تراژدی های باشکوه ولز و وایز اورسن ولز ؛ زمانی که پس از پایان کار «آمبرسون‌های باشکوه» برای فیلمبرداری از کارناوال ریو به برزیل رفته بود، کمپانی تولید کننده (آر کی او) که از فضای روشنفکرانه و شخصی فیلم راضی نبود، از تدوین گر فیلم (رابرت وایز) خواست که فیلم را مطابق خواست آن‌ها دوباره تدوین کند که حاصلش دور انداختن یک ساعت از فیلم و تغییر پایان آن بود. نتیجه، یکی از حسرت‌های بزرگ تاریخ سینما را به جا گذاشت: فیلمی که بسیاری معتقدند می‌توانست شاهکار ولز و یکی از قلل مرتفع تاریخ سینما باشد، قلع و قمع شد و بخش‌های بیرون کشیده شده از فیلم از بین رفت تا امکان بازسازی آن برای همیشه منتفی شود. رابرت وایز می‌گوید که ولز تا آخر عمر دیگر با او حرف نزد. این موضوع چون زخم کهنه‌ای با ولز باقی ماند. پ ن : پس از این خیانت قانونی ای که #رابرت_وایز در حق اورسن ولز کرد ؛ وایز رسما کارگردان شد و فیلم های مهم و تاثیر گذاری را همچون #میخواهم_زنده_بمانم را ساخت . راست ش ؛ وایز کار بدی در حق ولز کرد اما هالیوود خدمت بزرگی در حق تاریخ سینمای جهان انجام داد که وایز را از تدوین به کارگردانی گماشت . البته وایز گماشته نبود فیلمسازی بزرگ بود که روزگاری حال فیلمساز بزرگ دیگری را گرفته بود . خدا رفتگان این شعبده کده را بیامرزد از جمله ولز و وایز پ ن 2 : دیدن فیلم توصیه می شود
دانش اقباشاوی | تراژدی های باشکوه ولز و وایز 

اورسن ولز ؛ زمانی که پس از پایان کار «آمبرسون‌های باشکوه» برای فیلمب...
5
1399/08/23