حواشی فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» (24 حاشیه)

سامان مقدم درباره بازدید محمد احسانی، معاونت وقت نظارت و ارزشیابی، از پشت صحنه فیلمش اظهار داشت: "محمد احسانی را جدا از سمت امروزش بسیار دوست دارم، وی از مدیران موفق است که بعد از یک دوره یاس و ناامیدی با ورود خودش و دوستانش فضا را کاملا تغییر داد."
سامان مقدم درباره شباهت این فیلم با کارهای قبلی‌اش گفته‌است: " نهنگ عنبر کاملا بی‌شباهت به تمامی کارهای قبلی من است اما شاید به لحاظ فضای مفرحی که دارد کمی شبیه به فیلم «مکس» من باشد."
امیرحسین رستمی برای نقش کوتاهش در این فیلم، به مدت 5 ساعت زیر گریم سعید ملکان قرار گرفته‌بود.
یکی از نقش‌هایی که پس از اصلاحات فیلم بسیار کوتاه شد، نقش امیرحسین رستمی در فیلم بود. او در مصاحبه‌ای در زمان اکران فیلم بیان کرد 98 درصد از حضورش در فیلم حذف شده‌ و تنها یک سلام و خداحافظ از آن باقی‌مانده است.
این فیلم بازگشت سامان مقدم به ژانر کمدی بعد از حدود 10 سال از گذشت فیلم «مکس» محسوب می‌شود. آن فیلم نیز در زمان اکران در گیشه موفق ظاهر شده بود.
مهناز افشار بعد از اکران فیلم و موفقیت آن در گیشه، سه عامل "حال و هوای خوب"، "حس نوستالژیک" و "کستینگ کار" را از عوامل موفقیت آن برشمرد.
مهناز افشار، پس از ماه‌ها دوری از ایران به خاطر به دنیا آوردن فرزندش، با حضور در مراسم نمایش مردمی این فیلم در جمع تماشاگران حضور پیدا کرد.
بعد از فروش خوب فیلم در سینماها، قسمت دوم آن با نام «نهنگ عنبر: سلکشن رویا» در مراحل تولید قرار گرفت. نام قسمت دوم اشاره به یکی از صحنه‌های فیلم دارد که در آن ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) نوار کاستی حاوی آهنگ‌های مورد علاقه‌ی رویا (مهناز افشار) را با نام «سلکشن رویا» به او می‌دهد.
در مراسم اکران خصوصی فیلم که با حضور عوامل و دیگر دست‌اندرکاران سینما برگزار شد مهناز افشار، بازیگر نقش اول زن فیلم، غایب بود. که دلیل آن به احتمال زیاد، مادر شدن وی در آن زمان بوده‌است.
در تابستان 94 رضا عطاران همزمان دو فیلم روی پرده‌ی سینماها داشت. علاوه بر این فیلم، «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده نیز که آن هم در ژانر کمدی قرار داشت.
مهناز افشار و سامان مقدم، کارگردان فیلم، پیش از این در فیلم های «یک عاشقانه ساده» و «صد سال به این سال ها» نیز با هم همکاری داشتند.
این سومین همکاری هانیه توسلی با کارگردان فیلم، سامان مقدم، است؛ آن‌ها قبلا در فیلم‌های «صد سال به این سال ها» و «کافه ستاره» نیز با هم همکاری داشتند.
هنگام پیش تولید فیلم، شایعاتی مبنی بر سرمایه گذاری حسین هدایتی، سرمایه‌دار و مدیر ورزشی، در آن شنیده می‌شد. اما سامان مقدم، کارگردان و تهیه کننده اثر، این مساله را تکذیب کرد.
رضا عطاران با 5 گریم متفاوت در این فیلم بازی کرده است.
برای چند روزی این فیلم از «نهنگ عنبر» به «نهنگ» تغییر نام داده بود.
فیلم پس از هشتاد روز نمایش، فروش خود را از مرز ۶ میلیارد تومان گذراند و رکوردار فروش و تعداد روز اکران شد، با وجود اینکه بخشی از اکران آن در ماه مبارک رمضان صورت پذیرفته بود.
از جمله سینماهایی که اکران این فیلم در آن با مشکلاتی همراه شد، سینما آفریقای تهران بود؛ این سینما که پیش‌تر تحت مدیریت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار داشت، مدیریت آن در حال انتقال به حوزه هنری بود و پخش فیلم در این سینما در برخی روزها متوقف می‌شد.
فیلم پس از گذشت دو هفته از اکران خود، به فروش ۴۳۰ میلیون تومانی رسید.
اکران فیلم در حالی شروع شد که سینماهای وابسته به حوزه هنری و شهرداری به طرزی غیرمستقیم آن را تحریم کرده بودند.
فیلم با فروش نزدیک به هفت میلیارد تومان به دومین فیلم پرفروش سال ۹۴ تبدیل شد. رتبه که به فیلم محمد رسول‌الله اختصاصی داشت، فروشی حدودا معادل 14 میلیارد تومان داشت.
سامان مقدم، کارگردان، درباره حاشیه‌های فیلم گفته‌است: "فیلم «نهنگ عنبر» یکی از بی‌حاشیه‌ترین فیلم های من است و امیدوارم مخاطبان از آن لذت ببرند. این فیلم را با حساسیت فراوان ساختم و تلاش کردم هیچ حاشیه‌ای نداشته باشد. حتی زمانی که فیلم را ندیده بودم در مورد محتوای آن حاشیه‌سازی کردند."
در ابتدا برنامه‌ریزی‌ها حکایت از حضور این فیلم در جشنواره فجر سال ۹۳ داشت، ولی به دلایلی سامان مقدم، کارگردان فیلم، تصمیم گرفت که اکران را به آینده موکول کند. در این خصوص مسائلی همانند به پایان نرسیدن به موقع مراحل فیلم‌برداری و نارضایتی علی جنتی، وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطرح شد.
این فیلم با وجود پذیرفتن برخی اصلاحات بازهم مورد تأیید وزارت ارشاد قرار نگرفت و قرار شد با حذف برخی صحنه‌ها مجوز اکران بگیرد. در نهایت با حذف برخی صحنه‌ها در اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۴ مجوز اکران گرفت.
علی جنتی، وزیر ارشاد، و محمد احسانی، معاونت وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، از پشت صحنه فیلم بازدید کردند. این اولین فیلم سینمایی بود که مورد بازدید وزیر ارشاد قرار گرفت.