حواشی فیلم سینمایی «محمد رسول الله» (34 حاشیه)

کرکا کلوکویچ، طراح هنری، درباره حضورش در فیلم و ساخت شهرک سینمایی متفاوت با نمونه‌های اروپایی‌اش گقت: "خواندن فیلم‌نامه‌ی محمد رسول‌الله (ص) و مواجهه با فرهنگی که مشابهتی با فرهنگ اروپایی و غربی نداشت، برای طراحی صحنه و فضای آن من را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد. در اروپا، سازه‌ی اصلی دکور از چوب ساخته می‌شود و اسکلت فلزی صرفا به عنوان تیرهای نگه‌دارنده یا داربست به کار می‌رود. در اکثر بناها نیز یک یا دو وجه ساختمان به صورت استودیویی ساخته می‌شود، نه سه یا چهار وجه آن. اما این‌جا چون تعداد زیادی کوچه و محل گذر وجود داشت، نیاز به ساخت چهار وجه ساختمان‌ها داشتیم."
محمد فوقانی درباره عکاسی از فیلم گفت: "این فیلم سراپا عشق بود و من آموختم که در پس هر فریمم نگاهی شاعرانه باشد. خود من هم سال هاست که شعر می گویم و می نویسم و سعی کردم آن نگاه خود را در این تک فریم ها ترکیب کنم. من همیشه احساس می کردم که عکس هایم چیزی کم دارد و در فیلم پیامبر احساس کردم که باید این نگاه شاعرانه را وارد عکس هایم کنم. این عکس ها هم نگاهی شاعرانه و هم نگاهی معنوی دارد."
آی.آر. رحمان، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هندوستان درباره موسیقی فیلم گفت: "از مجید مجیدی خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت‌های مورد نظرش را ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به آنچه که خواسته اوست پی ببرم. کار با مجید مجیدی، رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم."
محسن تنابنده، بازیگر نقش ساموئل یهودی، درباره کارگردانی مجید مجیدی گفت: "به نظرم کارگردانی قبل از هر ویژگی فنی، متاثر از تدبیر است و آقای مجیدی جز کارگردانان مدبری هستند که من با آن ها کار کرده‌ام. ایشان گام اول را که انتخاب بازیگران است، معمولا خیلی خوب و به‌درستی انجام می‌دهد و در واقع تلاش می‌کند با انتخاب‌های درست، سر صحنه خیلی عذاب نکشد! این‌گونه نیست که بازیگری را به صرف داشتن گیشه انتخاب کند، معمولا انتخاب‌های او با توجه به فضای قصه و نوع کار است و به خاطر همین است که بیننده همیشه در آثار ایشان، وحدت و انسجام خوبی می‌بیند."
روبرتو پرپینانی درباره تدوین فیلم گفت: "من به عنوان تدوین‌گر قطعا تحت تاثیر روح و انرژی‌ای قرار گرفتم که احساس می‌کردم در لابه لای تصاویر فیلم پرسه می‌زند و از من می‌خواست خودم را به تاثیر و تاثرات بسپارم. به این ترتیب، من با تکیه بر شالوده‌ی بصری فیلم و عروج معنوی آن به جستجوی سبکی کلاسیک رفتم که روح داستان را اثربخش می‌کرد. در تدوین این فیلم، همیشه این مسئله برایم مطرح بود که کاری نکنم که ساختار تدوین توی چشم بزند، یعنی بین هر تصویر و تصویری که پس از آن می‌آید، فقط تدوام زمانی، کنشی و داستانی در میان نباشد، بلکه حس و هیجان هم در این پیوستگی نقش داشته باشد."
میلژن کرکا (Miljen Kljakovic) برنده جایزه امی به عنوان طراح صحنه، اسکات اندرسون (Scott Anderson) به عنوان جلوه‌های ویژه، ویتوریو استرارو (Vittorio Storaro) برنده سه جایزه اسکار به عنوان فیلمبردار و ای. آر. رحمان (A. R. Rahman) برنده یک جایزه اسکار به عنوان آهنگساز در فیلم همکاری کرده‌اند.
روبرتو پرپینانی، تدوینگر فیلم، درباره‌ی فیلم گفت: "ازهمان لحظه اول به نظرم آمد که فیلم «محمد رسول‌الله (ص)»، سبکی غنی، فراخ، مقتدرانه، اشباع‌کننده و سخت متمرکز بر ارزش‌های تاثیرگذار ناشی از شأن داستانی که روایت می‌کرد را می‌طلبد. آنچه بیشتر اهمیت دارد، آن رسالت معنوی‌ای است که در پس فیلم، محکم و قدرتمند، جلوه می‌کند که به مدد قابلیت‌های فراموش‌نشدنی نهفته در دل آن محقق شده است."
ویتوریو استرارو درباره فیلمبرداری فیلمی درباره پیامبر اسلام (ص) گفت: "در وهله‌ی اول به نظرم رسید که باید سفر بصری ویژه‌ای برای پیامبر طراحی شود. فکر کردم چگونه می‌توان معنویت را بصری کرد؟ با خودم گفتم پیامبر اسلام (ص) قرار است با نور تصویر شود و جهان حقیقی اطراف او، این شانس را به من می‌دهد تا قدم به قدم سفر او را به صورت نمادین به تصویر بکشم. خوشبختانه سینما با واقعیت در ارتباط نیست و براساس خیال است. بنابراین با استفاده از نورهای متفاوت روز، صبح، شب، غروب، بعدازظهر و… یک کالیدوسکوپ تشکیل می‌شود؛ منشوری که تمام جنبه‌های زندگی پیامبر را می‌توان با آن نشان داد."
علیرضا شجاع نوری درباره بازی اش در نقش عبدالمطلب در فیلم گفت: "یکی از شانس های من این بود که در این پروژه حضور یافتم. روزی ۴ ساعت گریم می شدم و بعد فیلمبرداری هم ۲ ساعت طول می کشید تا گریم پاک شود ولی حتی یک لحظه بدون عشق سر صحنه نیامدم."
مجید مجیدی درباره فیلمسازی بخشی از زندگی پیامبر اسلام(ص) گفت: "کار تحقیقات کاملا کارشناسی شده جلو رفته و بر همین اساس مقطعی از زندگی ایشان را در این فاز انتخاب کردیم که هیچ گونه اختلافی درباره آن میان مراجع و گروه‌های مختلف شیعیان و اهل سنت وجود نداشته باشد."
کامبوزیا پرتوی درباره انتخاب حمید امجد برای بازنویسی فیلم گفت: "وقتی آقای میرکریمی به جلسات ما ملحق شدند، این پیشنهاد مطرح شد که اگر بخواهیم زبان گفتاری فیلم را طور دیگری ببینیم، چطور می‌شود؟ من گفتم بهتر است برای این شیوه دیالوگ‌نویسی به سراغ افراد دیگری بروید. آنها پرسیدند پیشنهاد من چه کسی است؟ و من گفتم این زبان در تخصص آقای بهرام بیضایی است و ایشان می‌توانند این زبان را پربارتر کنند. اما آقای بیضایی در ایران نبودند و آقای میرکریمی، آقای حمید امجد را پیشنهاد دادند و ایشان هم یک مرحله روی دیالوگ‌های فیلمنامه کار کردند که بخش‌هایی از این دیالوگ‌ها در فیلم موجود است."
مجید مجیدی درباره نمایش چهره پیامبر (ص) گفت: "ما معتقدیم که چهره پیامبر(ص) نباید نمایش داده بشود. ما حتی چهره کودکی را که ایفاگر نقش پیامبر(ص) در این دوران است هم نمایش ندادیم. فیزیک پیامبر(ص) در این دوران از پشت سر به تصویر کشیده شده است و اصلاً به خود اجازه ندادیم با نمایش تصویر پیامبر(ص) احساسات مسلمانان جهان را جریحه‌دار کنیم."
مجید مجیدی درباره وضعیت حجاب بازیگران فیلم گفت: "ما فقط در خصوص نمایش حضرت آمنه چون برای ما وجوه قدسی داشتند تلاش کردیم تا با حجاب کامل نمایش داده شود. البته در مورد حضرت حلیمه هم همین طور هر چند از موهای مصنوعی هم استفاده شد. درباره بازیگران دیگر هم از گیسوان مصنوعی استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصیت‌ها هم اصل تاریخ آن دوران رعایت شده است."
مجید مجیدی درباره دلیل ساختن فیلمی درباره پیامبر اسلام (ص) گفت: "حدود ۹ سال پیش مرا به جشنواره ای در دانمارک دعوت کردند و می خواستند برایم بزرگداشت بگیرند. همان روزها ماجرای توهین به ساحت مقدس پیامبر در رسانه های دانمارک پیش آمد و این مساله باعث شد که من در آن کشور و آن جشنواره شرکت نکنم. به همین دلیل نامه ای به رییس وقت جشنواره نوشتم و اعلام کردم که نمی‌توانم در کشوری حضور یابم که به مقدس ترین ارزش‌ها و باورهای من توهین کرده است. من به آن جشنواره نرفتم ولی از همان موقع ذهنم مشغول این موضوع بود."
پیش از اکران فیلم، نهاد الازهر مصر مخالفت خود را با فیلم اعلام کرد و دکتر احمدالطیب، شیخ الازهر با صدور فتوایی اعلام کرد که اکران این فیلم به طور کامل حرام است. همچنین شورای جهانی تبلیغ پیامبر اسلام مستقر در عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای این فیلم را اقدام منکر و شنیع و تنزل جایگاه پیامبر اسلام دانست. مجید مجیدی با دعوت از علمای اهل تسنن خصوصا "الازهر" گفت:
"فیلم را ببینید و بعد صحبت کنید."
در زمان اکران، به دلیل مدت زمان بالای فیلم و در نتیجه تعداد کمتر سانس‌ها در طول روز، قیمت بلیت آن در سینماهای مدرن و پردیس‌های سینمایی که به سیستم D سینما مجهز بودند 10 هزار تومان، در سینماهای ممتاز 8 هزار تومان و در سینماهای درجه یک 7 هزار تومان تعیین شد. این در حالی بود که برای فیلم‌های مشابه حدود 30 درصد قیمت بلیط‌ها کمتر بود.
مجيد مجيدي قبل از شروع ساخت فيلم با آيت‌الله جوادي آملي دیدار کرد.
حدود 24 دقیقه از نسخه سینمایی فیلم حذف و 6 دقیقه به آن اضافه شده است. بخش های حذف شده این فیلم مربوط دیالوگ های رد و بدل شده بین یهودیان و صحنه های مربوط به شعب ابی‌طالب بوده است.
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، درباره‌ی فیلم گفت: "بر این باورم که این فیلم یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین آثار سینمای ایران است که فکر می‌کنم مهم‌ترین پیامی که داشت، مهربانی و گذشت پیامبر مهر و دوستی حضرت محمد (ص) است که پیامبر رحمت الهی است."
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره‌ فیلم گفت: "شاید بتوانیم فاخرترین فیلمی که در 35 سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است را فیلم آقای مجیدی بدانیم که از نظر محتوا، مضمون، کار حرفه‌ای و فنی بی‌نظیر است."
مونتاژ اولیه فیلم ۵ ساعت بوده است که قرار است برای پخش سریالی ۸ قسمتی تدوین شود.
جواد شریفی‌راد، مسوول جلوه‌های ویژه این فیلم، بعد از دو سال همکاری با پروژه بر اثر اتفاق پیش آمده در پشت صحنه فیلم «معراجی‌ها» درگذشت.
قرار بود این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شود اما به دلیل آماده نشدن در زمان معین، فیلم« قول» جایگزینش شد.
این فیلم علاوه بر شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) در کرمان، عسلویه و پس از عدم موافقت هندی‌ها، در آفریقا فیلمبرداری شده است.
مقام معظم رهبری در زمان تولید از پشت صحنه‌ی فیلم بازدید کردند.
روبرتو پرپینانی، تدوین‌گر فیلم، توسط ویتوریو استرارو، مدیرفیلمبرداری فیلم، به مجید مجیدی معرفی شد.
علاوه بر هزینه ساخت و ساز، 79 میلیارد ریال خرج خرید دوربین‌ها و سایر تجهیزات سینمایی برای فیلم شده است.
صحبت هایی درباره ساخت قسمت های دوم و سوم فیلم «محمد رسول الله (ص)» در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) شده است.
مجید مجیدی، کارگردان فیلم، این اثر سینمایی را به امام رضا (ع) تقدیم کرده است.
گفته می‌شود کتاب نقاشی استاد محمود فرشچیان، منبع الهام ایده‌های ویتوریو استرارو، فیلمبردار مطرح ایتالیایی، برای فیلمبرداری فیلم «محمد رسول الله (ص)» بوده است.
اولین فیلم ساخته شده درباره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، بعد از حدود 35 سال از ساخت فیلم «پیامبر» که توسط فیلمساز فقید سوری، مصطفی عقاد ساخته شد.
سی و نهمین جشنواره جهانی فیلم مونترال با این فیلم افتتاح شد.
ساخت فیلم از سال 86 آغاز و پس از 7 سال تلاش آماده پخش و اکران شد.
این فیلم با بودجه‌ی 114 میلیارد تومانی خود، یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آید.