حواشی برنامه تلویزیونی «یه حبه نقد» (12 حاشیه)

مسعود فراستی پیش از پخش برنامه درباره آیتم‌های ضبط‌شده با حضور خودش را این‌گونه نظر داد: به نظرم بد نشده است. اما تا برنامه پخش نشود به این راحتی نمی‌توانم درباره آن نظر بدهم. فقط امیدوارم برنامه به گونه‌ای باشد که نوجوانان با مبانی نقد آشنا شوند و برای آنها مفید باشد.
سیداحمدرضا دانش تهیه‌کننده برنامه درباره شیوه نقد فیلم‌ها گفت: روش نقدها بستگی به خود استادان دارد و همین‌جا باید بگویم که نقد‌های این برنامه فقط ناظر بر محتواست.
فیلم‌های متنوعی مورد نقد قرار می‌گیرند و شامل آثار ایرانی، خارجی و انیمیشن می‌شوند. اگر شخصیت اول فیلم یک نوجوان باشد، آن فیلم در اولویت است.
قرار بود برنامه «یه حبه قند» از مردادماه 95 پخش بشود که آغاز پخش آن به مهر 95 موکول شد.
به نقل از محمدصادق باطنی در دو قسمت اول برنامه با همراهی تعدادی از نوجوان‌ها و به کمک دو فیلم «فارنهایت 451» و «هوگو»، به تاثیرات تماشای فیلم و ماهیت سحرانگیز فیلم و سینما پرداختند.
نوجوانان داخل استودیو حدود ۱۲ نفر هستند که آنها نیز فیلم‌های پخش شده را نقد می‌کنند.
ویژگی خاص این برنامه حضور نوجوانان است و اینکه خودشان برنامه را با نظر خود پیش می برند و نکاتی که به لحاظ فنی و محتوایی دارند مطرح می کنند.
سیداحمدرضا دانش تهیه‌کننده برنامه درباره حضور فراستی توضیح داد: برنامه ما ناظر بر حاشیه سازی اطراف سینما نیست، بیشتر سواد مسعود فراستی در حیطه سینما و نقد مدنظر ماست. فراستی سواد نقد را دارد و خیلی از نوجوانان از حضور او استقبال کرده‌اند.
هدف اولیه برنامه این است که به نوجوانان جرات نقد کردن بدهد. زیرا ممکن است برخی مسائل را نوجوانان بهتر درک کنند ولی به ادبیات و گفتمان نقد آگاه نباشند و شاید فکر کنند که نمی‌توانند راجع به آن حرف بزنند، یا اگر صحبتی کنند، مورد تمسخر قرار بگیرند.
سازندگان برنامه از مدارس مختلف حدود دویست نفر از دانش‌آموزان با فرهنگ‌های مختلف را انتخاب کرده‌اند و سعی داشتند که در انتخاب‌هایشان یک قشر خاص را پوشش ندهند و از همه اقشار استفاده کنند.
13 قسمت از 26 قسمت برنامه به دختران و 13 قسمت دیگر به پسران اختصاص دارد. فیلم‌های مورد نقد برای هر گروه متفاوت است.
نام این برنامه یعنی «یک حبه نقد» با اقباس از اسم فیلم سینمایی «یه حبه قند» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی است.