حواشی فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» (15 حاشیه)

فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» پنجمین پروژه‌ی «محمد بزرگ‌نیا» بوده است.
«راه آبی ابریشم» در بدترین شرایط ممکن و در حالی اکران شد که همزمان 9 فیلم دیگر با او در حال اکران شدن بود، 9 فیلمی که هر کدام برای خود حرفی برای گفتن داشتند.»
به گفته‌ی «محمد بزرگ‌نیا» کارگردان فیلم «راه آبی ابریشم» اتمام فیلم‌نامه‌ی این فیلم هفت سال به طول انجامید و خدا را شکر پس از اتمام این فیلم‌نامه توانستیم مدیران را قانع کنیم که بتوانند برای این فیلم سرمایه‌گذاری کنند.»
«محمد بزرگ‌نیا»، کارگردان فیلم «راه آبی ابریشم» در خصوص اکران این فیلم گفت:
«اکران بد این فیلم باعث شد که پس از حدود 10 روز نمایش فقط 70 میلیون فروش داشته باشد که این میزان فقط اجاره دو کشتی فیلم را دربردارد.»
بودجه‌ی تولید این فیلم به گفته‌ی «حسن بشکوفه»، تهیه کننده‌ی این فیلم 6 میلیارد تومان اعلام شد.
وی در ادامه گفت:
«ابتدا پیش بینی کردیم که 5/5 میلیارد تومان هزینه پروژه شود اما پس از اتمام فیلم این هزینه به 6 میلیارد تومان رسید که 55 درصد آن در ایران خرج شد و مابقی آن در بخش خارج از کشور. البته برخی از دوستان کم لطفی می‌کنند و رقم‌های بالایی را اعلام می‌کنند اما من در همین جا به عنوان تهیه کننده فیلم می‌گوییم که هزینه کل فیلم 6 میلیارد تومان شد.»
شایان ذکر است که این فیلم در گیشه، تنها به فروش تقریبی 293 میلیون تومان دست یافت!
«محمد بزرگ‌نیا»، کارگردان فیلم «راه آبی ابریشم» در خصوص محتوای این فیلم گفت:
«تمام کوشش این بود که بخشی از تاریخ ایران و تاریخ دریانوردی را به تصویر بکشیم و هدف از انجام این کار این بوده که بگوییم در گذشته فقط بدبختی و دشواری نداشتیم به خصوص در خلیج فارس و دریانوردی.»
سکانس مربوط به ازدواج «شازان» و «ماهور» با یک مراسم عجیب و غریب همراه است که ارتباطی با فرهنگ ایرانیان کهن ندارد. حتی لباس‌هایی که این 2 در مراسم ازدواج بر تن دارند هم شبیه به ایرانیان نیست.
«محمد بزرگ نیا» کارگردان فیلم «راه آبی ابریشم» درباره‌ی دوبله‌ شدن صدای «پگاه آهنگرانی» در این فیلم گفت:
«چون گریم خانم آهنگرانی سنگین بود و سن ایشان را بالا برده بود، تشخیص دادیم که صدایشان برای این نقش بسیار جوان هست به همین دلیل آن را دوبله کردیم!».
دوبله‌ی یک فیلم وطنی مدتهاست که در همه جای دنیا منسوخ شده و هیچ صنعت سینمای شناخته شده‌ایی را نمی توان یافت که فیلمهای ساخت کشور خودشان را دوبله کنند! اما این اصل متاسفانه در سال 1390 در فیلم «راه آبی ابریشم» اتفاق افتاد و صدای «پگاه آهنگرانی» در این فیلم دوبله شده است.
این فیلم که در سه کشور «ایران»، «تایلند» و «چین» ساخته شد، از جمله پروژه‌های بزرگ و میلیاردی سینمای ایران محسوب می‌شد که اکران آن با شکست مواجه شد، اما مورد توجه منتقدان و سینما دوستان قرار گرفت.
فاز دریایی فیلم «راه آبی ابریشم» در دی‌ماه سال 1387 با حرکت کشتی‌های ناخدا ادریس (رضا کیانیان) و ناخدا سلیمان (داریوش ارجمند) بر آب‌های خلیج‌فارس آغاز شد.
فیلمبرداری «راه آبی ابریشم» به کارگردانی «محمد بزرگ‌نیا» که در «درگهان» قشم انجام می‌شد با انجام بخش خارجی در «گوا» و «بانکوک» در شهرک سینمایی به پایان رسید.
فیلمبرداری «راه آبی ابریشم» به کارگردانی «محمد بزرگ‌نیا» به دلیل طوفان خاک طولانی شد و تا پایان سال 1387 در «قشم» ادامه یافت.
«عزت‌الله انتظامی»، بازیگر سینما و تلویزیون 19 فروردین ماه 1388 برای فیلم «راه آبی ابریشم» مقابل دوربین رفت.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» به کارگردانی «محمد بزرگ نیا» از ادریبهشت ماه سال 1388 در بندر شانگهای چین، ادامه یافت.