سد معبر

‏سد معبر‏ (1395)
‏Blockage‏

6.3
رای شما:
0/10
بر اساس رای 678 کاربر
درام
اکران شده در 1396/10/06

خلاصه داستان فیلم سینمایی سد معبر
قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری در تلاش است وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با نرگس همسرش اختلافِ نظر دارد...

نامزد 4 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
سیدرضا صائمی: «سد معبر» حاصل همکاری دو جوان خوش سابقه سینما است که یکی برای بار دوم کارگردانی را تجربه می کند (محسن قرائی) و آن دیگری فیلمنامه اش را نوشته (سعید روستایی). قرائی پیش از این ، فیلم «خسته نباشید!» را ساخته و روستایی فیلم «ابد و یک روز» را.
یاسمن خلیلی‌فرد: در «سد معبر» هم همان بار تلخ ناشی از رئالیسم غلیظ و بی سانسورِ «ابد و یک روز» کاملاً مشهود است. فیلمساز و فیلمنامه نویس با دغدغه مندی اجتماعی خود به سراغ طرح مسئله ای حساس و در عین حال رایجِ این روزهای جامعه رفته اند.
ساناز رمضانی: «سد معبر» را فقط می‌توان یک فرصت ازدست‌رفته خواند که به‌جای واکاوی شرایط حساس کاراکترهایش، به معنای کلمه سیاه نمایی می‌کند و شاید همین هم باعث موفقیتش در جشنواره‌های خارجی باشد وگرنه نه ازلحاظ ساخت و نه محتوا حرف جدی برای گفتن ندارد.
نعمت باقری فرد: فیلم محسن قرایی و فیلمنامه‌ی سعید روستایی در لحظه‌ی بزرگی از تصمیم‌گیری هنری خود قرار گرفته‌اند. اینکه چطور می‌توان از واقعیت ها به وجوه نمادین پیوند زد و جهانی واقعی با بن‌مایه‌های اخلاقی و دینی ترسیم نمود. آیا با این جنس نگاه، می‌توان واقعیت را از خلال امری دینی دید
«حامد بهداد»، بازیگر فیلم سینمایی «سد معبر»، برنده جایزه «بهترین بازیگر مرد»، از جشنواره «گلدن گلوبال مالزی»، شده است.
«رخشان بنی‌اعتماد» و «جهانگیر کوثری» در پشت صحنه فیلم سینمایی «سدمعبر» حاضر شدند و از چند و چون مراحل تولید این فیلم مطلع شدند.
«باران کوثری» و «حامد بهداد» دو پرسوناژ اصلی «سد معبر» هستند که در مقابل آنها «نادرفلاح»، «نگار عابدی» و «بهرنگ علوی» به ایفای نقش می‌پردازند.
سوتی های فیلم سد معبر (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم سد معبر (0 دیالوگ)
جزئیات بیشتر از فیلم سد معبر
پخش کننده: هدایت‌فیلم
میزان فروش: 1،206،647،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم سد معبر (از مجموع 48 رای)

ارزش تماشا
8.5
خوش ساخت
8.2
بازیگری
9.7
خلاقانه
7.3
محتوای مناسب
6.7
تفکربرانگیز
5.8
مناسب خانواده‌
6.8
مناسب کودکان
1.5
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم سد معبر (42 بررسی)
آیناز من منتظر ادامه فیلم بودم که یهو دیدم تموم شد🤣
0 لایک
0 نظر
1398/11/19
سامی سامی
خیلی مسخره و چرت
0 لایک
0 نظر
1398/06/07
علی فیلم بین
سد معبر شاید فیلم نسبتا خوبی برای این روزهای سینمای ایران به حساب بیاد ولی انتظاری که از فیلم نامه های سعید روستایی داریم رو بر آورده نمی کنه!
فیلم انقدر معضلات مختلفی رو مطرح میکنه که ما واقعا نمی دونیم باید به حال کدوم یکی گریه کنیم!
از مشکلات قاسم با زن اش و خرید کامیون گرفته تا مشکلات اش توی شهرداری !
شهرداری و مامور حفاظت از معابر در اصل توی این فیلم بیش تر به حاشیه رفته! به جز چند سکانس اول فیلم که درگیری با دست فروش ها هست در بقیه ی سکانس های فیلم عملا شهرداری یک نقش منفعل داره توی فیلم و حتی همون سکانس های اول هم به بهونه ی ورود شخصیت ( نادر فلاح) به ماجرا اون درگیری ایجاد شده.
چیزی که توی این فیلم به نظر من بیش از حد آزار دهنده است اینه که چرا انقدر همه چی سیاهه؟
چرا به سختی میشه یه کورسوی امید دید؟
از نکات مثبت فیلم میشه به بازی خوب بازیگران ( به خصوص حامد بهداد) و ریتم مناسب فیلم اشاره کرد، کارگردانی هم نسبتا خوب بود.
4 لایک
0 نظر
1398/05/08
سید محمد موسوی
بطور خلاصه شما با فیلمی روبرو هستید که نه بازی گیرایی و جدیدی دارد؛ نه موضوع نو و جذابی ؛‌ نه فیلمنامه همگن و مستحکمی. یک فیلم از هم گسیخته. نسخه ای خام از ابد و یک روز و ژانر کثیفِ اصغر فرهادی.
کارگردان نتوانست اتمسفرِ سنگین خانه پدری قاسم را که اکنون بر علیه قاسم برخاسته؛ بخوبی توصیف کند. نقش برادر قاسم که مستأجر است و خواهرش نفیسه را اگر از فیلم حذف کنیم به جایی برنمیخورد. درضمن تعدادی از کاراکترها هم بشدت عقیم و کال مانده بودند. مانند داماد خانواده و آن پسرجوانی که اجاس دزدی میفروخت.
دیالوگ ها شدیداً کلیشه ای ست و بار معنایی فیلم را اضافه نمی کند.و اینهمه دیدن باران کوثری و محسن کیایی در یک سال کم کم دارد به یک اپیدمی کثیف(رانتِ خانوادگی) تبدیل می شود که بهیچوجه به نفع سینما نیست.
بقیه ارکان و عناصر یک فیلم خوب هم در این اثر ناپیدا بود. اگر دیده بودم نام میبردم.
1 لایک
0 نظر
1397/12/11
سید محمد موسوی
اما برسیم به فیلم. فیلمی که نسخه دست سومِ "ابد و یک روز " بود و کپی سخیف و زشت و دست چندمی از "جدایی نادر از سیمین"
سیاه نمایی به کنار. میدانم همه میدانید این فیلم یک سیاه نمایی مزخرف و بی دلیل از اوضاع جامعه است. سیاه نمایی فقط یکی از چندین مشکل این فیلم است.
مشکل اصلی من با اسم آن است. اسمی که فقط اسم بود و جهت تحریک مخاطب استفاده شده بود. اما هیچ ربطی به موضوع فیلم نداشت. نویسنده حتی نخواسته بود یکی از هزاران مشکل دستفروش ها را بیان کند. حتی نخواسته بود معضلات مأمورین شهرداری را بیان کند.
اما موضوع فیلم فقر و جاه طلبی و خشونت بیش از حد قاسم(حامد بهداد) و نیکو سرشتی مجهول آن مرد دستفروش(نادر فلاح) است. که در وهله اول با واقعیت یک انسان(که میتواند نُماد جامعه ای باشد) روبرو هستیم و در وهله دوم با شعارِ داستانیِ فیلم!! چرا مرد دستفروش که در اوج فلاکت و بدبختی ست باید دلارها را پس بدهد؟؟ چون مرد خوبی ست؟؟ باشد. قبول. او مرد خوبی ست. اما دو سوال اساسی. اولاً چرا اینقدر شعاری ست؟(دیالوگ او را در حالِ اغما با قاسم در بیمارستان بیاد بیاورید) دوماً اگر میخواست دلارها را پس بدهد، چرا گوشی را با خود برده به جایی که میداند مأمورین شهرداری مدام به آن منطقه حمله میکنند؟؟ آیا این ریسک ارزشَ ش را داشت؟؟
اگر از سوال دوم صرفنظر کنیم و بگوییم نظر نویسنده است که گوشی را در روزی که میخواهد بساط کند با خود بیرون ببرد و ابتدا به فکر کاسبیَ ش باشد، سپس به فکر اخلاقیات و تحویل امانت به صاحبش!!(که سرآخر هم دلیل مشخص نشد). باشد قبول. اما این حد از شعاری بودن فیلمنامه را کجای دلمان بگذاریم؟؟ آنهمه ضجه مویه همسرش را کجا؟؟ اینکه حس میکرد بخاطر نیم نگاهَ ش به دلارها آنطور بین آهنها گیر کرده را کجا؟؟ آنجا که دندانَ ش را از بیخ کَشید تا به گوشی برسد را کجا؟؟ بازهم بیخیال این گاف های بیشمار می شویم. بگذریم.
اما موضوع اولیه فیلم یعنی خشونت و فقر محض و طمع بی حد و حصر قاسم. سینما را همه با اغراق و بزرگنماییَ ش می شناسیم. اما آیا این اغراق و بزرگنمایی نباید هدفی در پی داشته باشد؟؟ یعنی ما بیاییم کاراکتری را نشان بدهیم که دائم الخمر(بقول نرگس فیلم "سیاه مست" ) بوده. دستش کج است. باج بگیر است. آویزان پدر زن و پدر خودش است. کار کردن بلد نیست. خیلی هم بد دهن و خشن است. بشدت هم دعوایی ست(داره دیه زد و خورد قبلی را پس میدهد). شدیداً فقیر است. باندازه یک کوه غرور هم دارد. اینها یک طرف. در طرف دیگر میبینیم که عمیقاً جاه طلب، آزمند و طَمّاع است!! چرا؟؟ واقعاً چرا؟؟ چرا مخاطب سینما باید به دیدن چنین نِکبَتی بنِشینَد؟؟ چرا باید مایل باشد چنین نکبتی را تحمل کند و پولش را برای نمایش چنین نکبتی خرج کند؟؟ این قبیل آدم نماها در خیابانها فراوان دیده می شوند و میشود با روی هم چیدن آنها؛ دوبار دیوار چین را از نو ساخت!! پس نمایش این قشر کثیف در سینما چه هدفی را دنبال میکند؟؟ پس جایگاه امید و روشنی چه می شود؟؟ پس روشنایی چه میشود؟؟ فقط نمایش سیاهی های جامعه؟؟ طرح سوال را که همه بلدیم جنابان روستایی-قرایی !! پاسخ را اگر یافتید مَردید.
1 لایک
0 نظر
1397/12/11
سید محمد موسوی
"سد معبر" یا "سد مغزها" ؟؟

"سدمعبر" از یک جهت و فقط از یک جهت هوشمندانه ساخته شده است. اسمش. اسمی که همه ما هزاران بار آنرا شنیده ایم و میتوانم قسم یاد کنم اکثر قریب باتفاق مان از اسمش بیزاریم. و مادامی که این کلمه سدمعبر را می شنویم به یاد جیغ های دلخراش زنان و کودکان و نعره جانکاه مردان و ضجه دردآور پیرمردان و پیرزنانِ دستفروشی می افتیم که مأمورین(شما بخوانید معذورین) شهرداری ها با هتک حرمت و خشونت و بدون ملاحظه سن و سال و جنسیت آن دستفروشان، باروبندیلِ شان را با لگد به میان خیابان و پیاده رو پرت می کنند و به ضرب مشت و سیلی آنها را سوار بر وانت هایی با آرم شهرداری کرده و با خود میبرند. اما روز بعد بازهم آن دستفروشان همانجا هستند...
فیلم"سد معبر" اما غیر از اسمش، سه بُعد آشنا دارد.
اولین آن ها اسم نویسنده(سعید روستایی) ست که شما را مستقیم پَرت میکند به فیلم"ابد و یک روز"
دومین آنها "محسن قرایی" ست که شما را مستقیم پَرت میکند به فیلم"خسته نباشید"
سومین آنها اسم"باران کوثری" ست که شما را مستقیم پَرت میکند به آغوش پدرش(جهانگیر کوثری)
از سوم شروع کنم. کمتر جایی را دیده ام که باران کوثری باشد، اما مادر و پدرش نباشند که این فیلم هم از این قاعده مستثنی نبود. البته این رانت نیست ها!!! این استعداد است و سماجت!!بگذریم.
اولین بُعد را همه می دانیم. سعید روستایی را همه میشناسیم. ابدویک روزی که با ثانیه ثانیه اَش، جانِ مان را به لبمان رساند. آخر سر هم هیچ در کف دستمان گذاشت و رفت. مانند خیلی از آثار این سالها(( بیست/هیچ/اسب حیوان نجیبی ست/بیخود وبی جهت و خانم یایا(عبدالرضا کاهانی) ؛ چهارشنبه سوری/درباره الی/جدایی نادر از سیمین(اصغر فرهادی) ؛ ابد و یک روز(سعید روستایی) ؛ بوفالو(کاوه سجادی حسینی) )) و غیره. این سالها مُد شده فیلمی قلبَ ت را از جدا کَنده و به سمتی نامعلوم پرتاب کند؛ و دستِ آخر در دره ای بی انتها رهایَت کند. اما از بازیگران خِبره و غول های سینمای ایران بهره ببرد تا نایِ اعتراض را از تو بگیرد. این فیلمنامه هم از همان سعید روستایی بود که قبلاً صابونَ ش را به تن مخاطب سینما مالانده بود. با تشکر از او!!
اما بُعد دوم. محسن قرایی نمایش خوبی در فیلم خسته نباشید ارائه داده بود که الآن میفهمم اثر افشین هاشمی در فیلم نمایانتر بوده تا محسن قرایی. چون نمایش بعدی محسن قرایی شده است فیلمی بشدت سیاه و زشت و اثر بعدی افشین هاشمی شده است تله تئاتری ملوس و گیج کننده که لطافتَ ش به خشونتَ ش می چَربَد. این کار محسن قرایی و آن اسامی که در انتهای فیلم از آنها سپاسگذاری کرده است نشان میدهد او اولین قدم مستقلَ ش را بشدت بد و نادرست برداشته. او پوتینِ هیتلر را پوشیده و لگد بر سرِ‌ مخاطب سینما گذاشته.
1 لایک
0 نظر
1397/12/11
یونس
به راستی که سد معبر سد را برای عبور و رکورد فیلمهای سیاه شکاند و بلک لیستی را به فیلمنامه های سعیر روستایی اضافه کرد .
فیلمنامه ای سردرگم که نمیداند شخصیت هایش را در کجا قرار دهد و مخاطب خود را چه زمان شوکه کند و پس از هر حادثه چگونه حادثه ای دیگر برای حادثه ای جدید بچیند ! قطعا عجول بودن نویسنده و خواستن ادامه پیدا کردن روند فیلم با ریتم تند یکی از ضعف های فیلم بود !
گذر کردن و نشان دادن اتفاقات در زمان محدود آیا مخاطب رو برای تماشای یک فیلم اون هم در سینما قانع میکند !؟؟ یا به عبارتی اتفاقات فیلم رو با روند زمان سر هم کردن یک فیلم رو کامل میکند ؟!؟؟
قطعا یک فیلم علاوه بر زمان باید به نکات دیگری هم توجه کند ...
بی توجهی سد معبر به هیجان و افزایش هیجان در روند داستانی ، و توجه بیش از حد برای افزایش استرس در مخاطب و جایگزینی ان به جای تحریک مخاطب یکی دیگر از نقاط ضعفی بود که سعید روستایی برخلاف فیلم ابد و یک روز که ابد و یک روزی را برای مخاطب با هیجانات بالا ، با موضوعی تکراری (اعتیاد) نمایش گذاشت اما شاید یکی از دلایل کمبود انرژی در فیلم ، خاص بودن موضوع اون باشد !!!
و البته ترکیبات تکراری بازیگری باران کوثر و حامد بهداد که قابل پیش بینی بود و قطعا مخاطب رو خسته میکرد...
اما اگر از ویژگی مثبت فیلم هم بگیم قطعا تمرکز بیشتر از این سبک فیلمسازی ( سیاهنمایی ) و داشتن اشتراک های بیشتر با مشکلات جامعه شاید بتوان گفت موفق بوده است ... _________________
4 لایک
0 نظر
1397/10/27
سید محمد موسوی
سلام.
من بی نهایت از این فیلم بدم اومد.بنظرم از بدترین ساخته های سینمای ایران بود. هم در فرم و هم در محتوی. از محسن قرایی انتظار نمیرفت بعد از فیلم فانتزی خسته نباشید یه همچین نکبتی رو بسازه.
0 لایک
1398/01/29
حامد
چرا این قسمت به اطلاعات فیلم ها اضافه نمیشود که هزینه تولید فیلم چقدر بوده و چقدر فروخته ؟
1 لایک
0 نظر
1397/09/22
مشاهده بررسی‌های بیشتر