‏ناصر ملک‌مطیعی‏


ناصر ملک‌مطیعی، کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر، سال 1309 در شهر تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی از دانش‌سرای "عالی" تهران است. ملک‌مطیعی با بازی در صحنه‌ی کوتاهی از فیلم «واریته بهار» پرویز خطیبی (1328) وارد عرصه‌ی بازیگری سینما شد. ناصر ملک‌مطیعی، مجسمه‌ی سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد از سومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم سپاس تهران برای فیلم «رقاصه‌ی شهر» (۱۳۴۹) و مجسمه‌ی سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد از چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم سپاس تهران برای فیلم «سه قاپ» (1350)، را در کارنامه دارد.

تولد:

1309/01/08 (سن: 86 سال)

سوابق کاری «ناصر ملک‌مطیعی»

بازیگر

کارگردان

نویسنده

تهیه کننده
با خرید قانونی و شرعی فیلم‌های ایرانی، علاوه بر حمایت از تولید ملی می‌توانید در ادامه حیات صنعت تولید فیلم و سریال ایرانی نیز سهمی داشته باشید. علاوه بر این،‌ با دانلود آثار آن‌ها را همیشه در رایانه خود ذخیره خواهید داشت و دیگر نگران گم شدن DVD‌ فیلم‌ها نخواهید بود :)

بیوگرافی / زندگی‌نامه «ناصر ملک‌مطیعی»

ناصر ملک‌مطیعی قبل از آنکه وارد عرصه‌ی هنر شود، معلم ورزش دبیرستان‌های تهران بود.

وی، از سال (1335) وارد عرصه‌ی تئاتر شد و از سال (1338) به دوبله‌ی فیلم پرداخت.

ناصر ملک‌مطیعی با بازی در فیلم «ولگرد» مهدی رییس فیروز (1331) به اوج محبوبیت رسید و برای بازی در آن نخستین دستمزد فعالیت حرفه‌ای خود را دریافت کرد.

با موفقیت «ولگرد» بلافاصله در فیلم‌های «گرداب» حسن خردمند (1332)، که نخستین فیلم رنگی سینمای ایران بود و سپس «غفلت» علی کسمایی (1332) بازی کرد.

ملک‌مطیعی، که پس از «غفلت» از "پارس فیلم" به "دیانا فیلم" ‌رفته‌بود تا در ازای بازی در دو فیلم طی سال، ماهانه هزار تومان دستمزد دریافت کند، پس از ایفای نقش در «چهارراه حوادث» ساموئل خاچیکیان (1333)، که متفاوت از سایر نقش‌های وی بود، به خدمت نظام احضار شد.

ملک‌مطیعی پس از بازگشت، در فاصله‌ی سال‌های (40-1335) در فیلم‌های مختلفی نظیر؛ «اتهام» شاپور یاسم (1335)، «عروس فراری» اسماعیل کوشان (1337)، «دو قلوها» سیامک یاسمی (1338)، «اول هیکل» سیامک یاسمی (1339)، «عمو نوروز» سیامک یاسمی (1340) و «آس و پاس» سیامک یاسمی (1340)، بازی کرد.

ناصر ملک‌مطیعی در فیلم‌هایی نظیر؛ «کلاه مخملی» اسماعیل کوشان (۱۳۴۱)، «با معرفت‌ها» حسین مدنی (۱۳۴۲)، «ابرام در پاریس» اسماعیل کوشان (۱۳۴۳) و «مردان روزگار» مازیار پرتو (۱۳۴۸)، با کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید و کفش چرمی نوک تیز، کلاه مخملی و دستمال ابریشم یزدی و تسبیح شاه مقصود، اگرچه مصداق زنده‌ای از نمونه‌ی اجتماعی سنخ «جاهل» نبود، اما مجموعه‌ی اجرای نقش، به‌ویژه حرکات دست‌ها و بالا انداختن ابرو، تکیه کلام‌ها و نقل‌هایش، عامه‌ی بیندگان را مجذوب خود کرد.

وی تا قبل از «قیصر» (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸) و ایفای نقش «داش فرمان» با کلاه مخملی، در نقش‌های دیگری همچون مرد روستایی (عروس دهکده)، افسر نیروی دریایی (پاسداران دریا)، شاه عباس کبیر (حسین کرد)، رئیس دزدها (هاشم خان)، پزشک (فرار از حقیقت) و مانند این‌ها نیز ظاهر می‌شد.

پس از موفقیت فیلم «قیصر» که نقش کوتاهی در آن داشت، یکسره به ایفای نقش‌های کلاه مخملی دعوت شد که «علی بی غم» عباس کسایی (۱۳۴۹)، «رقاصه‌ی شهر» شاپور قریب (۱۳۴۹)، «مرید حق» نظام فاطمی (۱۳۴۹) و «کاکو» شاپور قریب (۱۳۵۰)، شماری از این فیلم‌ها بودند.

ملک مطیعی اگرچه در فیلم‌های بعدی‌اش کوشید تا از کاراکتر جاهلی فاصله بگیرد، اما در این زمینه توفیق زیادی نیافت.

«غلام ژاندارم» (1350)، «نقره داغ» (1350)، «قلندر» (1350)، «مرد» (1351)، «دشمن» (1352)، «آقامهدی وارد می‌شود» (1353)، «صلات ظهر» (1353) و «ابرمرد» (1353)، از جمله آثار تحسین‌برانگیز ملک‌مطیعی محسوب می‌شود.

ملک مطیعی، دوران پس از انقلاب را دوران سختی توصیف کرده‌است؛ زیرا تغییر چارچوب‌های حاکم بر سینمای ایران باعث شد علاوه بر انزوا و تنهایی، با وجود عشق و علاقه‌ی مفرطی که به فیلم و سینما داشت، امکان کار هنری برای وی مهیا نباشد.

ملک مطیعی پس از مدتی، در فیلم «برزخی‌ها» ایرج قادری (1361)، نقش مثبت و کوتاهی را بازی کرد. با این وجود، نام وی در زمان تیتراژ پایانی فیلم به نمایش درنیامد و روزنامه‌ها نیز خبری در خصوص حضور مجدد وی، منتشر نکردند که این موضوع، موجب دلسردی بیش از پیش وی شد.

ناصر ملک‌مطیعی پس از ۳۵ سال دوری از سینمای ایران، بالاخره در فیلم «نقش نگار» علی عطشانی (1392) بازی کرد.

ملک‌مطیعی، پس از انقلاب و تا به امروز، در مشاغلی هم چون قنادی ومشاور املاک فعالیت‌ داشته‌است.

ناصر ملک‌مطیعی نویسندگی فیلم‌نامه‌هایی نظیر؛ «جاده‌ی زرین سمرقند» (۱۳۴۶)، «میلیونر فراری» (۱۳۴۵)، «یک پارچه آقا» (۱۳۴۴) و «مردها و جاده‌ها» (۱۳۴۲)، را برعهده داشته‌است.

وی همچنین به‌عنوان تهیه‌کننده در فیلم‌هایی نظیر؛ «میلیونر فراری» (۱۳۴۵)، حضور داشته‌است.

ملک مطیعی کارگردانی فیلم‌هایی نظیر؛ «جاده‌ی زرین سمرقند» (۱۳۴۶)، «گذشت بزرگ» (۱۳۴۶)، «فرار از حقیقت» (۱۳۴۵)، «یک پارچه آقا» (۱۳۴۴)، «آراس خان» (۱۳۴۲)، «سوداگران مرگ» (۱۳۴۱)، را در کارنامه دارد.

ناصر ملک‌مطیعی در مجموعه‌های تلویزیونی نظیر؛ «سلطان صاحبقران» علی حاتمی (1354)، بازی کرده‌است.

وی همچنین در فیلم‌هایی نظیر؛ «نقش نگار» (۱۳۹۲)، «برزخی‌ها» (۱۳۶۱)، «تا آخرین نفس» (۱۳۵۷)، «آتش جنوب» (۱۳۵۵)، «ترکمن» (۱۳۵۳)، «شورش» (۱۳۵۲)، «پهلوان مفرد» (۱۳۵۰)، «گرفتار» (۱۳۴۸)، «طوفان نوح» (۱۳۴۶)، «ابرام در پاریس» (۱۳۴۳)، «عسل تلخ» (۱۳۴۰)، «اتهام» (۱۳۳۵)، «غفلت» (۱۳۳۲) و «شکار خانگی» (۱۳۳۰)، به نقش‌آفرینی پرداخته‌است.

ناصر ملک‌مطیعی، مجسمه‌ی سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد از سومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم سپاس تهران برای فیلم «رقاصه‌ی شهر» (۱۳۴۹) و مجسمه‌ی سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد از چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم سپاس تهران برای فیلم «سه قاپ» (1350)، را در کارنامه دارد.

ملک‌مطیعی از سال (۱۳۴۱) با پوشیدن لباس جاهل‌ها و کلاه مخملی‌ها، که پیش از وی عباس مصدق و مجید محسنی به تن کرده‌بودند، در نقش‌هایی ظاهرشد که فردین جز دو بار در فیلم‌های: «زن‌ها فرشته‌اند» اسماعیل پورسعید (۱۳۴۲) و «ایوب» فریدون ژورک (۱۳۵۰) حاضر به پوشیدن آن لباس‌ها و ایفای آن نقش‌ها نشده‌بود.
پس از دهه‌ی ۴۰ شمسی، با حضور محمدعلی فردین به عنوان «جوان اول» فیلم‌ها، به تدریج از محبوبیت ملک‌مطیعی کاسته‌شد.
بازی ملک‌مطیعی در فیلم دومش «شکارخانگی» علی دریابیگی (1330) فقط در حد ادای یک جمله‌ی کوتاه در صحنه‌ی یک میهمانی بود.

نظرات مردم (1 نظر)


حامد عابدی
تولدشون مبارک واقعا اسطوره بازیگری بودند
0
29 هفته قبل