حواشی «لیلا حاتمی» (26 حاشیه)

12 اسفند ماه سال 1396 مادر «شهیدقاسمی‌دانا»، در رابطه با اظهار «لیلا حاتمی»، در جشنواره «فیلم برلین»گفت:
«از خانم «لیلا حاتمی»، بابت دفاع از اغتشاش‌گران شکایت می‌کنم. از همه مادران و همسران «شهدا»، دعوت می‌کنم که به این حرکت بپیوندند.»
«پروانه معصومی»، نسبت به اظهارات سیاسی «لیلا حاتمی»،اسفند ماه سال 1396 در نشست خبری «جشنواره برلین»، فیلم سینمایی «خوک»، واکنش نشان داد و گفت:
«مگر درکشورهای دیگر اعتراض را با بوسه جواب می‌دهند؟ خانم حاتمی چرا سعی می کنید در هر چیزی دخالت کنید؟ این خانم اگردوست ندارند بروند جای دیگر زندگی کنند».
«لیلا حاتمی»، بازیگر فیلم سینمایی «خوک»، طی نشست خبری این فیلم در جشنواره «فیلم برلین»، نظر خود را در رابطه با اغتشاشات داخل ایران بیان کرد و گفت:
«خشم و اندوه عمیق خودم را از نحوه برخوردهای اخیر با معترضان در ایران اعلام کنم
شرم‌آور است که تظاهرات در کشورم به بهای جان معترضان تمام می‌شود
این اولین بار است که درباره مسائل سیاسی اظهار نظر می‌کنم»
«لیلا حاتمی»، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «زیر سقف دودی» در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت کرد.
«حسین نوش‌آبادی»، با بیان این که هنرمندان زن ایرانی سمبل زنان ایرانی در خارج از ایران هستند، افزود:
«حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور مخصوصاً هنرمندان که مورد احترام مردم ما هستند از طرف ایرانی وطن‌پرست و علاقه‌مند به ایران مورد قبول نیست. زنان ایرانی چه هنرمند و چه غیر هنرمند همیشه مظهر عفت و پاکی بوده‌اند، بنابراین این گونه حضورهای نامناسب که اخیراً در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات دینی ما نیست. امیدوارم کسانی که به عنوان ایرانی در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند به اعتبار و منزلت ایرانیان توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود. احترام گذاشتن به مردم توسط هنرمندان یعنی قبول داشتن باورها و خواسته‌های آنها، بنابراین هنرمندان باید به خواسته‌ها و معنویت مردم خود احترام بگذارند.»
«لاله افتخاری»، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اصولگرای نهم، نیز در واکنش به این عمل بیان کرد:
«ما انتظار داریم وزارت ارشاد با جدیت با این مسئله و با کسانی که به این نحو رفتار می‌کنند برخورد کند. نباید بازیگران و هنرمندانی که بخواهند از خطوط قرمز عبور کنند، جایگاهی در سینمای ما داشته باشند؛ ما انتظار داریم وزارت ارشاد با جدیت با این مسئله و با کسانی که به این نحو رفتار می‌کنند برخورد کند. نباید زنانی که در بستر نظام جمهوری اسلامی امکاناتی برایشان فراهم شده تا به هنری دست پیدا کنند از این بستر سوء استفاده کنند و به آبروی نظام اسلامی ضربه بزنند.»
وزیر ارشاد وقت «جنتی»، طی سخنرانی عمل روبروسی «لیلا حاتمی» را غیرقابل قبول و دفاع دانست. «حسین نوش‌آبادی» معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به این عمل حاتمی بیان کرد:
«حضور شخصیت‌های هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اگر با رعایت شئونات اسلامی و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ایران باشد امری پسندیده است اما اگر این حضور با بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و معیارهای اخلاقی ما باشد ملت ایران این رفتار را نمی‌پذیرند.»
«لیلا حاتمی»، در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ به عنوان یکی از هشت نفر هیئت داوران انتخاب شد. لیلا حاتمی در این جشنواره با «ژیل ژاکوب» دبیر و رئیس جشنواره دست داده و روبوسی کرد که انتشار تصویر و فیلم این عمل در فضای مجازی جنجال فراوانی ایجاد کرد.
«لیلا حاتمی»، در سال ۱۳۹۱ سفارت فرانسه طی بیانه‌ای اعلام کرد نشان ادب و هنر درجه شوالیه توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات این کشور به لیلا حاتمی اعطا شده‌است. در قسمتی دیگر از این بیانه آمده:
«این نشان به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی و یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود.»
«لیلا حاتمی»، در مراسم اختتامیه جشنواره کن شرکت کرد و جایزه بزرگ این جشنواره را به «متئو گارونه» کارگردان ایتالیایی فیلم واقعیت اهدا کرد. چند ماه بعد لیلا حاتمی به همراه همسرش «علی مصفا» و فرزندانش برای اکران فیلم «پله آخر» در جشنواره کارلووی واری راهی جمهوری چک شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن این جشنواره را نیز به خاطر بازی در این فیلم کسب کرد. بعد از آن در پی اقامت علی مصفا در فرانسه برای حضور در فیلم جدید «اصغر فرهادی» به همراه وی عازم فرانسه شد و چندین ماه در آنجا اقامت داشت. پس از بازگشتش به ایران در پاییز 1392 به همراه علی مصفا در مراسم بزرگداشت «داریوش مهرجویی» شرکت کرد.
«لیلا حاتمی»، در بهار سال ۱۳۹۰ در مراسم فرش قرمز فیلم «جرم»، «مسعود کیمیایی» به همراه «علی مصفا» شرکت کرد. در تابستان همین سال به دنبال اکران «جدایی نادر از سیمین» به فرانسه و ایتالیا سفر کرد و در افتتاحیه اکران فیلم همراه با «اصغر فرهادی» حضور داشت و سر انجام پس از نامزدی «جدایی نادر از سیمین» در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار در زمستان سال 1390 همراه اصغر فرهادی و «پیمان معادی» راهی مراسم اسکار در آمریکا شد.
«لیلا حاتمی»، در سال ۱۳۸۹ به همراه اصغر فرهادی» و چندی از بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین» به جشنواره فیلم برلین دعوت شد ولی به هر دلیلی که برخی آن را بازی در فیلم بعدیش «پله آخر» می‌دانند در اختتامیه شرکت نکرد؛ که در آن مراسم به همراه «ساره بیات» و «سارینا فرهادی» برنده خرس نقره‌ای بهترین گروه بازیگران زن شد.
«لیلا حاتمی»، در سال ۱۳۷۵ برای اولین بار در یک کار سینمایی در فیلمی که کارگردان‌اش پدرش نبود فیلم «لیلا» از «داریوش مهرجویی» نقش یک زن نازا را ایفا کرد و برای آن دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را گرفت. فیلم موفق دیگر او «آب و آتش» بود که در آن نقش یک زن روسپی (مریم) را به خوبی اجرا کرد. بازی «آتیلا پسیانی» زوج و پسر عموی مریم از نکات درخشان دیگر فیلم بود. در تمرینات تئاتر «منهای دو»، «داوود رشیدی» بسیار خوش درخشید اما به دلیل بیماری مجبور خارج شدن از تیم شد.
«لیلا حاتمی»، در سال ۱۳۷۷ با «علی مصفا» ازدواج کرد. از آن پس در تهران زندگی می‌کند. وی دارای دو فرزند به نام‌های «مانی» و «عسل» است.
«لیلا حاتمی»، در رشته ریاضی فیزیک در تهران دیپلم گرفت. برای ادامه تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک تهران «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» در رشته مهندسی برق شروع به تحصیل کرد. تحصیل در این رشته را پس از دو سال نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت و آن‌جا ادبیات فرانسه خواند. به علت بیماری پدرش در ۱۳۷۵ تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و به ایران بازگشت.
«لیلا حاتمی»، با کسب چندین جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی یکی از موفق‌ترین بازیگران ایرانی از لحاظ تعداد جوایز دریافتی است.
پس از بازتاب عمل «لیلا حاتمی» در رسانه‌های داخلی و خارجی ایران، «ژیل ژاکوب»، رئیس جشنواره کن، در صفحه توئیتر خود نسبت به مسئله و واکنش مسئولان ایرانی در صفحه تویتر خود نوشت:
«این من بودم که برای روبوسی با مادام حاتمی جلو آمدم. در آن لحظه او برای من تجسمی از همه سینمای ایران بود. این اتفاقات برای یک رسم معمول غربی ایجاد شده است.»
«لیلا حاتمی» که در سال 1393 به عنوان یکی از گروه داوری در کن حضور دارد، روز یکشنبه با گروه داوری با «ژیل ژاکوب» مدیر جشنواره ملاقات کرد. در این دیدار آنها با یکدیگر دست دادند و روبوسی کردند. معاون وزیر ارشاد با محکوم کردن این عمل، حاتمی را نماینده زن ایرانی در این جشنواره خواند که باید شان ایران را حفظ کند. علاوه بر این خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت:
«لیلا حاتمی بازیگر زن ایرانی با روبوسی با رییس فستیوال جشنواره کن، مقامات تهران را عصبانی کرد.»
خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت:
«لیلا حاتمی در یک خانواده سینمایی به دنیا آمده و با بازی در فیلم «جدایی» ساخته «اصغر فرهادی» و تنها فیلم ایرانی که برنده جایزه اسکار شده، در سطح جهانی شناخته شد.»
این بازیگر بااستعداد کشورمان با کسب جوایز بی‌شماری از جشنواره‌های داخلی و خارجی، موفق‌ترین بازیگر ایرانی از لحاظ تعداد جوایز به حساب می‌آید.
از دیگر افتخارات این بانوی هنرمند دریافت "نشان هنر و ادب" و درجه‌ی شوالیه از وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور فرانسه است.
حاتمی برای بازی در فیلم‌هایی چون «آب و آتش» (1380)، «ایستگاه متروک» (1380)، «بی‌پولی» (1387)، «پله‌ی آخر» (1389)، «هر شب تنهایی» (1389)، «سر به مهر» (1391) و «آشنایی با لیلا» (1392) موفق به کسب جوایز متعددی شده‌است.
وی به پنج زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی صحبت می‌کند.
وی در جشنواره‎ی فیلم کن (۲۰۱۴) به عنوان یکی از هشت نفر هیئت داوران انتخاب شد. او در این جشنواره با دبیر و رئیس جشنواره دست داده و روبوسی کرد که انتشار تصویر و فیلم این عمل در فضای مجازی جنجال فراوانی ایجاد کرد.
وی که با لباسی پوشیده در شصت و پنجمین دوره‎ی جشنواره‎ی کن شرکت کرده بود، لباسش از سوی سایت اِل، که اخبار دنیای مد را پی‌گیری می‌کند، به عنوان یکی از ده پوشش برتر مراسم اختتامیه‎ی جشنواره‎ی کن انتخاب شد. اما معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی ضمن اعتراض به وضعیت سینما، در مراسمی به انتقاد از وی پرداخت.
وی در حالی در شصت و پنجمین دوره‎ی جشنواره‎ی کن ظاهر شد که در مراسم پایانی، جایزه‎ی بهترین فیلم این دوره‎ی کن را به ماتئه گارونه به خاطر فیلم «واقعیت» اهدا کرد.
وی در بیشتر فیلم‌هایش نقش زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه، با روحیه‎ی خونسرد و شخصیت مستقل و محکم را بازی کرده‌است.
وی به پنج زبان انگلیسی و فرانسه و فارسی و آلمانی و ایتالیایی صحبت می‌کند.