حواشی سریال تلویزیونی «معمای شاه» (14 حاشیه)

سکانس‌های مربوط به پیغام امام (ره) به شهید مطهری و ابلاغ آن به شهید بهشتی و آیت‌الله رفسنجانی در لوکیشن خانه شهید مطهری تصویربرداری شده است و «علی مطهری»، (فرزند شهید مطهری) از نزدیک شاهد ضبط این سکانس‌ها بوده است.
حجت الاسلام «شهاب مرادی» در برنامه زنده تلویزیونی با انتقاد از سریال معمای شاه گفت:
«دیالوگهای این سریال باور پذیر و برای مخاطب قابل پذیرش نیست، آیا کسی باور می کند شاه ضعیف و همجنس باز بوده است؟ این پدرسوخته اتفاقا قوی بود و همه دنیا پشت سرش بودند و عظمت امام این بود که چنین فردی را شکست داد. کسی با دیدن این سریال درباره بد بودن شاه قانع می شود؟ چرا چنین پولی باید صرف چنین سریال بی تاثیری شود؟»
حجت الاسلام «شهاب مرادی» با انتقاد شدید از سریال معمای شاه گفت:
«من نمی‌گذارم بچه هایم این سریال را ببینند، روابط زن و مرد در این سریال چه فرقی با سریالهای فارسی وان دارد؟»
«هما گل گلاب»، فرزند «حسین گل گلاب»، به نحوه نمایش و روایتی که از پدرش در سریال معمای شاه درباره ساخته شدن سرود «ای ایران» ارایه شده؛ اعتراض کرد.
در ساخت این مجموعه 80 بازیگر اصلی، 540 بازیگر فرعی و بیش از 560 نفر از عوامل سینما و تلویزیون ایران حضور داشته‌اند.
در یکی از سکانس‌های سریال «معمای شاه»، «دکتر وزیری» و پسرش، نیمروی خود را در سال ۱۳۲۰ در ظروف تفلون نچسب می‌خورند که اساسا در آن
تاریخ وجود خارجی نداشته است!
«آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» در دیدار با عوامل سریال «معمای شاه» تصریح کرد:
«باید به سهم و نقش همه گروه‌ها، جمعیت‌ها و افراد در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب و اثرگذاری هر یک پرداخته شود. تاریخ‌نگاری در مورد عصری که بیشتر تاریخ‌سازان آن هنوز در قید حیات هستند، سخت و در عین حال حساس و کار بزرگی است و امید می‌رود این مقطع مهم بدون تحریف و براسا واقیعت‌ها ساخته شود تا مورد تعرض و انتقاد قرار نگیرد.»
«خسرو معتضد»، کارشناس تاریخ، در خصوص محتوای تاریخی سریال «معمای شاه» گفت:
«حاضر به مناظره با کسانی هستم که محتوای تاریخی این سریال را زیر سئوال می‌برند.»
«خسرو معتضد»، کارشناس تاریخ، سعی در شفاف‌سازی همکاری‌اش با سریال «معمای شاه» داشت و در سخنانی گفت:
«نقش من محدود و منوط به موارد سلبی است. مردم دقت کنند! من سناریوی فیلم را ننوشته‌ام و سریال بر پایه کتاب‌های من نیست.»
سازندگان سریال «معمای شاه» در پاسخ به انتقادات «محمود کاشانی»، (فرزند آیت‌الله کاشانی) در خصوص انکار حقایق تاریخی در این سریال گفتند؛ پژوهشگران و کارشناسان تاریخی در ساخت این سریال همکاری کرده‌اند و پشت این سریال یک کار پژوهشی قرار دارد. آن‌ها همچنین از مشاوره‌های کسانی همچون «موسی حقانی» و «خسرو معتضد» در ساخت این سریال نام برده‌اند.
با شروع پخش سریال «معمای شاه»، «محمود کاشانی»، (فرزند آیت‌الله کاشانی) با زبانی تند به سازندگان آن انتقاد کرد. او درباره ساخت شخصیت آیت‌الله کاشانی در این سریال گفت:
«سازندگان این سریال قصد دارند بر ایستادگی آیت‌الله کاشانی در برابر مداخله بیگانگان سرپوش بگذارند. همچنین عوامل سریال معمای شاه در پی بیان حقایق تاریخی نیستند.»
البته فرزند آیت‌الله کاشانی پیش‌تر نیز به سریال‌های تاریخی «پدرخوانده» و «کاخ تنهایی» محمدرضا ورزی انتقاداتی وارد کرده بود.
در سریال «معمای شاه»، معتادان زمان رضاشاه آن‌ هم در سال 1319 به تصویر کشیده شد، تصاویری از معتادان محله مولوی! این موضوع مخاطبان این سریال را بار دیگر نسبت به آن بدبین کرد.
در قسمت دوم سریال «معمای شاه»، «سعید نیکپور» در نقش «دکتر وزیری» شعرِ «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» را خوشنویسی کرد. درحالی که این شعر متعلق به «دکتر محمود اکرامی» و از شاعران معاصر است.
به گفته «ابوالحسن مختاباد»، که کتابی درباره «روح‌الله خالقی» دارد، سن این هنرمند در سریال معمای شاه اشتباه تصویر شده‌ است. مختاباد گفته این سریال سال 1320 را نشان می‌دهد، در این سال روح‌الله خالقی 35 ساله بوده، درحالیکه در سریال مردی پیر و فرتوت است.