حواشی سریال تلویزیونی «تنهاترین سردار» (6 حاشیه)

مهدی فخیم‌زاده
مهدی فخیم‌زاده درباره شخصیت «عمر سعد» که در این سریال آن را نوشته و کارگردانی کرده و در سریال «مختارنامه» نقش او را بازی کرده‌بود، گفته‌است: "از نظر من عمر سعد کسی بوده شبیه به آن چیزی که در «تنهاترین سردار» دیدید. اما من در سریال مختارنامه بازیگر این نقش بوده‌ام و بنابراین خواسته کارگردان را اجرا کرده‌ام. این نقش متعلق به آقای میرباقری است و من تنها ایفاگر آن هستم. من شخصیت عمر سعد را به لحاظ تاریخی به‌خوبی می‌شناسم و در تنهاترین سردار هم از تضاد شخصیتی این کاراکتر بسیار استفاده کردم، اما مهم‌تر از شناخت من نوع نگاه و دریافت میرباقری از این نقش بود که با ذهنیت من تفاوت بسیار داشت. "
مهدی فخیم‌زاده سال‌ها بعد در سریال «مختارنامه» ایفای نقش شخصیت «عمر سعد» را پذیرفت؛ نقشی که او در این مجموعه آن را نوشته و کارگردانی کرده بود.
مهدی فخیم‌زاده در این سریال نیز به سبک دیگر آثارش علاوه بر کارگردانی، بازیگری در نقش «شمر» را نیز بر عهده دارد. او در این‌باره گفته‌است: "نقش شمر در سریال تنهاترین سردار را خودم بازی کردم چون هیچ بازیگری حاضر نشد در این نقش بازی کند."
قبل از مهدی فخیم‌زاده، شخص دیگری قرار بود کارگردانی این سریال را برعهده بگیرد، فخیم‌زاده در این‌باره گفته‌است: "سریال «تنهاترین سردار» را پیش از حضور من شخص دیگری داشت کارگردانی می‌کرد که به علت مشکلاتی کار متوقف شد. بعد آقای مهندس حیدریان، مدیرعامل وقت سیمافیلم که آن موقع تازه تاسیس شده بود، من را صدا کرد و گفت این کار را ادامه دهم. من هم رفتم و دیدم نمی‌توانم آن را ادامه دهم و ساخت آن را از ابتدا شروع کردم."
این سریال جزو نخستین محصولات «سیما فیلم» محسوب می‌شود که در سال 75 تنها 2 سال از تاسیس آن می‌گذشت.