانس فینال این فیلم، به دلیل نقص فنی هواپیمای ملخ‌داری که کارگردان و گروه فیلمبرداری را در خود جای داده بود دچار سانحه شدند که خوشبختانه جز برخی جراحات سطحی آسیب عمده‌ای به هیچ یک از اعضای گروه وارد نیامد.
"فرزند چهارم" تازه‌ترین ساخته این کارگردان بعد از ساخت آثار داستانی و مستندی چون آرزوهای زمین، تنهایی باد، خانه روشن، گوشواره، سرزمین گمشده، ایستگاه همین جاست وگلچهره است که جوایز بسیاری از جشنوارهها بین المللی برای سینمای ایران کسب کرده‌اند.