حواشی «عبدالرضا کاهانی» (10 حاشیه)

6 بهمن ماه سال 1396، «عبدالرضا کاهانی»، در صفحه اینستاگرام خود، به صورت ویژه‌ای تولد همسرش را تبریک گفت:
«همچین شبی نیروی انتظامی گیر داده بود و باید ثابت می‌کردیم زن و شوهریم!
لج کرده بودیم و سوال هارو غلط جواب می‌دادیم. نذارین بگم چی شد!
از اون شب ۲۰ سال می‌گذره.
«شیما» جان تولدت مبارک»
در پایان شهریور سال (1391) حوزه‌ی هنری طی نامه‌ای به معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که از نمایش شش فیلم در سالن‌های خود ممانعت خواهد کرد. قابل ذکر است که حوزه‌ی هنری بیش‌ترین تعداد سالن‌های سینما را در کل کشور داراست. این تصمیم حوزه‌ی هنری در حالی صادر شد که «بی‌خود و بی‌جهت» بعد از 7 ماه موفق شده بود پروانه‌ی نمایش را از وزارت ارشاد دریافت نماید. پس از این بود که کاهانی طی نامه‌ای، به نشانه‌ی اعتراض، از اکران فیلمش در سینماهای محدود انصراف داد. به دنبال انصراف کاهانی، پویشی اعتراضی در میان سازندگان پنج فیلم دیگر و به‌طور کلی هنرمندان به‌راه افتاد.
کاهانی در سال (1389) فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» را جلوی دوربین برد.
این فیلم به دلیل شکایت نیروی انتظامی و مخالفت‌های وزارت ارشاد، پس از ۷ ماه مجوز اکران در داخل ایران را به دست آورد؛ اما مانند فیلم قبلی مجوز خارجی دریافت نکرد و از نمایش‌های جهانی باز ماند.
پخش‌کننده‌ی جهانی فیلم که اقدام به رایزنی جهت نمایش فیلم در خارج از کشور کرده بود با پذیرش فیلم در بخش مسابقه از سوی چند فستیوال معتبر روبه رو شد، اما وزارت ارشاد اقدام به متوقف کردن فعالیت‌های پخش‌کننده کرد و باز هم از نمایش فیلم امتناع ورزید. این باعث واکنش و انتشار بیانیه از سوی مدیران چند فستیوال از جمله ابوظبی و شیکاگو شد.
فیلم «هیچ» (1388) ساخته‌ی کاهانی نیز با سانسور در ایران اکران شد؛ اما همچنان مجوز نمایش در خارج از کشور را ندارد.
پس از این فیلم بود که قانون دریافت مجوز خارجی برای نمایش فیلم‌ها در خارج از ایران وضع شد و این اولین فیلمی بود که مجوز خارجی دریافت نکرد.
«هیچ» تنها در یک سانس در جشنواره‌ی بیست و هشتم فیلم فجر برای اهالی مطبوعات نمایش داده‌شد که با استقبال روبرو گردید.
معاونت سینمایی که پیش از آن «هیچ» را به خاطر سیاه‌نمایی توقیف اعلام کرده‌بود، ترجیح داد آن را رفع توقیف کند و در نوروز (۱۳۸۹) در سینماها اکران شد.
«بیست» در سال (1387) ساخته شد و اولین فیلم کاهانی است که به اکران عمومی درآمد.
کاهانی در سال (۱۳۸۶) «آن‌جا» را ساخت که این فیلم نیز بلافاصله توسط وزارت ارشاد دولت نهم توقیف شد و در جشنواره‌ی فیلم فجر نیز پذیرفته نشد.
فیلم «آدم»پس از حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر، توقیف گردید؛ ولی پس از سه سال، بدون اکران وارد شبکه‌ی سینمای خانگی شد.
وی در سال (1383) فیلم «رقص با ماه» را ساخت که در نیمه‌ی راه تولید به دلیل اختلاف محتوایی با تهیه‌کننده، ساخت آن متوقف شد و به مرور زمان از بین رفت.
کاهانی در ۱۶سالگی فیلم کوتاه «خنده» را با تهیه‌کنندگی خودش ساخت که نسخه‌ای از آن در دسترس نیست.
کاهانی کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش را در دانشکده‌ی "هنر و معماری" آغاز نمود اما در مرحله‌ی پایان‌نامه تحصیلاتش را رها کرد.