شعله‌ور

‏شعله‌ور‏ (1395)
‏FLAMING‏

6.5
رای شما:
0/10
بر اساس رای 498 کاربر
90 دقیقه
درام
اکران شده در 1397/05/24

خلاصه داستان فیلم سینمایی شعله‌ور
فرید مرد میان‌سالی است که به قرص اعتیاد دارد و همسرش نیز او را ترک کرده و رابطه‌اش با پسرش نیز چندان درخشان نیست. در این شرایط او تصمیم می‌گیرد به زندگی‌اش سر و سامان دهد اما...

برنده 1 و نامزد 7 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
امیر حسین خیراندیش: فیلم علاوه بر دغدغه‌ی اخلاقی، دغدغه‌ای اجتماعی هم دارد، رسیدگی مسئولین به سیستان و بلوچستان که علناً در فیلم بیان می‌شود. با وجود تلاش نعمت الله در چینش و انتخاب محترمانه میزانسن و نما اما بعضی لوکیشن‌ها و روند داستان در واقع به انگاره‌‌ عمومی و تصویر منفی مردم از این ناحیه دامن می‌زند.
آرش پارساپور: فیلم شعله ور نمی‌تواند موفقیت‌های آثار قبلی نعمت‌الله را تکرار کند ولی عملا فیلم بدی هم نیست. انتظارات از این کارگردان و همچنین پتانسیل‌های فیلم که تا حد زیادی از دست رفته‌اند بالاست و صرفا امین حیایی به‌خاطر شخصیت عجیبش در فیلم می‌تواند ماندگار باشد.
افشین علیار: به نظر می‌رسد نعمت الله بعد از ساخت رگ خواب و پرداختن به روحیات و مسیر زندگی یک زن خواسته فیلمی مردانه بسازد اما مشخص نیست زنان و مردان در فیلم‌های نعمت الله چرا به این شدت عقب افتاده و بی‌دست و پا هستند؟
مدیسا مهراب پور: «شعله‌ور» در اینجا با «ال» آخرین ساخته فرهوفن رابطه فرا متنی ویژه‌ای پیدا می‌کند گویی نسخه‌ای مردانه و البته ایرانیزه شده از شیوع نفرت مشابه و پرورش هیولایی که در قهرمان «ال» هم حضور دارد، باشد.«ال» هم در نشان دادن نفرت و صراحت لهجه در به تصویر کشیدن شر با تماشاگرش شوخی ندارد و مدام او را آزار می‌دهد.
در نظرسنجی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب دوره سال 1396، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری»، به عنوان سه اثر برتر جشنواره فجر انتخاب شدند و فیلم‌های سینمایی «شعله‌ور» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، به صورت مشترک در رتبه «پنجم» قرار گرفتند.
فیلم سینمایی «شعله‌ور»، سومین همکاری مشترک بین «همایون شجریان» (خواننده» با «حمید نعمت‌الله» (کارگردان)، بعد از فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» و فیلم سینمایی «رگ خواب» است.
«محسن روزبهانی»، با حضور در فیلم‌های سینمایی؛ «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «شعله‌ور» و «سرو زیر آب»، پرکارترین بدل‌کار در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» است.
سوتی های فیلم شعله‌ور (0 سوتی)
(امین حیایی): الان همه چیز قشنگه ! همه چی هماهنگه ! من با همه مهربونم
من دیوونم ! دیوونم که یهو سوار هواپیما میشم میام سر میزنم به کوه و بیابون !
(امین حیایی): دیگه هر چی تنم کنم ؛ هیچ فرقی نداره ، انگار همش رخت بیچارگی تنمه !
از یک مدرسه 900 نفره همه که آدم نمی‌شند، اکثریت دست بدخت هاست.
جزئیات بیشتر از فیلم شعله‌ور
پخش کننده: موسسه بهمن سبز
میزان فروش: 1،045،774،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم شعله‌ور (از مجموع 46 رای)

ارزش تماشا
8.1
خوش ساخت
8.2
بازیگری
8.9
خلاقانه
7.7
محتوای مناسب
8.0
تفکربرانگیز
6.8
مناسب خانواده‌
7.3
مناسب کودکان
3.6
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم شعله‌ور (64 بررسی)
پارسا شیروانی
خطر لو رفتن داستان
شعله ور جدیدترین فیلم حمید نعمت الله از ابتدا فیلم کنجکاوی برانگیزی بود . داستان مردی که احساس می کند عددی نشده است ؛ خلاصه داستان کوتاه اما در عین حال جذاب است و ظاهر قضیه می گوید کاراکتری داریم که جای کار زیادی دارد و حاصل کار می تواند یک انسان چند لایه و با ابعاد متفاوت باشد و کارگردان و نویسنده ای که قبلا نشان داده اند به خوبی از پس خلق کاراکترهای خاص و به یاد ماندنی بر می آیند (به ویژه در آرایش غلیظ) . مجموعه نکات فیلم امیدوارمان میکند که راضی از سالن سینما بیرون خواهیم آمد ؛ پیش بینی ای که برای نگارنده تا حد زیادی درست از آب در آمد .
فیلم پنجم نعمت الله را می توان از بعضی لحاظ شبیه به فیلم قبلی اش (رگ خواب) دانست و به نوعی ورژن مردانه ی آن در نظر گرفت و همانطور که دنیای شخصی زنانه ی شخصیت اصلی رگ خواب برای گروهی از مخاطبان مرد فیلم چندان منطقی و باور پذیر نبود (از جمله برای نگارنده) انگیزه ها و درونیات کاراکتر اصلی شعله ور نیز برای گروهی از مخاطبان خانم فیلم غیر قابل باور و ناملموس خواهد بود . (تماشای هردو فیلم با گروهی از دوستان و شنیدن نظراتشان اینجانب را متوجه این نکته کرد) .
شعله ور از حیث مضمون (اطرافیان یک انسان و اعمال آنها می توانند از انسانی بی آزار هیولایی خطرناک بسازند) تا حدودی یاد آور فیلم بسیار خوب پرویز ساخته ی مجید برزگر است ؛ این جا نیز به تدریج فشارهای مختلف روی یک انسان ، ویژگی های منفی درون او را ذره ذره فعال میکنند و عقده و حسادت درون او به تدریج بزرگ و بزرگتر می شود تا در نهایت او به کارهایی دست می زند که شاید در ابتدا دور از باور به نظر میرسیده است .
کاراکتر اصلی پرداخت بسیار خوبی دارد (هرچند کمی می توانست بهتر هم باشد) ، نمونه ی بسیار خوبی از یک کاراکتر خاکستری است . درست مثل انسان های واقعی در زندگی واقعی ، گاهی سفید است (زمانی که می خواهد پدری خوب باشد) و گاهی سیاه است (زمانی که حس میکند تحقیر شده است و دست به جنایت میزند) ؛ حتی زمانی که در قامت کاراکتری شرور دست به عمل میزند تماشاگر با او همذات پنداری میکند گویی او نیز حس کرده همراه با کاراکتر تحقیر شده و به دنبال این است تا دلش را خنک کند و این ها همه و همه ماحصل یک شخصیت پردازی درست است و شاید جذاب تر می بود اگر کاراکتر غواص قهرمان نیز خاکستری ترسیم می شد و نه اینچنین مثبت و کامل . انتخاب دارا حیایی (پسر امین حیایی) برای نقش نوید انتخاب هوشمندانه ای بوده است چرا که به شخصیت پردازی فرید و درست از آب در آمدن رابطه ی پدر و پسری نوید و فرید کمک زیادی کرده است و امین حیایی نیز یکی از بهترین بازی های کارنامه ی کاری اش را داشته است . انتخاب بازیگران ناشناخته و کمتر شناخته شده برای فضای سیستان نیز انتخاب درستی به نظر می آید و به نمایش غریب بودن آن فضا برای فرید و در عین حال تماشاگر که همراه او به آنجا سفر کرده کمک کرده است که شاید این مهم در صورت استفاده از بازیگران شناخته شده کمتر اتفاق می افتاد .
نعمت الله مانند فیلم سوم خود آرایش غلیظ به سراغ منطقه ای بکر رفته تا بلکه بین انبوه فیلم های فیلمبرداری شده در فضاهایی مشابه یکدیگر در پایتخت مخاطب را با فضایی جدیدتر (سیستان و بلوچستان) روبرو کند .
همایون شجریان در سومین همکاری با حمید نعمت الله تیتراژ پایانی کار را خوانده است که به خودی خود دوست داشتنی است اما کاش علاوه بر آن فصلی نیز در داخل فیلم داشتیم با آوازی از همایون شجریان .
پایان بندی را شاید بتوان نقطه ضعف شعله ور دانست . جنس پایان بندی تا حدودی از جنس پشیمانی فرید است که همخوانی چندانی با دنیای فیلم ندارد و جای کار بیشتری داشت و شاید اگر پایان به گونه ای دیگر رقم می خورد با محصول نهایی کم نقص تری روبرو بودیم .
در هر حال شعله ور فیلم فیلم خوبی است و نظر شخصی ام بر این است که از رگ خواب بسیار بهتر است (علیرغم تمام تعریف و تمجید هایی که از رگ خواب شد ) و قطعا ارزش یکبار دیدن را دارد هرچند که با وجود همه ی نکات مثبت میتوانست فیلم بهتری نیز باشد .
2 لایک
1 نظر
1399/02/25
سیدمجتبی
ما خیلی به این بررسی ها نیاز داریم. اینجور نقدها به ما کمک میکنه که فیلم رو درست انتخاب کنیم و راهنمای خیلی خوبی است
ممنونم اقای شیروانی
0 لایک
1399/02/26
خانم حقانی
فیلم جالبی نبود به نظرم ولی بازی امین حیایی خوب بود و جالب بود
1 لایک
0 نظر
1398/06/06
هدیه
خیلی بد
1 لایک
0 نظر
1398/05/27
یلدا
اما مخاطب های زیادی نداره مثلا از ۵ نفر ممکنه ۲ نفر این فیلمو دوست داشته باشن
آقای امین حیایی خیلی خوب نقششون رو ایفا کردن
فیلمنامه عالی
1 لایک
0 نظر
1398/05/11
یلدا
این فیلم زندگی یه آدم عقده ای رو خوب نشون داده بود
1 لایک
0 نظر
1398/05/11
مشاهده بررسی‌های بیشتر